Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Bank z dynamicznym budżetem

1 grudnia 2003 4 min czytania
Jarosław Dąbrowski

Streszczenie: Tradycyjne podejście do budżetowania często ogranicza kreatywność w planowaniu, co może hamować rozwój przedsiębiorstwa. W artykule poruszono kwestię alternatywnych metod budżetowania, które mogą wspierać bardziej elastyczne i innowacyjne podejście do zarządzania finansami w firmie. Zastosowanie dynamicznych modeli budżetowych pozwala na lepsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz sprzyja twórczemu myśleniu w procesie planowania strategicznego. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Standardowe budżetowanie nie sprzyja twórczemu podejściu do planowania, które jest warunkiem rozwoju firmy. Co może być dla niego poważną alternatywą?

Najczęściej proces budżetowania jest silnie sformalizowany, hierarchiczny i mało elastyczny. W dużych międzynarodowych organizacjach rozpoczyna się go w dodatku na kilka miesięcy przed zamknięciem poprzedzającego roku. Trzeba wtedy trafnie określić nie tylko końcowe wyniki finansowe firmy, ale także – co jest szczególnie ważne w bankowości – makroekonomiczne wyniki gospodarki.

W takiej branży, jak bankowość, trudno mówić o braku solidnych prognoz finansowych, rocznych czy kilkuletnich. Banki podlegają nie tylko nadzorowi właścicielskiemu, publicznemu czy prywatnemu, ale również tradycyjnie uznawane są za instytucje zaufania publicznego, a to zobowiązuje do przewidywalności ich wyników finansowych. Czy jednak branża bankowa musi wobec tego zawsze trzymać się zachowawczych wzorców? Także w zakresie planowania biznesowego?

Szerszy kontekst biznesowy

Na szczęście, nie do końca. W naszym banku staramy się odświeżać sam proces rocznego planowania finansowego. Delegujemy uprawnienia w dół, do menedżerów średniego i wyższego szczebla, którzy mają dużą swobodę planowania, szczególnie w zakresie struktury przychodów i kosztów bezpośrednich. W banku funkcjonuje wiele centrów zysku (regiony) oraz linii biznesowych (bankowość detaliczna, bankowość dla MSP, bankowość korporacyjna) i jednostek produktowych. Zarządzamy nimi w strukturze macierzowej, niełatwej w codziennej obsłudze, ale sprawdzonej w takiej firmie, jaką jest współczesny bank komercyjny. Budżetowanie takie pozwala na lepsze wykorzystanie możliwości rynków lokalnych (regiony), potencjału rynków docelowych (linie biznesu) i popytu na grupy produktowe.

Nie ograniczamy się zresztą tylko do kolejnych 12 miesięcy, ale wprowadzamy do budżetu elementy planowania strategicznego, sięgającego kilku następnych lat. Rzecz jasna, planowanie takie musi być wariantowe i przynajmniej raz do roku uaktualniane. Nasi menedżerowie z początku buntowali się przeciwko przygotowywaniu takich prognoz, ale dostrzegli już w nich korzyści polegające na możliwości lepszego śledzenia głównych trendów i czynników determinujących rozwój ich biznesów. Wymusza to na nich stałą obserwację rynku.

Droga organicznego wzrostu

Pozostaje jednak ważna kwestia: czy budżet jest „święty i niezmienny”, czy też jest wyrazem elastycznej wizji rozwoju banku, pokazującej maksymalny poziom kosztów i minimalny poziom przychodów w danym okresie?

Nasz bank wybrał drogę organicznego wzrostu i, aby to osiągnąć, musimy mieć każdego roku wyniki sprzedaży dużo lepsze niż średnia rynkowa. Budżetowanie w takiej sytuacji nie jest łatwe, ponieważ cały czas występuje konflikt wartości: agresywny wzrost czy sensowny poziom stabilizacji wyniku finansowego netto. Nie mówiąc już o konieczności dopasowania poziomu kapitałowego i współczynników bezpieczeństwa do minimum określonego dla instytucji bankowych. Szybki rozwój aktywów powodował zapotrzebowanie na nowy kapitał, a wysoki poziom oczekiwań akcjonariuszy co do ROE zmuszał zespół menedżerski do balansowania między celami strategicznymi a stricte finansowymi, opartymi na ROE.

Budżety traktowaliśmy też jak narzędzie do mobilizowania wysiłku firmy. Co miesiąc robiliśmy przegląd wyników, i to publicznie, w atmosferze otwartej dyskusji. Na początku niezbyt się to podobało, ale z czasem stało się wręcz naszą wewnętrzną tradycją. Stosowaliśmy przede wszystkim argumentację pozytywną i dzieliliśmy się dobrymi praktykami. Do tego doszły inne elementy motywujące, jak uroczyste celebrowanie najlepszych wyników miesięcznych czy kwartalnych oraz nagrody dla najlepszych regionów, zespołów czy menedżerów.

Próbowaliśmy stosować różne techniki budowania budżetu. Zaczynaliśmy od zasady „top‑down” (z góry na dół) – podczas strategicznych spotkań kierownictwa ustalaliśmy cele ogólne dla banku na podstawie oczekiwań akcjonariuszy, a potem „schodziliśmy w dół” i dopracowywaliśmy szczegóły planu. Słabą stroną takiego planowania jest późne włączanie się do tego procesu tych komórek firmy, które są najbliżej rynku i klienta. Trudno też uniknąć efektu „narzucenia” budżetu z góry.

Ostatnio dołączyliśmy elementy planowania „bottom‑up”. Tu z kolei przestrzegam przed zbytnim delegowaniem zadań w dół, bez określenia ogólnych ram procesu i powołania profesjonalnego zespołu koordynującego, doradzającego wszystkim stronom zaangażowanym w projekt. Jego rola w pracach nad budżetem jest ogromna.

Koncepcja kroczących, dynamicznych budżetów o dużym potencjale rynkowym jest bardzo trafna, zwłaszcza w takiej gospodarce, jak polska, podlegającej ciągle dużym wahaniom makroekonomicznym, ale też dającej znaczne możliwości wzrostu. Sztywny, sformalizowany budżet może wręcz utrudniać rozwój firmy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!