Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 11, listopad 2021 - styczeń 2022)

Jak przejrzystość łańcucha dostaw zwiększa wartość biznesową

1 listopada 2021 27 min czytania
Tim Kraft
Yanchong (Karen) Zheng
Jak przejrzystość łańcucha dostaw zwiększa wartość biznesową

Poprawa wglądu w działania dostawców wymaga wysiłku, ale może prowadzić do nowych możliwości rynkowych.

W listopadzie 2020 roku dyrektorzy firm Amazon, IKEA, Nike i innych zostali wezwani przez parlament Wielkiej Brytanii w celu wyjaśnienia oskarżeń dotyczących wykorzystywania pracy przymusowej przez ich dostawców. Członkowie działającego w ramach Izby Gmin Komitetu ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej prowadzili dochodzenie w sprawie potencjalnego wyzysku ujgurskich muzułmanów z regionu Sinciang w Chinach. Bezpośrednio zakwestionowali to, w jaki sposób przedstawiciele firm dbają o transparentność i zwalczają współczesne niewolnictwo w łańcuchach dostaw swoich organizacji.

W świetle tego, jak szczegółowej obserwacji podlegają firmowe praktyki związane z zaopatrzeniem, utrzymywanie przejrzystości łańcucha dostaw stało się koniecznością w wielu branżach. Jednak pojawiające się regulacje, takie jak brytyjska ustawa o współczesnym niewolnictwie (Modern Slavery Act) i kalifornijska ustawa o przejrzystości w łańcuchu dostaw (California Transparency in Supply Chains Act), nie są jedynymi czynnikami napędzającymi ten trend. W branżach takich jak produkcja odzieży, elektroniki użytkowej oraz żywności i napojów firmy są ze wszystkich stron poddawane presji, by wykazać się stosowaniem lepszych praktyk społecznych i ekologicznych w swoich łańcuchach dostaw.

Konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć więcej o tym, gdzie i jak powstają kupowane przez nich produkty. Aktywnie nagradzają firmy, które zapewniają wgląd w swoje łańcuchy dostaw, i karzą te, które tego nie robią. Tymczasem zwolennicy reform, tacy jak Fashion Revolution i Clean Clothes Campaign, wywierają presję na marki, aby były bardziej transparentne, oceniając i nagłaśniając ich poziomy przejrzystości. Inwestorzy są również coraz bardziej krytyczni wobec incydentów, które naruszają dopuszczalne praktyki środowiskowe, społeczne czy dotyczące ładu korporacyjnego. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych takie incydenty kosztowały spółki notowane na giełdach prawie pół biliona dolarów w latach 2015–2019.

Zostało 94% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!