Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 13, maj - czerwiec 2022)
Polska flaga

Czy będziemy czuć przywiązanie do rzeczy, jeśli nie będziemy mieć ich na własność?

1 maja 2022 14 min czytania
Zdjęcie Carey K. Morewedge - Profesor marketingu, a także stypendysta i pracownik naukowy w Questrom School of Business na Boston University.
Carey K. Morewedge
Czy będziemy czuć przywiązanie do rzeczy, jeśli nie będziemy mieć ich na własność?

Streszczenie: Zmiany w postrzeganiu własności rzeczy mogą wpłynąć na to, jak postrzegamy przywiązanie do przedmiotów. Zamiast kupować, coraz częściej korzystamy z modelu współdzielenia lub wynajmu, co prowadzi do zredukowanej potrzeby posiadania. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy nasze przywiązanie do przedmiotów zmieni się, gdy nie będziemy ich posiadać na własność. Przemiany społeczne i technologiczne zmieniają nasze podejście do własności, a to, co kiedyś było traktowane jako przywilej, teraz staje się dostępne na innych warunkach. Również zmiany pokoleniowe mają znaczenie, z młodszymi pokoleniami, które wykształciły inne podejście do własności i bardziej cenią usługi, niż przedmioty. Takie zmiany mogą mieć wpływ na nasze poczucie tożsamości, wartości oraz na relacje międzyludzkie, które coraz częściej kształtowane są przez doświadczenia, a nie rzeczy materialne.

Pokaż więcej

Nowe trendy w konsumpcji zmienią relacje między markami a użytkownikami. Firmy opracowują nowe oferty wartości dla klientów i oferują im możliwość czasowego korzystania z produktów. Ten właśnie trend bez wątpienia wpłynie na relacje marek z klientami.

Dokonująca się ewolucja konsumpcji, odejście od posiadania na własność w stronę użytkowania, daje nam lepszy i tańszy dostęp do szerszego wachlarza produktów, a do tego redukuje nasz ślad węglowy. Ceną za to jest utrata psychologicznego poczucia własności użytkowanych przez nas dóbr – przekonania, że dana rzecz należy do mnie – jednak można to zrekompensować, modyfikując sposób, w jaki odczuwamy własność. W miarę słabnięcia naszego przywiązania do konkretnych przedmiotów zaczniemy bardziej cenić abstrakcyjne koncepcje, na przykład idee, społeczności oraz marki, z którymi się identyfikujemy. Oto co firmy powinny wiedzieć o rodzącej się przemianie i jej implikacjachIndeks górny 1.

Rośnie wartość „doświadczania”

Konsumpcja towarów i usług, napędzana przez rozwój cyfryzacji oraz technologii internetowych platform handlowych, rozwija się w dwóch wymiarach. Po pierwsze, zamieniamy własność prywatną na czasowe prawo użytkowania, a po drugie, oddajemy dobra materialne w zamian za odpowiadające im przeżycia i doświadczenia. Przykładowo, posiadanie samochodu można dziś zamienić na dostęp do platform carsharingowych, jak Zipcar i Uber, na żądanie. Odchodzimy także od fizycznych nośników treści – książek, płyt CD i DVD – na rzecz subskrypcji w serwisach streamingowych. Nawet dane przenoszą się z papieru i fizycznych dysków do platform firmowych w chmurze. Dokonując tych zmian, rezygnujemy z praw przysługujących właścicielom produktów i godzimy się na prawo czasowego dostępu do pewnych wrażeń oraz doświadczeńIndeks górny 2.

Faktem jest, że konsumpcja bazująca na dostępie do produktów zamiast na własności nie jest niczym nowym. Przecież w ten sposób od zawsze korzystamy z parków rozrywki i klubów sportowych, bibliotek i hoteli, transportu publicznego i taksówek. Jednak rynek platform handlowo‑usługowych online rozwija się bardzo dynamicznie, poszerzając wachlarz towarów dostępnych na żądanie bez konieczności ich kupowaniaIndeks górny 3. W 2020 roku, w środku pandemii, kierowcy Ubera zrealizowali ponad miliard kursów, a muzyki obecnie najczęściej słucha się w serwisach streamingowychIndeks górny 4.

Konsumpcja towarów w modelu usługowym daje wiele realnych korzyści. Możemy przecież zapłacić za czasowy dostęp do produktu i cieszyć się czymś, na co w innym razie nie moglibyśmy sobie pozwolić. Możemy wynająć basen w ogrodzie na jedną imprezę, pojechać czarną lśniącą limuzyną na randkę albo podczas ważnej gali czy wesela nosić te same ubrania co gwiazdy na czerwonym dywanie. Siedząc wygodnie na kanapie lub na plaży, możemy ściągnąć świetną książkę, piosenkę bądź film. Konsumpcja polegająca na dostępie do doświadczeń pomaga też złagodzić wpływ naszego nowoczesnego stylu życia na środowisko.

Rezygnacja z posiadania produktów ma jednak swoją cenę, którą jest utracone poczucie własnościIndeks górny 5. To poczucie może dotyczyć konkretnych dóbr materialnych, na przykład samochodu, lecz także pewnych abstrakcyjnych koncepcji, jak pomysł, dzielnica miasta czy prawo do czegoś. Psychologiczne przekonanie o własności można wytworzyć świadomie i celowo, wchodząc formalnie w posiadanie jakiegoś przedmiotu (na przykład podpisując akt notarialny zakupu domu) lub podświadomie, budując w umyśle pewien związek pomiędzy jakimś przedmiotem a nami samymi. Ten związek pojawia się, kiedy czujemy kontrolę nad produktem, przeznaczamy na niego jakieś zasoby, dobrze go znamy i kiedy jest on odzwierciedleniem istotnych aspektów naszej tożsamości. To dlatego można czuć się właścicielem projektu w pracy, gabinetu, miejsca przy stole w sali konferencyjnej czy firmy, w której się pracuje, nawet jeżeli w świetle prawa wszystko to należy do kogoś innegoIndeks górny 6.

Zostało 78% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!