Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna

Cięcie kosztów i co dalej?

1 lipca 2009 5 min czytania
Łukasz Świerżewski
Cięcie kosztów i co dalej?

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Rok 2009 jest szczególny dla polskich firm. Światowa recesja dotarła do naszego kraju i menedżerowie – często po raz pierwszy w swojej karierze – muszą się zmierzyć z prawdziwą dekoniunkturą. Oznacza to dla nich konieczność lepszego niż kiedykolwiek zrozumienia istniejących zagrożeń, rewizji priorytetów i podjęcia nadzwyczajnych działań obronnych. Chcąc dowiedzieć się, jak zarządy polskich firm oceniają aktualną sytuację i jakie działania zaradcze podejmują, redakcja Harvard Business Review Polska przeprowadziła w maju 2009 roku ankietę wśród prenumeratorów magazynu – prezesów i członków najwyższego kierownictwa. Na nasze pytania odpowiedziało 101 top menedżerów.

Brak popytu – realne zagrożenie

Ankietowani przez HBRP menedżerowie nie mają wątpliwości, co jest największym obecnie zagrożeniem dla firm. To brak popytu. Aż 68% respondentów wśród kluczowych czynników ryzyka wskazało pogorszenie kondycji finansowej klientów, a 60% wprost wymieniło spadek popytu na produkty i usługi przedsiębiorstwa. Z brakiem zapotrzebowania i pogorszeniem kondycji klientów ściśle związane jest też kolejne najczęściej wymieniane zagrożenie – presja na obniżkę cen.

Mimo tak poważnego zagrożenia dla bieżących przychodów stosunkowo niewiele firm obawia się bezpośredniego zakłócenia działalności z powodu braku pieniędzy. Wygląda na to, że w przypadku wielu firm rzeczywisty spadek przychodów jeszcze nie nastąpił lub organizacje mają spore zapasy środków zgromadzonych w lepszych czasach. Tylko 14% respondentów wśród kluczowych rodzajów ryzyka wymieniło problemy z pozyskaniem środków na bieżącą działalność, a 10% obawia się kłopotów z finansowaniem inwestycji. Warto jednak zwrócić uwagę, że tylko 3% ankietowanych twierdzi, że brak jest dziś istotnych zagrożeń dla ich organizacji (zob. wykres Największe zagrożenia dla polskich firm).

Cięcie kosztów i co dalej?

Cięcie kosztów i co dalej?

Priorytet to przetrwać

W odpowiedzi na przewidywany lub realny spadek przychodów ogromna większość ankietowanych zarządów przyjęła strategię obronną polegającą na redukcji kosztów i wykorzystywaniu każdej nadarzającej się okazji do zwiększenia sprzedaży. Świadczą o tym odpowiedzi na pytanie o aktualne priorytety przedsiębiorstwa. Aż 60% ankietowanych menedżerów wymieniło kontrolę wydatków i kosztów, a niemal tyle samo (56%) – wykorzystanie pojawiających się okazji do wzrostu. Długoterminowe priorytety wyraźnie zeszły jednak na plan dalszy. Mniej niż 1/3 menedżerów wśród najważniejszych zadań na 2009 rok wymienia ochronę inicjatyw zmierzających do utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju i wzmocnienie finansowej pozycji firmy. Tylko co dziesiąty ankietowany uważa, że priorytetem jest rozwój talentów (zob. wykres Priorytety firm w 2009 roku).

Cięcie kosztów i co dalej?

Cięcie kosztów i co dalej?

Przede wszystkim cięcie kosztów

Podjęte przez firmy, w odpowiedzi na pogorszenie sytuacji rynkowej, działania są zgodne z zadeklarowanymi priorytetami. Aż 66% respondentów twierdzi, że ma zamiar zredukować koszty operacyjne lub już to zrobiło. Równocześnie 52% menedżerów planuje lub podejmuje działania zmierzające do wzrostu produktywności lub wręcz (45%) decyduje się na restrukturyzację organizacji. Cięcia kosztów rzadko oznaczają jednak redukcję kluczowych inwestycji kapitałowych (14%) lub wycofywanie się z aktywności na niektórych rynkach (zob. wykres Reakcje firm na kryzys).

Cięcie kosztów i co dalej?

Cięcie kosztów i co dalej?

Choć menedżerowie przykładają dużą wagę do wykorzystywania każdej okazji do zwiększenia tempa wzrostu, rzadko idą za tym innowacyjne inicjatywy. Tylko 24% ankietowanych firm wśród najważniejszych działań w reakcji na kryzys wymienia wprowadzanie nowych produktów i usług po to, by zdobywać udziały rynkowe, tylko 14% rekrutuje wartościowych pracowników zwalnianych przez konkurentów, a zaledwie 10% szuka okazji do fuzji i przejęć.

***

Z badania HBRP wynika, że w pierwszej fazie kryzysu menedżerowie skoncentrowali się na cięciu kosztów operacyjnych i lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów.Równocześnie, mimo spadku popytu i realnego zagrożenia dla przychodów, starają się nie ograniczać skali działania i nie rezygnują z kluczowych inwestycji. Zaskakuje jednak niewielkie zaangażowanie firm w wykorzystanie szans związanych z kryzysem. Świadczy o tym rzadkie wychodzenie na rynek z nowymi produktami i usługami, brak aktywnego pozyskiwania najlepszych ludzi czy wreszcie niewielkie zainteresowanie przejęciami i poszukiwaniem nowych źródeł finansowania. Tymczasem to właśnie te działania, obliczone nie tylko na ratowanie przychodów w trudnych czasach, ale też na zdobywanie udziałów w rynku i przewagi w momencie poprawy koniunktury, powinny być priorytetem firm w kolejnych fazach kryzysu.

Wytłumaczeniem tej zaskakującej bierności ankietowanych przedsiębiorstw nie jest wcale przewidywany długi czas trwania dekoniunktury i niecierpliwe oczekiwanie dalszego pogorszenia klimatu rynkowego, ponieważ większość menedżerów (67%) spodziewa się, że poprawę odczujemy jeszcze w tym roku lub kryzys skończy się w 2010 roku. Pesymistów zakładających, że dekoniunktura potrwa jeszcze ponad dwa lata, jest tylko 18%. Nie ma zatem na co czekać!

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!