Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja

Jakie korzyści przynosi outsourcing?

4 września 2014 5 min czytania
Katarzyna Banach

Streszczenie: Outsourcing przynosi firmom szereg korzyści, zwłaszcza w kontekście ich rozwoju i ekspansji. W miarę wzrostu przedsiębiorstwa pojawiają się wyzwania związane z zarządzaniem większą liczbą transakcji, nowymi lokalizacjami oraz bardziej złożoną strukturą organizacyjną. Kluczowe pytania, które wówczas się pojawiają, dotyczą identyfikacji partnerów mogących wspierać cele biznesowe, aktualności i dostępności danych dla menedżerów oraz efektywności procesów decyzyjnych. Odpowiedzią na te wyzwania jest często centralizacja i standaryzacja procesów poprzez tworzenie centrów usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC) lub korzystanie z usług dostawców zewnętrznych w ramach Business Process Outsourcing (BPO). Oba podejścia koncentrują się na centralnym przetwarzaniu i zarządzaniu danymi transakcyjnymi, przy czym SSC są własnością firmy-matki i obsługują jednego klienta wewnętrznego, podczas gdy dostawcy BPO działają niezależnie, obsługując wielu klientów. MIT Sloan Management Review Polska Korzyści płynące z takich działań obejmują uproszczenie procesów, redukcję kosztów, zmniejszenie ryzyka operacyjnego, poprawę jakości danych oraz usprawnienie procesu decyzyjnego. Dynamiczny rozwój sektora BPO w Polsce, z rocznym wzrostem liczby centrów usług na poziomie średnio 15% w ciągu ostatnich 10 lat, świadczy o rosnącym znaczeniu i skuteczności outsourcingu w osiąganiu strategicznych celów biznesowych.

Pokaż więcej

Rozwojowi firmy towarzyszy wiele zmian: wzrost przychodów, ale i zatrudnienia, nowe lokalizacje działalności, rozrost struktury organizacyjnej czy zapotrzebowanie na wcześniej zbędne kategorie informacji. Co oznacza to dla zarządzających? Jakie niesie skutki? Kto wygrywa?

Kiedy menedżerowie otrzymują więcej swobody, zaczynają podejmować decyzje operacyjne, skutkiem czego jest poszukiwanie właściwych procedur w celu dalszej ekspansji firmy. W jaki sposób w tych kilku krokach potrafią przejść od małego biznesu do transnarodowej korporacji?

Najpierw pojawiają się pytania

Zarządzający, którzy dobrze rozumieją poszczególne etapy rozwoju swojego biznesu, mogą przewidzieć pojawiające się w przyszłości zagadnienia, takie jak: wyodrębnienie nowych procesów czy inny podział uprawnień i odpowiedzialności między menedżerami – i przygotować się do nich. Wewnętrzne regulacje muszą uwzględniać potrzeby tworzących się linii biznesowych oraz dostarczać pełnej i szybkiej informacji o postępie, jaki temu towarzyszy.

Zewnętrzni partnerzy biznesowi również muszą wykazać się zrozumieniem potrzeb przedsiębiorcy. W tym kontekście pojawiają się kluczowe pytania:

  • Kto może mi pomóc osiągnąć moje biznesowe cele?

  • Dlaczego ktoś ma mi pomóc – jaki ma w tym interes?

  • Czy moi menedżerowie mają potrzebne dane?

  • Czy są one aktualne i dostępne w każdym miejscu?

  • Kto ma zarządzić procesem ich pozyskiwania?

  • Na co zwrócić uwagę w analizie procesów decyzyjnych?

Te dylematy są kluczowe dla rozwoju, szczególnie, kiedy organizacja jest duża i dokonuje setek tysięcy transakcji w ciągu miesiąca. Dobrym przykładem może być firma budowlana, która prowadzi działalność na terenie całego kraju, w kilkunastu miejscach równocześnie. Informacje dotyczące kosztów poszczególnych budów są bardzo ważne – muszą szybko trafić do działu księgowego, aby zarząd dostał zagregowane dane i mógł prawidłowo podejmować dalsze decyzje.

Odpowiedzi prowadzą do zmian

Odpowiedzi na powyższe pytania z reguły skutkują podjęciem działań optymalizujących. Zadania są scalane w jednorodne procesy i często przenoszone do jednej lokalizacji – centrów usług wspólnych.

Przez to w języku biznesowym już na dobre zadomowiły się takie terminy jak Shared Service Center (SSC) oraz Business Process Outsourcing (BPO). Zasadniczo zajmują się one podobnymi zadaniami, czyli centralnym przetwarzaniem i zarządzaniem danymi dotyczącymi realizowanych w firmie transakcji. Różnią się relacją właścicielską – te pierwsze są własnością firmy‑matki – działają tylko na rzecz jednego, wewnętrznego klienta. Dostawcy typu BPO nie mają powiązań kapitałowych ze swoimi klientami i z reguły pracują dla wielu.

Dodatkowo, na tę zmianę nakłada się centralizacja oraz standaryzacja zarządzania procesami, a w efekcie następuje ich uproszczenie, redukcja kosztów, zmniejszenie ryzyka operacyjnego, poprawa danych i usprawnienie procesu decyzyjnego.

Partnerstwo na rzecz dynamicznego rozwoju

BPO jest bardzo dynamicznym rynkiem. Dane opublikowane przez ABSL (Sektor nowoczesnych usług w Polsce 2014) wskazują, że liczba centrów usług w okresie ostatnich 10 lat rosła w Polsce w tempie średnio 15% rocznie. Biorąc pod uwagę, że są to jedynie dane dotyczące zagranicznych inwestorów w branży BPO w Polsce, możemy łatwo zauważyć, że zjawisko outsourcingu, obejmujące SSC oraz BPO, ma znacznie szerszy wymiar.

Obsługa księgowości, najczęściej trafiająca do partnerów zewnętrznych, w ostatnich dziesięciu latach mocno się w Polsce zmienia. Rynek rośnie, a dzięki nowym technologiom podnosi się jakość świadczonych usług. Zintegrowane systemy informatyczne zmniejszają udział pracy ręcznej, niekiedy do 10%. Pozostałych 90% transakcji wykonywanych jest automatycznie. W ten sposób zmniejsza się ilość błędów i ludzkich pomyłek, zaś poprawia tempo pracy oraz redukowane są kolejne koszty.

Czy zatem księgowość jest jeszcze dalej zadaniem, w którym dominuje ekspertyza o charakterze księgowym? Czy staje się kontekstem, w którym zaczyna funkcjonować informatyka, digitalizacja i kolejne aplikacje informatyczne, np. elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczny sekretariat, portal klienta, portal pracowniczy etc.?

Niewątpliwie usługi księgowe wykroczyły już znacznie poza operacje czysto rachunkowe, a rynek wchodzi w fazę dojrzałości. Dzieje się tak dzięki licznemu gronu zwolenników outsourcingu i pozytywnym efektom dla organizacji, jak wynika z Outsourcing: driving efficiency and growth, np.:

  • wzrost efektywności (57%),

  • redukcja kosztów (55%),

  • lepszy dostęp do specjalistów (45%).

Choć w dalszym ciągu obecne są też obawy, np.:

  • utrata kontroli nad wydzielaną funkcją biznesu (44%),

  • wysokie koszty wdrożenia (32%),

  • zbytnia złożoność (27%).

Dojrzały rynek zmusza outsourcerów do dalszego rozwijania oferty i zwiększania jej użyteczności, niemniej nadal najważniejszym zadaniem usługodawców jest dostarczanie wartości klientom. Pogłębiona specjalizacja dostawców może okazać się źródłem kolejnych korzyści dla rosnącego grona odbiorców.

Myślenie przez pryzmat korzyści przedsiębiorstwa wymaga, aby decyzje były podejmowane przy wsparciu narzędzi analitycznych (nie dlatego, że podobne działania podejmuje konkurencja). I właśnie korzyści, dostrzegane dzięki wskaźnikom oceny efektywności lub jednostkowo wybranym kryteriom, pozwalają menedżerom podejmować właściwe decyzje. Wybierać rzeczy właściwe dla dalszego rozwoju. Nie wątpię, że outsourcing do nich należy – i nie mówię tego tylko jako ekspert, ale również menedżer z wieloletnim stażem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!