Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Ekspansja zagraniczna

Energia słoneczna Plus. Kto skorzysta na słonecznych dniach?

30 lipca 2019 8 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Energia słoneczna Plus. Kto skorzysta na słonecznych dniach?

W czasie, gdy globalne ocieplenie przyśpiesza, inwestycje w energię słoneczną zyskują na znaczeniu

Polska zmaga się z niezwykle wysoką temperaturą. Padają kolejne rekordy ciepła i ilości słonecznych dni. Więcej słońca może przynieść też pozytywną zmianę w sektorze energetycznym – inwestycja w energię słoneczną staje się coraz bardziej opłacalna. Zmiany klimatyczne napędzają także naukowców. Badacze szukają nowych rozwiązań w sektorze solarnym. Innowacje w połączeniu z odpowiednim prawodawstwem mogą dać dobrą zmianę w energetyce i napędzić ruch prosumencki. Energia słoneczna wchodzi na nowy poziom!

Zielony zysk

Pod koniec 2017 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa Wrocław‑Południe zainstalowała na dachach 35 wieżowców 2771 paneli fotowoltaicznych. Całościowo zajęły one w sumie 0,5 hektara powierzchni. Tak powstała największa miejska, rozproszona elektrownia słoneczna w Polsce. Dziś energia słoneczna tworzy prąd w częściach wspólnych budynków (windy, oświetlenie w korytarzach oraz na zewnątrz itp.) dla ponad 15 tys. mieszkańców.

W ostatnich dniach czerwca spółdzielnia opublikowała raport podsumowujący działalność blokowej elektrowni. Nie dość, że wyprodukowano 60 tys. kWh więcej energii elektrycznej, niż zakładano, to przy okazji zredukowano emisję dwutlenku węgla o 600 ton. Taką ilość gazu cieplarnianego pochłania rocznie 150 ha lasu, czyli 50 tysięcy drzew. Całościowe koszty roczne energii wspólnej spadły z 425 tys. zł do 120 tys. zł. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach programu „Prosument” Spółdzielnia uzyskała dotację w wysokości 1,7 mln zł i pożyczkę w kwocie 2,5 mln zł.

„Po zakończeniu spłat pożyczek dla poszczególnych budynków (pierwsza nastąpi już za 6 lat) opłaty dla mieszkańców za prąd do części wspólnych obniżą się średnio o około 75 procent” – podsumował Mirosław Lach, jeden z pomysłodawców Wrocławskiej Elektrowni Słonecznej.

Wszystkie dachy Krakowa

Co ciekawe, Wrocław wcale nie był pierwszy. Wcześniej z podobnych rozwiązań korzystała już Wspólnota Mieszkaniowa „Pszczelna” w Szczecinie. Tam na dachu bloku zamontowano w sumie 96 baterii. Kompleksową rewitalizację fotowoltaiczną możemy oglądać również w Sopocie na osiedlu Przylesie. Od czterech lat na dachach budynków 542 solary wytwarzają ponad 130 MWh rocznie.

Energia słoneczna promieniuje także w Krakowie. W stolicy Małopolski działa prywatna elektrownia fotowoltaiczna na dachu bloku należącego do wspólnoty mieszkaniowej na Ruczaju. Radosław Wroński z własnej inicjatywy i środków finansowych zbudował na dachu bloku, w którym mieszka, elektrownię solarną. Oczywiście wcześniej musiał uzyskać stosowne pozwolenia i znaleźć wykonawcę. Instalacja paneli kosztowała go kilkanaście tysięcy złotych. Powinna zwrócić mu się w okresie 10–13 lat, przy czym żywotność paneli to 25–30 lat. Wroński twierdzi, że powierzchnia wszystkich dachów w Krakowie jest wystarczająca, by zaspokoić 200 procent aktualnych potrzeb mieszkańców.

Biznesmen prosument

Na zieloną stronę mocy mogą w końcu przejść także przedsiębiorcy. Właściciele firm będą mogli produkować energię na własne potrzeby, a nadwyżki rozliczać w korzystnym systemie opustów. To efekt tzw. pakietu prosumenckiego, zawartego w projekcie noweli ustawy o OZE.

Do tej pory przedsiębiorcy nie mogli być prosumentami i tym samym korzystać z rozwiązań, które cieszą się zainteresowaniem u właścicieli domków jednorodzinnych, a ostatnio także wśród zarządów wspólnot mieszkaniowych i władz gmin.

Tzw. pakiet prosumencki jest efektem prac Międzyresortowego Zespołu ds. Ułatwień Inwestycji w Prosumenckie OZE, pod przewodnictwem szefowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii Jadwigi Emilewicz. Stanowi on pierwszą część zmian przygotowanych przez ten zespół. W planach są kolejne ułatwienia, które mają na celu rozwój energetyki obywatelskiej. Wśród nich są m.in: rozpowszechnienie inwestycji w OZE i zwiększenie udziału prosumenckich OZE w bilansie energetycznym Polski.

„Ten projekt realizuje jeden z celów, które postawiliśmy sobie w ogłoszonym w styczniu programie Energia Plus. Mali i średni przedsiębiorcy będą mogli być prosumentami. To samo dotyczy spółdzielni energetycznych, które będą mogły powstawać na wsiach i w gminach miejsko‑wiejskich. Przyjęty dziś projekt to jedna z dróg do zmniejszenia emisyjności naszej energetyki bez szkody dla polskiej gospodarki” – komentowała nowelizację minister Jadwiga Emilewicz.

Według minister regulacje mają być impulsem do rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce. W ubiegłym roku powstało nad Wisłą łącznie około 28 tys. mikroinstalacji fotowoltaicznych, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2017 roku. Na koniec marca tego roku w sumie było ich już ponad 65 tys.

Według ogłoszonego w czerwcu raportu Instytutu Energetyki Odnawialnej już w tym roku Polska może znaleźć się na 4. miejscu w UE pod względem rocznych przyrostów nowych mocy fotowoltaicznych.

Energia słoneczna w leasingu

Dla firm, których zmienna część kosztów rachunku za energię elektryczną przekracza 400 zł/MWh ekonomia instalacji to zwrot poniżej 10 lat. Żywotność instalacji może być nawet czterokrotnie dłuższa.

Przyznanie przedsiębiorcom statusu prosumenta umożliwi im obniżenie kosztów energii. Przyczynią się do tego również instrumenty finansowe wspierające zakup mikroinstalacji.

Już teraz w ofercie banków zaczęły się pojawiać produkty pozwalające na sfinansowanie zakupu instalacji fotowoltaicznej. Jest to kredyt i leasing. Można także skorzystać z publicznych pożyczek (na warunkach preferencyjnych). Ich maksymalna kwota to 4 mln zł (do 85% wartości inwestycji) na okres nie dłuższy niż 15 lat, ze spłatą ratalną co kwartał.

Słońce i woda

Alternatywne źródła energii są ekologiczne i mają pozytywny wpływ na planetę. Zarazem jednak korzystanie z paneli słonecznych może być sposobem walki z pustynnieniem i deficytem wody. O przełomie w technologii paneli słonecznych, który zaproponował zespół z Uniwersytetu Nauki i Technologii im. Króla Abdullaha w Arabii Saudyjskiej. Można przeczytać w najnowszym wydaniu Nature.

Panele słoneczne nie tylko mogą zapewnić czystą energię, ale również rozwiązać coraz powszechniejszy problem z niedoborem wody. Tak twierdzi profesor Peng Wang, współautor publikacji i członek zespołu z arabskiego uniwersytetu. Do tej pory systemy oczyszczania wody wymagały dużej ilości energii. Teraz energia słoneczna może finansować pozyskiwanie bezcennego surowca, jakim jest woda.

Rozwiązanie zaproponowane przez zespół prof. Wanga to połączenie paneli słonecznych z filtrami oczyszczania, odsalania wody. Prototypowe urządzenie solarne posiada krzemowe ogniwo słoneczne na górze, a poniżej znajduje się kilka warstw, przez które przepływa woda morska, słona woda lub zanieczyszczone wody gruntowe. Ciepło z ogniwa słonecznego podgrzewa słoną wodę przechodzącą bezpośrednio pod ogniwem. W efekcie woda odparowuje, przechodzi przez membranę i skrapla się, wytwarzając czystą wodę, uwalniając ciepło w procesie, który ogrzewa słoną wodę w warstwie poniżej.

Proces jest następnie powtarzany dla następnego poziomu. W rozmowie z magazynem „Sience Alert” prof. Weng podkreśla duże zainteresowanie prototypem ze strony prywatnych firm. Niemniej zespół szacuje, że komercjalizacja projektu będzie możliwa dopiero w ciągu dwóch lat.

Prosument do kwadratu

W czasie przyśpieszenia globalnego ocieplenia, gdzie z jednej strony jest coraz więcej dni słonecznych, a z drugiej coraz mniej dni deszczowych i pojawia się poważny problem z pozyskiwaniem wody, technologia paneli słonecznych z filtrami wody może być salomonowym rozwiązaniem.

W rozwiązania solarne inwestują już tacy światowi potentaci jak Google, Apple czy SolarCity należący do Elona Muska. Być może innowacja z arabskiego Uniwersytetu przyśpieszy prosumencki trend. Jeśli nowa technologia się przyjmie i trafi nad Wisłę, to także polscy przedsiębiorcy będą mogli zrobić poważny krok w stronę niezależności energetycznej i zasobowej.

Wczoraj mieliśmy Dzień Długu Ekologicznego (oznacza on moment, kiedy ludzie wyczerpali zasoby naturalne, które mogą odnowić się w danym roku) więc refleksja o tym, jak połączyć biznes z troską o naturę jest jak najbardziej na miejscu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!