Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 9, czerwiec 2021)
Polska flaga

Jak z platform powstają ekosystemy biznesowe?

1 czerwca 2021 20 min czytania
Zdjęcie Mariusz Smoliński - Dyrektor ICAN Research
Mariusz Smoliński
Jak z platform powstają ekosystemy biznesowe?

Streszczenie: Dynamiczny rozwój systemów i aplikacji wspierających współpracę biznesową w segmencie B2B przekształca platformy biznesowe w ekosystemy integrujące licznych dostawców i klientów. Przykłady to platforma Grupy Eurocash (eurocash.pl) oraz platformy bankowe obsługujące klientów firmowych. Badanie ICAN Research i redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” ujawnia, że polscy przedsiębiorcy szeroko definiują biznes platformowy, obejmując zarówno proste aplikacje webowe wspierające procesy sprzedażowe i posprzedażowe, jak i klasyczne platformy sprzedażowe. Przeciętna ankietowana firma korzysta obecnie z 4–5 platform i systemów od partnerów biznesowych, w tym z systemów bankowych oraz platform sprzedażowych i sklepów e-commerce. Połowa menedżerów ma dostęp do systemów wspierających komunikację i obieg dokumentów, a nieco mniej do rozwiązań optymalizujących zarządzanie projektami. Istnieje jednak większy popyt na systemy wsparcia biznesu niż oferuje obecnie rynek; menedżerowie oczekują lepszego dostępu do rozwiązań wspierających zarządzanie projektami oraz specjalistycznych platform udostępnianych przez kancelarie i biura prawne.

Pokaż więcej

Dynamiczny rozwój systemów i aplikacji wspierających współpracę biznesową wielu podmiotów zmienia układ sił rynkowych w segmencie B2B. Platformy biznesowe stają się ekosystemami integrującymi coraz więcej dostawców i klientów w jednym miejscu. Wygrają ci, którzy szybciej rozwiną atrakcyjną ofertę wartości dla użytkowników platform.

Patformy do współpracy z partnerami coraz silniej wpisują się w modele biznesowe w wielu branżach. To one dzisiaj są najczęściej głównym kierunkiem w rozwoju strategii liderów rynkowych. Wystarczy wymienić platformę Grupy Eurocash – eurocash.pl do współpracy z niezależnym rynkiem albo platformy bankowe do obsługi klientów firmowych. Rozwiązania takie coraz efektywniej optymalizują procesy dostawców. Z drugiej strony dają duże możliwości w zakresie kreowania wartości dodanej dla klientów firmowych i są kanałem ich dostarczania.

ICAN Research wspólnie z redakcją „MIT Sloan Management Review Polska” postanowili sprawdzić, jakie są oczekiwania klientów platform biznesowych i w jakim kierunku zamierzają je rozwijać dostawcy i producenci (więcej w ramce O badaniu). Wyniki pokazują, że polski przedsiębiorca szeroko definiuje biznes platformowy, znacznie wykraczając poza rozumienie platform jako pośredników transakcyjnych (markeptlace). Zalicza do nich zarówno proste aplikacje webowe wspierające procesy sprzedażowe i posprzedażowe, jak i klasyczne platformy sprzedażowe, rozumiane jako otwarte ekosystemy biznesowe łączące dostawców i producentów z odbiorcami. W naszym artykule wszystkie te narzędzia nazywamy platformami biznesowymi. Zapytaliśmy przedstawicieli firm, z jakich systemów do współpracy handlowej i w zakresie obsługi posprzedażowej dostarczanych przez dostawców i partnerów biznesowych korzystają? Okazało się, że przeciętna ankietowana firma korzysta w chwili obecnej średnio z 4–5 platform i systemów od partnerów biznesowych. Badane firmy powszechnie używają systemów bankowych oraz platform sprzedażowych i sklepów e‑commerce.

O BADANIU
Projekt zrealizowano w kwietniu 2021 roku. W badaniu przeprowadzono 340 ankiet. Co trzeci badany (37%) był właścicielem lub prezesem firmy, prawie połowa (48%) pracowała na stanowiskach kierowniczych. Zdecydowaną większość wywiadów przeprowadzono w dużych firmach, zatrudniających powyżej 250 pracowników (71%). Połowa badanych reprezentowała sektor usług (53%), a pozostali – produkcję (25%) i handel (22%).

Połowa ankietowanych menedżerów ma dostęp do systemów zapewnianych przez partnerów biznesowych wspierających wzajemną komunikację i obieg dokumentów, a nieco mniej – z rozwiązaniami do optymalizacji zarządzania projektami. Na liście odpowiedzi pojawiły się również bardziej specjalistyczne platformy, udostępniane przez partnerów z branży logistycznej, prawnej, medycznej czy ubezpieczeniowej. Wyniki badania pokazują jednak, że popyt na systemy wsparcia biznesu i platformy jest większy niż to, co dzisiaj oferuje rynek. Jak się okazało, menedżerowie chcieliby mieć lepszy dostęp do rozwiązań wspierających zarządzanie projektami oraz do specjalistycznych platform udostępnianych przez kancelarie i biura prawne.

Zostało 88% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!