Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Modele biznesowe
Magazyn (Nr 14, wrzesień - listopad 2022)

Jak dojrzałe firmy doprowadziły do przełomowej zmiany swojego biznesu

1 września 2022 8 min czytania
Zdjęcie Andy Binns - Dyrektor Change Logic, firmy doradztwa strategicznego w zakresie innowacji z siedzibą w Bostonie
Andy Binns
Zdjęcie Michael L. Tushman - Profesor Harvard Business School.
Michael L. Tushman
Zdjęcie Charles O'Reilly Iii - Profesor Stanford Graduate School of Business.
Charles O'Reilly Iii
Jak dojrzałe firmy doprowadziły do przełomowej zmiany swojego biznesu

To silne ambicje popychające firmy do rozwoju są kluczowym czynnikiem umożliwiającym powstawanie nowych przedsięwzięć.

Niewielu ma wątpliwości, że w firmie Nvidia zdarzyło się coś niezwykłego, gdyż cena jej akcji wzrosła w ciągu ostatniej dekady o ponad 8000%! Obecnie firma znajduje się w pierwszej dziesiątce najbardziej wartościowych spółek na świecie, dzięki transformacji z czołowego dostawcy procesorów graficznych w lidera w dziedzinie obliczeń dla sztucznej inteligencji oraz autonomicznych pojazdówIndeks górny 1. CEO Jensen Huang zaprzeczył utartym stereotypom, że firmy o ugruntowanej pozycji nie są w stanie przekształcić siebie i swoich branż przez wprowadzanie radykalnych innowacji.

Nvidia nie jest wyjątkiem – postrzegamy ją raczej jako jeden z bardziej przykuwających uwagę przykładów rozwijającego się trendu, w którym duże korporacje stają się pionierami radykalnych innowacji. Wśród nich należy wymienić również firmę LexisNexis, która stała się wczesnym liderem w dziedzinie analityki big data, stając się organizacją większą od spółki pierwotnie zajmującej się informacjami prawnymi. Inna firma, Deloitte Consulting, rzuca wyzwanie stuletniemu modelowi doradztwa w zakresie zarządzania, uruchamiając Deloitte Pixel, nowy model oparty na open talent. Best Buy wyłamał się ze swojej dotychczasowej oferty sprzedaży detalicznej, by stworzyć firmę zajmującą się technologiami i usługami zdrowotnymi dla osób starszych. Z kolei MasterCard przestał koncentrować się na przetwarzaniu transakcji kartami kredytowymi i zaczął tworzyć nowe rozwiązania w zakresie płatności cyfrowych.

Definiowanie ambicji

Dyrektorzy generalni, tacy jak Huang z Nvidii, Vincent Roche z Analog Devices, Ajay Banga z MasterCard i Hubert Joly z Best Buy sprawili, że ich organizacje sięgnęły po ambitną strategię, w której rozwój napędzany jest nie przez strach przed konkurencją, ale przez nadzieję wynikającą z wejścia na nową drogę.

Zostało 80% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!