Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja

Automatyzacja szansą, a nie zagrożeniem

1 kwietnia 2017 5 min czytania
Zdjęcie Tomasz Jurkanis - Partner w warszawskim biurze McKinsey & Company.
Tomasz Jurkanis
Automatyzacja szansą, a nie zagrożeniem

Streszczenie: Automatyzacja przestaje być postrzegana jako zagrożenie, a staje się szansą dla wielu firm. Robotyka i automatyzacja wkraczają w obszary, które wcześniej były zarezerwowane dla ludzkiej pracy, w tym podejmowanie decyzji i rozpoznawanie emocji. Dzięki niższym kosztom i większej efektywności, technologia ta może zastępować rutynowe procesy, ale również wykonywać zadania wymagające bardziej złożonego myślenia. Mimo to, pełne wdrożenie automatyzacji wciąż napotyka liczne wyzwania związane z kosztami wdrożenia, gotowością społeczną i stopniem zaawansowania technologii. Prognozy wskazują, że w najbliższych dekadach automatyzacja zdominuje wiele zawodów, ale nie doprowadzi do ich całkowitego zniknięcia. Większość branż będzie musiała przystosować się do nowych technologii, a w ich wyniku pojawią się nowe profesje, wymagające innego rodzaju umiejętności.

Pokaż więcej

Ten artykuł możesz także odsłuchać!

Coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z dynamicznego rozwoju robotyki i automatyzacji oraz korzyści, które przynoszą biznesowi. Komputery i roboty mogą dziś sprawnie wykonywać nie tylko wszelkie powtarzalne procesy i zastępować fizyczną pracę, ale w coraz większym stopniu są w stanie realizować zadania, które wymagają takich zdolności jak podejmowanie decyzji i wyczuwanie emocji. Często są przy tym tańsze.

Pomimo tych oczywistych korzyści przed biznesem wciąż jest daleka droga do pełnego wdrożenia i wykorzystania automatyzacji. Z raportu McKinsey Global Institute A future that works: automation, employment, and productivity wynika, że w 60% profesji możliwa jest automatyzacja około 30% czynności. Co istotne, tylko 5% zawodów będzie podlegać całkowitej automatyzacji i zniknie w najbliższych latach. Zdecydowana większość z nich, mimo że częściowo automatyzowana, nadal będzie istnieć. Zamiast zawodów, które znikną, pojawią się nowe profesje.

Prędkość rozwoju automatyzacji i robotyzacji zależy od wielu czynników związanych z rynkiem i branżą. Z raportu wynika, że w ciągu około 40 lat będzie można zautomatyzować nawet do 50% czynności w ramach niektórych zawodów. Tempo automatyzacji będzie zależeć od pięciu elementów, takich jak: stopień zaawansowania gospodarki, koszty rozwoju i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań, koszty pracy, koszty technologii i cena społeczna ilustrująca gotowość społeczeństwa do aktywizowania pracowników i przygotowywania ich do sprawowania funkcji wymagających wiedzy technologicznej.

W skali globalnej świetnie zautomatyzowana jest motoryzacja. Innymi przykładami branż, gdzie w ostatnich latach automatyzacja szybko postępowała, są przemysł ciężki i górnictwo. Po kryzysie gospodarczym w 2008 automatyzacja stała się krokiem milowym dla tych branż ze względu na potrzebę zwiększenia efektywności produkcyjnej. W ostatnich latach obserwujemy większe zrozumienie znaczenia automatyzacji w gospodarkach krajowych – wiele państw zdaje sobie sprawę, że bez zwiększenia poziomu automatyzacji trudno jest przyspieszyć wzrost PKB, choćby ze względu na zmniejszającą się populację w wieku produkcyjnym (szczególnie w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych). Rynki, które nie będą inwestowały w automatyzację i robotyzację, będą musiały zmierzyć się z problemem braku rąk do pracy.

Automatyzacja szansą, a nie zagrożeniem

Automatyzacja szansą, a nie zagrożeniem

W Polsce duży potencjał automatyzacji występuje w sektorach produkcyjnym, rolniczym i w przemyśle ciężkim. Pod względem automatyzacji w górnictwie i rolnictwie Polska jest jednocześnie najbardziej oddalona od średniej unijnej. Nasz kraj może z kolei pochwalić się szczególnie rozwiniętą pod względem technologicznym bankowością. W wielu branżach Polska ma bardzo niski poziom produktywności w porównaniu z państwami Europy Zachodniej, automatyzacja może w znaczący sposób zmniejszyć te różnice. Ma też inne korzyści – umożliwia rozwój firm, tworzenie nowych miejsc pracy, opracowanie technologii i budowę innowacyjnego podejścia do rozwoju. Stopień automatyzacji w Polsce świetnie ilustruje liczba robotów w przeliczeniu na pracowników (badania Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową z 2014 roku). Na każde 10 tysięcy pracowników w Polsce przypadają 22 roboty. W przemyśle wytwórczym to jest relatywnie mało w porównaniu ze średnią światową, która wynosi 66 robotów na 10 tysięcy zatrudnionych. W Niemczech na tę samą liczbę pracowników przypadają 292 maszyny, a w Korei Południowej – 478.

Czy maszyny zaczynają zastępować ludzi?

Robotyzacja a zatrudnienie

Robotyzacja i automatyzacja są kojarzone ze zmniejszeniem zatrudnienia. Rzeczywiście w pewnych sektorach automatyzacja powoduje redukcję liczby zatrudnionych, ale w związku z tym trendem powstają też nowe stanowiska pracy. Mimo że w takich branżach jak górnictwo pewne czynności i stanowiska związane z fizyczną pracą mogą zanikać, pojawią się nowe profesje, takie jak analityk danych lub osoba odpowiedzialna za tworzenie predykcyjnego utrzymania ruchu. Prawdziwym wyzwaniem związanym z automatyzacją jest podniesienie kwalifikacji zatrudnionych do wykonywania funkcji związanych ze zautomatyzowanymi procesami. Rozwiązaniem jest inwestowanie w szkolenia, które przygotują pracowników do nadzorowania zautomatyzowanych procesów.

Postępująca automatyzacja stwarza wiele szans rozwoju. Badania dowodzą, że zautomatyzowanie czynności w miejscu pracy zwiększa efektywność dzięki ograniczeniu błędów, poprawie jakości i szybkości działania oraz – w niektórych przypadkach – osiągnięciu rezultatów, które przewyższają zdolności ludzkie. Automatyzacja przyczynia się także do wzrostu produktywności. Do wyzwań należą dopasowanie profilu zatrudnionych do zmieniających się procesów (tworzenie możliwości przekwalifikowania się), cyberbezpieczeństwo i ochrona danych osobowych.

Dziś w Polsce może się wydawać, że daleko idąca automatyzacja nie jest konieczna, bo wciąż naszą przewagą konkurencyjną są stosunkowo niskie koszty pracy. To jednak podejście krótkoterminowe, bo koszty pracy cały czas rosną. Ze względu na duże zasoby wykształconej siły roboczej stoimy przed szansą, by stać się liderem automatyzacji. Celem polskich firm powinno być tworzenie kapitału intelektualnego w kraju. Jeżeli chcemy stawiać na innowacyjność, automatyzacja powinna być tematem priorytetowym.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!