Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Jak pokonać bariery hamujące sukcesy działów kadrowo-płacowych i HR?

17 kwietnia 2018 11 min czytania
Zdjęcie Mariusz Smoliński - Dyrektor ICAN Research
Mariusz Smoliński
Mikołaj Pluciński
Partycja Strzelecka
Aleksandra Krzyżowska
Wiktor Doktór
Jak pokonać bariery hamujące sukcesy działów kadrowo-płacowych i HR?

Streszczenie: W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym działy HR i kadrowo-płacowe stają przed wyzwaniami związanymi z rynkiem pracownika, nowymi regulacjami prawnymi oraz koniecznością szybkiego wdrażania zmian. Badanie przeprowadzone wśród 300 przedstawicieli firm średnich i dużych wykazało, że główną barierą w zwiększaniu efektywności działów HR jest nadmiar zadań administracyjnych, co ogranicza ich zdolność do wspierania biznesu. Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczne jest poszukiwanie talentów, budowanie silnej marki pracodawcy oraz optymalizacja procesów wewnętrznych, co pozwoli na lepsze dostosowanie się do potrzeb rynku i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw. MIT SMR Poland+2MIT SMR Poland+2MIT SMR Poland+2

Pokaż więcej

Rozwijający się rynek pracownika, dynamika zmieniającego się otoczenia biznesowego oraz nowe regulacje prawne – to prawdziwe wyzwanie dla pracowników dzisiejszych organizacji. Sprostanie nowym wymogom i szybkie wdrażanie zmian angażuje przede wszystkim managerów, a także coraz więcej komórek w firmach: działy finansów, IT, kadrowo‑płacowe. Aby mogły one poradzić sobie z konkurencją i stały się liderami na rynku, potrzebują wsparcia w biznesie od każdego managera oraz działu.

W związku z tym postanowiliśmy znaleźć odpowiedzi na pytania: co powoduje, że niektóre firmy rozwijają się szybciej, inne wolniej? W jakim kierunku zmierzają obecnie działy HR i na jakie bariery napotykają? Przed jakimi wyzwaniami stają działy kadrowo‑płacowe polskich firm – na rynku polskim i międzynarodowym? Jakie są trendy i wyzwania dla polskich firm na dziś?

Nad odpowiedziami zastanawiali się uczestnicy śniadania biznesowego „Jak pokonać bariery hamujące sukcesy działów kadrowo‑płacowych i HR?”, które miało miejsce 28.02.2018 roku w Warszawie. Organizatorami byli: ICAN Institute, „Harvard Business Review Polska” i TMF Poland.

Przed główną debatą głos zabrał dyrektor ICAN Reasearch: Mariusz Smolński, który przedstawił wyniki raportu „ Trendy i wyzwania polskich firm: efektywność działu personalnego”, opracowanego wspólnie z przedstawicielami TMF Group, dyrektorami zarządzającymi: Patrycją Strzelecką i Mikołajem Plucińskim.

Celem badania było przyjrzenie się firmom, które rozwijają się w tempie powyżej 20% wzrostu zysków i przychodów, utrzymując to tempo przez co najmniej trzy lata. Badanie pozwoliło wyodrębnić obszar, w którym wszystkie funkcje w strukturze organizacyjnej wspierają biznes. Zauważalnym trendem w działach IT było poszerzenie jego działań o dostarczanie nowych systemów wspierających sprzedaż. Finanse, poza zarządzaniem, angażowały się w dostarczanie dodatkowych środków na inwestycje, monitorowanie kosztów, marży – na poziomie produktów czy kanałów – mówił Mariusz Smoliński o globalnym trendzie w minionym 2017 roku.

Wspomniane badanie przeprowadzono wśród trzystu przedstawicieli firm średnich i dużych: dwustu z rynku polskiego i stu z rodzimego i zagranicznego. Badani byli dyrektorami, kierownikami, specjalistami od kadr i płac oraz głównymi księgowymi z mniejszych firm.

Zgodnie z wynikami raportu wiodące działania firm polskich na rynku krajowym w najbliższej przyszłości będą skupione na poszukiwaniu talentów, które zdaniem przedstawicieli działów HR stają się najważniejszą inwestycją w firmę.

Z kolei na rynkach międzynarodowych z kolei mowi się raczej o tendencji pozyskiwania pracowników, z których talenty będzie można zrekrutować później. Działania HR będą tu skoncentrowane bardziej na budowaniu silnej marki pracodawcy, ponieważ to wspomaga proces rekrutacji – dodał Mariusz Smoliński.

Wyniki raportu wykazały również, że główną barierą, związaną ze wzrostem efektywności działów HR we wsparciu biznesu jest nadmiar zadań administracyjnych (ponad 80% wskazań). Wymieniono tu optymalizację, jakość, elastyczność i efektywność – związaną z uproszczeniem i automatyzacją. Warto zaznaczyć, że każdy z obszarów został podobnie oceniony przez firmy polskie – na rynku krajowym, jak i polskie na rynku międzynarodowym. Na drugim miejscu podano brak odpowiednich systemów, co hamuje efektywność działów HR.

Na podobne wyniki badań powołała się w dalszej części spotkania Patrycja Strzelecka, dyrektor zarządzająca TMF Poland. W swojej prezentacji oparła się na wynikach prac Global Payroll Association – organizacji zrzeszającej osoby, które profesjonalnie zajmują się payrollem w skali globalnej.

Trzy głowne wyzwania stoją przed osobami zarządzającymi globalnymi procesami payrollowymi. Na pierwszym miejscu brak wiedzy lub niedostateczna wiedza o regulacjach w poszczególnych krajach. Druga rzecz to pewna niespójność polityk, regulaminów wewnętrznych, które firmy globalne mają z regulacjami i z przepisamiw kolejnych krajach. Trzecia rzecz to problemy w zarządzaniu lokalnymi dostawcami. Nie ma jednego, globalnego systemu payrollowego, którego można by używać dla wszystkich swoich lokalizacji, dla wszystkich swoich krajów – mówiła Patrycja Strzelecka.

Występujące obecnie platformy, które integrują dane z różnych systemów payrollowych, pozwalają na przesyłanie informacji oraz udostepnianie skonsolidowanych raportów płacowych, pasków wynagrodzeń w formacie jednolitym dla wszystkich pracowników we wszystkich krajach – pełniąc tym samym funkcję zastępczą wobec globalnego systemu payrollowego i pozwalając na konsolidację wszystkich tych procesów. Ochrona danych osobowych z uwzględnieniem Rozporządzenia UE (RODO), które wchodzi w życie od 25.05.2018 roku, podnosi wymagania co do bezpieczeństwa danych dotyczących osób fizycznych i tym samym wypiera znane dotychczas, stare metody przesyłania plików płacowych mailami.

Od jakichś ośmiu, dziesięciu lat widzimy bardzo duże zapotrzebowanie na kwestie wsparcia w zakresie payrollu. Jest to chyba najsilniej, najdynamiczniej rozwijający się kierunek usług TMF w kraju i na świecie – mówił Mikołaj Pluciński podczas swojej prezentacji.

W drugiej części spotkania odbyła się debata ekspercka podczas której rozmawiano o trudnościach i rosnącej roli dostawcy usług zarządzania kadrami i płacami. Udział w debacie wzięli:

  • Patrycja Strzelecka, dyrektor zarządzająca TMF Poland

  • Mikołaj Pluciński, prezes zarządu, dyrektor zarządzający TMF Poland

  • Aleksandra Krzyżowska, Global Payroll Director MoneyGram

  • Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio

  • Mariusz Smoliński, dyrektor działu badań i analiz ICAN Institute

Bardzo dużą zmianą, za którą jeszcze wiele firm outsoursingowych nie nadaża, jest przejście od payroll processing do prawdziwego partnerstwa, które dotyczy porozumienia z firmą w zakresie compliance i tego jak sobie radzić z różnymi wyzwaniami prawnymi na tych rynkach. I tu jest na pewno jeszcze wiele do zrobienia, ale to jest ten kierunek, w którym muszą iść – stwierdziła Aleksandra Krzyżowska

Ważną kwestią dla pracowników w chwili obecnej okazuje się możliwość pełnego dostępu do wszystkich informacji kadrowo‑płacowych przy użyciu komputera domowego, laptopa czy telefonu. Swobodny wgląd w rejestrację czasu pracy oraz w rozliczenia urlopów byłby szczególnie cenionym narzędziem przez pracowników w dzisiejszych firmach.

To jest taka przyszłość. Widzę, ze to będzie konieczność w zakresie usług payrollowych, które będziemy dostarczali – mówił Mikołaj Pluciński.

Podczas debaty podjęto temat określenia kierunku w jakim zmierza obecnie outsoursing kadr i płac.

Zdecydowanie zmierza w kierunku specjalizacji. Widzimy, że firmy outsoursingowe bardzo mocno zaczynają się specjalizować w konkretnych zadaniach. Zaczynają być ekspertami. Rozumieją dane zagadnienia, rozwijają się od strony informatycznej, robotyzacyjnej, zwiększają swoje kompetencje, śledzą na bieżąco regulacje prawne – stwierdził Wiktor Doktór.

Ponadto zwrócił też uwagę na fakt akwizycji w tym środowisku.

Outsourserzy kupują siebie konsolidując się. Zwiększają tym pole rażenia, swoje kompetencje – zarówno na poziomie danego kraju jak i globalnie. To jest trend, który widzimy. Podkreślił również, iż w obszarze outsoursingu płacowo‑kadrowego w najbliższym roku wzrośnie zainteresowanie usługami payrollowymi – mówił.

Interesujesz się tematyką HR? Dołącz do Klubu HR!

HR 2017. Kto zwycięży w walce o pracownika?

To wyjątkowa społeczność liderów HR, którzy chcą pełnić strategiczne funkcje w swoich organizacjach. Aktywizujemy przedstawicieli działów personalnych, uzupełniamy i doskonalimy ich kompetencje biznesowe oraz tworzymy przestrzeń do wartościowego networkingu. Dowiedz się więcej!

Istotnym zagadnieniem, poruszonym podczas debaty, była potrzeba lepszego zautomatyzowania procesów związanych z zarządzaniem kadr i płac. Firmy oczekują możliwości wprowadzania danych tak, aby pracownicy mogli samodzielnie aplikować dane do systemu. Potrzeba też automatyzacji w sprawdzaniu naliczania listy płac.

Na pewno taką rzeczą, na którą ja ciągle czekam, bo w systemach kadrowo‑płacowych jeszcze tego nie widziałam, takiego dobrze rozwiniętego, to jest odczytywanie pisma. To będzie teraz coraz ważniejsze gdy przechodzimy w Polsce na e‑teczki – powiedziała Aleksandra Krzyżowska. Dodała również, że oczekuje algorytmów, które będą robiły część opisów po zeskanowaniu dokumentu.

Uczestnicy debaty, rozmawiając o automatyzacji wskazywali na szerokie spectrum czynności tworzących proces.

Automatyzacja zakłada elektroniczne obiegi dokumentów, jakichkolwiek: księgowych, kadrowych – mówiła Patrycja Strzelecka, zwracając też uwagę na robotyzację i potrzebę uczenia systemów kategoryzowania czynności oraz typów kosztów, transakcji – poprzez rozpoznawanie określonych słów.

Środowisko informatyczne w firmach nie do końca jest do tego przygotowane. Nawet procesowo, firmy jeszcze nie do końca wiedzą co chcą z czym połączyć, żeby to działało. Połączenie teorii z praktyką na dzień dzisiejszy nie funkcjonuje. Czy będzie funkcjonowało? Myślę, że tak, i że szybciej niż nam się wydaje – stwierdził Wiktor Doktór.

Respondenci biorący udział w omawianym badaniu stwierdzili, że dzisiejszy outsoursing nie dotyczy jedynie optymalizacji kosztów, ale odnosi się też do wartości dodanej – budowanej przez systemy i wiedzę. Pod koniec debaty pojawiło się pytanie o wybór dostawcy, który w sposób optymalny obsłuży organizację.

Podstawową kwestią na którą firma musi zwrócić uwagę jest to, czy model biznesowy, który oferuje dana firma outsoursingowa pasuje do naszego modelu. Czyli ile osób chcielibyśmy zostawić u siebie, które będą tymi płacami zarządzać? Można wyoutsoursować też wprowadzanie danych do systemu, a można to mieć po swojej stronie. Czy my już mamy ustruktyryzowane procesy, czy dopiero chcemy je ustruktyryzować? Jak bardzo chcielibyśmy zintegrować nasz system kadrowy, nasze systemy, z systemem czy systemami płacowymi tamtej firmy? Jakie będzie wsparcie techniczne do tej integracji? Raportowanie. Jak bardzo chcielibyśmy mieć skonsolidowane raportowanie? Call Center. Czy chcielibyśmy sami odpowiadać na pytania pracowników, czy chcemy wyoutsoursować też tę funkcję? No i zakres. Niektóre firmy robią tylko płace… tu trzeba się zastanowić nad wieloma rzeczami – przekonywała Aleksandra Krzyżowska.

Wiktor Doktór: Współpraca z outsourserem to nie jest porzucenie problemów. My chcemy outsoursera, który będzie częścią naszej machiny organizacyjnej. Musimy mieć do niego zaufanie.

Aleksandra Krzyżowska: Jako klient zawsze chciałabym u dostawcy poznać nie tylko dział sprzedaży, ale też ten dział operacji, który później już będzie z nami współpracował.

Mikołaj Pluciński: Wybór outsoursingu to jest tak naprawdę wybór ludzi.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!