Pełnemu wykorzystaniu możliwości outsourcingu logistyki w dystrybucji sprzyja zastosowanie innowacji technologicznych. Najwięcej z nich dotyczy wyposażenia magazynów, systemów informatycznych oraz wykorzystania telekomunikacji. Duża konkurencja na rynku logistycznym sprawia, że operatorzy gotowi są do inwestowania w nowe rozwiązania, dostosowane do potrzeb konkretnego kontraktu outsourcingowego. Oto najważniejsze kierunki działań:
integracja systemów informatycznych operatora logistycznego i jego dostawcy pozwalająca na wymianę danych w czasie rzeczywistym;
wykorzystanie narzędzi informatycznych i telekomunikacyjnych, takich jak kody kreskowe czy najnowocześniejsza technologia RFID, dla zapewnienia bezbłędnego przygotowywania dostaw;
wykorzystanie technologii mobilnych (powiadamianie, lokalizacja) w celu osiągnięcia maksymalnej skuteczności dostaw.
Powyższe rozwiązania umożliwiają osiągnięcie istotnych korzyści w różnych obszarach biznesu. Przedstawiamy dwa przykłady takich rozwiązań.
Przykład I
Stały obieg informacji dzięki IT
Możliwości, jakie stwarza wykorzystanie technologii informatycznych i telekomunikacyjnych w dystrybucji towarów, pokazuje współpraca jednej z najbardziej znanych polskich firm z branży alkoholowej, Ambry, z operatorem logistycznym Schenker. Ambra jest producentem, importerem i dystrybutorem. W jej portfolio znajdują się takie marki, jak Cin&Cin, Dorato, Fresco, Piccolo, a należąca do niej spółka Vinex jest importerem i dystrybutorem Ciociosanu i Sophii. W skład grupy wchodzi też Centrum Wina – dystrybutor ekskluzywnych win – oraz sieć sklepów La Passion du Vin. Ambra ma też spółki zależne w Czechach, na Słowacji i w Rumunii.
Dystrybucja win dla Ambry i Centrum Wina odbywa się z magazynu w Teresinie. Składowane jest tam do 11 500 palet na pięciu poziomach, z czego 1500 dziennie znajduje się w szczytowych okresach w trakcie dystrybucji. W cały proces zaangażowanych jest zaledwie 30 osób pracujących na trzy zmiany, a tylko w okresach szczytowych ich liczba wzrasta do 60. Całość działa sprawnie dzięki wdrożeniu koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw Lopass, opracowanej przez firmę Schenker, umożliwiającej nadzór i zarządzanie projektem.
Proces wygląda następująco. Zamówienia składane przez klientów wpływają do właściwego biura obsługi klienta (Ambra lub Centrum Wina). Pozytywnie zweryfikowane trafiają drogą elektroniczną do magazynu centralnego. Dzięki temu, że wymiana informacji pomiędzy systemami Schenkera i Ambry następuje w czasie rzeczywistym i jest kompleksowa, wyeliminowano nie tylko papierowe dokumenty, ale również inne informacje elektroniczne (np. maile). Zastosowanie w magazynie technologii RFDT (Radio Frequency Data Transmission), czyli bezprzewodowego przesyłu danych pomiędzy systemem a pracownikami wyposażonymi w przenośne stacje robocze, sprawia, że także na tym etapie nie jest potrzebne używanie informacji drukowanej na papierze.
Menedżerowie odpowiedzialni za projekt mają możliwość śledzenia na bieżąco postępu prac przy załadunku towarów w fabryce, przygotowywaniu przesyłek w magazynie i dostarczaniu ich do finalnego klienta za pośrednictwem strony internetowej. Umożliwia to nie tylko szybką reakcję w wypadku pojawienia się nieprawidłowości lub kryzysu, ale stanowi także podstawę podejmowania decyzji związanych z optymalizacją całego łańcucha dostaw.
Ważną cechą systemu informatycznego, wykorzystywanego w obsłudze kontraktu Ambry i Schenkera, jest jego zdolność do rozpoznawania kodów kreskowych wszystkich znanych formatów. Jest to istotne, ponieważ dostawcy drogich win znajdują się na różnych kontynentach i często używają innych, niż stosowane w Europie, standardów kodowania. System pozwala też odróżnić wina tego samego rodzaju, ale wyprodukowane w różnych latach. Producenci często oznaczają je tym samym kodem kreskowym, podczas gdy różnice w wartości z pozoru prawie identycznych butelek mogą wynosić od kilku do kilkuset procent.
Przykład II
Jak sprawdzić wiedzę 1000 kurierów?
Innowacje technologiczne podnoszą jakość i efektywność dystrybucji nie tylko dzięki automatyzacji procesów, eliminacji błędów i przyspieszeniu wymiany informacji. Wykorzystując proste narzędzia internetowe, można stworzyć system ciągłego weryfikowania wiedzy pracowników, co jest szczególnie przydatne w rozproszonych sieciach dystrybucyjnych. W przypadku usług świadczonych przez Masterlink dla PTK Centertel w dystrybucję zaangażowanych jest ponad 1000 pracowników pracujących w oddziałach zlokalizowanych w całym kraju. Damian Jarosz, kierownik ds. operacyjnych Masterlink Express twierdzi, że przekazywanie pracownikom nowej wiedzy i sprawdzanie ich przygotowania musi się odbywać bezustannie, gdyż klienci często zmieniają oczekiwania, a sama firma kurierska też wprowadza nowe rozwiązania. Tak częste organizowanie szkoleń i testów w całym kraju byłoby bardzo trudne. W związku z tym Masterlink wdrożył system internetowy Testy On‑Line, umożliwiający sprawdzanie wiedzy pracowników bezpośrednio w ich oddziałach. Wszyscy pracownicy i kurierzy muszą wypełniać je regularnie. Osoby, które nie otrzymają pozytywnych wyników, muszą ponownie zapoznać się z procedurami i instrukcjami operacyjnymi, aby w kolejnym teście wypaść lepiej. Dzięki wykorzystaniu Testów On‑Line Masterlink może szybciej reagować na nowe potrzeby Orange. Jest też w stanie utrzymać jakość pracy kurierów, na czym szczególnie zależy operatorowi komórkowemu.