Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Jan Kastory: innowacyjne firmy umieją walczyć z wewnętrznymi ograniczeniami

1 października 2018 8 min czytania
Jan Kastory
Jan Kastory: innowacyjne firmy umieją walczyć z wewnętrznymi ograniczeniami

Prezes Piotr Markowski ma przed sobą trudne zadanie. Podobnie jak wielu innych prezesów w ostatnim czasie usłyszał o innowacjach i transformacji cyfrowej.

Wie, że musi sprawić, by firma była innowacyjna, bo w przeciwnym razie stanie się polskim Kodakiem. A on chce przecież, żeby się stała drugim Amazonem. W tym celu Piotr Markowski musi zmienić podejście do generowania innowacji i dać większą swobodę do eksperymentowania Idze Kawinsky.

Zanim przedstawię rekomendację dla firmy Monday, chciałbym opowiedzieć, w jaki sposób do budowania innowacji podeszła globalna firma ubezpieczeń należności (czyli ubezpieczeń od niepłaconych faktur). Gdy trzy lata temu firma Euler Hermes startowała z jednostką Innovation Lab (Euler Hermes Digital Agency), prezes firmy zadawał sobie to samo pytanie, co prezes Markowski. Od czego zacząć? Po tygodniach rozmów, mając bardzo mglistą wizję przyszłości firmy, postawił na eksperyment. Trzy osoby, wśród których znalazłem się ja, budżet, dużo swobody w eksperymentowaniu i jasny cel: rewolucja w 100‑letnim sektorze ubezpieczeń należności.

Zmiany w biznesie sa nieuniknione – sprawdź, jak nimi zarządzać »

Dziś, po upływie trzech lat, w zespole innowacji pracuje około 40 osób. Co jednak najważniejsze, przynosimy firmie zyski. Bo jeśli po upływie takiego czasu zespół do spraw innowacji nie przynosiłby pieniędzy (nie chodzi o spłatę inwestycji, ale o generowanie przychodów), jego działalność mogłaby się okazać jedynie sztuką dla sztuki. Nasza metoda polegała przede wszystkim na ciągłym eksperymentowaniu. Postawiliśmy hipotezę, że uczenie maszynowe będzie miało duży wpływ na kalkulację ryzyka ubezpieczeniowego. W tym celu zaprosiliśmy do eksperymentu badacza danych (data scientist) z Uniwersytetu Stanforda. Po dwóch tygodniach na podstawie naszych danych zbudował on algorytm przewidywania ryzyka, który był zdecydowanie dokładniejszy od naszego. Eksperyment okazał się udany.

Podobnie eksperymentowaliśmy z innymi dziedzinami biznesu. Dziś ubezpieczenia należności to bardzo skomplikowany produkt, sprzedawany jedynie największym firmom. Nie ma żadnej wersji produktu np. dla małych spółek. Podjęliśmy się zatem innego eksperymentu. Przeprowadziliśmy serię wywiadów z małymi przedsiębiorcami, żeby lepiej zrozumieć, jak zarządzają swoimi finansami. Okazało się, że zdecydowana większość z nich używa platform księgowych. Po nitce do kłębka, odkryliśmy, że wiele z tych platform szuka produktu dla swoich użytkowników, który rozwiązałby problem niepłaconych faktur. Stworzyliśmy zatem wtyczkę API, podpinaną do platform księgowych, umożliwiającą sprzedaż uproszczonej wersji naszych ubezpieczeń za pomocą jednego kliknięcia. Był to kolejny udany eksperyment. Co więcej, uświadomił nam, że nasz rynek jest wielokrotnie większy, niż dotychczas przypuszczaliśmy. Dziś strategia stosowania API to priorytet całej firmy.

Po trzech latach, przeanalizowaniu tysiąca pomysłów, setkach prototypów, dziesiątkach pilotaży ze start‑upami i wielu porażkach staliśmy się „uczącym się” zespołem do spraw innowacji. Niezależny od polityki i procesów firmy zespół może sam decydować o rozpoczynaniu eksperymentów czy zatrudnianiu ludzi (oczywiście w granicach budżetu). Trudności pojawiły się, gdy te dobrze działające przedsięwzięcia chcieliśmy zacząć wdrażać w całej korporacji. Po trzech latach staliśmy się jednym z głównych tematów rozmów w całej firmie. Setki ludzi w organizacji były gotowe do współpracy z nami. Nasze ambicje, żeby zbudować „uczącą się korporację”, taką, jakimi są Amazon, Intuit, Tesla czy Netflix, okazały się jednak dużo większym wyzwaniem niż zbudowanie kilku wewnętrznych start‑upów. Były wyzwaniem kulturowym.

Wolność działania w wielu dzisiejszych korporacjach jest ograniczona. W dalszym ciągu w wielu korporacjach trudno jest wprowadzić innowacyjne projekty ze względu na ciągnące się procesy, brak bezpośredniej współpracy między działami, hierarchiczność w podejmowaniu decyzji. Wysłanie e‑maila do dyrektora sąsiedniego działu z pominięciem własnego szefa może być zbyt śmiałym posunięciem. Dostrzegam absurdalność wielu procesów: np. chcemy zatrudnić firmę, która przeprowadzi projekt zgodnie z metodyką agile, ale najpierw przez trzy miesiące robimy przetarg. W takich realiach nie da się generować innowacji i to musi się zmienić.

Amazon, Tesla, Netflix czy Intuit zwalczają tego typu formalne i nieformalne reguły zakorzenione w wielkich strukturach. Elon Musk zagroził wyrzuceniem z pracy tych, którzy będą ograniczali swobodę komunikacji. Jeff Bezos regularnie przesiaduje w call center, bo uważa, że najwięcej o swoich klientach dowie się od nich samych i, co więcej, wiedzę o kliencie uważa za priorytet. Intuit zrezygnował z typowego komitetu projektowego i zastąpił go tzw. kulturą szybkich eksperymentów. Dziś 6000 pracowników przeprowadza 1300 eksperymentów co sześć miesięcy. Gdy któryś z pracowników udowodni, że jego eksperyment przynosi zyski, nie ma już potrzeby zwoływania komitetów, żeby potwierdzić, że warto w niego inwestować.

Uwolnij moc innowacji w twojej firmie »

https://www.hbrp.pl/b/dlaczego-wielkie-spolki-nie-potrafia-wprowadzac-innowacji/7uEZ3HlF

, brak bezpośredniej współpracy między działami, hierarchiczność w podejmowaniu decyzji. Wysłanie e‑maila do dyrektora sąsiedniego działu z pominięciem własnego szefa może być zbyt śmiałym posunięciem. Dostrzegam absurdalność wielu procesów: np. chcemy zatrudnić firmę, która przeprowadzi projekt zgodnie z metodyką agile, ale najpierw przez trzy miesiące robimy przetarg. W takich realiach nie da się generować innowacji i to musi się zmienić.

Amazon, Tesla, Netflix czy Intuit zwalczają tego typu formalne i nieformalne reguły zakorzenione w wielkich strukturach. Elon Musk zagroził wyrzuceniem z pracy tych, którzy będą ograniczali swobodę komunikacji. Jeff Bezos regularnie przesiaduje w call center, bo uważa, że najwięcej o swoich klientach dowie się od nich samych i, co więcej, wiedzę o kliencie uważa za priorytet. Intuit zrezygnował z typowego komitetu projektowego i zastąpił go tzw. kulturą szybkich eksperymentów. Dziś 6000 pracowników przeprowadza 1300 eksperymentów co sześć miesięcy. Gdy któryś z pracowników udowodni, że jego eksperyment przynosi zyski, nie ma już potrzeby zwoływania komitetów, żeby potwierdzić, że warto w niego inwestować.

Uwolnij moc innowacji w twojej firmie »

Ambicje prezesa Markowskiego są zrozumiałe, ale zanim zdecyduje się na konkretne działania w ramach wybranej strategii, powinien zrozumieć jedną rzecz. Żeby firma stała się innowacyjną organizacją, musi najpierw stać się organizacją uczącą się. Nie jest to wybór pomiędzy strategią innowacji wewnętrznych lub zewnętrznych. To zmiana kultury zarządu i całej organizacji. Najbardziej innowacyjne przedsiębiorstwa nie powstały bowiem od razu. Ich dzisiejsza pozycja jest często wynikiem długofalowej wizji i wieloletniej pracy nad kulturą organizacyjną. Firmy uczące się nie boją się eksperymentować, bo wiedzą, że od tego zależy ich sukces.

Moja rekomendacja dla prezesa Markowskiego jest bardzo prosta. Niech będzie radykalny. Nie powinien koncentrować się na kwestii, czy chce wprowadzać innowacje wewnętrzne czy zewnętrzne. Powinien natomiast ustalić z Igą Kawinsky budżet, strategiczne cele dla firmy i dać jej pełną swobodę działania, a nawet podważania status quo. W czasie, kiedy Iga Kawinsky będzie prowadziła eksperymenty i inicjowała innowacje w firmie, on musi zastanowić się, jak przeprowadzić transformację kulturową – na początku wśród najwyższych menedżerów i członków zarządu, a potem całej organizacji.

Jeśli prezes Markowski chce zbudować polskiego Amazona, musi stać się polskim Jeffem Bezosem. No, chyba że prezes Markowski oczekuje rychłej propozycji pracy w innej firmie. Wtedy warto zainwestować w kilka start‑upów i pochwalić się tym w mediach. Wówczas jego chwilowe notowania na pewno wzrosną.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Case study: Jak się zabrać do reanimacji dinozaura? »

Jak się zabrać do reanimacji dinozaura 

Joanna Socha PL, Agnieszka Kranz PL

Prezes sieci detalicznej Monday, chcąc wyrwać firmę ze stagnacji, szuka rozwiązań, które pozwolą dostosować przedsiębiorstwo do nowych wymogów rynku. Ma jednak dylemat: czy rozpocząć poszukiwania innowacji na zewnątrz firmy, czy wewnątrz.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Komentarz do studium przypadku »

Eliza Kruczkowska: najlepiej wdrażać innowację z zewnątrz i wewnątrz firmy 

Eliza Kruczkowska PL

Obecnie wdrażanie innowacji jest uznawane za podstawowy czynnik rozwoju przedsiębiorstwa, pozwalający na zajęcie lepszej pozycji konkurencyjnej na rynku krajowym i międzynarodowym. Innowacje to nic innego jak podważanie status quo.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!