Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence
Magazyn (Nr 15, grudzień 2022 - styczeń 2023)

Automatyzuj, ale z głową!

1 grudnia 2022 7 min czytania
Maksymilian Semeniuk
Automatyzuj, ale z głową!

Redukcja kosztów pozostaje jednym z głównych priorytetów wielu organizacji. Inteligentna automatyzacja jest sprawdzonym sposobem na osiągnięcie tego celu. Poprzez adaptowanie kolejnych rozwiązań przedsiębiorcy spodziewają się zmniejszyć koszty o 31% w ciągu najbliższych trzech lat.

Raport pt. Automation with Intelligence 2022 po raz siódmy podsumowuje najważniejsze trendy w zakresie optymalizacji wydajności pracy dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań technologicznych, jak również tendencji na przyszłość w tym zakresie.

Jak podkreśla ekspert firmy Deloitte, Oskar Machoń: Rozwiązania z zakresu process mining (eksploracja procesów) oraz task mining (eksploracja behawioralna) mogą być naturalnie zastosowane w każdej organizacji, w której praca jest oparta na procesach biznesowych. Nasz raport jednoznacznie wskazuje, że branże, które najczęściej wykorzystują process mining, to firmy z obszaru finanse, e‑commerce, opieki zdrowotnej, sprzedaży i produkcji.

Od mikro do makro

Raport wyraźnie pokazuje nasilający się trend odchodzenia od automatyzacji zadań na rzecz robotyzacji całych procesów. Będzie to prawdopodobnie już stałym zjawiskiem, które dzięki szerokiemu spojrzeniu na zależności między zadaniami składającymi się na proces umożliwi odpowiednio wczesne lokalizowanie wąskich gardeł i ich szybką neutralizację, a przez to zwiększenie wydajności w skali całej firmy.

W ślad za RPA (Robotic Process Automation) i OCR (Optical Character Recognition) kadra kierownicza badanych firm wskazała, że wśród technologii inteligentnej automatyzacji, które planują wdrożyć w ciągu najbliższych trzech lat, są przede wszystkim AI, monitorowanie procesów i eksploracja procesów. O stałości tego trendu mówią wyniki badania: 46% respondentów planuje wdrożenie AI w ciągu najbliższych trzech lat, kolejne 43% wskazuje konieczność implementacji nowych rozwiązań z zakresu eksploracji i monitorowania procesów. Rynek ten, według badań firmy Gartner, będzie rósł w tempie między 40 a 50% rocznie i w czwartym kwartale 2022 roku przekroczy 1 miliard dolarów.

Z raportu płyną ważne wnioski. Możliwość zwiększania wydajności pracy poprzez automatyzację end‑to‑end zmusza organizacje do wyjścia poza ich silosy, aby zrozumieć i ponownie zdefiniować sposób, w jaki procesy oddziałują na siebie. Zamiast przepychania „wąskich gardeł” w górę lub w dół drabiny organizacji, lepiej wdrożyć myślenie całościowe, które wymaga zrobienia kroku wstecz i przejrzenia całego łańcucha procesów. Dobrym ruchem jest tworzenie multidyscyplinarnych grup roboczych czerpiących z każdej części organizacji, w której znajdują się sekcje układanki procesowej.

Pracownicy a technologia

Przy prowadzeniu optymalizacji procesów nie można zapominać o czynniku ludzkim, na którym opiera się każda organizacja.

Największym wyzwaniem wdrożenia podejścia end‑to‑end jest opór przed zmianą istniejących procesów biznesowych i sposobu ich wykonywania – podkreśla Oskar Machoń.

Z badania wynika, że szeregowi pracownicy odpowiedzialni za powodzenie procesów pozostają najmniej przychylnymi grupami dla inteligentnej automatyzacji. Należy jednak zwrócić uwagę, że pracownicy organizacji, które już wdrożyły i zwiększają automatyzację w procesach, są bardziej przychylni (52%) niż ich odpowiednicy w organizacjach pilotażowych (34%), co sugeruje, że edukacja i pozytywne doświadczenia z obcowania z automatyzacją stanowią przysłowiowy języczek u wagi.

Znaczącą rolę odgrywa tu również wcześniejsze precyzyjne planowanie potrzeb i ich klarowne komunikowanie pracownikom. Przed wprowadzeniem inteligentnej automatyzacji w firmie potencjalnie zainteresowani muszą zrozumieć, co, dlaczego i jak należy zrobić. Z raportu wynika, że aż 54% organizacji wdrażających i skalujących rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (AI) nie oszacowało odpowiednio liczby pracowników, na których pracę wpływ będzie miała inteligentna automatyzacja.

Fragmentacja procesów i nieklarowność strategii

Wspomniany brak klarownej wizji objawia się również nadmiernym rozczłonkowaniem procesów, którymi trudno zarządzać. Według przewidywań przez minimum najbliższych 5 lat nadmierna fragmentacja procesów wewnątrz organizacji będzie głównym hamulcem na drodze ku optymalizacji. Remedium na to stanowią wspomniane dostępne rozwiązania z zakresu task miningu i process miningu.

– Process mining wykorzystuje istniejące dane dostępne w systemach IT przedsiębiorstwa, tzw. logi wydarzeń, które zawierają szczegółowe dane dotyczące akcji wykonywanych w konkretnym systemie – tłumaczy Oskar Machoń, menedżer AI & Data w grupie Deloitte. – Task mining natomiast jest oprogramowaniem, które rejestruje czynności wykonywane przez pracownika na jego stacji roboczej. Dane są grupowane i anonimizowane, nie wskazują na wydajność pojedynczych pracowników, a pokazują przepływ i wskaźniki efektywności analizowanego proces – dodaje.

Warto również podkreślić, że przy tak wielu istniejących i nawarstwiających się technologiach dostępnych na wyciągnięcie ręki organizacje muszą mieć wizję i strategię wdrożenia i wykorzystania inteligentnej automatyzacji, aby odnieść sukces. Niestety, jedna na pięć organizacji nie ma wizji, a cztery na dziesięć – strategii.

Menedżer to nie inżynier

Zadaniem osób odpowiedzialnych za automatyzację jest zbudowanie szerokiej platformy współpracy dla opracowania jasnej wizji i strategii dla całego przedsiębiorstwa. Należy tu podkreślić konieczność włączania do tego procesu przedstawicieli działu IT organizacji. Badania jasno wskazują wysoki współczynnik, sięgający 72%, poparcia dla zmian w zakresie optymalizacji procesów w organizacji wśród menedżerów i pracowników działów IT. Ich udział w rozmowach na temat inteligentnej automatyzacji od samego początku pozwala zniwelować lukę, która często istnieje pomiędzy biznesem a potrzebami i możliwościami technicznymi organizacji w zakresie IT.

Nie istnieją rozwiązania uniwersalne. Optymalne zarządzanie inteligentną automatyzacją powinno uwzględniać wszystkie czynniki wewnętrzne, począwszy od posiadanych zdolności i umiejętności po dostępną obecnie infrastrukturę oraz plany jej rozwoju. Dopiero gdy będą pasować do organizacji jak ulał, wspomniane rozwiązania upraszczające procesy będą mogły pokazać pełnię swoich możliwości.

O badaniu
W badaniu Deloitte wzięło udział 479 liderów odpowiedzialnych za automatyzację, reprezentujących firmy z całego świata. 48% to firmy z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), 47% – z Ameryki Północnej i Południowej, a 5% – firmy z Azji i Pacyfiku. 38% ankietowanych firm to organizacje, które zatrudniają powyżej 10 tys. osób. Roczne obroty 45% badanych wynoszą powyżej 1 mld dolarów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!