Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Gigantyczne czeki z loterii mogą być prawdziwe

16 lipca 2019 2 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Gigantyczne czeki z loterii mogą być prawdziwe

Streszczenie: Według prawa amerykańskiego czek nie musi być wystawiony na specjalnym blankiecie; kluczowe są zawarte na nim dane. Oznacza to, że nawet te ogromne, symboliczne czeki wręczane zwycięzcom loterii mogą być prawnie wiążące. Jednak w praktyce, ze względu na trudności z realizacją takich czeków w bankach, zwykle wydaje się standardowe czeki lub dokonuje przelewów bankowych. Mitsmr+1Mitsmr+1

Pokaż więcej

CZY WIESZ, ŻE: Według prawa amerykańskiego czek nie musi wykorzystywać specjalnego blankietu. Ważne są dane.

Jak wyobrażamy sobie szczęśliwego zwycięzcę loterii pieniężnej? Uśmiechnięty od ucha do ucha, konfetti, fanfary, światła, ale przede wszystkim ogromniasty czek trzymany z trudem w obu rękach. Z wyraźnie widoczną wysokością wygranej, oczywiście.

I tu niespodzianka. Tego typu czek – według prawa amerykańskiego – może zostać zrealizowany w banku. Według opinii Bank Administration Institute (BAI), czyli organizacji zajmującej się analizą usług finansowych w Stanach Zjednoczonych, najważniejszy nie jest papier, na którym czek został wypisany, ale zawarte na nim informacje. Tak naprawdę nie musi to być nawet papier – teoretycznie możliwa jest chociażby sytuacja, w której zrozpaczony klient oderwie kawałek białej koszuli i wypisze na niej taksówkarzowi czek po zorientowaniu się, że zapomniał z domu portfela.

Oczywiście fakt, że coś jest możliwe, nie oznacza, że warto tak postępować. Tym bardziej, że liczba informacji, które powinien zawierać prawidłowo wypełniony czek, jest dość duża (m.in. imię i nazwisko właściciela, odpowiedni zwrot przed imieniem i nazwiskiem odbiorcy, nazwa banku wraz miastem i stanem, data, suma pieniędzy w cyfrach, suma pieniędzy w słowach, wyraźny podpis…) i łatwo przeoczyć coś, o czym przypomina tradycyjny blankiet czekowy.

Z drugiej strony… wyobrażamy sobie sytuację, w której ktoś wkracza do banku z ogromniastym czekiem na ogromniastą sumę – i rzeczywiście go realizuje! Mina kasjerki lub kasjera – choć to przecież bank i wszystkie kwestie finansowe powinny być precyzyjnie ustalone – bezcenna 😉

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!