Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

1 marca 2012 22 min czytania
Piotr Pietrzak
Sergiusz Prokurat
Antoni Bielewicz
Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Przedsiębiorstwa działające w Polsce mają już za sobą pierwsze doświadczenia z wdrażaniem rozwiązań IT opartych na koncepcji cloud computing. Na ich podstawie dyrektorzy informatyki są w stanie wskazać konkretne korzyści biznesowe i technologiczne, wynikające z wdrożenia nowego modelu dostępu do mocy obliczeniowych.

Eksperci tacy jak Nicholas Carr czy Andrew McAfee nie mają wątpliwości – cloud computing to najważniejsza innowacja w zakresie technologii informatycznych (IT) od momentu upowszechnienia internetu. Nowy model, pozwalający na częściową rezygnację z wdrożeń rozwiązań teleinformatycznych i wykorzystanie w zamian zasobów dostępnych za pośrednictwem internetu (w formie chmury publicznej), sieci korporacyjnej (jako chmura prywatna) lub w modelu łączącym oba te sposoby komunikacji (jako chmura heterogeniczna), ma wiele zalet. Umożliwia dostęp do zasobów obliczeniowych bez konieczności ponoszenia dużych inwestycji początkowych, a firmom, które już dokonały takich zakupów, pozwala na bardziej efektywne i elastyczne wykorzystanie wdrożonych zasobów. Pozwala także na odzyskanie pełnej kontroli nad nakładami na technologie informatyczne. Dzięki wprowadzeniu wraz z cloud computing nowego modelu rozliczeń, uzależnionego od zakresu i  intensywności korzystania z zasobów, korporacyjni użytkownicy odzyskują pełną kontrolę nad nakładami na technologie informatyczne.

Korzyści ekonomiczne i organizacyjne idą w parze z kilkoma ograniczeniami zniechęcającymi do wprowadzania w firmie tego typu rozwiązań. Są one związane przede wszystkim z ryzykiem okresowej lub ostatecznej utraty dostępu do danych korporacyjnych, stopniowym pozbywaniem się kompetencji technologicznych przez lata uznawanych za kluczowe dla konkurencyjności firm, a w związku z tym także postępującym uzależnieniem korporacyjnych użytkowników technologii od dostawców IT. Ograniczenia te są na tyle duże, że w przypadku wielu organizacji, zwłaszcza tych podlegających ścisłemu nadzorowi regulatorów, podważają sens implementacji nowego modelu dostępu do technologii. Rozwiązaniem staje się wówczas budowa chmury prywatnej działającej wewnątrz organizacji. Ostateczna odpowiedź na pytanie, czy warto podjąć to wyzwanie i skorzystać z możliwości oferowanych przez chmurę, zależy od umiejętnego wyważenia potencjalnych zysków i strat.

Chcąc dowiedzieć się, jak wygląda ten bilans w  przypadku firm działających w Polsce, w styczniu i lutym 2012 roku przeprowadziliśmy serię ustrukturyzowanych wywiadów z dyrektorami ds. informatyki (CIO) z jedenastu firm z pierwszej dwusetki rankingów największych przedsiębiorstw działających w Polsce. Pod uwagę braliśmy organizacje z czterech sektorów, uznawanych za najlepiej zinformatyzowane gałęzie gospodarki: telekomunikacji, instytucji finansowych, zakładów przemysłowych i przedsiębiorstw z sektora użyteczności publicznej (utilities). W naszym badaniu udział wzięli przedstawiciele firm, które wdrożyły u siebie rozwiązania do przetwarzania danych w chmurze lub korzystają ze zwirtualizowanych, scentralizowanych platform, stanowiących fundament chmur obliczeniowych. Ich doświadczenia i opinie pozwalają na stworzenie wyczerpującej odpowiedzi na pytanie o korzyści i ryzyko związane z wykorzystaniem rozwiązań obliczeniowych dostępnych za pośrednictwem chmury.

Korzyści o charakterze technologicznym osiągane dzięki implementacji rozwiązań cloud computing mają charakter dodatkowy i powinny być wtórne w stosunku do korzyści biznesowych, takich jak oszczędności, wzrost elastyczności umożliwiający np. obsługę większej grupy klientów, uzyskany dzięki zwiększeniu skalowalności przedsiębiorstw, lub rozwój nowej oferty rynkowej. Jednocześnie cloud computing jest dobrym  narzędziem, które poprzez propozycję nowych usług umożliwia utrzymanie i pozyskanie nowych klientów m.in. dla firm telekomunikacyjnych”.
Tomasz Matuła, dyrektor Infrastruktury IT w Grupie TP

Chmura jako element transformacji firmy

Pomimo tego, że rozwiązania umożliwiające wirtualizację zasobów IT i  zapewniające dostęp do mocy obliczeniowych oraz funkcji systemów informatycznych za pośrednictwem sieci internetowych są w ofercie największych dostawców technologicznych już od dekady, przedsiębiorstwa działające w Polsce korzystają z tego typu rozwiązań dopiero od 2 – 3 lat. Ich wprowadzenie w firmie jest elementem transformacji zasobów informatycznych. Typowym przedsięwzięciem tego rodzaju jest program przeprowadzony w ostatnich latach przez ABB. Podzielony na struktury – regionalne i dywizyjne – koncern przez lata rozwijał swoje lokalne działy informatyki. W efekcie powstała struktura o rozproszonej architekturze z niemal oddzielnymi jednostkami i infrastrukturą. Możliwości, jakie niesie ze sobą wirtualizacja, automatyzacja procesów oraz szybki rozwój technologii sieciowych, spowodowały, że grupa i  lokalne jednostki podejmowały decyzje o centralizacji zasobów i usług IT. Działania trwające kilka ostatnich lat można zaobserwować zarówno na poziomie systemów grupowych, jak i w przypadku lokalnych, krajowych infrastruktur IT. W przypadku ABB w Polsce proces odbywał się w kilku etapach. Rozpoczął się od wirtualizacji i optymalizacji zasobów oraz standaryzacji środowisk informatycznych. Kolejnym krokiem było skonsolidowanie systemów, takich jak ERP oraz inne aplikacje wspierające prowadzenie biznesu. Naturalnym następstwem tych działań jest tworzenie „prywatnej chmury”, która oparta na podstawowych i zapasowych centrach danych udostępnia w jednolity sposób usługi IT dla użytkowników organizacji.

Unifikacja rozwiązań, elastyczność czy szybkość reagowania to bezpośrednie korzyści, jakie uzyskujemy dzięki wirtualizacji zasobów. Dobre zarządzanie architekturą wirtualną, planowane w dłuższej perspektywie, pozwala na większą elastyczność we wdrażaniu nowych rozwiązań, a także większe pole manewru przy tworzeniu biznesowego uzasadnienia dla projektu (business case)”.
Piotr Alicki, wiceprezes zarządu ds. IT, PKO BP

Firmy korzystające z cloud computing skupiają się przede wszystkim na rozwoju chmur prywatnych, a z rozwiązań dostępnych za pośrednictwem internetu (public cloud) korzystają jedynie do realizacji standardowych usług komunikacyjnych (wideokonferencje, praca grupowa) lub ściśle odseparowanych od reszty systemów funkcji (takich jak gromadzenie danych na potrzeby urzędów czy testy bezpieczeństwa IT). Wyraźny wyjątek stanowią tu operatorzy telekomunikacyjni (T‑Mobile, Grupa TP). Co prawda, tak jak wszyscy na swoje wewnętrzne potrzeby wykorzystują przede wszystkim chmury prywatne. Równocześnie jednak rozważają lub są na etapie przygotowań oferty usług świadczonych za pomocą chmury publicznej.

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Szeroki zakres wpływu

Konserwatywne podejście do wprowadzania do organizacji rozwiązań cloud computing traktowanych jako uzupełnienie, a nie zastępstwo dotychczasowych platform, a także wdrażanie przede wszystkim chmur prywatnych, gwarantujących zachowanie kontroli nad zasobami, umożliwia firmom szybkie osiągnięcie wymiernych korzyści. Pozwala także na zminimalizowanie ryzyka wynikającego z wprowadzenia nowych rozwiązań.

Mimo że większość firm, z którymi rozmawialiśmy, korzysta z cloud computing w  ograniczonym zakresie, do realizacji precyzyjnie określonych funkcji, to jednak wprowadzenie nowego modelu dostępu do technologii wywiera coraz większy wpływ na działanie nie tylko pionów technologii, ale i  całych przedsiębiorstw. (Więcej na ten temat w ramce Przykłady zastosowania cloud computing w firmach działających w Polsce).

Korzyści odnoszone przez przedsiębiorstwa przetwarzające swoje informacje w  chmurze należą do trzech grup. Pierwsza to korzyści technologiczne, a  więc obserwowane przede wszystkim przez działy informatyki i prowadzące do uproszczenia procesów IT oraz obniżenia kosztów ich realizacji. Druga to korzyści biznesowe, a więc wszelkie korzystne zmiany, polegające m.in.

na uproszczeniu i przyspieszeniu realizacji pewnych działań lub zwiększeniu tempa rozwoju produktów i usług, obserwowane przez użytkowników systemów korporacyjnych spoza działu IT. Trzecia grupa to korzyści pośrednie, odczuwane wyraźnie zarówno przez działy technologiczne, jak i biznesowe w firmie, a więc trudne do jednoznacznego przypisania do jednej z wcześniejszych kategorii. Ich upowszechnienie prowadzi do poważnych zmian w modelu współpracy pomiędzy działami informatyki a pozostałymi częściami organizacji. Poniżej opisujemy najważniejsze korzyści i bariery utrudniające wdrożenie cloud computing, wymieniane przez naszych rozmówców. (Szczegółową listę korzyści wymienionych przez uczestników badania przedstawiamy w ramce Korzyści z wprowadzenia cloud computing w firmie).

Korzyści technologiczne

Budowa zintegrowanej, scentralizowanej platformy udostępniającej moc obliczeniową i zasoby technologiczne w formie usług silnie wpływa na funkcjonowanie działu informatyki. „Dzięki stworzeniu rozwiązań udostępniających infrastrukturę na żądanie zyskujemy dostęp do zasobów potrzebnych do projektowania, rozwoju i testowania systemów, bez obciążania platformy obsługującej systemy firmowe. Dynamiczne przydzielanie mocy na potrzeby aplikacji pozwala na mniej restrykcyjne planowanie obciążenia platformy sprzętowej, a możliwość współdzielenia zasobów ułatwia proces tworzenie kopii zapasowych”, mówi Jan Fecko, dyrektor Departamentu Zarządzania Zasobami Informacyjnymi w koncernie Tauron Polska Energia. Korzyści te są bardzo rozległe i dotykają niemal każdego aspektu funkcjonowania działu informatyki. Najbardziej wyraźnymi efektami implementacji rozwiązań cloud computing pozostają: wzrost poziomu automatyzacji, a także standaryzacja i uporządkowanie procesów IT; obniżenie całkowitych kosztów utrzymania rozwiązań technologicznych; wzrost skalowalności wykorzystywanych rozwiązań i możliwość zwiększenia wydajności systemów bez konieczności przestojów.

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Automatyzacja, standaryzacja i uporządkowanie procesów IT umożliwiają ograniczenie czasu potrzebnego na realizację podstawowych zadań działów informatyki. Pozwalają na lepszą kontrolę nad działaniami podejmowanymi przez użytkowników i ułatwiają rozwój kompetencji działów IT, które mogą skupić się na wspieraniu mniejszej liczby rozwiązań. Skala korzyści osiąganych w ten sposób jest proporcjonalna do przyjętego stopnia standaryzacji. W Grupie Kapitałowej Synthos, do której należą zakłady produkcyjne w Oświęcimiu i czeskich Kralupach, dział informatyki ujednolicił i zebrał w pakiety aplikacyjne działające na zwirtualizowanej infrastrukturze serwerowej ponad 90% kluczowych aplikacji, które są przechowywane w jednym, odpowiednio zabezpieczonym, centrum przetwarzania danych działającym jak chmura prywatna. „Dopóki korzystaliśmy z różnych rozwiązań sprzętowych, zawsze mieliśmy dylemat, które z rozwiązań rozwijać na potrzeby kolejnych systemów aplikacyjnych. Jeden serwer lepiej współpracował z tym systemem, drugi z innym, co utrudniało utrzymanie standardów. Odkąd ujednoliciliśmy platformę i  zwirtualizowaliśmy platformę sprzętową i systemową, zaczęło nam się opłacać wdrażanie narzędzi do automatyzacji i monitoringu procesów zarządzania infrastrukturą oraz systemami IT. Zarządzanie platformą zostało radykalnie uproszczone, rozwiązanie stało się zdecydowanie bardziej elastyczne, a do tego sumarycznie tańsze w utrzymaniu”, mówi Marek Niziołek, dyrektor Informatyki, Synthos.

Jednym z efektów wirtualizacji i wprowadzenia w firmie mechanizmów typowych dla przetwarzania w chmurze jest możliwość efektywnego ustrukturyzowania działalności i wzmocnienia ‘mechanizmów korporacyjnych’ w  przedsiębiorstwie, wymuszających m.in. wprowadzenie wyraźnej struktury obiegu informacji finansowej”.
Jarosław Jędrzejowski, dyrektor jednostki IT Ciech SA i prezes spółki Chemia.com, zapewniającej grupie obsługę informatyczną

Obniżenie całkowitych kosztów utrzymania rozwiązań technologicznych jest wynikiem redukcji liczby wykorzystywanych rozwiązań i poprawienia sposób gospodarowania zasobami. Chmura prywatna stwarza możliwość wykorzystania tej samej infrastruktury do przetwarzania danych używanych przez różne systemy, w zależności od aktualnych potrzeb użytkowników. To tzw. współdzielenie zasobów i dynamiczne przydzielanie mocy obliczeniowych pozwalają na lepsze wykorzystanie wdrożonych w firmie platform. Jak szacuje Dariusz Kupiec, dyrektor Biura Eksploatacji Platform i Systemów Informatycznych w T‑Mobile poziom tzw. utylizacji (a więc stopnia obciążenia zasobów) wzrasta z 10 – 15% do 30 – 40%, co oznacza nawet czterokrotną poprawę efektywności finansowej inwestycji w  infrastrukturę. Bardziej produktywne wykorzystanie raz kupionej infrastruktury oznacza ograniczenie kosztów ponoszonych na opiekę nad sprzętem, wynajem powierzchni biurowej czy zakup energii elektrycznej do zasilania i chłodzenia centrów przetwarzania.

Obniżenie kosztów realizacji i wzrost elastyczności procesów IT. Przeniesienie rozwiązań technologicznych na platformę cloud prowadzi do zwiększenia kontroli nad sposobem ich użytkowania, upraszcza i skraca czas wykonania podstawowych zadań związanych z utrzymaniem platformy sprzętowej, a także ułatwia monitoring usług realizowanych przez IT. Im większa jest przejrzystość usług realizowanych przez dział informatyki, tym łatwiejsza jest identyfikacja i likwidacja potencjalnych wąskich gardeł w procesach.

Wzrost skalowalności wykorzystywanych rozwiązań i możliwość zwiększenia wydajności systemów bez przestojów znacząco ułatwiają zarządzanie zasobami IT. Pozwalają na niemal natychmiastowe tworzenie nowych środowisk potrzebnych do rozwoju aplikacji, testowania nowych funkcji w systemach lub zwiększania wydajności. „Możemy błyskawicznie reagować na wszelkie problemy z  wydajnością, a także szybko i prosto wdrażać zmiany w systemach, które dostarczamy dla końcowego użytkownika”, mówi Mariusz Bondarczuk, dyrektor Pionu IT w ING Banku Śląskim. W praktyce przygotowanie infrastruktury na potrzeby nowych projektów zajmuje w niektórych firmach korzystających z cloud computing nawet dziesięć razy mniej czasu niż przy dotychczasowych metodach rozwoju, zakładających zakup lub rozbudowę sprzętu i licencji, instalację nabytego oprogramowania i późniejsze utrzymanie powstałych w ten sposób platform.

Korzyści biznesowe

Wprowadzenie w firmie nowego modelu dostępu do zasobów IT niesie ze sobą skutki obserwowane nie tylko w dziale informatyki, ale także w skali całego przedsiębiorstwa.

Jak wynika z naszych rozmów, najważniejszymi korzyściami o charakterze biznesowym, odnotowywanymi po wprowadzeniu w firmie rozwiązań cloud computing, pozostaje: skrócenie czasu wprowadzania nowych produktów lub usług na rynek (time‑to‑market); zwiększenie produktywności pracowników, działów lub całej organizacji, m.in. poprzez obniżenie kosztów realizacji operacji i procesów biznesowych; zapewnienie możliwości elastycznego modelowania procesów biznesowych lub polepszenie jakości danych oraz informacji dostarczanych pracownikom.

Skrócenie czasu wprowadzania produktów lub usług na rynek. Poprawa wskaźnika time‑to‑market jest widoczna wyraźnie w firmach dostarczających produkty i usługi silnie uzależnione od technologii, np. w bankowości i telekomunikacji. „Ograniczenie stopnia złożoności projektów, spadek czasu potrzebnego na dostarczenie infrastruktury potrzebnej do ich realizacji, większa elastyczność w realizacji zapotrzebowania na zasoby technologiczne, a także przyspieszenie procesów działania i ich jakości, powodują, że czas przygotowania infrastruktury pod projekty, najpierw skrócony dzięki automatyzacji procesów z 6 tygodni do ok. 2 tygodni, po przeniesieniu do wewnętrznej chmury obliczeniowej spadł do 2 – 3 dni”, wylicza Dariusz Kupiec, dyrektor Biura Eksploatacji Platform i Systemów Informatycznych w  T‑Mobile Polska. Podobne efekty są także udziałem innych firm korzystających z chmur prywatnych.

Zwiększenie produktywności w organizacji. Ujednolicenie platform przetwarzania danych osiągane dzięki wirtualizacji i  udostępnieniu użytkownikom technologii w modelu cloud computing pozwala na usprawnienie procesów wymiany informacji, a w rezultacie szybszą realizację wielu zadań przez użytkowników systemów korporacyjnych. Efekt ten zaobserwowano m.in. w Grupie Chemicznej Ciech, w skład której wchodzą firmy produkcyjne i handlowe. Centralizacja i wirtualizacja części zasobów poprawiły obieg informacji finansowej dostarczanej przez spółki i – jak mówi Jarosław Jędrzejowski, dyrektor jednostki IT Ciech SA oraz prezes spółki Chemia.com, zapewniającej grupie obsługę informatyczną – stały się elementem wzmacniania „mechanizmów korporacyjnych” w organizacji, m.in. wymuszających wprowadzenie wyraźnej struktury obiegu informacji finansowej. Dobrym przykładem pozytywnych efektów udostępnienia użytkownikom rozwiązań za pośrednictwem chmury obliczeniowej jest projekt standaryzacji stanowisk pracy w oddziałach ING Banku Śląskiego. Jego efektem było obniżenie kosztów użytkowania systemu i wzrost mobilności personelu. W tej chwili, niezależnie od tego, do którego oddziału zostali oddelegowani, pracownicy mogą korzystać z bezpiecznego dostępu do systemu i wykonywać swoje obowiązki. Pozwala to na elastyczne dysponowanie kadrą i przemieszczanie ludzi pomiędzy stanowiskami, oddziałami i lokalizacjami, a w rezultacie prowadzi do obniżenia kosztów.

Narodziny nowego modelu współpracy biznes‑IT

Stosunkowo łatwo uchwytnym i wymiernym korzyściom technologicznym i biznesowym, wynikającym z wprowadzenia chmury obliczeniowej, towarzyszy wiele pozytywnych efektów, które trudno jednoznacznie przypisać konkretnym beneficjentom. Prowadzą one bowiem do stopniowej zmiany relacji pomiędzy IT a pozostałymi częściami organizacji. Są to przede wszystkim efekty związane z zastąpieniem inwestycyjnego modelu rozwoju technologii informatycznych przez model usługowy, a także poprawą współpracy pomiędzy działami informatyki a resztą organizacji.

Zastąpienie inwestycyjnego modelu rozwoju IT przez model usługowy pozwala na uzyskanie przez firmy pełnej kontroli nad opłatami za rozwiązania teleinformatyczne. „Cloud computing pozwala na przejście do modelu opłat ‘w miarę rozwoju’ (pay‑as‑you‑grow). Planując nowe usługi, nie kupujemy od razu infrastruktury, która w przypadku niepowodzenia pozostaje niewykorzystana, ale zapewniamy sobie możliwość nabywania mocy w miarę wzrostu zapotrzebowania. W efekcie zawsze zapewniamy sobie maksymalną wydajność, a w przypadku niepowodzenia nie narażamy się na dodatkowe koszty sprzętu czy licencji”, mówi Dariusz Kupiec z T‑Mobile Polska. Zmiana modelu finansowania technologii prowadzi do większej przejrzystości kosztów IT. Znacznie łatwiej przypisać ponoszone nakłady do poszczególnych projektów, działów i procesów. „Wbrew obiegowym opiniom taka zmiana nie zawsze oznacza obniżkę kosztów. Na pewno jednak przyczynia się do wzrostu ich przewidywalności”, mówi

Tomasz Matuła, dyrektor Infrastruktury IT w Grupie TP.

Poprawa współpracy pomiędzy działem informatyki a pozostałymi komórkami. Dotychczasowy model rozwoju IT w organizacjach, polegający na zakupie i  integracji kolejnych rozwiązań technologicznych, doprowadził do sytuacji, w której 70 – 80% nakładów i zasobów działu informatyki było przeznaczane na utrzymanie dotychczasowych platform. Integracja, centralizacja i ujednolicenie elementów infrastruktury informatycznej w  ramach chmur prywatnych prowadzi do wygospodarowania wolnych mocy obliczeniowych i uwolnienia pracowników IT od szeregu uciążliwych obowiązków. Pozyskane w ten sposób zasoby można przeznaczyć na rozwój nowych systemów i funkcji, przydatnych z punktu widzenia korporacyjnych użytkowników IT. Wyższa przejrzystość wydatków i ich lepsze dopasowanie do aktualnych potrzeb organizacji ułatwiają dopracowanie biznesowych uzasadnień dla nowych projektów lub usług (business case) i podjęcie decyzji o ich kontynuacji lub zamknięciu. Efektem tego jest polepszenie współpracy pomiędzy działami informatyki a pozostałą częścią organizacji. „Dział informatyki jest postrzegany przez inne działy przede wszystkim przez pryzmat zakresu i tempa dostarczania produktów usług, a także czasu reakcji na nowe potrzeby. Każda zmiana na lepsze jest zauważana przez organizację i ułatwia dalszą współpracę”, mówi Jan Fecko, dyrektor Departamentu Zarządzania Zasobami Informacyjnymi, Tauron Polska Energia.

Najważniejsze bariery we wdrażaniu chmury

Mimo szeregu korzyści osiąganych przez korporacyjnych użytkowników chmury obliczeniowej dalszy rozwój platform w nowym modelu ogranicza kilka barier.

Dyrektorzy informatyki, z którymi rozmawialiśmy, doskonale zdają sobie sprawę z ogromu pracy, jaką trzeba wykonać, by w szerszym zakresie korzystać z chmury obliczeniowej. „Wprowadzanie cloud computing w organizacjach, które nie uporządkowały procesów IT, może przysporzyć więcej problemów niż korzyści. My, wdrażając tego typu rozwiązania, musieliśmy całkowicie zmienić sposób spojrzenia na usługi świadczone przez pion technologii użytkownikom wewnętrznym i zmienić sposób ich wymiarowania”, mówi Janusz Derda, dyrektor Obszaru Technologii Informacyjnych w Banku Zachodnim WBK. Szersze wykorzystanie nowych platform w przedsiębiorstwach oznacza bowiem ryzyko związane ze złamaniem regulacji prawnych lub branżowych, a  także naruszeniem bezpieczeństwa danych. (Szczegółowe bariery wymieniane przez uczestników badania zostały wymienione w ramce Bariery we wdrażaniu cloud computing).

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Ryzyko złamania regulacji prawnych. Podstawowym ograniczeniem utrudniającym wprowadzenie rozwiązań cloud computing w firmach należących do sektorów silnie regulowanych przez państwo (bankowość, energetyka) pozostają przepisy prawne i regulacje sektorowe. Choć zakazy te dotyczą tylko pewnych kategorii danych, np. informacji o klientach, i obejmują przetwarzanie w oparciu o  infrastrukturę firm trzecich, a więc chmurę publiczną, to jednak ograniczają skalę wykorzystania wszelkich rozwiązań w modelu cloud computing. Tego typu rozwiązania wykorzystywane są przede wszystkim do wirtualizacji zasobów wspierających pracę pionów technologii czy funkcjonowanie poszczególnych elementów infrastruktury, a także obocznych procesów biznesowych. A warunkiem ich wdrożenia jest bardzo silne uzasadnienie ekonomiczne, o które w wielu przypadkach trudno.

Bezpieczeństwo danych. Jednym z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają dyrektorzy informatyki promujący nowy model przetwarzania danych w przedsiębiorstwie, jest zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa danych. Niestety, im bardziej skomplikowana wewnętrznie jest organizacja, tym to zadanie jest trudniejsze. „W przypadku chmury prywatnej zarządzanej przez lokalny oddział firmy sytuacja jest dość prosta – można zabezpieczyć wszelkie dane krytyczne dla organizacji (przechowywane są przez ich właściciela w  jasno określonej lokalizacji). Natomiast w przypadku struktur międzynarodowych pojawiają się już pytania o to, gdzie są fizycznie umiejscowione zasoby, a także w jakim systemie prawnym można dochodzić odpowiedzialności w wypadku ewentualnej awarii”, mówi Mirosław Wyrwa, dyrektor ds. Infrastruktury i Obsługi Systemów Sieciowych w ABB w  Polsce. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej w przypadku rozwiązań korzystających z elementów chmury publicznej. Dział informatyki nadzorujący dostarczenie tego typu rozwiązań musi wziąć na siebie odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo. Tymczasem dostawcy tego typu platform nie są póki co zainteresowani podawaniem pełnych informacji na temat architektury zaplecza technicznego. To skutecznie hamuje wszelkie działania, których celem miałoby być wdrożenie mechanizmów opartych na chmurze publicznej w przetwarzaniu danych kluczowych z punktu widzenia biznesu.

Dzięki wykorzystaniu cloud computing zapewnimy elastyczność w skali całej grupy kapitałowej i będziemy w stanie w  efektywny sposób sprostać zapotrzebowaniom zgłaszanym przez poszczególne spółki”.
Anetta Pilch, dyrektor Biura Informatyki Korporacyjnej, Azoty Tarnów

Pozytywny bilans

Pomimo kilku poważnych barier ograniczających wykorzystanie nowego modelu dostępu do technologii w przedsiębiorstwach działających w Polsce ostateczny bilans korzyści i barier wygląda pozytywnie. Decyduje o tym przede wszystkim wzrost elastyczności i tempa rozwoju IT osiągany dzięki chmurze obliczeniowej, a także korzyści ekonomiczne.

Cloud computing pozwala na szybką rozbudowę systemów i dołączanie nowych użytkowników bez konieczności prowadzenia długotrwałego procesu zakupowego na sprzęt, oprogramowanie i dostawców usług dla każdego z  istotnych elementów infrastruktury. Organizacje mogą dowolnie dopasowywać skalę wykorzystywanych rozwiązań do wewnętrznego zapotrzebowania na usługi. Ten wzrost elastyczności jest na tyle duży, że coraz więcej dyrektorów informatyki zaczyna rozważać poszerzenie oferty swoich działów o usługi realizowane nie tylko na rzecz innych komórek swojej organizacji, ale także szerzej, w obrębie międzynarodowych struktur, w skład których wchodzą polskie oddziały firmy, a nawet na rzecz klientów ostatecznych. Najdalej na drodze tej ewolucji „od centrum kosztów do centrum zysków” znajdują się piony technologii w firmach telekomunikacyjnych (T‑Mobile, TP), dla których cloud computing jest okazją do poszerzenia oferty usług już realizowanych na rzecz klientów biznesowych operatorów. Podobne rozwiązanie, oparte właśnie na cloud computing, rozważają także przedstawiciele ABB.

Przykłady zastosowania cloud computing w firmach działających w Polsce

Azoty Tarnów wykorzystują chmurę prywatną do dostarczania jako usługi funkcji systemu zintegrowanego SAP mniejszym spółkom zależnym, wchodzącym w skład grupy. Budowana właśnie platforma ma być także fundamentem dla Centrum Usług Wspólnych, obsługującego procesy finansowo‑księgowe w grupie. Dzięki wykorzystaniu tego modelu spółki zależne, będące na różnym poziomie rozwoju IT, mogą korzystać z zaawansowanych rozwiązań informatycznych, a także efektywnie realizować swoje procesy operacyjne, związane z obrotem produktami.

ING Bank Śląski wykorzystał chmurę prywatną w projekcie standaryzacji stanowisk pracy w oddziałach. Efektem tego projektu było obniżenie kosztów użytkowania systemu i wzrost mobilności personelu. W tej chwili, niezależnie od tego, do którego oddziału zostali oddelegowani, pracownicy mogą korzystać z bezpiecznego dostępu do systemu i wykonywać swoje obowiązki. Bank zyskał za to narzędzie umożliwiające elastyczne dysponowanie kadrą i przemieszczanie ludzi pomiędzy stanowiskami, oddziałami i lokalizacjami.

Grupa TP jest jednym z pionierów wprowadzania cloud computing w przedsiębiorstwie. W ramach programu centralizacji ponad 220 serwerowni, standaryzacji i wirtualizacji zasobów, a także modyfikacji procesów i procedur, umożliwiających zarządzanie zasobami i elastyczne przepisywanie mocy obliczeniowej do zadań, powstała jednolita platforma do realizacji projektów biznesowych. Jej zasoby są wykorzystywane m.in. na potrzeby kilku instytucji finansowych, a także usług teleinformatycznych dostarczanych odbiorcom biznesowym. W ten sposób chmura prywatna stała się elementem oferty rynkowej operatora.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!