Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Digitalizacja

Czym jest sharing economy i jak zmienia biznesowy krajobraz?

11 kwietnia 2017 5 min czytania
Ewa Rudnicka
Czym jest sharing economy i jak zmienia biznesowy krajobraz?

Streszczenie: Sharing economy to model ekonomiczny, w którym jednostki mają możliwość wypożyczenia lub wynajęcia dóbr innych. Choć zjawisko to było obecne w relacjach międzyludzkich, jego rozwój nabrał tempa dzięki internetowi. Konsumenci zaczęli zadawać sobie pytanie, dlaczego rzeczy, z których rzadko korzystają, mają kurzyć się w ich piwnicach, skoro mogą na nich zarobić. W odpowiedzi powstały platformy umożliwiające wymianę dóbr i usług, jak eBay, BlaBlaCar, Airbnb, czy TaskRabbit. Sharing economy przeniknęła do różnych sektorów gospodarki, w tym wynajmu sezonowych dóbr, sprzętów dziecięcych czy okazjonalnych przedmiotów, jak stroje na specjalne wydarzenia. Pomimo popularności tego modelu, tradycyjne przedsiębiorstwa reagują sprzeciwem, zwłaszcza w odniesieniu do rynku nieruchomości. W miastach takich jak Amsterdam, Berlin czy Barcelona, władze zaczęły walczyć z ekonomią współdzielenia zakwaterowania, która wpłynęła na wzrost cen mieszkań i ograniczenie dostępności lokali do wynajmu długoterminowego. Ponadto, zjawisko to wywołało konkurencję na rynku hotelarskim, co zwiększyło presję na regulacje w tym zakresie.

Pokaż więcej

Sharing economy, czyli ekonomia współdzielenia, to model ekonomiczny, w którym jednostki mają możliwość wypożyczenia lub wynajęcia dóbr innych. Chociaż zjawisko to od zawsze przejawiało się w stosunkach międzyludzkich (szczególnie sąsiedzkich), rozwinęło się na niespotykaną dotąd skalę dzięki internetowi.

Konsumenci zadali sobie pytanie: „dlaczego rzecz, której używam sporadycznie, ma kurzyć się w mojej piwnicy, skoro mogę na tym zarobić?”. W ten sposób zaczęły powstawać innowacyjne platformy pozwalające na wymianę dóbr i usług.

Od kija golfowego po mieszkanie

Duża popularność sharing economy doprowadziła do przeniknięcia jej w różne sektory gospodarki i występowania w różnych modelach biznesowych:

  • sprzedaż/odsprzedaż używanych dóbr (np. eBay),

  • wynajem/dzielenie dóbr (np. Peer),

  • dzielenie pojazdów (np. BlaBlaCar)

  • dzielenie zakwaterowania (np. Airbnb),

  • usługi na wynajem (np. TaskRabbit).

A to dopiero początek wykorzystywania mocy ekonomii współdzielenia. Przewiduje się dalszy rozwój powszechności zjawiska, szczególnie w odniesieniu do przedmiotów używanych sezonowo (narty, rowery), związanych z określonym czasem w życiu (sprzęty dla dzieci) lub okazją zdarzającą się wyjątkowo (strój na określone wydarzenie).

Jednak ten spontaniczny, oddolny trend, który wydaje się nie tylko tworzyć nową jakość w biznesie, ale i być cieszącym oczy przykładem współpracy lokalnych społeczności, wywiera także ogromny wpływ na wiele branż. Tradycyjne przedsiębiorstwa reagują natomiast ostrym sprzeciwem wobec rozprzestrzeniania się idei dzielenia się dobrami i usługami.

Określanie rentowności przedsięwzięć jest konieczne do skutecznego i mądrego zarządzania. »

Amsterdam, Berlin, Barcelona

To tylko niektóre miasta, w których władze rozpoczęły walkę z ekonomią współdzielenia zakwaterowania, która błyskawicznie wywróciła do góry nogami tamtejsze rynki nieruchomości. W ciągu kilku lat doszło do znacznego wzrostu cen mieszkań, ponadto zmniejszyła się liczba lokali dostępnych dla osób chcących zamieszkać w mieście na dłużej. Od kilkunastu miesięcy władze starają się wprowadzić przepisy regulujące, a w niektórych przypadkach wręcz delegalizujące wynajem krótkoterminowy, aby chronić mieszkańców zainteresowanych wynajmem długookresowym.

Drugim aspektem rozwoju platform oferujących mieszkania na krótki pobyt jest ich niemały wpływ na rynek hotelarski. Szczególnie w miastach będących częstym kierunkiem turystycznym ceny noclegu w hotelach diametralnie różnią się od mieszkań na wynajem krótkoterminowy, co prowadzi do większego nacisku bazy hotelarskiej na władze, mającego na celu ograniczenie ekspansji nowych firm.

Awantura o… kasę

Wiele systemów prawnych nie jest dopasowanych do modeli biznesowych platform oferujących rozwiązania sharing economy, czego sztandarowym przykładem jest przewóz osób (car sharing). Zaskoczona nowym standardem usług sieć taksówkarska zareagowała, delikatnie rzecz ujmując, niechęcią do współdzielenia w swojej branży. Według badania przeprowadzonego przez PwC na temat sharing economy w transporcie, 56% konsumentów ceniło sobie bardziej atrakcyjne ceny przewoźników typu car sharing, 32% przekonywał duży wybór na rynku, a 28% badanych zadeklarowało, że platformy przewozowe wygrywają z klasycznymi usługami transportowymi większą wygodą w zakresie dostępu.

Po kilku niedających powodów do dumy incydentach postanowiono walczyć innym orężem, a mianowicie prawem – oferujący przejazdy swoim autem kierowcy nie posiadają bowiem kas fiskalnych, które pozwoliłyby na skarbowe ewidencjonowanie przejazdów. W odpowiedzi w niektórych miastach, m.in. w Nowym Jorku, władze wymusiły na przewoźnikach działających w modelu biznesowym opartym o ekonomię współdzielenia uzależnienie współpracy z kierowcami na podstawie licencji taksówkarskiej.

Założenia #sharingeconomy mogą usprawnić twoją firmę

Ekoprzyjaźni?

Wiele platform sharing economy gwarantuje pozytywny wpływ na środowisko, podkreślając ekologiczny aspekt w swoich działaniach marketingowych. Współużytkowanie wydaje się zmniejszać liczbę wyrzucanych produktów, kupowanych samochodów czy budowanych hoteli. Pojawia się jednak pytanie, co konsument zrobi z zaoszczędzonymi pieniędzmi? Odpowiedź nasuwa się szybko: kupi inne dobra, prawdopodobnie trwale zrezygnuje z transportu zbiorowego i będzie podróżował częściej. Koniec końców emisja pozostanie na niezmienionym poziomie lub, jak pokazują badania na temat wpływu zjawiska car sharing na środowisko, raczej ulegnie zwiększeniu.

Okiełznać trend

Wiele firm nauczyło się wykorzystywać trend sharing economy, tworząc nowe rozwiązania i zaczęło reagować na „wysyp” związanych z nim start‑upów w swoich sektorach. Międzynarodowe sieci hoteli, takie jak Hyatt czy Wyndham Hotels, zakupiły duże pakiety akcji w platformach pośredniczących we współdzieleniu zakwaterowania. Z kolei w przemyśle samochodowym gigant BMW połączył siły z wypożyczalnią samochodów Sixt, oferując szerokiemu gronu konsumentów dostęp do wysokiej klasy luksusowych aut. Dzięki temu obie firmy dotarły do młodszych grup wiekowych i stworzyły nowej jakości model wynajmu ekskluzywnych pojazdów.

Mimo walk z prawem i tradycyjnymi rozwiązaniami biznesowymi idea ekonomii współdzielenia będzie nadal się rozwijała, a jej założenia mogą usprawnić niejedną firmę. Wprowadzenie do modelu dystrybucji wynajmu obok sprzedaży, budowanie społeczności konsumentów dzielących się produktami twojej firmy oraz ułatwianie procesów, w które zaangażowani są twoi klienci, mogą wnieść powiew innowacyjności i nowoczesności, a przede wszystkim pomogą zbliżyć się do grupy docelowej.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!