Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Biznes po pandemii – warto przygotować firmę na „popytową bombę”

21 stycznia 2021 4 min czytania
Zdjęcie Jacek Tomczyk - Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"
Jacek Tomczyk
Biznes po pandemii – warto przygotować firmę na "popytową bombę"

Streszczenie: W 2020 roku oszczędności polskich gospodarstw domowych wzrosły o ponad 100 miliardów złotych, co wskazuje na możliwość gwałtownego wzrostu popytu po zakończeniu pandemii. Aby sprostać temu wyzwaniu, firmy powinny wdrożyć strategie umożliwiające szybką reakcję na zwiększone zapotrzebowanie. Kluczowe jest zastosowanie automatyzacji w procesach biznesowych, takich jak obsługa klienta czy prognozowanie popytu, co pozwoli na efektywne zarządzanie zapasami. Dodatkowo, ważne jest przygotowanie skalowalnej infrastruktury sieciowej, aby uniknąć problemów technicznych podczas wzmożonego ruchu. Należy również opracować awaryjne scenariusze dotyczące łańcuchów dostaw na wypadek ich niewystarczalności. Przygotowanie pracowników do obsługi zwiększonej liczby zapytań klientów jest równie istotne, gdyż ich efektywność wpłynie na wizerunek marki i pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Opracowanie scenariuszy kryzysowych pomoże w zarządzaniu zasobami ludzkimi w okresie wzmożonego popytu. mitsmr.pl+1mitsmr.pl+1mitsmr.pl

Pokaż więcej

W 2020 roku oszczędności polskich gospodarstw domowych powiększyły się o ponad 100 miliardów złotych. Oznacza to, że po ustaniu pandemii klienci będą chcieli przeznaczyć znaczącą część tych pieniędzy na solidne zakupy.

Polacy – podobnie jak wiele innych narodów – w trakcie pandemii znacznie aktywniej oszczędzali wydatki, tworząc sobie poduszki finansowe w obawie przed możliwą utratą pracy. W wielu branżach udało się jednak tego uniknąć, a początkowe obniżki wynagrodzeń w pierwszych miesiącach pandemii trwały dość krótko. Świadczą o tym m.in. dane GUS.

Podobne tendencje obserwowano również w innych krajach, które zmagają się z pandemią, czego dobrym przykładem są Stany Zjednoczone. Obywatele USA w 2020 roku oszczędzali średnio 15% swoich dochodów, a kwoty te mogą się jeszcze zwiększyć po realizacji obietnic wyborczych przez Joe Bidena. Nowy prezydent USA w swojej kampanii zapowiedział bowiem wypłatę 2000 dolarów każdemu obywatelowi Stanów Zjednoczonych.

Dlatego zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych i wielu innych krajach gospodarstwa domowe zgromadziły spore rezerwy finansowe, które – przynajmniej częściowo – mogą zostać gwałtownie uwolnione po wyraźnych sygnałach końca pandemii (np. związanych z większym dostępem do szczepionek). Eksperci szacują, że może wtedy dojść do prawdziwej eksplozji popytu – tak zwanej „popytowej bomby”. Czy można się na tę sytuację przygotować?

Indeks górny Źródło: SpotData Indeks górny koniec

Przygotuj strategię reakcji na szybko zwiększający się popyt

Klienci przyzwyczaili się do zamawiania towarów online, w związku z czym może się okazać, że zwiększone zainteresowanie ofertą spowoduje szybkie wyczerpywanie się zapasów. Aby się przygotować na taką ewentualność, warto postawić na rozwiązania technologiczne, które pozwolą w szybki i łatwy sposób reagować na zwiększone zapotrzebowanie. Kluczem w tym wypadku jest automatyzacja wielu procesów biznesowych, takich jak obsługa klienta, czy prognozowanie popytu na konkretne produkty, co pozwoli z wyprzedzeniem zwiększyć stany magazynowe. Równie istotne jest też przygotowanie skalowalnej infrastruktury sieciowej, przygotowanej na zwiększone obciążenie. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której pomimo zwiększonego popytu i dostępności produktów nie będziemy w stanie ich sprzedać np. z powodu awarii strony internetowej.

Warto też zaplanować awaryjne scenariusze związane z dodatkowymi lub nowymi łańcuchami dostaw, na wypadek sytuacji, w której dotychczasowe źródła okażą się niewystarczające.

Odpowiednie przygotowanie pracowników

Zwiększone obroty przełożą się też oczywiście na dodatkowe obciążenie dla pracowników, którzy będą musieli szybko reagować na zapytania klientów. Dlatego istotne jest opracowanie strategii dotyczącej obsługi zapytań, w czym może pomóc opracowanie scenariuszy dotyczących utrudnień, z jakimi mogą się zetknąć użytkownicy. To, jak szybko i w jaki sposób pracownicy odpowiedzialni za obsługę klienta będą reagowali, odbije się na wizerunku marki i będzie szansą na wyróżnienie się wśród innych przedsiębiorców, którzy będą musieli stawić czoła podobnym wyzwaniom.

Pomocne będzie również opracowanie nietypowych „scenariuszy kryzysowych”, które przewidywać będą zwiększone obciążenie ludzkich zasobów firmy w okresie, w którym nie dojdzie jeszcze do zwiększenia poziomu zatrudnienia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!