Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE

Najpierw klient! Co musi się zmienić w sprzedaży?

15 listopada 2018 5 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Najpierw klient! Co musi się zmienić w sprzedaży?

Streszczenie: Cyfrowa transformacja zmienia sposób, w jaki klienci zachowują się i kupują, co zmusza firmy do dostosowania swoich strategii sprzedaży. Klienci, obciążeni nadmiarem informacji, coraz częściej potrzebują wsparcia sprzedawców w podejmowaniu decyzji, które mają poważne konsekwencje dla ich biznesów. Sprzedawcy powinni dostosować swoje podejście do nowych zwyczajów zakupowych klientów, które wymagają szybkich działań i wsparcia. Daly wskazuje na cztery poziomy oddziaływania na klienta: od potrzeby pomocy przy zakupie, przez prowadzenie klienta, aż po pełne partnerstwo. Zrozumienie tych poziomów pozwala firmom optymalizować strategię sprzedaży, dopasowując ją do indywidualnych potrzeb klientów.

Pokaż więcej

Cyfrowa transformacja wywołuje głębokie zmiany w sposobie zachowania i kupowania klientów. Jak na nie reagować? Jak dostosowywać sprzedaż do nowych warunków? Czas na konkretne podpowiedzi!

W ciągu dwóch minut, które poświęcisz na przeczytanie tego artykułu, ludzie na całym świecie wyślą 300 milionów e‑maili, obejrzą 15 milionów filmów na YouTubie i wprowadzą 8 milionów zapytań do wyszukiwarki. Klienci przeprowadzą 6 milionów transakcji, a wszyscy wyślą 10 milionów emotikonek. Świat porusza się w tempie internetu i robi to coraz szybciej. Donal Daly w książce „Harvard Business Review Polska” pisze, jak w takich warunkach sprzedawać, dostarczając wartość klientom i nie wypaść z ich łask.

Cyfrowa transformacja jest tutaj opisana nie tylko przez pryzmat nowych technologii, ale także – a nawet i przede wszystkim – przez pryzmat ludzi. Autor rzuca nowe światło na budowanie efektywnego systemu sprzedażowego adekwatnego do zwyczajów cyfrowych tubylców – klientów, którzy o wiele szybciej niż większość firm przyswoili nowe technologie. Korzystają z nich nieustannie, przez co zmieniły się ich zwyczaje nabywcze, a także oczekiwania wobec sprzedawców. Zmiany te są widoczne zarówno w B2B, jak i B2C. Jak się do nich zaadaptować?

Dostosuj sprzedaż do nowych zwyczajów kupujących »

Najpierw trzeba zrozumieć sytuację przeciążonych informacyjnie klientów. Zdaniem Daly’ego paradoksalnie coraz częściej potrzebują oni wsparcia handlowców:

Wraz z rosnącą złożonością otoczenia klienci zmagają się z coraz dłuższą listą pilnych spraw biznesowych. Konieczność podejmowania decyzji i szybkiego działania wywołuje w nich uczucie olbrzymiego niepokoju. Sprzedawca staje przed wyjątkową szansą rozwiązania problemu klienta, jeśli zrozumie, że konsekwencje złej decyzji zakupowej są zwykle dużo poważniejsze dla klienta niż konsekwencje utraconej transakcji dla sprzedawcy.

Firmy powinny zmienić sposób myślenia o docelowych nabywcach, co przełoży się na poprawę obopólnej relacji. Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie siły oddziaływania na klienta. Pomaga w tym model struktury oddziaływania na klientów, który uwzględnia:

  • Poziom oddziaływania 0. Nie potrzebuję pomocy

  • Poziom oddziaływania 1. Pomóż mi kupić

  • Poziom oddziaływania 2. Poprowadź mnie

  • Poziom oddziaływania 3. Zostań moim partnerem

Określenie siły oddziaływania na kupujących pomaga liderom sprzedaży optymalizować zaangażowanie w relacje między nabywcą a sprzedawcą, a następnie wybrać model sprzedaży zaangażowanej odpowiadający kontekstowi sprzedaży oraz współpracy z klientem. Na przykład w poziomie pierwszym strategia sprzedażowa powinna polegać na przyspieszaniu sprzedaży i minimalizowaniu kosztów dzięki dopasowaniu działań do procesu zakupowego klienta. Daly zwraca uwagę, że wiedza o poziomach oddziaływania pozwala nam określić strategiczną wartość sprzedawcy – jest ona wprost proporcjonalna do poziomu oddziaływania na klienta.

„Sprzedaży w erze cyfrowej transformacji” autor rozlicza firmy z wielu ułomności, które doprowadziły do sytuacji, gdy odsetek handlowców realizujących plany sprzedażowe znajduje się na najniższym poziomie od siedmiu lat. Pokazuje też proste rozwiązania, które sprawdzają się z powodzeniem u jego klientów. Podsuwa szerokie spektrum narzędzi, pozwalających uporządkować i zorganizować sprzedaż cyfrową – są to m.in.: proces mapowania, metodologie oraz technologie związane z poziomami oddziaływania na klienta, model sprzedaży zaangażowanej, testy diagnozujące obecny poziom sprzedaży i problemy, z którymi się boryka.

Każda współczesna firma jest zasadniczo firmą technologiczną, czy tego chce, czy nie. Książka Daly’ego to przewodnik dla osób związanych ze sprzedażą i marketingiem, z którym łatwiej odnajdą się w tej rzeczywistości i zadbają o efektywność swoich działań. Autor prezentuje klientocentryczny model sprzedaży, który pozwala firmom wygrywać w wyścigu po uwagę klientów. Przytacza wiele przykładów, a swoją wizję sprzedaży (popartą doświadczeniem i badaniami) wyłuszcza w przystępny sposób, uzupełniając tekst licznymi przejrzystymi wizualizacjami. Choć prezentowana w książce filozofia „najpierw klient” nie jest nowa, nowe są sposoby na jej urzeczywistnianie.

Podczas konferencji „Harvard Business Review Polska” dotyczącej nowych zasad sprzedaży ze sceny padły słowa, że książka Daly’ego jest biblią sprzedaży. Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem, ponieważ publikacja ta porządkuje wiele dobrych, znanych już nam, praktyk z zakresu organizacji sił sprzedażowych. Uzupełnia je jednak o współczesny kontekst, dostarczając wiedzy o nowych technologiach i sztucznej inteligencji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!