Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 3, styczeń 2020)

Cyfrowe trendy 2020

1 stycznia 2020 6 min czytania
Cyfrowe trendy 2020

Rada Programowa „MIT Sloan Management Review Polska” to ciało złożone z wybitnych praktyków biznesu i specjalistów w dziedzinie nowych technologii, którego celem jest wyznaczanie merytorycznych ram inicjatywom spod parasola „MIT Sloan Management Review Polska”. Pierwsze posiedzenie rady odbyło się 28.11.2019.

Zakupy z wykorzystaniem asystentów głosowych

Zakupy podczas joggingu? Zamówienie pizzy z samochodu, gdy straszy wizja pustej lodówki? Wybór wycieczki podczas domowych porządków? To tylko kilka momentów, gdy obsługiwany głosem asystent może być niezwykle pomocny.

Asystent daje zupełnie nowe perspektywy dla firm chcących budować innowacyjne kanały wsparcia dla swoich klientów. Już teraz automatyzacja call center czy punktów informacji pozwala na usprawnienie procesów i spore oszczędności. Handel jest kolejnym obszarem rozwoju tej technologii. Główna zaleta voice commerce, czyli zakupów online z wykorzystaniem głosu zamiast myszy i klawiatury, to nie tylko brak korzystania z rąk, ale też możliwość robienie innych rzeczy w tym samym czasie. A właśnie czasu brakuje nam najbardziej – także czasu na zakupy.

Piotr Marzec, Head Of Market Development Google

Stosowanie sztucznej inteligencji w sektorze inwestycyjnym**

Moim zdaniem technologiami, które mogą w największym stopniu zmienić sektor inwestycyjny, są sztuczna inteligencja i deep learning. Ułatwiają one selekcje spółek do inwestycji dla private equity i prowadzenie procesów due diligence. Największe grupy private equity już rozwijają wewnętrznie takie narzędzia, my natomiast analizujemy rozwiązania zewnętrzne, które będziemy mogli wdrożyć na zasadach SaaS.

Tomasz Czechowicz, Partner zarządzający, MCI Capital

Eksplozja usług chmurowych

Obecnie każda firma, która chce rozwijać się na rynku, potrzebuje nowoczesnych technologii – a te w większości budowane są na platformach cloudowych. Biznes szuka elastycznych rozwiązań, które pozwolą błyskawicznie reagować na szybko zmieniające się potrzeby klientów. Chmura daje taką możliwość, a wysoka dostępność wirtualnej infrastruktury, niskie bariery wejścia i wyjścia oraz skalowalność rozwiązań przekonują nawet największych sceptyków. Spodziewamy się eksplozji chmury i przechodzenia przedsiębiorstw na tego typu rozwiązania, ponieważ doskonale wpisuje się to w potrzeby naszych czasów. Dane Instytutu IDC pokazują, że wartość rynku chmurowego w Polsce wzrośnie dwukrotnie w ciągu najbliższych 3 lat. Dziś rynek usług cloud computing rozwija się najdynamiczniej ze wszystkich obszarów ICT, a Orange jest na nim aktywnym graczem. Wraz z Integrated Solutions jesteśmy jednymi z największych dostawców usług dla biznesu wykorzystujących rozwiązania chmurowe.

Bożena Leśniewska, Wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego, Orange Polska

Cyfryzacja – nowe kompetencje firm konsultingowych

W branży konsultingowej cyfryzacja zainicjowała dwa główne nurty zmian. Na rynku wprowadziła całkowicie nowe pole pracy z klientami – transformację cyfrową. To najszybciej rozwijający się segment sektora konsultingowego. Pogoń klientów za uzyskaniem przewagi konkurencyjnej napędza potrzebę na fachową i dostępną wiedzę konsultantów, którzy stoją na czele rozwiązań technologicznych i innowacji. Dlatego dynamiczne budowanie naszych kompetencji w nowych technologiach cyfrowych jest kluczowe dla dalszego rozwoju firm naszej branży.

Cyfryzacja ma również duży wpływ na transformację wewnątrz firm doradczych. Doskonalimy podstawowe procesy, jak zarządzanie projektem (m.in. agile, design thinking), i najlepszą obsługę, podnoszącą zaangażowanie klientów (m.in. portal klienta). Rozwijamy nasze tradycyjne usługi (audyt, doradztwo podatkowe, usługi księgowe) i procesy wspomagające działalność (finanse, HR, compliance), projektując m.in. wdrożenia robotyzacji procesów i analityki dużych zbiorów danych.

Przemysław Polaczek, Partner zarządzający, Grant Thornton

Rozwój pracowników w kierunku przemysłu 4.0

Rok 2020 będzie okresem, w którym firmy produkcyjne zaczną na poważnie inwestować w rozwój swoich pracowników w obszarach technologicznych i biznesowych, które łączy pojęcie przemysł 4.0. Dotyczy to zarówno liderów, inżynierów (w tym inżynierów 4.0), jak i pracowników operacyjnych. Powodów takiej zmiany jest kilka. Po pierwsze, brakuje nam ludzi do wykonywania prostych operacji produkcyjnych. Potrzebujemy więc inżynierów, żeby te czynności zrobotyzować. Po drugie, zdolni operatorzy będą przejmować odpowiedzialność za codzienne zarządzanie maszynami, w związku z tym potrzebują wiedzy biznesowej oraz cyfrowych narzędzi raportowych real‑time, żeby robić to skutecznie. Po trzecie, rynek i klienci oczekują personalizacji oferty, w związku z tym zarządy i liderzy powinni zbudować strategię transformacji, która na te wyzwania odpowie. Stąd trendem będą technologiczne programy rozwoju.

Jarosław Gracel, członek zarządu i dyrektor ds. przemysłu 4.0, ASTOR

Wykorzystanie AI w obsłudze klienta i ruchu windykacyjnego

Wiodącym trendem na rynku consumer finance pozostanie ciągły rozwój modeli oceny ryzyka kredytowego i technologii umożliwiającej lepsze prześwietlanie wniosków i trafniejsze prognozowanie zachowań klientów. Trudno jednak mówić tutaj o innowacjach – będziemy mieli raczej do czynienia z ewolucją obecnie stosowanych rozwiązań. Rewolucją będzie za to wykorzystanie technologii AI. Już kilka lat temu niektóre banki testowały boty głosowe, stanowiące pierwszą linię kontaktu z konsumentem. W Vivusie realizujemy pilotażowy program obsługi ruchu windykacyjnego przez bota – zauważamy znaczącą oszczędność czasu wśród naszych konsultantów. A procesów, które skorzystają na automatyzacji, jest mnóstwo – od księgowości, poprzez obsługę customer care i windykacji, aż po backoffice. Na rynku, na którym znalezienie wykwalifikowanych pracowników jest coraz trudniejsze, automatyzacja pozwoli przedsiębiorstwom na dalszy rozwój.

Ewa Wernerowicz, Prezes zarządu, Vivus Finance

Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!