Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Jakiej dostawy oczekujemy?

21 grudnia 2023 6 min czytania
Materiał Partnera
Jakiej dostawy oczekujemy?

Dynamiczny rozwój branży e‑commerce skutkuje równie szybkimi zmianami w oczekiwaniach klientów dotyczących dostawy towarów. Dziś kluczową rolę odgrywa elastyczność, zarówno pod względem wyboru terminu, miejsca i formy dostarczenia przesyłki, jak i metod płatności. W przypadku artykułów ponadgabarytowych, takich jak sprzęt RTV i AGD czy meble, istotne są również dodatkowe usługi, np. wniesienie lub montaż.

Ostatnia mila to kluczowy element łańcucha dostaw w kanale e‑commerce. Szacuje się, że obsługa tego finalnego etapu może stanowić nawet 50% kosztów całego procesu. Wpływa na to m.in. potrzeba dostarczenia towarów, często pojedynczych przesyłek, pod wiele adresów. Jest to jednak nie tylko czynnik kosztowy. Skuteczny proces transportu bezpośrednio przekłada się na zadowolenie końcowego odbiorcy i wizerunek sklepu internetowego – tłumaczy Michał Chuchrak, Business Development Manager, który w Rohlig SUUS Logistics odpowiada za rozwój usług logistycznych dla e‑commerce, w tym dostaw towarów ponadgabarytowych na ostatniej mili.

W dogodnym terminie

Dlaczego zakupy internetowe zyskują popularność? W przypadku mebli oraz sprzętu AGD i RTV wpływa na to m.in. szeroki wybór produktów online oraz możliwość porównania ich, bez konieczności podróżowania pomiędzy punktami stacjonarnymi. Co więcej, mimo zakupu na miejscu, artykuły te, ze względu na swoje gabaryty, zazwyczaj dostarczane są przez kuriera. W związku z tym, niezależnie od tego, czy nabyliśmy towar w sklepie internetowym czy stacjonarnym, czas od zakupu do rozpoczęcia użytkowania jest porównywalny.

Przy dostawach takich produktów jak np. szafy, komody, lodówki czy pralki często konieczna jest obecność klienta przy odbiorze. Dlatego standardem staje się możliwość wyboru konkretnej daty dostarczenia przesyłki. Coraz częściej możemy wskazać optymalny dla nas dzień czy przedział godzinowy – tłumaczy ekspert SUUSa.

Wiele opcji płatności

Klienci sklepów internetowych to duża, a zarazem bardzo zróżnicowana grupa ludzi. Dlatego oczekują oni szerokiego wachlarza metod płatności. Najchętniej wybierają szybki przelew z wykorzystaniem platformy do płatności internetowych. Wśród młodszych grup wiekowych dużą popularnością cieszą się także płatności mobilne (np. BLIK), a dla starszych pokoleń interesująca jest opcja zapłaty gotówką przy odbiorze. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że ostatnio na znaczeniu zyskują płatności z odroczonym terminem.

Wielu klientów czuje się komfortowo płacąc za pobraniem przy zakupach online. Dlatego, aby sprostać oczekiwaniom tej grupy i być konkurencyjni na ryku, dostawcy powinni przygotować się na różne formy zapłaty przy odbiorze – gotówką, kartą czy przy użyciu płatności mobilnej – podkreśla Michał Chuchrak.

Dostawa, a co dalej? Wniesienie i montaż

Zamawiając artykuły, takie jak sprzęt RTV i AGD czy meble, często poza samą dostawą, potrzebujemy także wniesienia tej ciężkiej i nieporęcznej przesyłki oraz montażu produktu. Jest to duże wyzwanie, zwłaszcza przy takich towarach jak np. kuchenki gazowe, które mogą zainstalować tylko fachowcy ze specjalnymi uprawnieniami. Dlatego, w przypadku artykułów ponadgabarytowych, ostatnia mila nie kończy się w momencie dostarczenia ich do odbiorcy, ale na przygotowaniu do użytkowania.Początek formularza Znaczenie wspomnianych usług dodanych dla klientów potwierdzają dane. Z raportu „E‑commerce w Polsce 2020” wynika, że prawie 90% osób oczekuje wniesienia zakupionego sprzętu RTV i AGD czy mebli do domu przez kuriera. Co więcej, ponad ¾ respondentów wskazuje, że woli powierzyć montaż gazowy fachowcowi, a ok. 60% z nich – montaż wodno‑kanalizacyjny czy elektryczny.

W SUUSie świadczymy szereg usług dodanych dla naszych klientów, takich jak wniesienie i montaż mebli czy sprzętu RTV i AGD. Produkty dostarczamy w podwójnej obsadzie, która posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje oraz niezbędne uprawnienia do instalacji. Nieocenione jest także doświadczenie naszych podwykonawców. Zwłaszcza w takich przypadkach, kiedy trzeba zmontować mebel na małej przestrzeni lub dokonać instalacji sprzętu zmywarki w zabudowie. Dlatego dbamy o ciągłe podnoszenie kompetencji – mówi Michał Chuchrak. Największy polski operator logistyczny zwiększył swoje kompetencje w tym obszarze logistyki poprzez akwizycję spółki EXPERT, specjalizującej się w dostawach ostatniej mili na nośnikach dostosowanych do specyfiki biznesowej naszych klientów oraz wspomnianych usługach dodanych.

Podczas składania zamówienia warto także zwrócić uwagę na to, jak sklep lub obsługujący go operator logistyczny definiuje usługę dostawy z wniesieniem. Czy jest ona niezależna od piętra lub dostępności widny, czy również obejmuje wniesienie do domu, czy tylko pod drzwi – dodaje.

Ostatnia, zielona mila

Elektryfikacja transportu jest jednym z wiodących trendów w branży logistycznej. Obecnie obejmuje przede wszystkim etap ostatniej mili, gdzie pojazdy pokonują krótsze trasy z lżejszymi przesyłkami, w odróżnieniu od transportu ciężkiego. Co więcej, w wielu miastach, szczególnie w centrach, wprowadzane są strefy czystego transportu, gdzie mogą poruszać się samochody spełniające, tylko określone normy emisji spalin, w tym właśnie auta elektryczne. W Europie funkcjonuje obecnie ponad 320 takich stref. Połowa z nich znajduje się we Włoszech, a jedna czwarta w Niemczech. W Polsce do wprowadzenia takich rozwiązań w 2024 roku przygotowują się Kraków oraz Warszawa. Warto także wspomnieć, że sami finalni konsumenci często zwracają uwagę na to, aby ich przesyłki były dostarczane z jak najmniejszym śladem węglowym.

Myślę, że większość z nas cieszy widok samochodów dostawczych z zielonymi tablicami rejestracyjnymi. To najlepszy dowód na to, że elektryfikacja transportu postępuje, a ostatnia mila to już dziś coraz bardziej zielona mila – tłumaczy Michał Chuchrak. – W SUUSie także korzystamy z aut dostawczych z napędem elektrycznym. Niedawno firma EXPERT, wchodząca w skład naszej grupy, znacznie poszerzyła flotę tego typu pojazdów, a to na pewno nie koniec – dodaje.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!