Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Klienci i doświadczenia

Jak zbudować strategię marketingową?

8 sierpnia 2014 5 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Węglarz - Niezależny doradca, strateg i praktyk biznesowy w B2B oraz wykładowca; ekspert ICAN Institute w obszarze modeli biznesowych, segmentacji, oferty wartości oraz sprzedaży doradczej w B2B.
Agnieszka Węglarz
Jak zbudować strategię marketingową?

Streszczenie: Rozpoczęcie budowy strategii marketingowej wymaga przeprowadzenia dogłębnej analizy rynku, identyfikacji segmentów klientów oraz zrozumienia ich potrzeb i oczekiwań. Następnie należy ocenić działania konkurencji, aby określić, w jaki sposób inni zaspokajają te potrzeby. Na tej podstawie formułuje się unikatową ofertę, która wyróżnia się na tle konkurencji i najlepiej odpowiada na wymagania wybranego segmentu klientów. Posiadanie spójnej strategii marketingowej pozwala firmie jasno pozycjonować się na rynku, efektywnie zarządzać działaniami promocyjnymi oraz budować przewagę konkurencyjną. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Twoja główna konkurencja obniża cenę swojego produktu – jaką przyjmujesz strategię? Obniżasz cenę swojego, nie reagujesz, a może rozpoczynasz własną promocję?

Witaj w cyklu wpisów Marketing od A do Z, o którym wspomniałam w poprzednim poście. Dzisiaj kontynuujemy nasze rozważania i poszukamy odpowiedzi na pytanie postawione na początku tekstu. Można udzielić jej krótko: rozwiązanie powinno zależeć od założeń strategii marketingowej. Czym zatem jest strategia marketingowa?

Analiza – podstawa strategii

Przykład: przyjmijmy, że postanowiłeś założyć firmę odzieżową. Co robisz najpierw? Zaczynasz od analizy rynku. Patrzysz, co się sprzedaje, na co jest aktualnie popyt, a także, jakie są segmenty odbiorców. Następnie zastanawiasz się, do kogo skierować ofertę – do niszy czy klienta masowego?

Wejście w segment klientów zamożnych pozwala ustalić wyższe ceny i marże, wymaga jednak na starcie większych inwestycji w marketing i budowanie wizerunku. Zaś wejście w segment klientów masowych opiera się na wysokim wolumenie przy niższych cenach i marżach – wymaga też innych kanałów dystrybucji i promocji.

Decyzja zależy też od tego, jakimi zasobami dysponujesz na początku, jaki widzisz potencjał sprzedażowy w danym segmencie, a także, jakie są w nim bariery wejścia, oraz  jak silna jest konkurencja.

Załóżmy, że chcesz zawalczyć o segment klientów premium. Kolejnym krokiem będzie dokładne poznanie ich potrzeb oraz oczekiwań, łącznie z uwzględnieniem oferty konkurencji.

Dlaczego powinieneś to analizować? Dlatego, by zaproponować coś nowego, innego. Coś, co lepiej zaspokaja oczekiwania klientów. Oczywiste? Dlaczego w takim razie tak rzadko firmom udaje się skutecznie wyróżnić? Z pewnością nie dlatego, że poświęcają na ten krok wystarczająco dużo czasu.

Strategia marketingowa: 4 kroki do strategicznego wyróżnienia

I tu docieramy do sedna. Podstawowym zadaniem strategii marketingowej jest wyróżnienie produktu w sposób, który najlepiej odpowiada na potrzeby klienta oraz daje przewagę w stosunku do konkurencji.

Jeśli chodzi o przykład odzieżowy, zakładamy, że tworzymy ofertę dla klientów premium. Zbadaliśmy ich potrzeby oraz proces decyzyjny. Powiedzmy, że jedną z najważniejszych potrzeb jest niepowtarzalność i wyjątkowość projektów. Najlepiej, jeśli ich autorami byliby znani projektanci. Zatem zatrudniasz światowe sławy, które projektują wyjątkową kolekcję. Tworzysz nową markę odzieży luksusowej, wyróżniającą się unikatowymi wzorami, w odpowiednio wysokiej cenie.

Zatrzymajmy się w tym miejscu na chwilę. Właśnie przeszliśmy przez uproszczony schemat budowania strategii marketingowej. Czy pamiętasz, krok po kroku, w jaki sposób ją zbudowaliśmy?

Oto pytania, na jakie odpowiadamy sobie, konstruując strategię marketingową

– Krok 1 – gdzie działamy: analiza rynku i jego segmentów.

– Krok 2 – komu sprzedajemy: czyli segment docelowy i jego potrzeby.

– Krok 3 – konkurencja: analiza tego, w jaki sposób inni odpowiadają na potrzeby grupy docelowej.

– Krok 4 – określenie, co jest naszą ofertą, co ją wyróżnia i za ile ją sprzedajemy.

Jakie korzyści odnosi firma posiadająca strategię marketingową?

Po pierwsze, strategia marketingowa daje jasną informację, jak pozycjonować się w stosunku do konkurencji. Dzięki niej wiesz, dla jakiego segmentu klientów przeznaczona jest oferta, znasz potrzeby tego segmentu i odpowiadasz na nie w inny (czytaj: lepszy) sposób.

Po drugie, strategia marketingowa daje spójne wytyczne dla wszystkich działań z zakresu tzw. 4P, czyli od kształtowania samego produktu i jego ceny po działania promocyjne i sprzedażowe. Dzięki strategii marketingowej za każdym razem wiesz, co należy powiedzieć o produkcie, jakich argumentów użyć i które kanały dotarcia do klientów wybrać.

Po trzecie, wracając do postawionego na samym początku pytania, dzięki posiadanej strategii wiesz, jak reagować na nowe ruchy rynku i konkurencji.

Dobra strategia marketingowa to inwestycja w przyszłość firmy

Strategie odpowiedzi

Wracając do pierwotnego problemu: co robić, kiedy nasi konkurenci drastycznie obniżyli cenę?

Firma pozycjonująca swoją markę jako premium powinna pamiętać, że wysoka cena jest jednym z elementów tego pozycjonowania. Ludzie kupują dobra luksusowe dla podkreślenia swojego statusu i akceptują, że będą one odpowiednio drogie. Marki luksusowe nie powinny obniżać ceny wprost, aby nie deprecjonować wyjątkowej wartości, którą obiecują. Wiedząc to wszystko, powinno się uruchomić działania, które obniżają próg wejścia do świata marki, ale nie deprecjonują jej wizerunku – sezonową wyprzedaż, rabat na końcówkę kolekcji, włącznie ze stworzeniem outletu – stacjonarnego lub online.

Nie myl celu ze strategią

Pracując nad strategią marketingową, warto pamiętać, aby nie mylić celu ze środkiem. Częstym błędem jest definiowanie strategii jako celów biznesowych. Tymczasem strategia nie odpowiada na pytanie, ile zarobimy w kolejnych latach, tylko w jaki sposób dojdziemy do tego celu. Dobra strategia pokazuje, jak zrealizować cele przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów. Firmy, które strategii nie posiadają, często wybierają znacznie dłuższą, i w efekcie bardziej kosztowną, drogę do realizacji postawionych przed nimi celów.

Dobra strategia marketingowa to zatem inwestycja firmy w wiedzę, która pozwala skoncentrować się na tym, co dla danej organizacji najlepsze i zmniejszyć dzięki temu koszty. Czy zatem warto zainwestować w to czas i energię? Cóż, jeśli dla Twojej firmy ważne są większe zyski i niższe koszty – zacznij już dziś.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!