Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Ekspansja zagraniczna

Jak firma Wójcik Fashion korzysta ze wsparcia polskiej diaspory

18 grudnia 2013 4 min czytania
Marek Szostak

Streszczenie: Wójcik Fashion, polska firma specjalizująca się w modzie dziecięcej, z powodzeniem wykorzystuje wsparcie polskiej diaspory w ekspansji na rynki zagraniczne. Dzięki współpracy z Polakami mieszkającymi za granicą, którzy zostają franczyzobiorcami, marka zyskuje partnerów dobrze znających lokalne rynki. Obecnie produkty Wójcik Fashion są dostępne w czternastu krajach, a eksport stanowi blisko 70% przychodów firmy. Polscy franczyzobiorcy odgrywają kluczową rolę w sukcesie na rynkach takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Austria czy Czechy. Firma wspiera swoich partnerów poprzez działania konsultacyjne, szkolenia oraz inne formy pomocy, co pozwala na skuteczne konkurowanie z lokalnymi graczami. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Inteligentne korzystanie z pomocy diaspory może stać się elementem ułatwiającym ekspansję zagraniczną wielu polskich firm. Dzięki wsparciu godnych zaufania partnerów, którzy odczuwają emocjonalny związek z naszą marką, jesteśmy w stanie ograniczyć ryzyko inwestycyjne.

Wójcik Fashion działa już od 25 lat. Zajmujemy się modą dla najmłodszych. Pierwsi odbiorcy naszych produktów są dziś dorośli i stają się naszymi klientami. Wielokrotnie wyjeżdżają za granicę, osiedlają się tam i zostają na zawsze, zabierając ze sobą przyzwyczajenia oraz sentymenty – również do marek. To bardzo cenny zasób dla organizacji, jeśli tylko potrafi się go odpowiednio wykorzystać. Dzięki niemu, wchodząc na nowy rynek i szukając na nim partnerów biznesowych, możemy zwrócić się do ludzi, którzy nas znają i cenią, zamiast od pierwszej chwili inwestować w informowanie nowych grup oraz przekonywanie ich, że dany produkt ma rzeczywiście wysoką wartość.

Jesteśmy obecni na zagranicznych rynkach od 20 lat. Nasze produkty można kupić już w czternastu krajach. Sklepy Wójcik Fashion działają w: Finlandii, Szwecji, Niemczech, Czechach, Słowacji, Rosji, USA, Wielkiej Brytanii i na Ukrainie. Dziś blisko 70% przychodów firmy stanowi eksport. Jego odbiorcami są w 90% obywatele danego kraju. Jednak Polacy mieszkający za granicą, zwłaszcza w państwach o najliczniejszych skupiskach Polonii, mają znaczny udział w tym sukcesie. Korzystamy ze wsparcia diaspory na dwa sposoby.

Czytaj także: *Czy stać Cię na komfort paranoi? *>>

Polscy franczyzobiorcy. Polacy żyjący na co dzień za granicą wielokrotnie stają się naszymi partnerami biznesowymi. To często osoby młode, ale również przedsiębiorcy, którzy szukają pomysłu na własną działalność. Znając naszą markę i dostrzegając wartość naszych produktów, które odznaczają się wysoką jakością i niższą w porównaniu z zagranicznymi producentami ceną, wielu z nich postanawia sprzedawać je w kraju, w którym obecnie mieszkają. Stają się naszymi franczyzobiorcami. Widzimy w tym bardzo dużą wartość, ponieważ dzięki temu ryzyko ekspansji zagranicznej nie spoczywa w 100% na naszych barkach. Zyskujemy partnera, któremu również bardzo zależy na sukcesie przedsięwzięcia. Żyjąc w danym kraju od kilku lat, prawdopodobnie ma bardzo dobre wyczucie rynku lokalnego. Zyskaliśmy w ten sposób partnerów biznesowych m.in. w: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Czechach i prawdopodobnie w Mediolanie – finalizujemy rozmowy. Zaistnienie we Włoszech jest wyjątkowo nobilitujące – to cel prawie każdej marki modowej. Wszystko to okazało się możliwe dzięki wykorzystaniu potencjału relacji z Polakami mieszkającymi za granicą.

Niemniej nawet najlepszy partner biznesowy, znający świetnie rynek, pozostawiony sam sobie prawdopodobnie nie wygra konfrontacji z lokalnymi graczami. Tym bardziej że osoby, które decydują się na współpracę franczyzową, posiadają w większości przypadków doświadczenie biznesowe, jednak niekoniecznie w konkretnej branży, rządzącej się swoimi prawami oraz mechanizmami, mającej określoną specyfikę. Dlatego, oprócz działań marketingowych i PR‑owych, staramy się wspierać naszych partnerów biznesowych poprzez działania konsultacyjne, ale również szkolenia i praktycznie każdą inną formę pomocy, jakiej potrzebują, a na jaką możemy sobie pozwolić. Buduje to relację, która tworzy unikalną wartość oraz wpływa na zyski i zdobywanie kolejnych partnerów biznesowych, a w konsekwencji klientów.

Marketing szeptany. Polacy mieszkający za granicą rzadko tworzą zamknięte społeczności – zazwyczaj szybko asymilują się i budują szerokie kontakty w nowym kraju. Oczywiście nie w każdym przypadku istnieje związek przyczynowo‑skutkowy między zakupem produktu przez klienta na zagranicznym rynku a poleceniem go przez naszego rodaka, niemniej obserwujemy to zjawisko. Dlatego staramy się wspierać praktycznie każdą formę aktywności związaną z otwarciem nowego sklepu za granicą czy udziałem w międzynarodowych targach – tu stawiamy na PR, tak aby każde tego typu wydarzenie znalazło odzwierciedlenie w publikacjach w kluczowych na danym obszarze pismach. Prowadzimy również działania marketingowe – niejednokrotnie za pomocą reklamy outdoorowej czy przy wykorzystaniu baz newsletterowych. Staramy się również wspierać wszelkie inicjatywy w mediach społecznościowych – czasem przez zwykłe polecenie, czasem przez kierowanie tam ruchu z naszych stron. To ważne, ponieważ Polacy mieszkający za granicą czerpią obecnie większość informacji dotyczących diaspory właśnie z tego kanału komunikacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!