Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
BIZNES I TECHNOLOGIE
Magazyn (Nr 14, wrzesień - listopad 2022)
Polska flaga

Cyberbezpieczeństwo w czasach cyberwojny

1 września 2022 27 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Cyberbezpieczeństwo w czasach cyberwojny

Streszczenie: Cyberbezpieczeństwo stało się kluczowym elementem w czasie wojny, w której ataki wirtualne są niemniej istotne niż działania fizyczne. Rosja intensyfikuje cyberataków w odwecie na nałożone sankcje gospodarcze, a Ukraina stara się kontratakować, angażując setki tysięcy hakerów. Przykładem jest próba włamania się do sieci NATO przez rosyjskich cyberprzestępców, którzy wykorzystali phishing do wykradania danych. Ataki tego typu stają się coraz powszechniejsze, a walka w cyberprzestrzeni toczy się równolegle z tradycyjnymi starciami. W tym kontekście kwestie ochrony danych i zabezpieczeń cyfrowych stają się nieodzownym elementem przygotowań na współczesne zagrożenia.

Pokaż więcej

Jeśli dopiero teraz wprowadzasz ochronę cybernetyczną w swojej firmie, prawdopodobnie jest już za późno.

Sankcje gospodarcze nałożone na Rosję spowodowały, że w odwecie kraj ten zintensyfikował działania o charakterze cyberterrorystycznym. Strona ukraińska nie pozostaje dłużna. Oba kraje walczą więc nie tylko fizycznie, ale także wirtualnie. Jak podaje CNBC, powołując się na dział badawczy amerykańsko‑izraelskiego międzynarodowego dostawcy oprogramowania z zakresu cyberbezpieczeństwa, firmy Check Point Software Technologies, liczba ataków przeprowadzanych przez oba kraje (Rosję i Ukrainę) od wybuchu wojny jest „oszałamiająca”. Władze Ukrainy szacują, że około 400 tys. hakerów zgłosiło się, by pomóc Ukrainie walczyć z rosyjskimi cyberatakami. Rosyjscy hakerzy 30 marca 2022 roku próbowali przeniknąć do sieci NATO i sił zbrojnych niektórych krajów Europy Wschodniej. Grupa Analizy Zagrożeń Google’a, która wykryła próbę ataku, nie podaje, czyje siły zbrojne były celem „kampanii phishingowych związanych z danymi uwierzytelniającymi”, jaką według Google’a rozpoczęła rosyjska grupa Coldriver (znana również jako Callisto). Phishing służy do wykradania danych użytkowników, takich jak loginy, dane kart kredytowych – za pomocą zawirusowanych e‑maili, spreparowanych w taki sposób, aby zgrabnie udawały pochodzenie z wiarygodnego źródła. Wiadomo, że phishingowe wiadomości wysłane przez Coldrivera pochodziły z nowo utworzonych kont Gmail, lecz wysyłane były na konta innych dostawców usług pocztowych. Z tego względu nie wiadomo, czy ataki zakończyły się sukcesem. W momencie pisania tego artykułu nie jest też pewne, czy Coldriver współpracuje z rosyjskim rządem. Niemniej należy zdawać sobie sprawę, że w naszej cyberprzestrzeni trwa regularna cyberwojna.

Zostało 95% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!