Aby przygotować się na następną fazę sztucznej inteligencji (AI), liderzy muszą dokonać wyboru priorytetów, jeśli chodzi o zbudowanie systemu stałego dopływu talentów i infrastruktury technologicznej.
Sztuczna inteligencja (AI) oraz uczenie maszynowe oferują nowe sposoby na zwiększenie wydajności, rozwój talentów oraz nadanie impulsu zmianie organizacyjnej, poszerzając zdolność menedżerów do dokonywania trafnych wyborów w trudnych sytuacjach.
Narzędzia rozszerzonej inteligencji już wywarły wpływ na wiele firm, ale następna rewolucja będzie miała miejsce, gdy każdy aspekt biznesu, od góry do dołu hierarchii, zostanie zaprojektowany z myślą o AI. Nazwijmy ten nowy konstrukt przedsiębiorstwem inteligentnym. Podobnie jak inne główne rewolucje w zarządzaniu, także ta jest gotowa przekształcić branże i organizacje na wiele nadchodzących dziesięcioleci. Aby przygotować się do tej następnej fazy, liderzy będą musieli zaprząc inteligencję maszynową do procesu decyzyjnego w całym biznesie, zebrać odpowiednie talenty, zrozumieć korzyści i ograniczenia AI, aby nadać odpowiedni kształt strategii organizacyjnej.
Zrozumieć zalety AI
Nietrudno jest znaleźć przykłady niesamowitych zastosowań sztucznej inteligencji. AI oraz analityka zmieniły liczące wiele stuleci techniki uprawy roślin, umożliwiły postęp w nowoczesnych badaniach nad chorobami, a nawet zostały wykorzystane do odczytania uszkodzonych tablic ze starożytnej Grecji.
Tym, co łączy te wszystkie osiągnięcia, jest fakt, że były to odrębne, ustrukturyzowane zadania. W każdym przykładzie algorytmy wykorzystywano do przeanalizowania dostępnych danych, rozpoznania zawartych w nich prawidłowości, tworzenia symulacji wyników i wskazywania działań o największym prawdopodobieństwie powodzenia. Na przykład przy tworzeniu krzyżówek roślin o pożądanych cechach, prosty krok polegający na zaprojektowaniu testu sprawdzającego, czy pożądana cecha pojawi się, czy nie, wymaga dokonania wyboru jednej spośród 1,16 x 1012 możliwych kombinacji. A zwiększenie efektywności tego wysoce złożonego procesu poprzez analitykę danych może pomóc zaoszczędzić miliony dolarówIndeks górny 11.
Jeśli poprawa jednego aspektu danego procesu poprzez analitykę danych może przynieść tak ogromne korzyści, wyobraźcie sobie, co się zdarzy się, kiedy organizacja wykorzysta zdolność AI do uczenia się, analizowania i optymalizowania wszystkich procesów i funkcji biznesowych.

Liderzy muszą dokonać wyboru priorytetów, jeśli chodzi o zbudowanie systemu stałego dopływu talentów i infrastruktury technologicznej.
Jak AI może pomóc liderom
Firmy, szczególnie duże korporacje o zasięgu globalnym, to złożone systemy adaptacyjne. Żadna pojedyncza osoba ani nawet grupa menedżerów nie jest w stanie dowiedzieć się, co się dzieje na wszystkich szczeblach organizacji liczącej tysiące pracowników. A przecież dyrektor generalny jest odpowiedzialny za to, aby zarząd i udziałowcy byli zadowoleni, za odpowiednie pozycjonowanie firmy na przyszłość, utrzymanie wysokiego morale wśród pracowników oraz osiągnięcie przewagi nad konkurencją — a to wszystko przy wypracowywaniu zysków. I chociaż dyrektor generalny polega na kierownictwie firmy, jeśli chodzi o wsparcie realizacji tych wszystkich zadań, ostatecznie to on czy ona ponosi winę za złe wybory. Nic dziwnego, że większość dyrektorów generalnych spółek o dużej kapitalizacji nie pozostaje na swoim stanowisku dłużej niż pięć latIndeks górny 22.
Przy tak ogromnej odpowiedzialności spoczywającej na barkach dyrektora generalnego, najcenniejszym z jego zasobów jest czas. W tym względzie AI może mu pomóc. Sztuczna inteligencja stanowi idealne narzędzie do obserwowania i zbierania informacji na temat działalności biznesowej. Źródła tych informacji to dane z raportów wewnętrznych, a także istotne wiadomości zewnętrzne oraz analizy mające znaczenie dla branży, przetrawione i skategoryzowane przez algorytmy przetwarzania języka naturalnego. Na przykład agencja informacyjna Reuters wykorzystuje AI, aby przeczesać 700 milionów tweetów dziennie i wychwycić najważniejszą wiadomość, a następnie przekazać ją dziennikarzowi do dalszego zbadaniaIndeks górny 33.
Podobnie inteligentne przedsiębiorstwo musi przetwarzać góry danych, ustawiając je w hierarchii ważności, co pomaga liderom analizującym raporty w uniknięciu przeładowania informacyjnego. To daje dyrektorowi generalnemu maksymalną świadomość tego, co się dzieje w całej firmie i branży. Dzięki czemu może poświęcić więcej swojego czasu na zajęcie się kwestiami mającymi bezpośredni wpływ na wyniki firmy.
Ponadto przedsiębiorstwo inteligentne ma systemy AI w każdym pionie, wydziale, jednostce i grupie w organizacji — zasobów ludzkich, informatyki, marketingu, finansów, operacji i tak dalej — tak, aby każda z tych operacji mogła zostać zoptymalizowana przy pomocy systemów rozszerzonej inteligencji, które zapewniają wsparcie decyzyjne pracownikom.
Wiele wydziałów zasobów ludzkich już teraz wykorzystuje proste formy analityki tekstu — wyniki analizy słów kluczowych — aby przesiać stosy życiorysów, piętrzących się przy okazji każdego nowego ogłoszenia o pracę. Na przykład wnioski kandydatów na stanowisko księgowego, które nie podają wymaganych kwalifikacji czy licencji zawodowych, mogą zostać od razu odrzucone. System AI w NASA przeprowadza głębszą analizę, pozwalającą ocenić kontekst, w jakim użyte są słowa kluczoweIndeks górny 44.
W przedsiębiorstwie inteligentnym bardziej zaawansowane systemy eksperckie wykorzystywałyby silniki poznawcze w celu zrozumienia podań o pracę. Ponadto nie koncentrowałyby się wąsko na ułatwieniu życia menedżerowi ds. zasobów ludzkich. Systemy każdej jednostki i pionu firmy wymieniałyby informacje automatycznie tak, aby system zasobów ludzkich wiedział, kiedy potrzebny jest nowy talent. Mogłyby analizować starsze wnioski o pracę i ustawiać potencjalnych kandydatów w kolejce do rozważania, gdy tylko zatwierdzony zostanie nowy nabór. Tym sposobem system stałby się kluczowym elementem w osiąganiu celów dyrektora generalnego, gwarantując, że firma zatrudnia talenty niezbędne do wypełnienia swojej ogólnej misji.
Powiązania między pionami biznesowymi dałyby ponadto dyrektorowi generalnemu wgląd w czasie rzeczywistym w wyniki osiągane przez firmę. Dane z każdej jednostki biznesowej nie byłyby filtrowane przez z góry przyjęte założenia odnośnie do tego, jak takie liczby powinny wyglądać, czy też zafałszowane przez to, że szefowie wydziałów próbują robić dobrą minę do złej gry. Liczby mówiłyby same za siebie.
Mając jasny obraz tego, co się dzieje, dyrektor generalny mógłby szybko dostosować działanie firmy do potrzeb, aby rozwiązać problemy lub wykorzystać sprzyjające warunki. Uzbrojony w solidne informacje i opcje wyważone dzięki symulacjom AI, dyrektor generalny mógłby opracować szereg potencjalnych strategii, aby radzić sobie z pojawiającymi się sytuacjami. Zamiast na przeczuciach, emocjach, zgadywaniu, te strategie w pełni opierałyby się na najlepszych dostępnych danych.

Sztuczna inteligencja stanowi idealne narzędzie do obserwowania i zbierania informacji na temat działalności biznesowej.
Musisz znać ograniczenia AI
Co prawda innowacje w zakresie systemów AI cały czas szybko ewoluują, a AI nie jest wszechwiedząca — w istocie ogólna sztuczna inteligencja istnieje jedynie w domenie science fiction. Jak na razie wybór i realizacja strategii nadal spadają na człowieka — dyrektora generalnego i kierownictwo firmy. Maszyny i systemy AI są jednak niewiarygodnie cenne w prezentowaniu danych i dostarczaniu liderom opcji do rozważenia w oparciu o różne konteksty i realne cele Na przykład czasami dyrektor generalny chce podjąć bardzo ryzykowny krok. Albo ważnym okazuje się wydanie pieniędzy na inicjatywę, która nie realizuje żadnych określonych celów strategicznych, ale podniesie morale pracowników. Rzeczywistość jest zbyt złożona dla algorytmu statystycznego, aby przewidział każdą możliwość, jaką liderzy mogą wziąć pod uwagę.
Potrzebni są doświadczeni dyrektorzy generalni, aby uwzględnić czynniki nieuchwytne, które umkną maszynie. Co prawda głównym zadaniem dyrektora generalnego jest podejmowanie decyzji, jego rola nie kończy się jednak z chwilą dokonania wyboru. Tutaj narzędzia AI odgrywają zasadniczą rolę w monitorowaniu wyników oraz ocenie, czy dana strategia przynosi zamierzone efekty. Kiedy dokonywane są złe wybory, ważna jest szybka zmiana kursu. Ciągły cykl działania i analizowania wyników ma kluczowe znaczenie w aktualizowaniu lub porzucaniu strategii, gdy jest to konieczne dla osiągnięcia celów organizacji.
„AI wymusza dyscyplinę w obszarze strategii firmowych. W sposób ciągły i automatyczny odpowiada na takie pytania, jak „Czy plan działa?” lub „Jakie są prognozy i projekcje?”.
Ciągłe poddawanie ocenie kierunku obranego przez firmę zarówno w małych, jak i dużych sprawach może wydawać się stratą czasu, ale skutecznie zabezpiecza przed popadaniem w samozadowolenie. Zdolność adaptacyjna pozwala firmie wyprzedzać potrzeby klientów i rynku oraz uniknąć stania się kolejnym BlackBerry, Blockbuster, czy Borders.
AI wymusza dyscyplinę w obszarze strategii firmowych strategiach firmowych. W sposób ciągły i automatyczny odpowiada na takie pytania, jak „Czy plan działa?” lub „Jakie są prognozy i projekcje?”. Kreśli alternatywy — co się stanie, jeśli firma pójdzie w tym lub tamtym. Przedsiębiorstwo inteligentne zapewnia także jasność co do zadań organizacji, dostosowując każdy pion biznesowy do zadania realizacji ogólnej strategii poprzez postawienie celów (na przykład posiadanie na stanie talentów, które pozwolą zrealizować następną misję) i śledząc postępy w drodze ich realizacji i osiągnięcia rezultatów końcowych.
Czasami potrzebna jest ogólna zmiana, a czasem nie. Przedsiębiorstwo inteligentne to system zaprojektowany na każdą ewentualność. W złożonym środowisku rynkowym sukces odnoszą firmy, które są w stanie dostosować się do szybko zmieniających się okoliczności. Wbudowując zdolność adaptacyjną w strukturę firmy, AI pomaga dyrektorowi generalnemu zarządzać wyzwaniami tak zróżnicowanymi, jak destabilizacja wywołana przez globalną pandemię czy odkrycie nowych technologii.
Dzisiaj firmy inwestują w AI, ale, aby osiągnąć ostateczne cele strategiczne tej inwestycji, organizacje muszą poszerzyć swoje pole widzenia poza samo tworzenie narzędzi rozszerzonej inteligencji do realizacji ograniczonych zadań. Chcąc zmienić tę szerszą wizję w rzeczywistość, liderzy muszą dokonać wyboru priorytetów, jeśli chodzi o zbudowanie systemu stałego dopływu talentów i infrastruktury technologicznej, co umożliwi powstanie inteligentnego przedsiębiorstwa jutra.
PRZYPISY (4)
J. Byrum, C. Davis, G. Doonan, i inni, “Advanced Analytics for Agricultural Product Development,” Informs Journal on Applied Analytics 46, Numer 1 (styczeń‑luty 2016 roku): ss. 5‑17.
“CEO Turnover at Record High; Successors Following Long Serving CEOs Struggling According to PwC’s Strategy & Global Study,” PwC, 15 maja 2019 roku, www.pwc.com.
“Reuters News Tracer: Filtering Through the Noise of Social Media,” Reuters, 17 maja 2017 roku, www.reuterscommunity.com.
“Résumés Are Scanned for Keywords by an Automated System,” USAJobs, dostęp uzyskany w dniu 13 lipca 2020 roku, www.usajobs.gov.