Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)

Biuro w „Nowym Stylu” – przestrzeń odpowiadająca na nowe potrzeby i oczekiwania pracowników

1 lutego 2023 7 min czytania
Aleksandra Szeląg
Biuro w "Nowym Stylu" - przestrzeń odpowiadająca na nowe potrzeby i oczekiwania pracowników

W wyniku pandemii znaczna część naszego życia – w tym środowisko pracy – przeniosła się do świata online. Daje nam to możliwość realizowania obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca na świecie. A to w wielu firmach rodzi pytania o rolę biur i rodzaj potrzeb pracowników, które powinny one spełniać. Czy biuro nadal jest nam potrzebne?

ZMIANY SPOŁECZNO‑KULTUROWE, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich trzech lat, spowodowały nieodwracalne skutki w systemie pracy. W nowej rzeczywistości alternatywą dla biur są już nie tylko takie miejsca jak kawiarnie, czytelnie czy biblioteki, ale także przestrzenie domowe, czy nawet sam komputer, który może w świecie wirtualnym zamknąć przestrzeń biurową i stać się miejscem pracy sam w sobie. Postpandemiczna rzeczywistość wymusiła na pracodawcach konieczność odnalezienia się w szerokim spektrum możliwości organizacji pracy – od formuły całkowicie zdalnej, która nie wymaga tworzenia przestrzeni biurowej, przez model hybrydowy, do pracy całkowicie stacjonarnej. Co więcej, skończyły się czasy, kiedy to głównie duże korporacje wyznaczały biurowe trendy, które następnie wdrażały mniejsze przedsiębiorstwa. Charakter przestrzeni do pracy przestał zależeć od panującej mody, a firmy zaczęły podejmować decyzje w bardziej zindywidualizowany i autonomiczny sposób, biorąc pod uwagę oczekiwania i potrzeby swoich pracowników.

Czego pracownicy oczekują od biura?

Badanie przeprowadzone przez firmę Nowy Styl w 2022 roku „Czego oczekuję od swojego biura” dostarczyło informacji o nowych potrzebach oraz oczekiwaniach pracowników co do ich przestrzeni pracy – przestrzeni biurowej. Grupę ponad 125 respondentów stanowili pracownicy z różnych branż, znajdujący się w różnych momentach rozwoju kariery i pełniący zróżnicowane role w firmie. Badanie o charakterze ilościowym pogłębiono wywiadami jakościowymi, które pozwoliły na bliższe przyjrzenie się oczekiwaniom pracowników co do tego, jak powinny wyglądać biura przyszłości.

Z doświadczenia firmy Nowy Styl wynika, że mówiąc o typach przestrzeni biurowych, operujemy siedmioma podstawowymi funkcjami, które biura spełniają. Niezależnie od tego, jaki model aranżacji odpowiada danej organizacji, zawsze spełnia on te podstawowe funkcje. Biura różnią się natomiast proporcjami realizacji poszczególnych z nich.

Respondenci wspomnianego już badania Nowego Stylu do funkcji biurowych, które powinny być realizowane w biurach przyszłości, zaliczyli: budowanie współpracy (1. miejsce pod względem liczby wskazań), funkcję społeczną (2. miejsce) i reprezentacyjną (3. miejsce). Można zauważyć, że wspólnym mianownikiem tych cech jest postawienie w centrum relacji i interakcji międzyludzkich, czyli tego, czego brakowało nam w trakcie izolacji i czego pozbawiona jest praca w formie zdalnej.

Na czwartym miejscu wśród odpowie odpowiedzi znalazła się funkcja koncentracyjna, która na początku pandemii uważana była za tę, którą pracownicy powinni efektywnie realizować poza biurem. Dziś już wiemy, że nie wszyscy pracownicy mają warunki do tego, aby przearanżować swoją przestrzeń domową w miejsce pracy. Brak odpowiedniej ilości miejsca, obecność dzieci i zwierząt czy głośni sąsiedzi to tylko niektóre czynniki uniemożliwiające im pracę w skupieniu. Co więcej, transformacja domu w przestrzeń do pracy zaburzyła równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. To wszystko sprawiło, że pracownicy mają nowe preferencje odnośnie do tego, jakie obowiązki wolą wykonywać w biurze, a jakie poza nim.

Pandemia osłabiła nie tylko relacje między pracownikami, ale również więź, jaką pracownik odczuwa z firmą i swoim pracodawcą. Zamknięcie biur i ograniczenie kontaktów społecznych wywołało serię masowych odejść z pracy, o której mówią klienci firmy Nowy Styl, a którą potocznie nazywa się „wielką migracją pracowników”. Warto przy tym pamiętać, że sama aranżacja biurowa niesie ze sobą czynnik kulturowy i relacyjny, zatem to ważne, by mimo popularyzacji pracy hybrydowej nadal inwestować w biuro. Przestrzeń biurowa to element kultury organizacyjnej, w której na co dzień zanurzeni są pracownicy.

Biura nadal są potrzebne, choćby po to, aby utrzymać pewien stopień identyfikacji i przynależności do firmy i współpracowników. Bez tego stajemy się jedynie grupą indywidualności – freelancerów, którzy czasem spotykają się w jednej przestrzeni – mówi Karolina Manikowska, dyrektor Działu Badań i Konsultingu Przestrzeni Pracy w Nowym Stylu.

Uzyskane w badaniu Nowego Stylu odpowiedzi ujawniły potrzeby pracowników, które w ostatnim czasie znajdowały się w stanie deprywacji. To, z czym powinniśmy dziś się zmierzyć, to przede wszystkim jasno artykułowane przez pracowników potrzeby integracji, poczucia przynależności oraz szeroko rozumianej równowagi. Na nie powinny odpowiadać biura przyszłości. Organizacje muszą upewnić się, że ich przestrzeń sprzyja zaspokajaniu tych potrzeb oraz jest zgodna z celami osób w niej przebywających. To wszystko sprawia, że prepandemiczne aranżacje mogą okazać się przeszłością, ustępując miejsca obszarom współpracy, innowacji i budowania społeczności.

Biuro przyszłości, czyli jakie?

Biura przyszłości to miejsca, które stawiają na relacje i interakcje między pracownikami. To przestrzenie, w których prym wiodą elastyczność, mobilność i multifunkcjonalność. Powinny zatem opierać się na otwartych planach o ruchomych granicach oraz rozwiązaniach meblowych, które pozwalają na łatwe dostosowanie przestrzeni do aktualnych potrzeb zespołu. Na tych funkcjach skupiała się firma Nowy Styl, projektując nowe rozwiązania meblowe. WithME, Oxo, Xio 2.0, linia Offa czy zapewniające prywatność panele Privi to rozwiązania, których zadaniem jest spełnianie nowych oczekiwań i potrzeb pracownika oraz zapewnienie możliwości tworzenia wielofunkcyjnych przestrzeni.

Z drugiej strony biura przyszłości powinny stać się również miejscem umożliwiającym skupienie i komfort pracy pracownikom, którzy nie mają odpowiednich warunków do pracy poza biurem, np. w domu. Przestrzenie do pracy indywidualnej będą wymagały jeszcze większej obudowy i wyciszenia – zapewnienia prywatności zarówno wizualnej, jak i akustycznej. Receptą na tę potrzebę mogą okazać się panele akustyczne Sileo lub Formo od Nowego Stylu, które odpowiednio rozmieszczone wpłyną na poprawę właściwości akustycznych pomieszczenia.

Planując aranżację przestrzeni, warto skupić się na potrzebach pracowników i to na ich podstawie projektować biuro. Niezależnie od tego, jakie panują aktualnie trendy w aranżacji miejsc pracy, to potrzeby danej firmy powinny wyznaczać to, jak będzie wyglądać jej biuro.

Więcej o aranżacji biur odpowiadających na współczesne wyzwania przeczytać można w raporcie „Reunion: nowa rzeczywistość w biurze”. Publikacja przygotowana przez ekspertów Nowego Stylu opisuje nową koncepcję biura – Reunion, które jest sercem firmy i zarazem przestrzenią służącą wzmocnieniu i odbudowie relacji w zespołach po okresie pandemii.

Raport można pobrać na stronie: www.nowystyl.pl w zakładce WIEDZA/RAPORTY.

Potrzebujesz zmian w przestrzeni biurowej?

Skontaktuj się z zespołem Consultingu Workplace’owego w Nowym Stylu, który pomoże Ci przystosować Twoje biuro do potrzeb Twoich klientów i pracowników: consulting@nowystyl.com.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!