Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE

Azjatyckie inspiracje

28 lutego 2019 6 min czytania
Azjatyckie inspiracje

Streszczenie: W Singapurze, gdzie mieszka projektant Dymitr Malcew, współczesna architektura odzwierciedla połączenie kulturowych wpływów i szybkiego rozwoju technologii. Szeroko obserwowanym trendem w Azji jest łączenie przestrzeni biurowych, mieszkalnych i publicznych, co widać w nowych projektach, takich jak hotele z elementami coworkingu czy co-livingu. Wysokie ceny nieruchomości zmuszają do optymalizacji przestrzeni, a w biurach pojawiają się strefy pracy zespołowej zamiast tradycyjnych stanowisk. Dymitr Malcew, podróżując po Azji, czerpie inspiracje z różnych kultur, od nowoczesnych metropolii po japońskie ogrody, które wpływają na jego projekty, w tym meble akustyczne Hana i Hako. Proces twórczy Malcewa łączy estetykę z funkcjonalnością, kładąc nacisk na dialog z klientami i dostosowanie do ich potrzeb. Przykładem jest budka Hana, która przez swoją konstrukcję lepiej integruje się z przestrzenią biurową, eliminując problem „efektu akwarium” i oferując większą prywatność.

Pokaż więcej

Innowacyjne, elastyczne, architektoniczne – tak Dymitr Malcew mówi o zaprojektowanych dla MDD produktach. Ich powstanie jest efektem wieloetapowego procesu, w którym inspiracje pochodzą z różnych źródeł i łączą się we wspólny, nakierowany na oczekiwania odbiorcy nurt.

Partnerem materiału jest MDD.

Pomysł

Singapur, w którym mieszka projektant, to esencja azjatyckiej dynamiki. Na styku kultur funkcjonuje społeczeństwo nastawione na rozwój, technologię i przyszłość. Szybkie tempo charakteryzuje każdy aspekt tutejszego życia zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Podziały te zresztą się zacierają, co znajduje odzwierciedlenie w architekturze i inwestycjach. – Granice pomiędzy pracą, domem, biurem czy hotelem zanikają – wyjaśnia Dymitr. – Nowo powstające hotele, nad którymi pracuję, prawie zawsze mają komponent coworkingu czy co‑livingu, a przestrzeń recepcyjna lub lobby tętnią życiem, płynnie przechodząc w publiczną przestrzeń miejską.

Wysokie ceny azjatyckich nieruchomości oraz gęstość zabudowy ograniczają powierzchnie biur i hoteli. Na tym gruncie powstał – obserwowany globalnie, lecz w Azji zintensyfikowany szczególnie – trend nasycenia przestrzeni biurowych miejscami do pracy zespołowej, strefami spotkań i skupienia zamiast typowych stanowisk przypisanych do osoby.

Dymitr Malcew dużo podróżuje po Azji, czerpiąc inspiracje z bardzo różnych źródeł: od dynamicznych centrów biznesowych Hong Kongu i Jakarty po japońskie kamienne ogrody. Najnowsze kolekcje MDD: budki akustyczne Hana i Hako oraz Kaiva są bezpośrednim przełożeniem tych obserwacji i inspiracji na produkt użytkowy bez uciekania w dosłowność.

Proces

W warstwie estetycznej paleta inspiracji jest szeroka. Ważne, aby każdy projekt miał swoją historię i tożsamość, wykraczającą poza typowo biurowy design. Dla Dymitra Malcewa to dynamiczny proces, a gotowy produkt jawi się jako strategia działania, a nie tylko mebel. Inspiracje konfrontowane są z realiami w trakcie tworzenia koncepcji i długich rozmów z odbiorcami. – Myślę, że czasy odizolowanego projektanta, dopieszczającego swoje dzieła w garażu, dawno minęły. Wszystkie produkty są odpowiedzią na potrzeby, które obserwuję podczas pracy i dialogu z klientami. To jedyna droga do tego, by wiedzieć, co jest dla nich ważne – wyjaśnia projektant.

Schemat ten w szczególny sposób sprawdził się w procesie powstawania budek akustycznych. – Takie produkty istnieją już na rynku. Przy okazji kilku projektów zauważyłem jednak, że często stoją samotnie pośrodku biura i nie są używane zbyt często. Przeprowadziłem sondę i okazało się, że jest to spowodowane „efektem akwarium” – stosowaniem budek jako szklanego boksu zupełnie wyrwanego z kontekstu – mówi Dymitr. – Tak narodził się koncept budki Hana. Jej forma zapewnia więcej prywatności wizualnej i akustycznej niż inne produkty na rynku, tworząc też pewnego rodzaju enklawę w przestrzeni biurowej.

Ewolucja jest nieodłącznym elementem filozofii pracy Malcewa: ramy obowiązujące od początku to strategia, forma i funkcja oraz – przede wszystkim – idea, stanowiąca kręgosłup projektu. Te czynniki są niezmienną bazą. – Później bardziej redukuję elementy, niż dodaję. Eliminuję to, co zbędne, zostawiając esencję. Nie lubię przeprojektowanego czy przesadnie wystylizowanego designu – deklaruje projektant. Produkt w tym ujęciu staje się formą komunikacji, która musi być klarowna, by nie zakłócać interakcji użytkownika z przedmiotem.

Styl pracy i powyższe wytyczne stały się podstawą współpracy Dymitra Malcewa z zespołem MDD. W jej toku przetestowano różne rozwiązania techniczne i materiałowe, omówiono detale, przetestowano prototypy. To najciekawszy dla obu stron etap całego procesu, pozwalający zmaterializować idee z uwzględnieniem punktów widzenia osób wchodzących w skład doświadczonego zespołu. Komunikacja i współpraca pozwalają stworzyć ostateczny produkt zgodny z pierwotną ideą. Strona techniczno‑realizacyjna to najtrudniejsza, ale i najciekawsza część procesu. Nie widać jej na pierwszy rzut oka, co stanowi o jej jakości.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Produkt

Wszystkie projekty Dymitra Malcewa łączy swoisty antropocentryzm. Budki akustyczne nie są, w przeciwieństwie do innych produktów na rynku, wyizolowanymi boksami. Umożliwiają projektowanie stref biura o bardzo różnych funkcjach. Mają przyciągać ludzi i kreować miejsce, podobnie jak budynki publiczne w przestrzeni miejskiej. Hana i Hako są różne w formie, co wpływa na ich przeznaczenie. Każda jest odpowiedzią na konkretny problem: brak prywatności lub deficyt miejsca wspierającego pracę zespołową.

Kaiva także buduje przestrzenie akustyczne, w mniejszej jednak skali. Celem Dymitra Malcewa nie było stworzenie kolejnej sofy, nie miałoby to bowiem większego sensu. Wyróżnikiem systemu jest możliwość tworzenia miejsc spotkań, dyskusji i współpracy bez wznoszenia trwałych ścian. Ścianki zintegrowane z siedziskami zapewniają komfort akustyczny, a modułowa konstrukcja pozwala tworzyć dowolne układy, zupełnie zmieniając sposób użytkowania mebla w zależności od przeznaczenia: samodzielnej pracy z laptopem lub kilkuosobowej burzy mózgów.

Jak ludzie doświadczają przestrzeni? W jaki sposób zachowują się w konkretnych sytuacjach? Czego potrzebują? Jak wyposażenie biura może stymulować team‑spirit? Sednem projektów Dymitra Malcewa jest odpowiedź na tego typu pytania i wyeliminowanie wszystkiego, co zbędne.

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!