Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Najpopularniejsza aplikacja mobilna w 2020 roku

21 stycznia 2020 3 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Najpopularniejsza aplikacja mobilna w 2020 roku

Streszczenie: W 2020 roku dominacja Facebooka wśród najczęściej pobieranych aplikacji mobilnych zaczęła słabnąć. Wcześniej, w latach 2016 i 2017, pierwsze cztery miejsca w rankingach zajmowały aplikacje należące do Facebooka: WhatsApp, Messenger, Facebook i Instagram. Jednak w 2020 roku na podium pojawił się nowy lider, co może być zaskoczeniem dla wielu użytkowników. MitsmrMitsmr+1Mitsmr+1

Pokaż więcej

Jak stwierdzić, która aplikacja mobilna okaże się najpopularniejsza w 2020 roku, jeśli na kartkach kalendarza widać dopiero styczeń? Oczywiście – poprzez prognozę. W tym przypadku przewidywanie, która aplikacja mobilna będzie pobierana największą liczbę razy, może być jednak stosunkowo łatwe. Choć także zaskakujące.

Facebook – zmierzch dominacji?

Czemu lista najbardziej popularnych aplikacji mobilnych roku 2020 może okazać się zaskakująca? Wiele osób mogło przyzwyczaić się już do dominacji Facebooka, ponieważ od zestawienia najczęściej ściąganych aplikacji mobilnych w latach 2016 i 2017 wiało wręcz nudą, monotonią i powtarzalnością. Za każdym razem pierwsze cztery miejsca zajmowały aplikacje Facebooka: WhatsApp, Messenger, Facebook i Instagram.

Ale w 2018 roku coś drgnęło – na czwarte miejsce, przed Instagrama, wskoczyła chińska aplikacja TikTok. Natomiast w roku 2019 była już druga, a jeśli weźmiemy pod uwagę tylko App Store – nawet pierwsza. I to bez wliczania rynku chińskiego, na którym TikTok funkcjonuje pod nazwą Douyun i działa na oddzielnych serwerach.

Trend jest wyraźny, dlatego łatwo przewidzieć, że w 2020 roku to właśnie TikTok stanie się najpopularniejszą aplikacją mobilną świata.

Do czego służy TikTok?

Tak jak w przypadku innych najpopularniejszych aplikacji mobilnych TikTok funkcjonuje jako narzędzie do komunikacji i kontaktów społecznościowych. Służy do tworzenia i udostępniania krótkich (od 3 do 15/60 s) materiałów wideo, wraz z wieloma dodatkowymi efektami i prostą edycją wspomaganą algorytmami. Dobrze widać to na tych kilkunastu przykładach:

Obejrzyj nagranie.

W 2018 roku dostępny był w ponad 150 krajach świata, w 75 wersjach językowych.

TikTok – znaczenie biznesowe

Tak jak w przypadku innych popularnych aplikacji i mediów społecznościowych, z punktu widzenia biznesowego TikTok to przede wszystkim ważna – coraz ważniejsza – platforma marketingowa. Dotyczy to zwłaszcza firm, które adresują swoją ofertę do ludzi młodych – w zależności od kraju 65–80% osób korzystających z TikToka nie ma jeszcze 30 lat, a jedna piąta – nawet 20 lat. Przeciętny użytkownik tej aplikacji korzysta z niej przez niecałą godzinę dziennie, uruchamiając ją kilkukrotnie (użytkownicy w USA średnio 8 razy na dzień).

Oczywiście TikTok – podobnie jak YouTube czy Facebook – to miejsce nie tylko do tradycyjnych wyświetlania reklam, ale wykorzystywania nowoczesnych form docierania do klientów, takich jak marketing bezpośredni, reklama natywna czy współpraca z influencerami. Znaczenie tego kanału rośnie – również w Europie TikTok znalazł się w 2019 na drugim miejscu listy aplikacji najchętniej ściąganych z Google Play i App Store.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!