Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

1 kwietnia 2007 5 min czytania
Dominika Kowalczyk
Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Streszczenie: Firmy coraz częściej wykorzystują Internet w swoich działaniach marketingowych, sięgając po różne formy reklamy, takie jak e-mailing, buttony, skyscrapery, pop-undery czy toplayery.

Pokaż więcej

W swoich działaniach marketingowych firmy coraz częściej wykorzystują Internet. Do popularnego już e‑mailingu dochodzą takie formy reklamy, jak: button, skyscraper, pop‑under czy toplayer. Menedżerowie decydujący o wydatkach marketingowych powinni wiedzieć, które z nich są najbardziej popularne wśród internautów.

Od kilku lat na światowym rynku reklamowym zarysowuje się wyraźny trend – rosną wydatki na reklamę w Internecie. Tendencja ta jest dostrzegalna także na rynku polskim. O ile w 2004 roku na reklamę on‑line przeznaczono 87 mln zł, o tyle w roku 2005 – jak wynika z raportu IAB Polska „Internet 2005 Polska, Europa i świat” – już 140 mln zł, a w roku 2007 nakłady mają być nawet dwukrotnie wyższe. Według przewidywań podobna dynamika wydatków utrzyma się w kolejnych latach. Prognozy te skłoniły firmę Gemius do przeprowadzenia badania, które miało pokazać, jakie jest faktyczne nastawienie internautów do reklam on‑line i która forma internetowego przekazu jest najbardziej skuteczna. Badanie zrealizowano w 2006 roku. Objęto nim ponad 22 tysiące osób korzystających z Internetu z siedmiu krajów Europy Środkowo‑Wschodniej (Polski, Litwy, Czech, Rumunii, Słowacji, Ukrainy i Węgier). W Polsce zebrano opinie od prawie 3,5 tysiąca użytkowników sieci, pytając ich o firmy wybierające Internet jako medium reklamowe, same reklamy oraz ich różne formy przekazu.

W ocenie zarówno polskich, jak i zagranicznych respondentów reklamodawcy wykorzystujący sieć postrzegani są jako firmy „nowoczesne”, „dynamiczne” i „zaawansowane technicznie”. Taki wizerunek firm nie zaskakuje w kontekście skojarzeń z samym Internetem jako medium sprzyjającemu nowoczesnym działaniom.

Internauci doceniają zalety reklam on‑line

Polscy uczestnicy badania, na tle uczestników z innych krajów, dość krytycznie patrzą na reklamy on‑line. Aż 87% polskich respondentów uważa, że reklamy pojawiają się w Internecie zbyt często, a przynajmniej co drugi ocenia je jako „irytujące” bądź „nudne”. Mimo to prawie połowa badanych Polaków akceptuje taki rodzaj reklamy, ponieważ traktują je jako swoistą „formę opłaty” za dostęp do bezpłatnych stron WWW. Tak sądzi również 77% badanych czeskich użytkowników sieci.

Pomimo dość negatywnego nastawienia internautów do ogółu działań reklamowych realizowanych w sieci, ich zachowania i deklaracje świadczą o tym, że w konkretnych przypadkach chętnie zaglądają do reklam internetowych. Aż 64% ankietowanych przyznaje, że czasem klika na reklamy, a 34% z nich uważa reklamy on‑line za skuteczne. Doceniają oni bowiem podstawowy i unikalny walor reklam internetowych, jakim jest „furtka” do strony WWW reklamodawcy, na której można dokonać zakupu bądź przynajmniej szczegółowo zapoznać się z ofertą firmy. Możliwość zakupienia produktu po kliknięciu na reklamę i przekierowaniu na stronę sklepu internetowego ceni sobie 34% użytkowników Internetu, natomiast 65% z nich poszukuje na stronach internetowych dodatkowych informacji na temat reklamowanych produktów bądź usług.

Uważają reklamy za irytujące i nudne

Celem badania było oszacowanie wśród internautów stopnia znajomości różnych form reklamy internetowej oraz wykrycie najpopularniejszych. We wszystkich krajach objętych badaniem najlepiej rozpoznawanymi przez internautów formami reklamowymi okazały się: e‑mailing i pop‑up (ich znajomość deklaruje odpowiednio 61% i 56% badanych). W Polsce e‑mailing jest znany 67% użytkowników sieci, a następna pod względem popularności forma, billboard – 60% respondentów. Nastawienie internautów wobec różnych form przekazów reklamowych jest dość zróżnicowane i zależy od tego, jak bardzo natrętne się one wydają (nie można przeglądać strony, jeśli nie zamknie się okna reklamowego). Znacznie bardziej pozytywnie odbierane są te kreacje, które nie zakłócają tak bardzo pracy i aktywności internautów (np. button, link sponsorowany, banner oraz billboard). Najmniejszą sympatią cieszą się natomiast formy bardziej inwazyjne: toplayer, reklamy typu pop (pop‑up, pop‑under), interstitial oraz brandmark (zob. ramka Najbardziej lubiane przez polskich internautów formy reklamy internetowej).

Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Najmniej lubią – często otwierają

Biorąc pod uwagę dużą intensywność działań reklamowych w Internecie, trudno dziwić się negatywnemu nastawieniu uczestników badania wobec nich. Tyle tylko, że nastawienie to jedno, a zainteresowanie – drugie. Choć reklamy oceniane są jako irytujące i nudne, to mimo wszystko internauci nie tylko klikają na nie, ale również poszukują w sieci dodatkowych informacji na temat reklamowanych w ten sposób produktów i usług. Do reklam najczęściej otwieranych należą te formy, które nie zawsze są przez internautów lubiane, np. toplayer czy pop‑up. Często są one tak skonstruowane, że internauta musi je otworzyć, aby wejść na interesującą go stronę WWW. Wykorzystują to reklamodawcy, o czym świadczy wzrost wydatków na tę formę reklamy (zob. ramka Wzrost wydatków na różne formy internetowej reklamy).

Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Reklama w Internecie: irytująca, ale skuteczna

Dla firm ważne jest, że dzięki tej formie promocji udaje im się osiągać założone cele. Reklama w Internecie umożliwia bowiem skierowanie oferty do wąskiej, ale precyzyjnie określonej grupy klientów (dane dotyczące oglądalności poszczególnych witryn pozwalają dokładnie zdefiniować grupę docelową).

Wyniki badań mogą więc pomóc firmom przygotować takie przekazy reklamowe, które będą zaspokajać oczekiwania internautów i jednocześnie skutecznie wspierać działania marketingowe firm.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!