Jak stwierdzić, która aplikacja mobilna okaże się najpopularniejsza w 2020 roku, jeśli na kartkach kalendarza widać dopiero styczeń? Oczywiście – poprzez prognozę. W tym przypadku przewidywanie, która aplikacja mobilna będzie pobierana największą liczbę razy, może być jednak stosunkowo łatwe. Choć także zaskakujące.
Facebook – zmierzch dominacji?
Czemu lista najbardziej popularnych aplikacji mobilnych roku 2020 może okazać się zaskakująca? Wiele osób mogło przyzwyczaić się już do dominacji Facebooka, ponieważ od zestawienia najczęściej ściąganych aplikacji mobilnych w latach 2016 i 2017 wiało wręcz nudą, monotonią i powtarzalnością. Za każdym razem pierwsze cztery miejsca zajmowały aplikacje Facebooka: WhatsApp, Messenger, Facebook i Instagram.
Ale w 2018 roku coś drgnęło – na czwarte miejsce, przed Instagrama, wskoczyła chińska aplikacja TikTok. Natomiast w roku 2019 była już druga, a jeśli weźmiemy pod uwagę tylko App Store – nawet pierwsza. I to bez wliczania rynku chińskiego, na którym TikTok funkcjonuje pod nazwą Douyun i działa na oddzielnych serwerach.
Trend jest wyraźny, dlatego łatwo przewidzieć, że w 2020 roku to właśnie TikTok stanie się najpopularniejszą aplikacją mobilną świata.
Do czego służy TikTok?
Tak jak w przypadku innych najpopularniejszych aplikacji mobilnych TikTok funkcjonuje jako narzędzie do komunikacji i kontaktów społecznościowych. Służy do tworzenia i udostępniania krótkich (od 3 do 15/60 s) materiałów wideo, wraz z wieloma dodatkowymi efektami i prostą edycją wspomaganą algorytmami. Dobrze widać to na tych kilkunastu przykładach:
W 2018 roku dostępny był w ponad 150 krajach świata, w 75 wersjach językowych.
TikTok – znaczenie biznesowe
Tak jak w przypadku innych popularnych aplikacji i mediów społecznościowych, z punktu widzenia biznesowego TikTok to przede wszystkim ważna – coraz ważniejsza – platforma marketingowa. Dotyczy to zwłaszcza firm, które adresują swoją ofertę do ludzi młodych – w zależności od kraju 65–80% osób korzystających z TikToka nie ma jeszcze 30 lat, a jedna piąta – nawet 20 lat. Przeciętny użytkownik tej aplikacji korzysta z niej przez niecałą godzinę dziennie, uruchamiając ją kilkukrotnie (użytkownicy w USA średnio 8 razy na dzień).
Oczywiście TikTok – podobnie jak YouTube czy Facebook – to miejsce nie tylko do tradycyjnych wyświetlania reklam, ale wykorzystywania nowoczesnych form docierania do klientów, takich jak marketing bezpośredni, reklama natywna czy współpraca z influencerami. Znaczenie tego kanału rośnie – również w Europie TikTok znalazł się w 2019 na drugim miejscu listy aplikacji najchętniej ściąganych z Google Play i App Store.