Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
Automatyzacja i robotyzacja

Karol Szymanowski: Koszty przejścia do rozwiązań opartych na chmurze

1 października 2012 4 min czytania
Karol Szymanowski
Karol Szymanowski: Koszty przejścia do rozwiązań opartych na chmurze

Mądre przysłowie mówi: „lepsze jest wrogiem dobrego”. W myśl tej maksymy – skoro przedsiębiorstwo ma stabilną sytuację, a obecny CRM wciąż się sprawdza i istnieje rozsądna koncepcja jego dalszego rozwoju, to bez dogłębnych analiz nie należy się spieszyć z decyzją o przeniesieniu obecnego systemu do rozwiązania opartego na chmurze.

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? – komentarz 2

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? - komentarz 2

Usługowy model dostępu zapewnia szereg bardzo atrakcyjnych korzyści, takich jak: zmniejszenie kosztów, szybkość implementacji czy skalowalność. Jednak te – widoczne na pierwszy rzut oka – zalety tonowane są przez obawy związane z bezpieczeństwem danych czy jakością usługi oferowanej przez dostawcę usługi opartej na chmurze. Dlatego zanim prezes Sawicki podejmie jakąkolwiek decyzję, musi poznać odpowiedzi na pełen zestaw pytań charakterystycznych dla migracji do chmury.

W pierwszej kolejności wyjaśnienia wymagają wszelkie kwestie związane z kosztami przejścia od tradycyjnego rozwiązania z własną infrastrukturą i aplikacją do rozwiązania opartego na chmurze. W tym obszarze może pojawić się szereg ukrytych kosztów. Dla przykładu – czy kilkunastotysięczna opłata miesięczna zawiera w sobie koszty migracji danych do rozwiązania firmy CSM Cloud Solution? Jeżeli nie, to należy je oszacować i uwzględnić w wycenie całego przedsięwzięcia. Kolejne pytanie dotyczy wysokości kosztów związanych z ewentualnym wyjściem z chmury w przyszłości (co może nastąpić np. w wyniku modyfikacji przepisów) oraz kosztów działań profilaktycznych, które pozwolą na zabezpieczenie danych i ograniczą ryzyko związane z migracją.

Kolejnym kluczowym obszarem wymagającym dogłębnej analizy jest oferowany przez dostawcę rozwiązania chmurowego poziom usług SLA (Service Level Agreement), obejmujący m.in. takie świadczenia, jak: czas dostępności aplikacji, czas reakcji lub maksymalny czas przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu po awarii. Ten obszar jest szczególnie istotny dla zarządu firmy Sawimat z racji strategicznej roli, jaką pełnią dane i funkcjonalności migrowane do chmury. Praktyka pokazuje, że nawet największym graczom w branży zdarzają się przestoje w świadczeniu usług opartych na chmurze z przyczyn tak powszechnych jak trudne warunki atmosferyczne. Sytuacja taka dotknęła choćby takich gigantów jak Microsoft i Amazon w sierpniu 2011, kiedy to centra danych obydwu firm, odpowiedzialne za usługi chmurowe, zostały unieruchomione na dwa dni w wyniku uderzenia pioruna.

Nie mniej istotne są kwestie bezpieczeństwa danych. W ubiegłym roku na skutek włamań internetowych skradzione zostały dane (personalia, adresy, daty urodzin, loginy i hasła) 77 milionów użytkowników Playstation Network. Od początku bieżącego roku do sieci wyciekły dane m.in. z portalu Yahoo (400 000 haseł użytkowników) oraz z serwisu społecznościowego LinkedIn (6,5 miliona haseł użytkowników). Te przykłady doskonale pokazują, że nieufność Kaniewskiego i jego obawy związane z bezpieczeństwem danych klientów firmy są jak najbardziej uzasadnione. Sawimat musi więc pozyskać wszelkie informacje dotyczące infrastruktury, na której pracuje aplikacja proponowana przez firmę Siemowicza, oraz systemów zabezpieczeń wykorzystywanych w oferowanym rozwiązaniu.

Sam fakt, że funkcjonalność proponowanego rozwiązania zrobiła duże wrażenie na menedżerach przedsiębiorstwa, nie oznacza, że sprawdzi się ono w codziennym użytku. Dlatego nalegałbym na realizację PoT (proof of technology).To działający na pierwszej linii pracownicy działu sprzedaży powinny przetestować „w boju” możliwości oferowanego rozwiązania, ocenić je i dopiero zbiorcza opinia powinni mieć wpływ na dalsze wybory przedsiębiorstwa. Warto też zbadać alternatywę dla oferty CSM Cloud Solution, gdyż ta firma jest z pewnością jedną z wielu świadczących podobne usługi w modelu SaaS.

Z racji kluczowej roli aplikacji do obsługi klientów i ryzyka płynącego z zastosowania modelu SaaS scenariuszem, który zarekomendowałbym prezesowi Sawickiemu, jest przeprowadzenie studium wykonalności, składające się z analizy rynku, analizy ekonomicznej, analizy technologicznej oraz strategicznej. Po realizacji studium, siłami własnymi lub niezależnej firmy doradczej, polegałbym na rekomendacji ze strony osoby odpowiedzialnej za IT, ponieważ w tym przypadku IT does matter.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? 

,

Daniel Ptaszynski PL, Paweł Kubisiak PL

Przetwarzanie danych w chmurze cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i wśród przedsiębiorstw. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!