Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Czym jest sukces w outsourcingu?

1 czerwca 2007 9 min czytania
Ewa Banachowicz
Łukasz Świerżewski
Czym jest sukces w outsourcingu?

Zmienia się rola outsourcingu. Choć redukcja kosztów nadal pozostaje nadrzędnym celem przy przekazywaniu na zewnątrz części działalności firmy, menedżerowie zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do podniesienia jakości i zwiększenia efektywności procesów biznesowych.

Czy dla firmy motoryzacyjnej montaż samochodów jest obszarem o znaczeniu strategicznym? Oczywiście, że tak. Czy można taki obszar wydzielić na zewnątrz firmy? Według tradycyjnego podejścia do strategii – nie. Ale tradycyjne podejście, zakładające, że wszystkie istotne dla firmy funkcje muszą być realizowane wewnętrznie, staje się już dziś nieaktualne. Don Tapscott, światowy ekspert w dziedzinie strategii, wykorzystania nowych modeli biznesowych i technologii, twierdzi, że poszczególne funkcje należy zatrzymywać i doskonalić jedynie wówczas, gdy spełniają jednocześnie dwa warunki: mają znaczenie strategiczne i przedsiębiorstwo realizuje je najlepiej na świecie. We wszystkich innych przypadkach warto jest wydzielić ten obszar na zewnątrz. Tak właśnie zrobiło BMW ze wspomnianym montażem samochodów. Dziś model X3 wyjeżdża z austriackiej fabryki Magna Steyr w Graz, której właścicielem jest Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG & Co KG. W tej samej fabryce powstają też mercedesy klasy E czy saaby 9–3 convertible. W 2006 roku w rankingu firmy JD Power and Associated fabryka w Graz została sklasyfikowana na pierwszym miejscu w Europie pod względem jakości produkowanych samochodów, otrzymując nagrodę Gold Plant Quality Award for EuropeIndeks górny 1. Okazuje się więc, że aby zapewnić swoim produktom i usługom najwyższy standard, niekoniecznie trzeba samemu je wytwarzać. Outsourcing staje się sposobem na podniesienie jakości wyrobów i zwiększenie konkurencyjności firm.

Outsourcing coraz bardziej zaawansowanych procesów

Szanse, jakie otwiera outsourcing, sprawiają, że firmy zlecają dostawcom usług outsourcingowych procesy nie tylko coraz bardziej skomplikowane, ale też coraz bardziej istotne z punktu widzenia strategicznego. Ravi Aron, profesor w Mack Center for Technological Innovation przy Wharton School (szkoła biznesu University of Pennsylvania w Filadelfii), już kilka lat temu przewidział ten kierunek rozwoju. Po oswojeniu się ze zlecaniem prostych funkcji, takich jak catering, dziś już wiele firm zdecydowało się na oddanie zewnętrznym dostawcom całych obszarów i procesów biznesowych (BPO – business process outsourcing), takich jak zarządzanie personelem, realizacja zakupów czy obsługa informatyczna. Następnym krokiem – który najbardziej zaawansowane organizacje już stawiają – jest outsourcing zadań o kluczowym znaczeniu, takich jak na przykład analiza i interpretacja danych strategicznych dla funkcjonowania firmy. Wyjaśniając zjawisko outsourcingu procesów wymagających dużej wiedzy i umiejętności (KPO – knowledge process outsourcing), Aron powołuje się na przykład Indii, które stają się w tym obszarze światową potęgą. Zwraca uwagę na umiejętności specjalistów indyjskich, którzy nie tylko przejmują wykonywanie czynności biznesowych, lecz przede wszystkim na nowo projektują je po to, by przebiegały dużo bardziej efektywnieIndeks górny 2. Przykładów firm, które zajmują się KPO, jest wiele. Jednym z takich przedsiębiorstw jest Molecular Connections z siedzibą w Bangalore (mieście nazywanym „światową stolicą outsourcingu”, jak również „indyjską Doliną Krzemową”). Molecular Connections zatrudnia około stu ekspertów, którzy zajmują się tworzeniem bazy danych opisującej wzajemne oddziaływanie białek (protein interaction). Inna firma – QuEST – dostarcza rozwiązania inżynieryjne między innymi dla przemysłu energetycznego, lotniczego i motoryzacyjnego, w tym na przykład dla brytyjskiego Rolls‑Royce’aIndeks górny 3.

Wzrost znaczenia outsourcingu w Polsce

Polskie firmy też dostrzegają możliwości coraz szerszego wykorzystania outsourcingu. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2006 roku przez The Conference Board oraz AccentureIndeks górny 4, już 94% dużych polskich przedsiębiorstw zleca na zewnątrz przynajmniej jeden rodzaj swojej działalności. Największą popularnością – podobnie jak na świecie – cieszy się informatyka. Prawie dwie trzecie firm korzysta już w tym zakresie z profesjonalnych usług zewnętrznych partnerów. Inne najczęściej wskazywane obszary to: szkolenia i rozwój zawodowy (55%), łańcuch dostaw (38%), finanse i rachunkowość (24%) oraz zarządzanie personelem (19%). Chociaż jeszcze niedawno zlecanie na zewnątrz dotyczyło jedynie prostych funkcji, takich jak sprzątanie czy prowadzenie firmowej stołówki, dziś już coraz częściej wydzielane są całe procesy biznesowe (BPO – business process outsourcing), jak na przykład kompleksowe zarządzanie IT, zarządzanie relacjami z klientem, a nawet produkcja.

Coraz większa rzesza polskich menedżerów zdaje sobie sprawę, że outsourcing to nie tylko sposób na obniżanie kosztów, lecz również możliwość doskonalenia procesów i poprawy konkurencyjności firmy. Menedżerowie z 250 największych polskich przedsiębiorstw, zapytani przez The Conference Board o najważniejsze korzyści odniesione w pierwszym roku funkcjonowania rozwiązań outsourcingowych, wskazali przede wszystkim na:

  • możliwość skoncentrowania się na podstawowym kierunku działalności (72%),

  • obniżenie kosztów (63%),

  • usprawnienie procesu produkcji/świadczenia usług pod względem czasu, jakości, dokładności itp. (40%),

  • zmianę sposobu działania firmy (35%),

  • promowanie kultury organizacyjnej, ukierunkowanej na ciągłe doskonalenie działalności (32%).

Czym jest sukces w outsourcingu?
Czym jest sukces w outsourcingu?

Inne korzyści to: dostęp do innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych, zdobycie wiedzy, którą można wykorzystać w innych obszarach działalności firmy, zwiększenie zdolności organizacji do skutecznego działania w zakresie fuzji i przejęć, a także usprawnienie procesu decyzyjnego w całym przedsiębiorstwie. W ramce Outsourcing w Kompanii Piwowarskiej: sposób na ograniczenie ryzyka i wzrost efektywności przedstawiony został przykład firmy, w której to nie poszukiwanie oszczędności zadecydowało o skorzystaniu z outsourcingu.

Choć ograniczenie kosztów nadal jest jednym z głównych powodów korzystania z outsourcingu, rośnie waga takich celów, jak: poprawa efektywności, zwiększenie elastyczności firmy na rynku, lepsza obsługa klienta czy wręcz poprawa pozycji konkurencyjnej.

Nowa definicja sukcesu w outsourcingu

Czym jest sukces w outsourcingu?

Ponieważ outsourcing odgrywa coraz bardziej strategiczną rolę, oferuje coraz bardziej skomplikowane i wyspecjalizowane usługi oraz coraz więcej możliwych do osiągnięcia korzyści, zmienia się definicja sukcesu kontraktu outsourcingowego. Nie sprowadza się on już tylko do osiągnięcia zakładanych oszczędności. Choć ograniczenie kosztów nadal jest jednym z głównych powodów korzystania z outsourcingu, rośnie waga takich kryteriów sukcesu, jak: poprawa efektywności i jakości procesu, zwiększenie elastyczności firmy na rynku, lepsza obsługa klienta czy wręcz poprawa pozycji konkurencyjnej. Kiedyś w Polsce samo zrealizowanie kontraktu outsourcingowego było sukcesem, dziś natomiast kontrakt musi osiągnąć coraz szerzej definiowane cele. Ich realizacja nie jest możliwa bez wypracowania wspólnie z dostawcą optymalnego rozwiązania outsourcingowego. Okazuje się bowiem, że jedną z najczęstszych przyczyn rozwiązywania kontraktów outsourcingowych jest właśnie niezadowolenie ze sposobu realizacji procesu oddanego w outsourcing oraz z zasad zarządzania nim i reguł wzajemnej współpracy. Co druga taka decyzja – jak wynika z badania CFO Research Services i CapgeminiIndeks górny 5 – jest spowodowana niską oceną sposobu, w jaki dostawca przeprowadza proces biznesowy (w ramce Dlaczego zrywane są kontrakty outsourcingowe? podane są pozostałe przyczyny).

Kluczowy czynnik sukcesu outsourcingu w Polsce

Wiele polskich firm nie ma jeszcze doświadczenia w budowie rozwiązań outsourcingowych, a stworzone modele współpracy nie zawsze spełniają oczekiwania partnerów. Jak wynika z badania przeprowadzonego w kwietniu i maju 2007 roku przez Harvard Business Review Polska i firmę Deloitte, jedynie mniej niż połowa z 45 przebadanych menedżerów uważa, że stanowiące podstawę kontraktu outsourcingowego rozwiązania techniczno‑organizacyjne są optymalne. A przecież wszelkie niedoskonałości przyjętych rozwiązań są na ogół brzemienne w skutki. Sprzyjają popełnianiu błędów i przez to wywołują często niezadowolenie klientów, narażają odbiorcę na dodatkowe koszty, związane z obsługą technologiczną, mogą wreszcie zwiększać pracochłonność procesu.

***

W drugiej części raportu przedstawione zostały wyniki przeprowadzonego przez Harvard Business Review Polska i Deloitte badania, które dotyczyło sposobów przygotowywania przez polskie firmy rozwiązań outsourcingowych. Na jego podstawie odpowiadamy na pytanie, jakie błędy popełnia się najczęściej, oraz proponujemy zestaw zaleceń dotyczących budowania efektywnego rozwiązania outsourcingowego.

  1. Initial Quality Study SM, J.D. Power and Associates, 2006.

  2. Więcej na ten temat: Indian BPO Firms Step Out of the Back Office, toward Knowledge Process Outsourcing and Beyond (w:) What’s Next for India: Beyond the Back Office, The Boston Consulting Group, Knowledge@Wharton, 2007.

  3. Przykłady zaczerpnięte z: Economist Intelligence Unit, Business India Intelligence, Vol. XIII, No. 7, April 5th 2006.

  4. Outsourcing w Polsce w 2006: Wyzwania, trendy, przykłady rozwiązań, The Conference Board, Accenture, 2006.

  5. Outsourcing the Back Office: The Path Toward Sustainable Benefits, CFO Research Services, Capgemini, July 2006.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!