Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Jak technologie kognitywne mogą pomóc menedżerom podczas kryzysu

23 czerwca 2020 6 min czytania
Frederic Laluyaux
Jak technologie kognitywne mogą pomóc menedżerom podczas kryzysu

Streszczenie: Technologie kognitywne, takie jak sztuczna inteligencja i automatyzacja, mogą znacząco wspierać menedżerów w czasie kryzysu, umożliwiając lepsze podejmowanie decyzji i poprawiając efektywność operacyjną. Dzięki tym technologiom menedżerowie mogą uzyskać szybszy dostęp do informacji, analizować dane w czasie rzeczywistym oraz dostosowywać strategie zarządzania do zmieniających się warunków. Kognitywne systemy są w stanie zidentyfikować wzorce w danych, co może pomóc w prognozowaniu przyszłych problemów i reagowaniu na nie z wyprzedzeniem. Ponadto, technologie te mogą wspierać procesy komunikacji wewnętrznej, co w dobie kryzysu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania spójności i motywacji zespołów.

Pokaż więcej

Firmy optymalizujące wykorzystanie narzędzi do automatyzacji mogą zmniejszyć presję odczuwaną przez zespoły.

Nawet w najlepszych czasach menedżerowie mają długą listę zadań do zrealizowania, będących odzwierciedleniem szerokiej gamy priorytetów – należą do nich zajmowanie się codzienną działalnością, śledzenie postępów na drodze do osiągnięcia celów firmy, planowanie przyszłości, nadzorowanie poszczególnych osób w swoich zespołach i znacznie, znacznie więcej. Ponadto tempo pracy w firmach wzrosło gwałtownie w ostatnich latach, a wraz z nim wzrosła jeszcze bardziej jej złożoność.

Teraz, gdy pandemiaCOVID‑19 wywróciła wszystko do góry nogami, lista zadań wydłużyła się jeszcze bardziej – a z powodu redukcji personelu, nieobecności oraz nowych sposobów pracy te zadania trzeba teraz realizować, mając do dyspozycji mniejsze zespoły.

W swojej pracy z szeroką gamą branż, od pakowanych dóbr konsumpcyjnych po ropę naftową i gaz, widzę, że niektóre firmy z większym powodzeniem od innych dostosowują się do tych gwałtownych zmian: dotyczy to organizacji, które wdrożyły technologie kognitywne.

Zrozumieć automatyzację kognitywną

Technologie kognitywne, będące produktem badań nad sztuczną inteligencją, opracowywane są od dziesięcioleci. Thomas H. Davenport i Vikram Mahidhar zaproponowali niezłą ich definicję w swoim artykule opublikowanym w roku 2018. Głosi ona, że te technologie „wykorzystują zdolności – takie jak wiedza, percepcja, ocena oraz odpowiednie środki dla wykonania określonych zadań – które kiedyś stanowiły wyłączną domenę istot ludzkich”. O ile większość firm i liderów rozumie nowatorski i destabilizujący potencjał technologii kognitywnych, jak podkreślają Davenport i Mahidhar, większości z nich brakuje jednocześnie jakiejkolwiek strategii wykorzystania takich technologii.

Jedną z najważniejszych spośród tych technologii jest automatyzacja kognitywna. Sprowadza się ona do prostej idei: maszyny gromadzą tony danych, przetwarzają je w czasie rzeczywistym i w wyniku tego pokazują firmie, jakie kroki najlepiej będzie podjąć. Działa, gdy firmy umożliwiają załadowanie informacji na temat swoich transakcji w pojedyncze miejsce w chmurze. Tam AI przetwarza informacje w sposób ciągły, wyciąga wnioski i odsyła z powrotem kluczowe informacje.

Automatyzacja poznawcza oferuje menedżerom ogromny potencjał. Na przykład systemy takie mogą zarządzać dostawami, gwarantując, że właściwa ilość produktów trafia do obszarów najwyższego zapotrzebowania przy użyciu najszybszych kanałów wysyłkowych. Ponadto mogą śledzić produkcję, proces zakupów, zapasy, kwestie finansowe i tak dalej.

To samo dotyczy obsługi klienta. Jeśli różni klienci zgłaszają podobny problem, ale przy wykorzystaniu różnych platform (takich jak witryny internetowe, Twitter, telefon, czat oraz aplikacje) i różnych języków, automatyzacja kognitywna może pomóc w znacznie szybszym analizowaniu danych, niż mógłby to zrobić człowiek, agent obsługi klienta, znaleźć podobieństwa i zwrócić uwagę menedżerów na problem, którym należy się zająć.

Jest oczywistym, że automatyzacja kognitywna jest przydatnym narzędziem dla menedżerów w środowiskach stabilnych. W czasach kryzysu, takiego jak pandemia koronowirusa, te technologie są jeszcze bardziej potrzebne firmom.

Automatyzacja kognitywna w czasach COVID‑19

Od nagłego pojawienia się pandemii COVID‑19 nieomal każdy aspekt biznesu jest niestały i nieprzewidywalny. Na przykład kanały wysyłkowe zostały zablokowane, co wprowadziło chaos do łańcuchów dostaw. Wytrąciło to z rytmu nie tylko logistykę, ale także produkcję. Często, aby zbudować jakiś produkt, fabryki potrzebują komponentów z wielu krajów. Jeśli dotychczasowy dostawca nie jest w stanie dostarczyć komponentów do fabryki, trzeba znaleźć innego – i to szybko.

Dysponując automatyzacją kognitywną, firmy mogą lepiej to zrobić. Takie systemy są w stanie pokazać, że wysyłka z Chin nie dotrze do fabryki w Indiach, ale za to fabryka w Malezji jest w stanie masowo produkować ten sam sprzęt i wysłać go do Indii, i to korzystając ze specjalnej trasy gwarantującej obecnie najkrótszy czas dostaw, zważywszy na warunki pogodowe i otwarcia kanałów.

Jednocześnie konsumenci szukają obecnie innych produktów i usług niż przed pandemią. Popyt się zmienia częściowo w reakcji na zmieniające się zalecenia ze strony rządu oraz urzędników odpowiedzialnych za zdrowie publiczne. Do czasu, gdy wzrost lub spadek zapotrzebowania stanie się jasny dla wytwórców produktów lub usług, zapotrzebowanie może ponownie ulec zmianie. Często skutkuje to opóźnieniem utrudniającym firmom zdobycie i zmagazynowanie towarów, których klienci w danej chwili szukają.

Dzięki automatyzacji kognitywnej to opóźnienie może szybko zniknąć. Na przykład firmy mogą zostać bezzwłocznie zaalarmowane, że popyt w Cleveland wzrósł, a w San Francisco zmalał, i odpowiednio przekierować wysyłki.

Łatwiejsze zarządzanie ludźmi

Kiedy powyższe zadania zostaną powierzone systemom automatyzacji kognitywnej, menedżerowie mają więcej czasu, aby skoncentrować się na tym, czego maszyny nie są i nie będą w stanie ogarnąć w przewidywalnej przyszłości, czyli na zarządzaniu ludźmi.

Pracownicy muszą wiedzieć, na czym polegają ich nowe zadania, jakie są cele organizacji, jak zmieniają się roczne projekcje i jak może wyglądać przyszłość firmy w perspektywie krótko- i długofalowej. Muszą wiedzieć, co mają mówić klientom oraz innym interesariuszom. Muszą wiedzieć, co mogą zrobić, aby pomóc firmie zatrzymać dalsze ponoszenie strat. Menedżerowie muszą poświęcić pracownikom dość czasu, aby przekazać im taką wiedzę.

Obecne warunki są szczególnie stresujące. Wielu pracowników martwi się o utratę pracy. Stres i niepokój mogą zmniejszyć wydajność, a jednocześnie zwiększyć rotację personelu i czas nieobecności w pracy. Poza samą czystą empatią menedżerowie powinni skoncentrować się na mocnych zachętach biznesowych, aby zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa.

Ostatnią rzeczą, z jaką menedżerowie powinni się borykać podczas pandemii, jest zajmowanie się lawiną zadań, którymi mogą się zająć maszyny. Maszyny nie zarażą się ludzkim wirusem. Zoptymalizujmy nasze użycie maszyn tak, aby jak najszybciej zmniejszyć presję odczuwaną przez nasze zespoły.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!