Streszczenie: VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska, który odbył się 21 maja 2025 roku w Warszawie, skupił się na roli sztucznej inteligencji w transformacji biznesu. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z MIT oraz liderów polskiego biznesu, którzy dyskutowali o integracji AI z kulturą organizacyjną, strategią i przywództwem. Podkreślono znaczenie adaptacji do dynamicznych zmian technologicznych oraz potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych wśród menedżerów. Kongres poruszył również kwestie etyczne związane z wdrażaniem AI oraz wyzwania związane z zarządzaniem w erze niepewności. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z praktycznymi rozwiązaniami i studiami przypadków, które mogą wspierać rozwój organizacji w dobie cyfrowej transformacji.
Rewolucja technologiczna już nie puka do drzwi – ona przeszła przez nie pewnym krokiem. Sytuacja geopolityczna na świecie wcale sprawy nie upraszcza. To właśnie tym przełomowym tematom został poświęcony VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska.
Kongres odbył się 21 maja 2025 r. w Renaissance Airport Hotel w Warszawie. W cyklu prelekcji i debat poruszone zostały kwestie przyszłości polskiego biznesu w korelacji z AI, zmieniającej się roli lidera, robotyzacji w przemyśle czy też cyberbezpieczeństwa. Uczestnicy wydarzenia mogli wybrać pomiędzy dwiema inspirującymi ścieżkami: „Zarządzanie oparte na AI i przemysł 5.0” oraz „Przywództwo cyfrowe i HR”. Partnerami kongresu zostali: Arcus, Betacom, Benefit Systems, Langmedia, Fundacja Polska Bezgotówkowa, KIR, Logwin Poland, Quantum, Salesforce, Kastell oraz LEOLEX AI.
Wprowadzenie do świata pełnego niepewności
Wydarzenie rozpoczęło się od wykładu dr. Witolda Jankowskiego – prezesa ICAN Institute – w kontekście skutecznego przywództwa w obliczu zmieniającego się świata i rezydualnej niepewności. Skłonił on do refleksji nad wyglądem organizacji przyszłości, która powinna być zwinna, adaptacyjna, szybka i nie bać się podejmować ryzyka – oczywiście po odpowiednim przekalkulowaniu ryzyka – oraz jaką rolę w tym wszystkim zajmuje neuroprzywództwo:
„Mózg lidera musi funkcjonować w szybkich, niepewnych czasach, gdzie musi jednocześnie przewodzić zmianie i transformacji.”
Wyróżnił także, że spośród zadań, jakie ciążą na liderach, zadanie lidera jako architekta jest szczególnie istotne i nie powinno być pomijane, szczególnie w czasach fundamentalnej transformacji. Świat jest złożony i trzeba rozumieć go na tyle, żeby móc działać, jednocześnie na bieżąco modyfikując swoje działania.
Rola technologii w biznesie
W następnej kolejności głos zabrali Anna Sierakowska – Chief Commercial Officer w firmie Kastell i Paweł Maj – współzałożyciel i CEO firmy Kastell, omawiając najnowsze globalne trendy w robotyzacji w przemyśle i logistyce, doradzając, jak stworzyć efektywne środowisko pracy w przemyśle dla robota współpracującego z człowiekiem oraz odpowiadając na wiodące pytania, takie jak:
- Co rzeczywiście potrafią dziś roboty, a czego wciąż się uczą?
- Jak nie zginąć w świecie dostawców robotów „obiecujących wszystko”?
- Dlaczego robot to nie produkt a usługa wdrożenia?
Temat tego, jak nowoczesne technologie i megatrendy radykalnie zmieniają nasz świat, kontynuował Petros Psyllos – CEO Cybernetics Company – już na starcie kładąc nacisk na rolę kompetencji we współegzystowaniu z AI i korzystaniu z niej w pełni oraz wyjaśniając w przystępny sposób system, na podstawie którego działa generatywna sztuczna inteligencja. „Najnowsze modele sztucznej inteligencji przewyższają już doktorantów w naukach ścisłych: matematyka, fizyka, chemia, biologia w swoich kategoriach” – opowiedział ekspert.
Nie powinniśmy się jednak tego obawiać. Petros Psyllos zaprezentował również niesamowite możliwości, jakie już teraz możemy osiągnąć dzięki sztucznej inteligencji. A ta przecież jest dopiero w początkowych fazach swojego rozwoju. Ponadto, przedstawił zestaw narzędzi opartych o AI, z którymi warto zapoznać do realizacji poszczególnych celów biznesowych i nie tylko. Z wykładu można było wyjść z przekonaniem, że inwestowanie w innowacje i odważne myślenie o przyszłości to kluczowe kwestie dla biznesu, który stoi obecnie w obliczu dynamicznych zmian, a wręcz rewolucji, której nie warto przegapić.
Rola AI w zarządzaniu strategicznym
Na rolę AI w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstw położył nacisk również dr Piotr Wiśniewski z ICAN Institute. Ekspert nakreślił słuchaczom obraz sytuacji, dlaczego ta transformacja ma miejsce właśnie teraz oraz jak megatrendy tworzą nową rzeczywistość strategiczną – hyperreality. AI nie jest obecnie wyłącznie narzędziem operacyjnym, lecz fundamentem strategii. Jego wystąpienie pozostawiło odbiorców z bardzo ważnym pytaniem: „Jaki będzie dla nas świat, gdy za 10 lat będziemy w stanie przeliczyć absolutnie wszystko? Będziemy w stanie symulować pracę zakładów produkcyjnych, ruchu ulicznego, naszych decyzji konsumenckich. Będziemy w stanie wszystko bez problemu przewidywać.”
Transformacja Biznesu z Agentforce stała się także przedmiotem wystąpienia Natalii Maciejowskiej (Senior Manager, Pre-Sales, Salesforce), która podkreśliła jak priorytetowym celem biznesowym jest aktualnie wdrożenie sztucznej inteligencji. Trzeba jednak podejść do tematu rozsądnie: „Ważne jest, abyśmy wdrażali rozwiązania sztucznej inteligencji tam, gdzie mają one sens, aby były one dobrej jakości i nie wynikały jedynie z potrzeby, żeby mieć więcej automatyzacji i AI.”
Transformacja cyfrowa – zalety i zagrożenia
Na atutach i wadach transformacji cyfrowej skupił się także Wojciech Pantkowski. Zaskoczył uczestników decydując się na nieskupianie się na temacie AI i technologii, lecz w jaki sposób warto podejść do przeprowadzania transformacji cyfrowej. Chociaż kwestie, takie jak wysokie koszty wdrożenia, zmiana kultury organizacyjnej, niedobór kompetencji w zakresie nowych technologii, czy ryzyka cybernetyczne związane z ochroną danych oraz zapobieganiem cyberatakom, mogą stanowić poważne wyzwania, to raptem kwestia czasu, nim „cyfryzacja trafi pod strzechy”. Wiceprezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej zwrócił uwagę, że wdrożenie rozwiązań opartych o AI to aktualnie przełom, od którego zależy, czy „jesteś, albo cię nie ma”. Warto zatem stawić czoła przeszkodom.
„Musimy stosować AI również w cyberbezpieczeństwie – podsumował Pantkowski – bez tego ta transformacja cyfrowa, prędzej czy później, doprowadzi do tego, że firmy nie będą odporne na zagrożenia cyfrowe.”
Zagrożenia związane z AI były również wiodącym tematem w wystąpieniu Jarosława Sordyla – konsultanta cyberbezpieczeństwa w firmie Arcus S.A. Przypomniał on uczestnikom kongresu o obowiązkach związanych z dbaniem o cyberbezpieczeństwo nałożonych na operatorów usługi kluczowej przez Ustawę o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. W dobie wykorzystywania rozwiązań AI na każdym kroku, znacząco uspokaja fakt konieczności zachowania kontroli i monitorowania działań z nią związanych. „Wszyscy w organizacji musimy dbać o cyberbezpieczeństwo” – upomniał ekspert.
Predykcje na przyszłość
Dr hab. Marcin Piątkowski – ekonomista pracujący w New Delhi, profesor Akademii Leona Koźmińskiego – przeniósł natomiast słuchaczy w przeszłość, prezentując szczegółowo czynniki, które wpłynęły na polski cud gospodarczy na przestrzeni ostatnich 35 lat. Zrozumienie tych zjawisk ma kluczowe znaczenie w kontekście perspektyw dalszego rozwoju w przyszłości. A nastroje w tym zakresie są co najmniej pozytywne. Nie tylko zdaniem uczestników, ale również według oficjalnych prognoz. „Nie jest najgorzej. W tym roku będziemy najszybciej rozwijającą się dużą gospodarką w całej Unii Europejskiej i wśród wszystkich krajów OECD” – skwitował ekspert, malując przed polskim biznesem wizję wielu możliwości zmian na lepsze.
Podczas rozmowy Jacka Dukaja – prozaika, eseisty, krytyka, najwybitniejszego współczesnego polskiego pisarza science fiction – z Pawłem Kubisiakiem – redaktorem naczelnym „MIT Sloan Management Review Polska” poruszona została kwestia tego, jak powinniśmy się spodziewać, że zmieni się rola człowieka w biznesie, jeśli sztuczna inteligencja i roboty przejmą wiele procesów operacyjnych i decyzyjnych, odwołując się do predykcji, które wystąpiły w poprzednich wystąpieniach. Chociaż warto podchodzić do występujących w społeczeństwie predykcji z pewnym dystansem, nie można po prostu przestać przewidywać i trzeba trzymać się pewnego bazowego realizmu. Całość rozmowy otworzyła słuchaczy na zupełnie nowe spojrzenie nie tylko na sztuczną inteligencję, ale także na polskie społeczeństwo, naukę i zmiany pokoleniowe.
Bezgotówkowa teraźniejszość i przyszłość w e-commerce
Można jednak powiedzieć, że przyszłość już się zaczęła. W niektórych obszarach stanowi wręcz codzienność. W debacie na temat obszaru płatności elektronicznych i cyfryzacji, prowadzonej przez Bartosza Gayera – opiekuna merytorycznego Klubu CFO, ICAN Institute – wzięli udział paneliści o komplementarnych punktach widzenia: Monika Grabowska – Dyrektor Zarządzająca Fundacji Polska Bezgotówkowa, Janusz Mirowski – Dyrektor Marketingu w Polskie ePłatności (Part of Nexi Group) oraz dr Aleksandra Ossowska – Wspólnik Zarządzający w FinLegalTech.
„Rynek jest obecnie bardzo zaawansowany, jednak to, że jest zaawansowany dziś nie oznacza, że nastąpi jakaś stagnacja. Wręcz przeciwnie. Wszystko tak się rozbujało w płatnościach, że nic nie wskazuje, żeby miało się zatrzymać – zwróciła uwagę Monika Grabowska.
Eksperci byli zgodni, że pod względem rynku usług płatniczych, pomimo stosunkowo krótkiej historii, Polska jest już rynkiem dojrzałym. I to pomimo stosunkowo krótkiej historii. Warto przypomnieć, że gdy w Polsce rozpoczynały się płatności bezgotówkowe, na rynku znajdowało się około 600 tys. terminali. Dziś na rynku polskim jest ponad milion trzysta terminali. Ponadto, ponad 65% płatności wykonywanych w naszym kraju są to płatności bezgotówkowe.
Nie należy jednak spocząć na laurach, a skupić się na możliwościach, jakie jeszcze oferuje nam w tym zakresie przyszłość.
Lider w świecie technologii
Debata ekspercka, prowadzona przez Andrzeja Jacaszka, DBA – wiceprezesa i dyrektora zarządzającego ICAN Institute – rzuciła nowe światło na temat AI dla liderów, przypominając, jak wielką rewolucję czyni także w zakresie przywództwa. Gościł on Agatę Skowrońską-Domańską (Wiceprezeska Zarządu i CFO, Archicom), Roberta Czarniewskiego (CFO oraz Wiceprezes, Polcom) oraz Pawła Kornosza (Dyrektor Zarządzający ds. Platform Kafeteryjnych w Benefit Systems) Jacaszek zadał swoim gościom serię newralgicznych pytań, m.in. jak oni jako liderzy odnajdują się w tej nowej, turbulentnie zmieniającej się rzeczywistości.
„Nie ma w historii rewolucji bez ofiar” – przypomniał Paweł Kornosz. Chociaż firma w tym roku dokonała zawrotnych inwestycji, nie były to inwestycje w AI. Dlaczego? „Naszym kluczowym celem jest zbudowanie spokoju w ludziach, którzy pracują dla nas, albo z którymi my pracujemy” – podsumował.
„Jeśli chcemy dokonywać ruchów strategicznych – przypomniał Andrzej Jacaszek – to generalnie strategia w sensie klasycznym nie jest wytworem opieranym o sztuczną inteligencję, tylko jako efekt pracy intelektualnej wymaga wysiłku mózgów ludzkich.”
Podczas, gdy sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, nie można polegać na niej bezkrytycznie. To cenne narzędzie rozwoju, które nie powinno jednak służyć za zamiennik czynnika ludzkiego.
Bezpieczeństwo Zarządów firm i Kadry Kierowniczej w dobie AI
Tomasz Rydzel – Członek Zarządu w Grupie Brokerskiej Quantum Sp. Z o.o. – i Magdalena Przybylska – Dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Zdrowotnych w Grupie Brokerskiej Quantum Sp. Z o.o. – poświęcili swoje wystąpienie kwestii bezpieczeństwa zarządów firm i kadry kierowniczej w dobie AI. Skupili się na tym, w jaki sposób liderzy mogą się ubezpieczyć przed potencjalnymi zagrożeniami, jakie niesie ze sobą AI, takimi jak błędy wynikające z szybkiego podejmowania decyzji lub błędy skarbowe, oraz dlaczego jest to istotne.
„W dobie sztucznej inteligencji odpowiedzialność zawsze będzie po stronie człowieka– przestrzegł Rydzel. Dodał również, że dzisiaj tych ubezpieczeń nie da się zaprezentować „z katalogu”. W świecie dynamicznych zmian ważne jest elastyczne przygotowanie się do zagrożeń różnego typu, zarówno finansowych, jak i zdrowotnych.
Neuronauka motywacji oraz dlaczego liderzy powinni rozbudzić w sobie przedszkolne umiejętności
Na kongresie nie mogło zabraknąć również obszarów „bliższych człowiekowi”. Anna Connor-Łakomy – konsultantka, trenerka i badaczka specjalizująca się w neuronauce –przedstawiła uczestnikom rolę mózgu jako silnika motywacji. Co nami kieruje (w ujęciu chemicznym), co naprawdę nas motywuje oraz na czym polega efekt domina w systemie motywacji – to zaledwie część zagadnień, z którymi można było zapoznać się podczas jej wystąpienie.
Kwestię kompetencji liderów kontynuowała Paula Sobieszek. Ekspertka ujęła ten temat z niecodziennej perspektywy, porównując transformację modeli biznesowych z budowaniem z klocków i przybliżając, jakie jeszcze umiejętności, które były dla nas naturalne w dzieciństwie, mogą dziś decydować o przewadze liderów, zwłaszcza w erze sztucznej inteligencji.
Automatyzacja i robotyzacja w przemyśle i logistyce
Ścieżka poświęcona tematyce „Zarządzania opartego o AI i Przemysłowi 5.0” rozpoczęła się debatą ekspercką, podczas której mieliśmy przyjemność ponownie wysłuchać reprezentantów firmy Kastell – Pawła Maja oraz Anny Sierakowskiej, która moderowała rozmowę. W dyskusji z Dariuszem Rurką (Senior Business Development Manager, FM Logistic), Pawłem Michalakiem (Contract Logistics CEE Director, Rohlig SUUS Logistics) oraz Łukaszem Kiełczewskim (Head of Logistics & Road CEE, Logwin Poland) przedstawiona została zdywersyfikowana postawa firm z branży logistycznej na temat automatyzacji i robotyzacji w przemyśle. „Jako kraj jesteśmy jeszcze przed tym największym wzrostem automatyzacji i robotyzacji procesów logistycznych” – zaznaczył Paweł Maj – współzałożyciel i CEO firmy Kastell.
Niemniej, te procesy już prężnie postępują. „Rozwój robotyzacji w logistyce powoduje, że są wydzielone pewne obszary, do których ludzie mają znikomy lub bardzo mały dostęp. ze względu na fakt, że procesy w nich są już sterowane programami – powiedział Maj – Takie obszary zazwyczaj są obszarami zagrożenia i stanowią procesy, które nie są przewidziane do obecności w nich człowieka.”
„Polska logistyka jest gotowa do rozwoju automatyzacji i robotyzacji. Wiedza w tym zakresie w tych największych firmach logistycznych jest już dosyć powszechna. – określił Łukasz Kiełczewski. Dodał również, że automatyzacja może przynieść ogromne korzyści w procesach, które wiążą się z dużymi kosztami. Warto zatem spodziewać się, że nawet, jeżeli obecnie występuje szereg mniejszych firm, których działania koncentrują się na pracy manualnej, postęp robotyzacji i automatyzacji w obszarze logistyki jest wyłącznie kwestią czasu.
Praktyczne podejście do AI
Nacisk na praktyczne podejście do wykorzystania sztucznej inteligencji został położony również podczas wystąpień zamykających ścieżkę związaną z zarządzaniem opartym o AI. Dr Maciej Chrzanowski (Doradca biznesowy, ekspert z zakresu akceleracji biznesu, Politechnika Rzeszowska) przedstawił słuchaczom perspektywę, jak odzyskać czas utracony w wyniku błahych czynności. Skupił się także na kwestii framework thinkingu oraz jego wykorzystaniu w generowaniu najwyższej jakości treści z AI. Natomiast Sam Ransbotham z MIT Sloan Management Review rozwinął temat zarządzania niepewnością dzięki sztucznej inteligencji. Nadzieje na jej wykorzystanie przewyższają obawy przed jej wykorzystaniem. Na koniec uczestnicy wysłuchali Michaela Schrage’a (MIT Sloan Management Review), który opowiedział, że era starszych wskaźników KPI dobiegła końca i przedstawił nowe perspektywy na realizację strategii.
Ścieżka poświęcona przywództwu cyfrowemu i HR-owi również zakończyła się konkluzjami Iwo Zmyślonego w kontekście zestawienia AI z metodologią Agile, podczas którego zaprezentował, w jaki sposób Business Process Continuum Framework pozwala precyzyjnie identyfikować zadania i procesy biznesowe, którymi można zarządzać w sposób dyrektywny i których realizacja wymaga wyłącznie kompetencji twardych, a potencjalnie podlega automatyzacji, oraz te zadania i procesy biznesowe, którymi warto zarządzać w sposób wspierający, zwinny, a których realizacja wymaga kompetencji miękkich i nie jest możliwa do automatyzacji.
Relację z kongresu i wiele innych ciekawych materiałów vide znajdziesz naszym kanale YouTube.