Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 12, marzec 2022)

Cyfrowy łańcuch wartości na niepewne czasy

1 marca 2022 8 min czytania
Zdjęcie Paweł Górecki - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska
Paweł Górecki
Zdjęcie Jarosław Gracel - Wiceprezes ASTOR, dyrektor ds. Przemysłu 4.0
Jarosław Gracel
Cyfrowy łańcuch wartości na niepewne czasy

Cyfrowy łańcuch wartości na niepewne czasy Gruntowna przebudowa łańcucha wartości w obszarze logistyki, zarządzania kosztami produkcji, cenami i projektowaniem produktu pozwala zabezpieczyć się przed skutkami kryzysu.

W ostatnich miesiącach nieustannie wydłuża się lista codziennych wyzwań firm produkcyjnych. Rosnące ceny energii, szczególnie w przemyśle energochłonnym, znacząco podnoszą koszty produkcji. Inflacja wpływa na oczekiwania płacowe i w długim horyzoncie podnosi koszty finansowe długu firm. Braki komponentów i surowców oraz niestabilne łańcuchy dostaw powodują, że ekstremalnie trudno jest planować i gwarantować czasy dostaw, co może wpływać na spadek zamówień, trudność w kalkulacji kosztów transportu i pogorszenie relacji z klientami.

Profesjonalne zarządzanie łańcuchem wartości jest poddane dużej próbie. Niestabilne przychody i zamówienia, rosnące koszty powodują, że margines marży zysku brutto nagle się zmniejsza. Odpowiedzią na te wyzwania może być wprowadzenie tzw. cyfrowego redundantnego łańcucha wartości, czyli takiego, którym można zarządzać z wykorzystaniem systemów informatycznych firmy, by na bieżąco mierzyć zapotrzebowanie na surowce i półprodukty, wyznaczać optymalne ceny produktów i szybko przerzucać się na alternatywne źródła komponentów, a tym samym zachować ciągłość produkcyjną i biznesową oraz dobre relacje z partnerami i klientami końcowymi. Sformułowanie redundantny w tym kontekście oznacza nadmiarowy, czyli gwarantujący zapas. W kontekście produkcyjnym chodzi o zapasowe źródła surowców i komponentów.

Ponieważ świat jest połączony jak nigdy przedtem i dostawcy (producenci komponentów) są rozrzuceni w różnych jego częściach, a trafiają tam w poszukiwaniu niższych kosztów produkcji, redundantny cyfrowy łańcuch wartości staje się rozwiązaniem coraz bardziej powszechnym. W szczególności widać to w branżach produkcji samochodów (automotive), produkcji elektroniki, ale też np. w produkcji rowerów. Nowy trend, w mniejszym lub większym stopniu, dotyczy jednak wszystkich branż i sektorów.

Logistyka, ceny, projektowanie

Cyfrowy redundantny łańcuch wartości wymaga dokonania zmian w trzech głównych obszarach: logistyki, zarządzania cenami i kosztami produkcji oraz projektowania i planowania produkcji. Tylko zintegrowanie działań w tych trzech obszarach pozwala na skuteczne przebudowanie łańcucha wartości i ochronę przed zmiennym otoczeniem biznesowym. Co konkretnie w tych obszarach należy zmienić?

1. Oprzyj logistykę na informacji

W wymiarze logistycznym zmiany polegają w pierwszym rzędzie na zapewnieniu cyfrowej integracji przepływu informacji w ekosystemie dostawców i poddostawców, tak by mieć stały wgląd w ich zasoby i móc z dużym wyprzedzeniem przewidywać ewentualne braki czy niedobory i zrobić zapasy. Aby taki przepływ informacji zapewnić, konieczne jest wykorzystanie szyn danych. Na poziomie OT (Operational Technologies / automatyka) taką szyną danych może być np. Platforma Systemowa AVEVA / AVEVA Data Hub, a w przypadku systemów biznesowych i infrastruktury IT jakieś rozwiązanie chmurowe, np. Google Cloud, Azure itp. Inicjatorem ich wprowadzenia jest zazwyczaj lider projektu integracji danych z poziomu zarządu firmy.

W dalszej kolejności należy zadbać o dywersyfikację źródeł dostaw, czyli o nawiązanie relacji z wieloma dostawcami alternatywnych półproduktów, komponentów czy surowców, źeby móc płynnie zastąpić jednego dostawcę drugim, gdy pojawią się jakieś problemy. Następnie należy wprowadzić dynamiczne zarządzanie aktualnymi i przyszłymi kosztami i harmonogramami transportu, tak by w czasie rzeczywistym móc reagować na sytuację zmieniającą się w otoczeniu biznesowym. Ostatnim elementem układanki jest cyfrowa optymalizacja stanów magazynowych (włącznie z utrzymywaniem zapasów), czyli uwzględnienie informacji pochodzących z systemów informatycznych firmy i dostawców oraz sytuacji na rynku, aby firma zawsze była przygotowana na ryzyko przerwania łańcucha dostaw. Głównym celem wszystkich tych działań jest ustabilizowanie dostaw kluczowych komponentów.

2. Wprowadź dynamiczne mechanizmy kontroli kosztów i ustalania cen

W wymiarze zarządzania cenami i kosztami produkcji najważniejszym elementem cyfrowego redundantnego łańcucha wartości są cyfrowe systemy wspomagające ustalanie cen – uwzględniające aspekty logistyczne, realne koszty produkcji i prognozę zamówień. Aby wprowadzić tego typu rozwiązania, firma, po pierwsze, musi mieć dostęp do realnych danych nt. kosztów produkcji, które generują się automatycznie i w czasie rzeczywistym zaraz po zakończeniu zlecenia. Po drugie, powinna mieć wypracowaną strategię i politykę cenową (pricing algorithms), które później można powiązać z kosztami produkcji. W najbardziej efektywnym i jednocześnie zaawansowanym technologicznie scenariuszu ustalaniem cen oraz wspomaganiem tego procesu zajmują się algorytmy sztucznej inteligencji. W pierwszym rzędzie trzeba jednak zadbać o podstawowe kompetencje na styku technologii i zarządzania cenami, a więc integrację operacji produkcyjnych z systemami biznesowymi (ERP) oraz o cyfrowe raportowanie kosztów produkcji (technicznego kosztu wytworzenia) w czasie rzeczywistym – np. zysk na zmianę produkcyjną, zysk na zlecenie, zysk na produkcie.

Głównym celem, do którego dążymy w tym wymiarze, jest skorelowanie ceny z dynamicznymi realnymi kosztami produkcji.

3. Cyfrowo optymalizuj projektowanie produktu i harmonogramowanie produkcji

W wymiarze projektowania produktu i planowania produkcji kluczowe jest wykorzystanie narzędzi cyfrowych, w tym cyfrowych baz danych, już od pierwszych etapów procesu projektowania. Produkty powinny być więc projektowane z wykorzystaniem wiedzy na temat komponentów dostępnych aktualnie, ale też tych, które będą dostępne w przyszłości. Należy stworzyć cyfrowe macierze kompatybilności, pozwalające na tworzenie w sposób dynamiczny list materiałowych dla produktów na bazie dostępnych komponentów. To znacząco przyspieszy proces projektowania i ułatwi proces wyboru właściwych komponentów. Jeśli zaś chodzi o planowanie i projektowanie procesu produkcji, należy zadbać o wprowadzenie dynamicznego planowania krótkoterminowego i harmonogramowania, czyli systemu pozwalającego na bieżąco dostosowywać produkcję do zmieniających się terminów i zakresów dostaw komponentów przy maksymalnym i najbardziej efektywnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych.

Głównym celem działań podejmowanych w tym wymiarze jest zapewnienie przewidywalnych terminów realizacji zleceń produkcyjnych.

Niezbędne narzędzia

Jakie technologie mogą wspierać budowę cyfrowego redundantnego łańcucha wartości?

Kluczowe kategorie technologii, które mogą zostać wykorzystane w budowie cyfrowego redundantnego łańcucha wartości, to:

– zapewniające automatyczny zapis i integrację danych z obszarów logistyki, automatyki przemysłowej i produkcji, zarządzania produktami i cenami, projektowania i planowania produkcji;

– zapewniająca powtarzalną i stabilną realizację zleceń produkcyjnych;

– pozwalające na poszukiwanie optymalnych rozwiązań złożonych problemów na styku logistyki, produkcji, projektowania, planowania i zarządzania cenami;

– miejsce, w którym integrowane i wyświetlane są dane ze wszystkich opisanych powyżej perspektyw, które służy do zarządzania operacyjnego interdyscyplinarnym zespołom. Zazwyczaj w skład zespołów wchodzą przedstawiciele działów planowania, produkcji, logistyki, utrzymania ruchu, zarządzania produktami, sprzedaży i marketingu, controllingu i finansów oraz engineeringu i IT.

Cyfrowy redundantny łańcuch wartości to podejście, które na świecie i w Polsce przyjmuje coraz więcej firm zmuszonych do szybkiego reagowania na zmieniające się otoczenie biznesowe i działania w warunkach dużej niepewności, spotęgowanych ostatnio przez globalną pandemię, a w naszym regionie – przez rosyjską inwazję w Ukrainie. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał się w najbliższym czasie zatrzymać

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!