Streszczenie: Cyfryzacja i Internet mają potencjał zrewolucjonizować polski system opieki zdrowotnej, przekształcając go z postrzeganego jako skomplikowany i kosztowny w prosty, intuicyjny i samoobsługowy. Podobnie jak w innych sektorach, takich jak handel czy bankowość, gdzie cyfryzacja przyspieszyła i uprościła procesy, wprowadzenie technologii cyfrowych do medycyny może przynieść znaczące korzyści. Pacjenci mogliby uzyskać łatwiejszy dostęp do usług medycznych, a system stałby się bardziej efektywny i przyjazny użytkownikowi.
Cyfryzacja i Internet mogą zrewolucjonizować opiekę zdrowotną – zmienić system, który jest postrzegany jako skomplikowany, niezrozumiały i drogi, na rozwiązanie proste, intuicyjne i samoobsługowe.
Gdy przyjrzymy się większości obszarów usług spełniających współcześnie podstawowe potrzeby ludzi, z łatwością zauważymy zasadnicze zmiany w porównaniu z sytuacją sprzed kilkunastu czy wręcz kilkudziesięciu lat. Handel, bankowość, turystyka, kontakty społeczne, media czy komunikacja – wszystkie te dziedziny zmieniły się diametralnie dzięki cyfryzacji, internetowi, a szczególnie urządzeniom mobilnym. W następstwie innowacyjnych rozwiązań realizacja usług oraz zakupów stała się szybka, skuteczna i znacząco tańsza, a co najważniejsze, to klient przejął wiodącą rolę w obsłudze tego procesu.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:
Innowacja tworzy przewagę
Aleksander Krakowski PL
Firmy, które postawią na rozwój innowacyjnych technologii, wygrają rywalizację o zdobycie rynku.
Medycyna może, a nawet powinna, korzystać z tych doświadczeń i wdrażać zmiany z korzyścią dla pacjentów, ale także dla samego systemu. Model opieki ambulatoryjnej, podstawowej (lekarz pierwszego kontaktu) i specjalistycznej od lat polega na sporadycznych wizytach w przychodni. W czasie takiej wizyty pacjent opowiada o swoim problemie zdrowotnym, a lekarz musi zebrać wywiad, zbadać pacjenta, ustalić rozpoznanie, a w razie potrzeby zlecić badania i przepisać właściwe leki. Według szacunków, nawet przewlekle chorzy, wymagający wzmożonej opieki medycznej, mają w ciągu roku kontakt z lekarzem łącznie przez 1–2 godziny. Jest to daleko niewystarczające dla osiągnięcia korzystnych efektów i długoterminowej poprawy zdrowia. Często kończy się na powikłaniach i pobycie w szpitalu, traumatycznym przeżyciu dla pacjenta, a dla systemu – bardzo kosztownym procesem leczenia.
Cyfrowa medycyna zmienia model opieki zdrowotnej w Polsce
Z doświadczeń Medicover wynika, że umożliwienie kontaktu z lekarzem w formie czatu lub drogą e‑mail eliminuje tysiące niepotrzebnych wizyt, na które pacjenci umawiają się tylko po to, by dopytać o dawkowanie leku, wyniki badań czy upewnić się co do szczegółów zaleceń otrzymanych podczas wizyty. Mnóstwo pytań i wątpliwości mają naturalnie pacjentki w ciąży i świeżo upieczone matki, którym trudniej jest często odwiedzać placówki medyczne. Dla nich właśnie zdalny kontakt z lekarzem lub położną jest bardzo wygodny i pomocny. Organizacja opieki zdalnej wymaga jednak wielu przygotowań; zarówno technologicznych, procesowych, jak też zmiany sposobu pracy i przyzwyczajeń personelu medycznego oraz obsługi pacjentów.
Cyfrowa medycyna zmienia model opieki zdrowotnej w Polsce
Historia innowacji modelu opieki i elektronizacji usług medycznych w Medicover liczy już ponad 10 lat. Od początku działalności firma rozwijała system informatyczny wspierający działalność i obsługę klientów. Kluczowe okazało się wprowadzenie elektronicznej historii choroby (Electronic Medical Record, EMR) zapewniającej lekarzom – niezależnie od miejsca pracy – dostęp do najważniejszych danych na temat rozpoznania i przebiegu choroby pacjentów. EMR pozwolił przede wszystkim na zapewnienie dostępu do pełnej i spójnej informacji o pacjencie dla lekarzy i pracowników medycznych, a w konsekwencji na rozwój szeregu usług dostępnych przez bezpieczną platformę internetową Medicover Online lub przez telefon. W ciągu kilku lat opieka zdalna rozwijała się dynamicznie i obecnie pacjenci Medicover umawiają i odwołują wizyty online, mają stały kontakt z lekarzami i pielęgniarkami przez telefon i e‑mail (dzięki bezpiecznemu, szyfrowanemu połączeniu). Mają również dostęp do wyników badań laboratoryjnych i innych diagnostycznych wraz z komentarzem lekarza zlecającego, mogą zamawiać recepty w przypadku leczenia przewlekłego itd. Wdrożona platforma telemedyczna to najnowsze rozwiązanie technologiczne, integrujące centrum kontaktu z klientem Medicover z konsultacjami medycznymi w czasie rzeczywistym poprzez czat, audio lub wideo (e‑wizyty), telefon lub – jeśli pacjent nie chce czekać na połączenie – poprzez wypełnienie formularza medycznego z opisem problemu zdrowotnego, na który odpowiedź od lekarza otrzymuje w ciągu kilku godzin. Już ponad 30% kontaktów i usług medycznych w Medicover jest realizowanych innowacyjnymi kanałami teleinformatycznymi, a wkrótce – jak szacujemy – stanowić one będą ponad połowę.
Warunkiem skutecznego wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań zdalnych jest zapewnienie ciągłości procesu opieki. Po pierwsze, poprzez dostęp do informacji medycznej i historii pacjenta (EMR), i po drugie, poprzez zapewnienie pacjentom, w razie potrzeby, możliwości porad stacjonarnych w placówkach medycznych i łatwego dostępu do badań diagnostycznych w ramach tego samego zintegrowanego systemu (wielokanałowość obsługi). Skutkuje to z jednej strony wysoką jakością i efektywnością procesu, a z drugiej wygodą i bezpieczeństwem dla pacjentów, którzy całościową opiekę zdrowotną mają zapewnioną w ramach jednego zintegrowanego systemu. Stanowi to dużą przewagę nad tradycyjnym, rozproszonym systemem publicznej służby zdrowia w Polsce i wyróżnia model zintegrowanej opieki w Medicover spośród ofert portali i firm telemedycznych, niebędących de facto podmiotami leczniczymi, a jedynie portalami internetowymi niebiorącymi odpowiedzialności za dostarczane świadczenia medyczne.
Rozwój telemedycyny i elektronizacji opieki zdrowotnej umożliwiają wprowadzone niedawno korzystne zmiany w prawie, dzięki ustawie z 9 października 2015 roku o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Nadal istnieje jednak konieczność ustalenia standardów opieki telemedycznej, w tym technicznych, etycznych oraz bezpieczeństwa informacji. Medicover w trosce o bezpieczeństwo danych pacjentów uzyskał certyfikat bezpieczeństwa informacji zgodnie z normą międzynarodową ISO 27001. W tym kontekście szczególnie istotna jest właściwa identyfikacja pacjenta, któremu są udzielane porady telemedyczne, co jest obecnie (do chwili wprowadzenia powszechnego systemu elektronicznego dowodu osobistego) możliwe jedynie w ramach zintegrowanego systemu medycznego.
Medycyna może, a nawet powinna, korzystać z doświadczeń innych branż pod względem wykorzystania cyfryzacji, Internetu oraz doświadczeń mobilnych.
Innowacja modelu opieki opartej na elektronizacji w ramach zintegrowanego systemu przynosi konkretną korzyść pacjentom, ale także pośrednio gospodarce i społeczeństwu. Jak wynika z raportu Medicover Praca. Zdrowie. Ekonomia, dzięki zastosowaniu telemedycyny pacjenci Medicover są lepiej leczeni, a firmy oferujące pracownikom dostęp do opieki medycznej osiągają oszczędności dzięki krótszym zwolnieniom z pracy i zmniejszonemu zjawisku nieefektywnej pracy z uwagi na złe samopoczucie i chorobę pracowników (prezenteizm).
To nie koniec innowacji wdrażanych w Medicover. Wkrótce będą dostępne wygodne rozwiązania dzięki aplikacji mobilnej, oferującej naszym pacjentom dostęp do wszystkich usług telemedycznych niezależnie od miejsca pobytu i dostępu do Internetu, zdalnego monitorowania w chorobach przewlekłych, wsparcia w profilaktyce i zdrowym stylu życia (aktywność fizyczna, dieta). Wzięcie odpowiedzialności za zdrowie pacjentów wymaga także od nas umożliwienia im dostępu do wiarygodnej i rzetelnej wiedzy na tematy medyczne – będzie to już niebawem możliwe dzięki nowemu internetowemu serwisowi informacji medycznej Medicover. Wierzymy, że innowacja polegająca na wykorzystaniu nowoczesnych technologii przyniesie korzyść pacjentom i pozwoli na jeszcze lepszą opiekę nad ich zdrowiem.
Przeczytaj pozostałe komentarze:
Rzeczywistość coraz bardziej cyfrowa
Grzegorz Rycaj PL
Szacuje się, że w 2020 roku stopień ucyfrowienia światowej gospodarki sięgnie 25%.

