Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

VII Kongres „MIT Sloan Management Review Polska” – relacja

29 maja 2025 13 min czytania
Zdjęcie Redakcja MIT SMRP -
Redakcja MIT SMRP
VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska

Streszczenie: VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska, który odbył się 21 maja 2025 roku w Warszawie, skupił się na roli sztucznej inteligencji w transformacji biznesu. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z MIT oraz liderów polskiego biznesu, którzy dyskutowali o integracji AI z kulturą organizacyjną, strategią i przywództwem. Podkreślono znaczenie adaptacji do dynamicznych zmian technologicznych oraz potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych wśród menedżerów. Kongres poruszył również kwestie etyczne związane z wdrażaniem AI oraz wyzwania związane z zarządzaniem w erze niepewności. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z praktycznymi rozwiązaniami i studiami przypadków, które mogą wspierać rozwój organizacji w dobie cyfrowej transformacji.

Pokaż więcej

Rewolucja technologiczna już nie puka do drzwi – ona przeszła przez nie pewnym krokiem. Sytuacja geopolityczna na świecie wcale sprawy nie upraszcza. To właśnie tym przełomowym tematom został poświęcony VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska.

Kongres odbył się 21 maja 2025 r. w Renaissance Airport Hotel w Warszawie. W cyklu prelekcji i debat poruszone zostały kwestie przyszłości polskiego biznesu w korelacji z AI, zmieniającej się roli lidera, robotyzacji w przemyśle czy też cyberbezpieczeństwa. Uczestnicy wydarzenia mogli wybrać pomiędzy dwiema inspirującymi ścieżkami: „Zarządzanie oparte na AI i przemysł 5.0” oraz „Przywództwo cyfrowe i HR”. Partnerami kongresu zostali: Arcus, Betacom, Benefit Systems, Langmedia, Fundacja Polska Bezgotówkowa, KIR, Logwin Poland, Quantum, Salesforce, Kastell oraz LEOLEX AI. 

Wprowadzenie do świata pełnego niepewności

Wydarzenie rozpoczęło się od wykładu dr. Witolda Jankowskiego – prezesa ICAN Institute – w kontekście skutecznego przywództwa w obliczu zmieniającego się świata i rezydualnej niepewności. Skłonił on do refleksji nad wyglądem organizacji przyszłości, która powinna być zwinna, adaptacyjna, szybka i nie bać się podejmować ryzyka – oczywiście po odpowiednim przekalkulowaniu ryzyka – oraz jaką rolę w tym wszystkim zajmuje neuroprzywództwo:

„Mózg lidera musi funkcjonować w szybkich, niepewnych czasach, gdzie musi jednocześnie przewodzić zmianie i transformacji.”

Wyróżnił także, że spośród zadań, jakie ciążą na liderach, zadanie lidera jako architekta jest szczególnie istotne i nie powinno być pomijane, szczególnie w czasach fundamentalnej transformacji. Świat jest złożony i trzeba rozumieć go na tyle, żeby móc działać, jednocześnie na bieżąco modyfikując swoje działania.

Rola technologii w biznesie

W następnej kolejności głos zabrali Anna Sierakowska – Chief Commercial Officer w firmie Kastell i Paweł Maj – współzałożyciel i CEO firmy Kastell, omawiając najnowsze globalne trendy w robotyzacji w przemyśle i logistyce, doradzając, jak stworzyć efektywne środowisko pracy w przemyśle dla robota współpracującego z człowiekiem oraz odpowiadając na wiodące pytania, takie jak:

  • Co rzeczywiście potrafią dziś roboty, a czego wciąż się uczą?
  • Jak nie zginąć w świecie dostawców robotów „obiecujących wszystko”?
  • Dlaczego robot  to nie produkt a usługa wdrożenia?

Temat tego, jak nowoczesne technologie i megatrendy radykalnie zmieniają nasz świat, kontynuował Petros Psyllos – CEO Cybernetics Company – już na starcie kładąc nacisk na rolę kompetencji we współegzystowaniu z AI i korzystaniu z niej w pełni oraz wyjaśniając w przystępny sposób system, na podstawie którego działa generatywna sztuczna inteligencja. „Najnowsze modele sztucznej inteligencji przewyższają już doktorantów w naukach ścisłych: matematyka, fizyka, chemia, biologia w swoich kategoriach” – opowiedział ekspert.

Nie powinniśmy się jednak tego obawiać. Petros Psyllos zaprezentował również niesamowite możliwości, jakie już teraz możemy osiągnąć dzięki sztucznej inteligencji. A ta przecież jest dopiero w początkowych fazach swojego rozwoju. Ponadto, przedstawił zestaw narzędzi opartych o AI, z którymi warto zapoznać do realizacji poszczególnych celów biznesowych i nie tylko. Z wykładu można było wyjść z przekonaniem, że inwestowanie w innowacje i odważne myślenie o przyszłości to kluczowe kwestie dla biznesu, który stoi obecnie w obliczu dynamicznych zmian, a wręcz rewolucji, której nie warto przegapić.

Rola AI w zarządzaniu strategicznym

Na rolę AI w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstw położył nacisk również dr Piotr Wiśniewski z ICAN Institute. Ekspert nakreślił słuchaczom obraz sytuacji, dlaczego ta transformacja ma miejsce właśnie teraz oraz jak megatrendy tworzą nową rzeczywistość strategiczną – hyperreality. AI nie jest obecnie wyłącznie narzędziem operacyjnym, lecz fundamentem strategii. Jego wystąpienie pozostawiło odbiorców z bardzo ważnym pytaniem: „Jaki będzie dla nas świat, gdy za 10 lat będziemy w stanie przeliczyć absolutnie wszystko? Będziemy w stanie symulować pracę zakładów produkcyjnych, ruchu ulicznego, naszych decyzji konsumenckich. Będziemy w stanie wszystko bez problemu przewidywać.”

Transformacja Biznesu z Agentforce stała się także przedmiotem wystąpienia Natalii Maciejowskiej (Senior Manager, Pre-Sales, Salesforce), która podkreśliła jak priorytetowym celem biznesowym jest aktualnie wdrożenie sztucznej inteligencji. Trzeba jednak podejść do tematu rozsądnie: „Ważne jest, abyśmy wdrażali rozwiązania sztucznej inteligencji tam, gdzie mają one sens, aby były one dobrej jakości i nie wynikały jedynie z potrzeby, żeby mieć więcej automatyzacji i AI.”

Transformacja cyfrowa – zalety i zagrożenia

Na atutach i wadach transformacji cyfrowej skupił się także Wojciech Pantkowski. Zaskoczył uczestników decydując się na nieskupianie się na temacie AI i technologii, lecz w jaki sposób warto podejść do przeprowadzania transformacji cyfrowej. Chociaż kwestie, takie jak wysokie koszty wdrożenia, zmiana kultury organizacyjnej, niedobór kompetencji w zakresie nowych technologii, czy ryzyka cybernetyczne związane z ochroną danych oraz zapobieganiem cyberatakom, mogą stanowić poważne wyzwania, to raptem kwestia czasu, nim „cyfryzacja trafi pod strzechy”. Wiceprezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej zwrócił uwagę, że wdrożenie rozwiązań opartych o AI to aktualnie przełom, od którego zależy, czy „jesteś, albo cię nie ma”. Warto zatem stawić czoła przeszkodom.

„Musimy stosować AI również w cyberbezpieczeństwie – podsumował Pantkowski – bez tego ta transformacja cyfrowa, prędzej czy później, doprowadzi do tego, że firmy nie będą odporne na zagrożenia cyfrowe.”

Zagrożenia związane z AI były również wiodącym tematem w wystąpieniu Jarosława Sordyla – konsultanta cyberbezpieczeństwa w firmie Arcus S.A. Przypomniał on uczestnikom kongresu o obowiązkach związanych z dbaniem o cyberbezpieczeństwo nałożonych na operatorów usługi kluczowej przez Ustawę o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. W dobie wykorzystywania rozwiązań AI na każdym kroku, znacząco uspokaja fakt konieczności zachowania kontroli i monitorowania działań z nią związanych. „Wszyscy w organizacji musimy dbać o cyberbezpieczeństwo” – upomniał ekspert.

Predykcje na przyszłość

Dr hab. Marcin Piątkowski – ekonomista pracujący w New Delhi, profesor Akademii Leona Koźmińskiego – przeniósł natomiast słuchaczy w przeszłość, prezentując szczegółowo czynniki, które wpłynęły na polski cud gospodarczy na przestrzeni ostatnich 35 lat. Zrozumienie tych zjawisk ma kluczowe znaczenie w kontekście perspektyw dalszego rozwoju w przyszłości. A nastroje w tym zakresie są co najmniej pozytywne. Nie tylko zdaniem uczestników, ale również według oficjalnych prognoz. „Nie jest najgorzej. W tym roku będziemy najszybciej rozwijającą się dużą gospodarką w całej Unii Europejskiej i wśród wszystkich krajów OECD” – skwitował ekspert, malując przed polskim biznesem wizję wielu możliwości zmian na lepsze.

Podczas rozmowy Jacka Dukaja – prozaika, eseisty, krytyka, najwybitniejszego współczesnego polskiego pisarza science fiction – z Pawłem Kubisiakiem – redaktorem naczelnym „MIT Sloan Management Review Polska” poruszona została kwestia tego, jak powinniśmy się spodziewać, że zmieni się rola człowieka w biznesie, jeśli sztuczna inteligencja i roboty przejmą wiele procesów operacyjnych i decyzyjnych, odwołując się do predykcji, które wystąpiły w poprzednich wystąpieniach. Chociaż warto podchodzić do występujących w społeczeństwie predykcji z pewnym dystansem, nie można po prostu przestać przewidywać i trzeba trzymać się pewnego bazowego realizmu. Całość rozmowy otworzyła słuchaczy na zupełnie nowe spojrzenie nie tylko na sztuczną inteligencję, ale także na polskie społeczeństwo, naukę i zmiany pokoleniowe.

Bezgotówkowa teraźniejszość i przyszłość w e-commerce

Można jednak powiedzieć, że przyszłość już się zaczęła. W niektórych obszarach stanowi wręcz codzienność. W debacie na temat obszaru płatności elektronicznych i cyfryzacji, prowadzonej przez Bartosza Gayera – opiekuna merytorycznego Klubu CFO, ICAN Institute – wzięli udział paneliści o komplementarnych punktach widzenia: Monika Grabowska – Dyrektor Zarządzająca Fundacji Polska Bezgotówkowa, Janusz Mirowski – Dyrektor Marketingu w Polskie ePłatności (Part of Nexi Group) oraz dr Aleksandra Ossowska – Wspólnik Zarządzający w FinLegalTech.

„Rynek jest obecnie bardzo zaawansowany, jednak to, że jest zaawansowany dziś nie oznacza, że nastąpi jakaś stagnacja. Wręcz przeciwnie. Wszystko tak się rozbujało w płatnościach, że nic nie wskazuje, żeby miało się zatrzymać – zwróciła uwagę Monika Grabowska.

Eksperci byli zgodni, że pod względem rynku usług płatniczych, pomimo stosunkowo krótkiej historii, Polska jest już rynkiem dojrzałym. I to pomimo stosunkowo krótkiej historii. Warto przypomnieć, że gdy w Polsce rozpoczynały się płatności bezgotówkowe, na rynku znajdowało się około 600 tys. terminali. Dziś na rynku polskim jest ponad milion trzysta terminali. Ponadto, ponad 65% płatności wykonywanych w naszym kraju są to płatności bezgotówkowe.

Nie należy jednak spocząć na laurach, a skupić się na możliwościach, jakie jeszcze oferuje nam w tym zakresie przyszłość.

Lider w świecie technologii

Debata ekspercka, prowadzona przez Andrzeja Jacaszka, DBA – wiceprezesa i dyrektora zarządzającego ICAN Institute – rzuciła nowe światło na temat AI dla liderów, przypominając, jak wielką rewolucję czyni także w zakresie przywództwa. Gościł on Agatę Skowrońską-Domańską (Wiceprezeska Zarządu i CFO, Archicom), Roberta Czarniewskiego (CFO oraz Wiceprezes, Polcom) oraz Pawła Kornosza (Dyrektor Zarządzający ds. Platform Kafeteryjnych w Benefit Systems) Jacaszek zadał swoim gościom serię newralgicznych pytań, m.in. jak oni jako liderzy odnajdują się w tej nowej, turbulentnie zmieniającej się rzeczywistości.

„Nie ma w historii rewolucji bez ofiar” – przypomniał Paweł Kornosz. Chociaż firma w tym roku dokonała zawrotnych inwestycji, nie były to inwestycje w AI. Dlaczego? „Naszym kluczowym celem jest zbudowanie spokoju w ludziach, którzy pracują dla nas, albo z którymi my pracujemy” – podsumował.

„Jeśli chcemy dokonywać ruchów strategicznych – przypomniał Andrzej Jacaszek – to generalnie strategia w sensie klasycznym nie jest wytworem opieranym o sztuczną inteligencję, tylko jako efekt pracy intelektualnej wymaga wysiłku mózgów ludzkich.”

Podczas, gdy sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, nie można polegać na niej bezkrytycznie. To cenne narzędzie rozwoju, które nie powinno jednak służyć za zamiennik czynnika ludzkiego.

Bezpieczeństwo Zarządów firm i Kadry Kierowniczej w dobie AI

Tomasz Rydzel – Członek Zarządu w Grupie Brokerskiej Quantum Sp. Z o.o. – i Magdalena Przybylska – Dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Zdrowotnych w Grupie Brokerskiej Quantum Sp. Z o.o. – poświęcili swoje wystąpienie kwestii bezpieczeństwa zarządów firm i kadry kierowniczej w dobie AI. Skupili się na tym, w jaki sposób liderzy mogą się ubezpieczyć przed potencjalnymi zagrożeniami, jakie niesie ze sobą AI, takimi jak błędy wynikające z szybkiego podejmowania decyzji lub błędy skarbowe, oraz dlaczego jest to istotne.

„W dobie sztucznej inteligencji odpowiedzialność zawsze będzie po stronie człowieka– przestrzegł Rydzel. Dodał również, że dzisiaj tych ubezpieczeń nie da się zaprezentować „z katalogu”. W świecie dynamicznych zmian ważne jest elastyczne przygotowanie się do zagrożeń różnego typu, zarówno finansowych, jak i zdrowotnych.

Neuronauka motywacji oraz dlaczego liderzy powinni rozbudzić w sobie przedszkolne umiejętności

Na kongresie nie mogło zabraknąć również obszarów „bliższych człowiekowi”. Anna Connor-Łakomy – konsultantka, trenerka i badaczka specjalizująca się w neuronauce –przedstawiła uczestnikom rolę mózgu jako silnika motywacji. Co nami kieruje (w ujęciu chemicznym), co naprawdę nas motywuje oraz na czym polega efekt domina w systemie motywacji – to zaledwie część zagadnień, z którymi można było zapoznać się podczas jej wystąpienie.

Kwestię kompetencji liderów kontynuowała Paula Sobieszek. Ekspertka ujęła ten temat z niecodziennej perspektywy, porównując transformację modeli biznesowych z budowaniem z klocków i przybliżając, jakie jeszcze umiejętności, które były dla nas naturalne w dzieciństwie, mogą dziś decydować o przewadze liderów, zwłaszcza w erze sztucznej inteligencji.

Automatyzacja i robotyzacja w przemyśle i logistyce

Ścieżka poświęcona tematyce „Zarządzania opartego o AI i Przemysłowi 5.0” rozpoczęła się debatą ekspercką, podczas której mieliśmy przyjemność ponownie wysłuchać reprezentantów firmy Kastell – Pawła Maja oraz Anny Sierakowskiej, która moderowała rozmowę. W dyskusji z Dariuszem Rurką (Senior Business Development Manager, FM Logistic), Pawłem Michalakiem (Contract Logistics CEE Director, Rohlig SUUS Logistics) oraz Łukaszem Kiełczewskim (Head of Logistics & Road CEE, Logwin Poland) przedstawiona została zdywersyfikowana postawa firm z branży logistycznej na temat automatyzacji i robotyzacji w przemyśle. „Jako kraj jesteśmy jeszcze przed tym największym wzrostem automatyzacji i robotyzacji procesów logistycznych” – zaznaczył Paweł Maj – współzałożyciel i CEO firmy Kastell.

Niemniej, te procesy już prężnie postępują. „Rozwój robotyzacji w logistyce powoduje, że są wydzielone pewne obszary, do których ludzie mają znikomy lub bardzo mały dostęp. ze względu na fakt, że procesy w nich są już sterowane programami – powiedział Maj – Takie obszary zazwyczaj są obszarami zagrożenia i stanowią procesy, które nie są przewidziane do obecności w nich człowieka.”

„Polska logistyka jest gotowa do rozwoju automatyzacji i robotyzacji. Wiedza w tym zakresie w tych największych firmach logistycznych jest już dosyć powszechna. – określił Łukasz Kiełczewski. Dodał również, że automatyzacja może przynieść ogromne korzyści w procesach, które wiążą się z dużymi kosztami. Warto zatem spodziewać się, że nawet, jeżeli obecnie występuje szereg mniejszych firm, których działania koncentrują się na pracy manualnej, postęp robotyzacji i automatyzacji w obszarze logistyki jest wyłącznie kwestią czasu.

Praktyczne podejście do AI

Nacisk na praktyczne podejście do wykorzystania sztucznej inteligencji został położony również podczas wystąpień zamykających ścieżkę związaną z zarządzaniem opartym o AI. Dr Maciej Chrzanowski (Doradca biznesowy, ekspert z zakresu akceleracji biznesu, Politechnika Rzeszowska) przedstawił słuchaczom perspektywę, jak odzyskać czas utracony w wyniku błahych czynności. Skupił się także na kwestii framework thinkingu oraz jego wykorzystaniu w generowaniu najwyższej jakości treści z AI. Natomiast Sam Ransbotham z MIT Sloan Management Review rozwinął temat zarządzania niepewnością dzięki sztucznej inteligencji. Nadzieje na jej wykorzystanie przewyższają obawy przed jej wykorzystaniem. Na koniec uczestnicy wysłuchali Michaela Schrage’a (MIT Sloan Management Review), który opowiedział, że era starszych wskaźników KPI dobiegła końca i przedstawił nowe perspektywy na realizację strategii.

Ścieżka poświęcona przywództwu cyfrowemu i HR-owi również zakończyła się konkluzjami Iwo Zmyślonego w kontekście zestawienia AI z metodologią Agile, podczas którego zaprezentował, w jaki sposób Business Process Continuum Framework pozwala precyzyjnie identyfikować zadania i procesy biznesowe, którymi można zarządzać w sposób dyrektywny i których realizacja wymaga wyłącznie kompetencji twardych, a potencjalnie podlega automatyzacji, oraz te zadania i procesy biznesowe, którymi warto zarządzać w sposób wspierający, zwinny, a których realizacja wymaga kompetencji miękkich i nie jest możliwa do automatyzacji.

Relację z kongresu i wiele innych ciekawych materiałów vide znajdziesz naszym kanale YouTube.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!