Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Ekspansja zagraniczna
Polska flaga

Ekspansja zagraniczna w kryzysie

20 maja 2021 3 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor i analityk biznesowy, autor książek i licznych publikacji poświęconych tematyce przywództwa, strategii i zarządzania. Obecnie pełni funkcję redaktora naczelnego MIT Sloan Management Review Polska, wcześniej kierował redakcją polskiej edycji Harvard Business Review, ICAN Management Review oraz był wicenaczelnym Pulsu Biznesu i szefem pb.pl.
Paweł Kubisiak
Ekspansja zagraniczna w kryzysie

Streszczenie: Pandemia COVID-19 stanowiła istotne wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. Jednakże, według badania ICAN Institute przeprowadzonego na przełomie 2020 i 2021 roku, 28% polskich firm zwiększyło sprzedaż na rynkach zagranicznych, a 46% utrzymało jej poziom. W ramach cyklu „Be Polish, Be Global” odbyło się webinarium, podczas którego eksperci, w tym Robert Zmiejko z PKO Banku Polskiego, Paweł Borys z Polskiego Funduszu Rozwoju, Bartosz Karasiński z Nowego Stylu oraz Mariusz Koczwara z ADP Polska, dyskutowali o wpływie pandemii na polskie firmy działające za granicą oraz o przygotowaniach do ekspansji. Paweł Borys zwrócił uwagę, że mimo iż 60% polskich firm to małe i średnie przedsiębiorstwa, wiele z nich podejmuje działania na rynkach zagranicznych poprzez przejęcia i inwestycje, co zwiększa rozpoznawalność polskich marek na świecie. mitsmr.pl+8mitsmr.pl+8mitsmr.pl+8

Pokaż więcej

Pandemia i związane z nią obostrzenia postawiły polskich przedsiebiorców przed dużym wyzwaniem. Jednak ci, którym udało się przezwyciężyć kryzys nie tylko przetrwali, ale stali się jeszcze mocniejsi, a naturalnym kierunkiem rozwoju stały się dla nich rynki zagraniczne. Jak wynika z badania przeprowadzonego na przełomie 2020 i 2021 roku przez ICAN Institute, 28% polskich firm w trakcie pandemii poprawiło sprzedaż na innych rynkach, a w przypadku 46% firm sprzedaż zagraniczna nie zmieniła się.

„Ekspansja zagraniczna” to kolejne webinarium z cyklu „Be Polish, Be Global”, podczas którego eksperci rozmawiali na temat jak pandemia wpłynęła na kondycję polskich firm obecnych na rynkach zagranicznych i w jaki sposób przygotować się do ekspansji. W debacie prowadzonej przez Pawła Kubisiaka udział wzięli: Robert Zmiejko, dyrektor pionu rozwoju zagranicznego w PKO Banku Polskim, Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, a także Bartosz Karasiński, członek zarządu Nowego Stylu, Mariusz Koczwara Sales Director w ADP Polska.

Prezes PFR zwrócił uwagę na fakt, że 60% polskich firm to małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których ekspansja zagraniczna stanowi duże wyzwanie. Mimo to, wiele polskich firm nie obawia się rozszerzania swojej działalności o rynki zagraniczne poprzez przejęcia i inwestycje. Dzięki temu polskie marki stają się rozpoznawalne na całym świecie. Od czego zatem zacząć, jeśli decydujemy się na podbój innych rynków i jakie wybrać kierunki rozwoju, a także jakie bariery stoją przed przedsiębiorcami planującymi międzynarodowy rozwój?

Na te oraz inne pytania starali się odpowiedzieć goście Pawła Kubisiaka w webinarium Think Tanku „Be Polish, Be Global”. Zapis całej rozmowy na temat ekspansji zagranicznej polskich firm można obejrzeć poniżej:

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!