Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Jakie wnioski biznesowe możesz wyciągnąć ze społecznych reakcji na Covid-19

8 kwietnia 2020 8 min czytania
dr Rafał Paprocki
dr Rafał Paprocki
Jakie wnioski biznesowe możesz wyciągnąć ze społecznych reakcji na Covid-19

Pandemia Covid‑19 uwypukliła instynktowność decyzji podejmowanych przez ludzi. Z obserwacji społeczeństwa płyną cenne wnioski, które możesz wykorzystać w swoim biznesie.

Gdy Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła pandemię Covid‑19, Tedros A. Ghebreyesus, dyrektor generalny WHO, wezwał wszystkie kraje do wspólnej walki. Zachęcał do uczenia się od siebie nawzajem oraz jednoczenia przeciwko globalnemu zagrożeniu, podkreślając, jak ważne w nowych okolicznościach jest szybkie wyciąganie wniosków. A jest ono istotne nie tylko w obszarze przeciwdziałania rozwojowi pandemii, ale też z biznesowego punktu widzenia. To, jak w sytuacji niepewności i zagrożenia reagują społeczeństwa, podsuwa wiele wskazówek, które możesz wykorzystywać w zarządzaniu ofertą firmy, pracownikami oraz komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną. W jaki sposób?

Schematy zachowań w sytuacji zagrożenia

Wzory behawioralne (powtarzające się zachowania) mają istotną wartość biznesową. Jeśli potrafisz odczytać i przewidzieć zachowania rynkowe, możesz skuteczniej optymalizować koszty produkcji i transakcji oraz skuteczniej zaspokajać potrzeby konsumentów. Wiele schematów zachowań ludzkich możesz rozszyfrować w obliczu pandemii, która jak każda kryzysowa sytuacja uwypukla mniej widoczne na co dzień postawy i skłonności. Dzięki badaniom noblisty Daniela Kahnemana już wiemy, że w sytuacji zagrożenia ludzie reagują odruchowo: szybko, intuicyjnie, automatycznie, w sposób maksymalnie uproszczony. Co więcej, często ogromną wagę przykładają do zdarzeń mało prawdopodobnych. A jakie inne wnioski płyną z zaobserwowanych reakcji mieszkańców krajów dotkniętych pandemią?

Webinarium Marcina Słomskiego: Jak poprawić kondycję firmy w kryzysie? Już 16 kwietnia o 14.00 dowiesz się jak poprawić skuteczność zarządzania kryzysowego! Zapisuję się >>

Poligon ludzkich instynktów i emocji

Z powodu rozprzestrzeniania się koronawirusa wielu konsumentów mierzyło się z konkretnymi dylematami. Kupować na zapas? Czy nie kupować? Poddawać się kwarantannie? A może funkcjonować względnie swobodnie? Poszczególne nacje kierowały się różnymi strategiami decyzyjnymi – zarówno w kwestii przetrwania, jak i bezpieczeństwa.

STRATEGIE PRZETRWANIA. Polscy konsumenci rozpoczęli masowe tworzenie zapasów dużo intensywniej niż konsumenci włoscy. Tamci tak długo, jak tylko pozwalało na to prawo, przedkładali bieżącą przyjemność nad inwestowanie w przyszłość. Włosi nie byli skłonni inwestować w poczucie bezpieczeństwa (np. robiąc zakupy na zapas), pokładając nadzieję w pomyślny rozwój wypadków.

Tab. 1. Strategie względem ryzyka Polaków i Włochów

Tymczasem polscy konsumenci odsunęli przyjemności na bok, inwestując w prowiant w obawie przed wzrostem cen i ograniczeniem dostępności produktów. Byli również skłonni do poniesienia pewnej straty natychmiast (wydali pieniądze na zapasy), demonstrując powszechny w Polsce sposób myślenia „nadchodzi kryzys – będzie tylko gorzej”.

ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA. Mimo że wszystkie państwa miały jednakowy dostęp do danych obrazujących rozwój epidemii w skali globalnej, stosowane przez nich sposoby zapobiegania infekcjom bardzo się różniły.

Włosi wykazali zdecydowanie najwyższą skłonność przedkładania potrzeby przyjemności nad potrzebę bezpieczeństwa. Można powiedzieć, że ich zachowanie przez długi czas przypominało postawę gracza w lotto. Wystarczył tani kupon (np. kolacja w restauracji), aby wspólnie snuć marzenia o wygranej (czyli pokonaniu kryzysowej sytuacji). Dopiero lawinowy wzrost zachorowań oraz zgonów zmusił Włochów do zrewidowania podejścia.

Społeczno‑polityczna strategia względem ryzyka w Wielkiej Brytanii polegała pierwotnie na wypracowaniu odporności zbiorowej, przez co społeczeństwo mogło swobodnie funkcjonować, biorąc udział w imprezach masowych czy spotykając się towarzysko. Zaryzykowano szybkie przeciążenie systemu zdrowotnego i przerwanie łańcuchów logistycznych oraz produkcji przemysłowej.

Klienci kupują racjonalnie? To mit! Przeczytaj książkę Enrico Trevisana i sprawdź, co naprawdę wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Kupuję!

Polaków cechowała postawa względnie konsekwentna, choć niepozbawiona sprzeczności. Szybko udali się na zakupy, wykazując w ten sposób gotowość do poddania się kwarantannie. Zamknięto szkoły, przedszkola i wyższe uczelnie. Przy czym wykonywano niewiele testów na obecność Covid‑19. Ponadto do momentu ogłoszenia w Polsce zakazu zgromadzeń powyżej 50 osób wielu kapłanów nakłaniało do zwiększenia liczby mszy świętych, argumentując to koniecznością modlitw i potrzebą zmniejszenia skupisk ludzkich. Polacy reprezentowali postawę walki i wiary – czyli tradycyjne wartości kojarzone z przeszłymi metodami radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.

Z kolei społeczeństwo w Singapurze wykazało się cechami modelowymi z punktu widzenia walki z epidemią: wysoko oceniło szanse utrzymania kontroli nad sytuacją, szeroko testowało na obecność wirusa i poddało się kwarantannie.

Czego uczą nas narodowe strategie walki z Covid‑19?

Pandemia Covid‑19 pokazuje, jak głęboki wpływ na postawy względem ryzyka mają tradycje, nawyki i przyzwyczajenia, czyli krótko mówiąc – jak na zachowania wpływa kultura. Aktywuje ona „kolektywny tryb domyślny” oraz jego sterowniki, czyli zestaw działań służących przetrwaniu i zapewnieniu bezpieczeństwa. W opisywanych krajach zaobserwowano zachowania w wysokim stopniu odpowiadające tyleż stereotypom, co charakterystykom kulturowym opisanym przez licznych badaczy.

Już nieraz czytaliśmy o skłonności Włochów do wspólnego biesiadowania, głębokiej potrzebie Polaków do unikania niepewności czy skrajnym indywidualizmie Anglików powiązanym z pozą obojętności (por. G.J. Hofstede, G. Hofstede, M. Minkov, 2011). Siłę determinant kulturowych potwierdza również przykład Singapuru. Czystość i dyscyplina są tam nadrzędnymi wartościami, wokół których wręcz zreorganizowane zostało całe społeczeństwo (C. Rapaille, A. Roemer, 2015). Tłumaczy to „naturalne” skłonności i mobilizację Singapurczyków w obliczu obecnego zagrożenia. Na naszych oczach kultura zadziałała niczym wielonarzędziowy zestaw przetrwania (C. Rapaille, 2019).

Szkolenie online ICAN Business Advisor – Kierowanie zespołem Sprawdź, jak sprawnie zarządzać zespołem i angażować do współpracy! Biorę udział!

Charakterystyka kulturowa produktów

Trudne do oszacowania ryzyko i rosnąca niepewność w obliczu pandemii popycha zarówno jednostki, jak i całe wspólnoty do działań, których kody zostały wcześniej „zaprogramowane”. W dobie kryzysu te schematy są bardziej widoczne, ale nie znaczy to bynajmniej, że w spokojnych czasach nadal nie kierują one wyborami ludzi. Jest wręcz przeciwnie! Potraktuj więc obecną pandemię jak bezprecedensową okazję do tego, aby:

  • uchwycić dominujące tendencje w zachowaniach konsumenckich na skalę narodową, w tym postawy względem ryzyka;

  • rozpoznać zestawy działań potencjalnych konsumentów i wykorzystać swoje obserwacje do tworzenia konkretnych rozwiązań rynkowych;

  • zidentyfikować kluczowe wartości powiązane z produktami oferowanymi przez twoją firmę pod kątem tego, w jaki sposób służą zaspokajaniu potrzeb przetrwania i bezpieczeństwa;

  • określić wartość symboliczną twojej oferty pod kątem szans i zagrożeń dla konsumenta jako punkt wyjścia do kształtowania atrybutów produktów i usług zgodnie z ich charakterystyką kulturową.

Rozpoznając charakterystykę kulturową produktów, tworzysz podstawę do budowania modeli prognostycznych. A to właśnie uwarunkowania kulturowe są źródłem trwałych postaw i preferencji nawet w obliczu poważnych turbulencji rynkowych.

Jak rozszyfrować zachowania pracowników?

Gdy rozpoznasz kulturowo uwarunkowane postawy i skłonności, zyskasz wiele wskazówek nie tylko do tworzenia lepszych ofert i produktów, lecz także do lepszego zarządzania zespołem. Szybciej się domyślisz, w jakie wartości pracownicy zaangażują się natychmiast (to te dające im pewny, choć mniejszy, zysk teraz), a w jakie będą bardziej skłonni inwestować w przyszłości (z perspektywą na większy zysk, obarczony jednak ryzykiem niepowodzenia). To samo dotyczy strat. Jeśli konfrontujesz pracowników z koniecznością działań, których konsekwencje będą negatywne, musisz znać dominujące strategie względem tego rodzaju ryzyka. Czy pracownicy danej nacji preferują przyjęcie na siebie mniejszej straty od razu? Czy wolą ją odroczyć z nadzieją na pomyślny obrót spraw? Mimo że może się to wiązać z jeszcze większymi stratami?

Skuteczna komunikacja musi być zgodna z kulturową charakterystyką zarządzanych zespołów. Pozwoli to lepiej dobrać środki perswazji i argumenty, gdy np. informujesz o dyrektywach organizacyjnych, cięciach kadrowych czy inwestycjach. Wiedza o kodach kulturowych pomoże ci zarządzać kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa, która stanowi podstawowy integrator struktury społecznej. Integracja zaś to warunek bezpieczeństwa i siła potrzebna do przetrwania.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!