Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Co Polacy kupują w sieci

1 kwietnia 2019 9 min czytania
Wojciech Bogdan
Marcin Nowakowski
Zdjęcie Jakub Stefański - Partner lokalny w firmie McKinsey & Company
Jakub Stefański
Co Polacy kupują w sieci

Walka o klienta w sektorze dóbr konsumpcyjnych (1) jest dziś intensywna i zróżnicowana jak nigdy dotąd. Detaliści rywalizują z przedsiębiorstwami, które do niedawna były ich dostawcami, a obecnie sprzedają swoje produkty online. Firmy produkujące towary konsumpcyjne coraz częściej konkurują z markami własnymi sieci handlowych. Z kolei zarówno detaliści, jak i producenci towarów konsumpcyjnych muszą sprostać konkurencji w postaci sklepów internetowych, które oferują szeroką gamę produktów, pozytywne doświadczenie zakupowe, personalizację, szybką dostawę. Jak w tej sytuacji odnajduje się polski klient?

W ubiegłym roku zakupy towarów konsumpcyjnych w Polsce dokonywane za pośrednictwem internetu w porównaniu z zakupami w sklepach stacjonarnych stanowiły zaledwie 2,3% łącznej wartości rynku detalicznego dla tych produktów. Podobna sytuacja jest w Niemczech, jednak już w Chinach i Wielkiej Brytanii online kupuje się dużo więcej. W Wielkiej Brytanii zakupy spożywcze online zostały wprowadzone przez lokalne supermarkety (np. Tesco, ASDA, Sainsbury’s) w 2009 roku, na tym rynku są również obecni gracze tacy jak Amazon i Ocado, co doprowadziło do szybkiego rozwoju e‑commerce. W Polsce, porównaniu z Wielką Brytanią i Niemcami, inna jest również struktura koszyka zakupów. Dokonując zakupów towarów konsumpcyjnych w internecie, Polacy najczęściej wybierają towary trwałe, przede wszystkim artykuły dla zdrowia i urody.

Udział sprzedaży internetowej w całkowitej sprzedaży towarów konsumpcyjnychIndeks górny 1 (w %)

Popularność e‑handlu

Rośnie odsetek cyfrowych Polaków (osób w wieku 15–64 lata, które korzystają z internetu – badanie McKinsey & Company Cyfrowi Polacy – e‑rewolucja przyśpiesza), dla których internet stał się główną częścią życia. 64% z nich robi jak najwięcej rzeczy w sieci, co oznacza wzrost o 15 p.p. w stosunku do 2016 roku. Skłonność do rozszerzania wybranych sfer życia codziennego o rozwiązania cyfrowe znajduje odzwierciedlenie również w zakupach dóbr konsumpcyjnych. Pomiędzy rokiem 2016 a 2018 udział osób, które dokonują zakupu w internecie, wzrósł o 14 p.p., z 11% do 25%. Oba trendy dotyczą wszystkich grup wiekowych.

Odkryj zarządzanie sprzedażą na nowo »

Cyfrowi Polacy chętniej decydują się na zakup w internecie dóbr konsumpcyjnych o dłuższej trwałości (artykuły dla zdrowia i urody, chemia gospodarcza, leki bez recepty, suplementy diety i odżywki) niż artykułów spożywczych. 38% Polaków obecnych w przestrzeni cyfrowej w ciągu ostatniego pół roku dokonało zakupu kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała. Podobny poziom sprzedaży odnotowały cieszące się dużą popularnością artykuły wyposażenia wnętrz oraz odzież (ich zakupu dokonało odpowiednio 30% i 48% cyfrowych Polaków). Podobnie niemal co trzeci cyfrowy Polak kupował środki czyszczące online. W obu wspomnianych kategoriach pomiędzy rokiem 2016 a 2018 udział Polaków, którzy dokonali zakupu w internecie, wzrósł o 24–25 p.p. Jednocześnie rośnie odsetek Polaków kupujących online artykuły spożywcze, jednak wzrost wykorzystania kanału online w tej kategorii jest dużo mniejszy i wyniósł tylko 5 p.p.

Udział kategorii produktowych w internetowej sprzedaży towarów konsumpcyjnych (w %)

Wygodne zakupy

Tradycyjnie sprzedaż towarów konsumpcyjnych w internecie opierała się na niskich cenach i możliwości zakupu dużych ilości towaru. Obecnie ponad połowa Polaków przy podejmowaniu decyzji o zakupach online kieruje się poziomem cen, oszczędnością czasu i wygodą. Znaczenie poszczególnych czynników różni się jednak pomiędzy grupami wiekowymi. Polacy powyżej 45. roku życia wskazują niższe ceny i promocje jako powód zakupów w internecie 1,5–2 razy częściej niż oszczędność czasu i wygodę, natomiast w przypadku konsumentów w wieku 35–44 lata różnice te są niewielkie. Warto zauważyć, że wśród najmłodszej wiekowo grupy oszczędność czasu i szybkość zakupów są ważniejsze od niskich cen.

Cyfrowi Polacy chętniej decydują się na zakup w internecie dóbr konsumpcyjnych o dłuższej trwałości niż artykułów spożywczych.

W odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów rośnie dostępność artykułów spożywczych online oferowanych przez lokalnych graczy. Bardzo szybko na ten trend odpowiedział Amazon Prime, znany z usługi „click and deliver”, który wdrożył usługę Prime Pantry. Pozwala ona członkom Amazon Prime kupować w internecie artykuły spożywcze i produkty gospodarstwa domowego oraz odbierać je w domu następnego dnia. Amazon eksperymentuje również z usługą Prime Now, która pozwala dostarczać towary konsumpcyjne w ciągu dwóch godzin w obrębie danego miasta. Z kolei cyfrowy asystent Alexa umożliwia zamawianie towarów konsumpcyjnych za pomocą głosu.

44% Polaków korzysta z telefonu lub smartfona na różnych etapach zakupów internetowych (zobacz ramkę Jakich urządzeń używają Polacy do internetowych zakupów). Wykorzystanie technologii mobilnych nie jest jednolite dla wszystkich grup wiekowych. Polacy powyżej 45. roku życia zakupów internetowych dokonują na ogół za pośrednictwem komputerów stacjonarnych lub laptopów; tylko co czwarty ankietowany używa smartfona. Tymczasem najmłodsi respondenci korzystają zarówno z technologii mobilnych, jak i stacjonarnych.

Jakich urządzeń używają Polacy do internetowych zakupów (w %)

Jak dotrzeć do cyfrowych Polaków

Obserwowane zmiany w sprzedaży towarów konsumpcyjnych w internecie wymagają od producentów zmian w sposobie współpracy ze sprzedawcami detalicznymi oraz komunikowania się z klientem. Badania przeprowadzone przez McKinseya pozwalają wskazać cechy przedsiębiorstw, które odniosły sukces w sprzedaży wielokanałowej. Należy do nich intensywna współpraca pomiędzy zespołami reprezentującymi różne funkcje w celu szybkiej odpowiedzi na poparte analizami zmiany w zachowaniach konsumentów (np. szybkiego wprowadzania na rynek nowych, trendowych produktów). Strategia ta wymaga z kolei wsparcia sieci, łańcucha dostaw i procesów, które pozwalają organizacji na szybkie testowanie, naukę i dostosowywanie się do zmian zachodzących na rynku. Aby zapewnić firmie silną pozycję w handlu internetowym, należy:

Określić strategię kanału sprzedaży, obejmującą ocenę obszarów i miejsc obecności w kanale online (m.in. przez odpowiedni dobór partnerów handlowych). Należy ustalić, które towary i usługi chcemy oferować w internecie, a które we własnych sklepach stacjonarnych lub w sprzedaży detalicznej. Strategia musi być wyraźnie podzielona na segmenty z definicjami dla każdego kanału, grupy klientów, kategorii produktu i lokalizacji. Aby sprostać temu zadaniu, należy dobrze poznać preferencje klientów, ich nawyki oraz motywacje.

Zakupy dóbr konsumpcyjnych w internecie

Procent Polaków, którzy dokonali zakupu w danej kategorii w ciągu ostatnich sześciu miesięcy

Zautomatyzować proces gromadzenia danych z różnych źródeł i korzystania z zaawansowanych narzędzi analitycznych. Analityka danych służy generowaniu precyzyjnych informacji o klientach oraz wspieraniu sprzedawców detalicznych obecnych w przestrzeni online zaleceniami co do działań marketingowych (podobnie jak ma to miejsce przy wspieraniu inicjatyw handlowych w sklepach tradycyjnych).

Zintegrować podejmowanie decyzji dotyczących cen, promocji i asortymentu w ramach kanałów tradycyjnych i cyfrowych. Aby podejmować decyzje biznesowe, które są wartościowe dla całego przedsiębiorstwa, a nie tylko dla poszczególnych części, należy postrzegać swoją firmę jako integralną całość. Osiągnięcie tego celu wymaga tworzenia interdyscyplinarnych zespołów (obejmujących np. marketing, obsługę klienta, finansowanie łańcucha dostaw, operacje sklepu stacjonarnego, planowanie strategiczne, IT). Zespoły te należy powołać wraz z rozpoczęciem sprzedaży w internecie i umożliwić im podejmowanie szybkich decyzji.

Cyfryzacja szybko zbliża się do punktu zwrotnego, w którym najbardziej efektywne przedsiębiorstwa na długo staną się liderami sektora.

Inwestować w rozwój nowych umiejętności, odpowiednich dla sprzedaży internetowej, oraz bardziej zaawansowanych praktyk obejmujących dostosowywanie asortymentu, odpowiednią prezentację produktów i promocje w kanale online.

Często modyfikować asortyment poprzez mikrosegmentację uwzględniającą zróżnicowanie pomiędzy kanałami sprzedaży oraz możliwości wykorzystania internetu do mikrotestowania innowacji produktowych i wykrywania nowych trendów konsumenckich.

Korzystać z nowych technologii mobilnych, takich jak spersonalizowane rekomendacje bazujące na zaawansowanej analityce preferencji konsumentów.

Handel towarami konsumpcyjnymi coraz częściej odbywa się za pośrednictwem internetu. W kategorii towarów konsumpcyjnych cyfryzacja szybko zbliża się do punktu zwrotnego, w którym najbardziej efektywne przedsiębiorstwa na długo staną się liderami sektora. Producenci towarów konsumpcyjnych mają szansę na rentowny rozwój w przestrzeni online, muszą jednak zdać egzamin z kilku przedmiotów: szybkiego dostosowania się do zmieniających się oczekiwań klientów, zrozumienia dynamiki poszczególnych kategorii w internecie oraz współpracy z odpowiednimi partnerami handlowymi i najlepszym eksponowaniem towarów w sklepach internetowych.

(1) Za dobra konsumpcyjne uznajemy produkty szybko rotujące, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, środki piorące, myjące i czyszczące oraz leki bez recepty, suplementy diety i odżywki.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!