Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

5 barier twojego biznesu

26 sierpnia 2013 3 min czytania
Zdjęcie Andrzej Jacaszek - Dyrektor zarządzający ICAN Institute, wydawcy „MIT Sloan Management Review Polska” i „ICAN Management Review”.
Andrzej Jacaszek
5 barier twojego biznesu

Streszczenie: Analizując artykuł „Jak zwyciężyć w konfrontacji z przełomową innowacją” autorstwa Claytona M. Christensena i Maxwella Wessela, wyróżniono pięć barier mogących wpływać na destabilizację tradycyjnego rynku: impetu, wdrożenia technologii, ekosystemu, nowej technologii oraz modelu biznesowego. Przykładowo, sklepy internetowe napotykają istotną barierę modelu biznesowego przy dostarczaniu pilnie potrzebnych artykułów, co wiąże się z koniecznością kosztownej rozbudowy infrastruktury lub zmianą struktury kosztów. Z kolei w przypadku dostarczania towarów, których potrzeba jest przewidywalna, sklepy online stanowią realne zagrożenie dla tradycyjnych detalistów. W kontekście Polski, autor zauważa, że podczas gdy globalnie dąży się do maksymalnego zadowolenia klientów, w kraju pojawiają się pomysły ograniczenia działalności dużych sklepów w niedziele, co może wpływać na wygodę konsumentów.

Pokaż więcej

Polska jest naprawdę wyjątkowym krajem – pomyślałem sobie, czytając zamieszczony w „Harvard Business Review Polska” artykuł „Jak zwyciężyć w konfrontacji z przełomową innowacją”.

Jego autorzy: Clayton M. Christensen profesor zarządzania w Harvard Business School w Bostonie oraz Maxwell Wessel członek think tanku działającego przy Harvard Business School, radzą przedsiębiorcom, co powinni robić w obliczu zbliżającego się zagrożenia, jakim jest przełomowa innowacja.

Autorzy artykułu dokonują swej analizy, posługując się pojęciami pięciu barier – impetu, wdrożenia technologii, ekosystemu, nowej technologii i modelu biznesowego. Każda z nich może ograniczać destabilizację tradycyjnego rynku bądź jej sprzyjać, może być trudna do pokonania albo niewiele znacząca.

Na przykład, aby internetowe sklepy mogły przezwyciężyć ograniczenia związane z dostarczaniem pilnie potrzebnych artykułów, musiałyby dokonać kosztownego rozszerzenia infrastruktury i zbudować własne sklepy oraz przyjąć strukturę kosztów rywali prowadzących tradycyjną sprzedaż detaliczną, albo rozsyłać samochody dostawcze do klientów, wykorzystując znikomy procent ich ładowności. Jeśli więc chodzi o to zadanie, przełomowi innowatorzy zderzają się z olbrzymią barierą modelu biznesowego. Ponieważ każda z dwóch opisanych zmian zniszczyłaby ich przewagę, panowie Christensen i Wessel uznają tę barierę za znaczącą i trudną do pokonania.

Natomiast w przypadku zadania polegającego na dostarczaniu towarów, o których wiemy z góry, że będą nam potrzebne, internetowe sklepy spożywcze stanowią realne i duże zagrożenie. Z czasem, w miarę jak ludzie będą się przyzwyczajać do robienia zakupów online, może docenią również bezpłatne dostawy i oszczędności na paliwie dzięki rzadszym wyprawom po sprawunki. Kiedy więcej klientów przyswoi sobie internetową formę robienia zakupów, tradycyjnym sklepom będzie jeszcze trudniej konkurować w tym obszarze.

Ale co ma do tego Polska i dlaczego twierdzę, że jest wyjątkowym krajem? Już wyjaśniam. Podczas gdy na całym niemal świecie fundamentem wszelkiej refleksji o handlu jest jak najdalej idące zadowolenie klientów, u nas jak bumerang powraca pomysł zamknięcia dużych sklepów i supermarketów w niedziele.  Promujący te rozwiązania siłą rzeczy wcielają się w rolę przełomowych innowatorów destabilizujących rynek. Tyle, że interes i wygoda klientów zdaje się kompletnie ich nie obchodzi.

Czytaj więcej w notce na stronie jacaszek.pl »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!