Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Co okazało się najlepszą inwestycją dekady?

17 stycznia 2020 3 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Co okazało się najlepszą inwestycją dekady?

Streszczenie: W maju 2010 roku węgierski programista Laszlo Hanyecz dokonał pierwszej na świecie transakcji opłaconej kryptowalutą, zamawiając dwie pizze za 10 tysięcy bitcoinów. Wartość tej transakcji, w przeliczeniu na ówczesny kurs, wynosiła blisko 90 milionów dolarów. Bitcoin okazał się najlepszą inwestycją ostatniej dekady, a jego wartość znacząco wzrosła od tamtego czasu. Mitsmr+2Mitsmr+2Mitsmr+2

Pokaż więcej

W maju 2010 roku węgierski programista Laszlo Hanyecz zamówił dwie pizze. Duże, z klasycznymi dodatkami – takimi jak kiełbasa, papryka, pieczarki czy pomidory – plus ser, oczywiście. A wiemy o tych pizzach tak dużo – mimo że minęło już niemal 10 lat od tamtego zamówienia – z dwóch powodów. Była to pierwsza na świecie transakcja opłacona za pomocą kryptowaluty, a po drugie, Laszlo zapłacił za te dwie pizze 10 tysięcy bitcoinów.

Bitcoin!

Tak, to właśnie bitcoin okazał się najlepszą inwestycją ostatniej dekady. Kiedy rok temu Laszlo Hanyecz znów zamówił dwie pizze, zapłacił za nie 0,00649 BTC. Albo inaczej – licząc po dzisiejszym kursie (17.01.2020 r.), za te dwie pierwsze, historyczne, pizze sprzed niemal 10 lat Węgier zapłacił blisko… 90 milionów dolarów. Nawet jeśli podzielilibyśmy każdą z nich na osiem kawałków, to nadal każdy taki trójkącik wart był ponad 5,5 miliona dolarów!

Warto jednak przypomnieć, że inwestowanie w tamtym czasie w bitcoiny zdecydowanie nie wydawało się opłacalne. Kryptowaluta powstała na początku 2009 roku, lecz jeszcze kilka lat później – w połowie 2013 roku – bitcoin kosztował niewiele więcej niż w chwili startu. Dopiero pod koniec tamtego roku pojawił się pierwszy bardzo wyraźny skok – bitcoin przekroczył 1000 dolarów. Prawdziwy „rollercoaster” wartości tej kryptowaluty rozpoczął się jednak w roku 2017 – i trwa do dziś. W tym czasie bitcoin zwyżkował, pikował, wznosił się i spadał. Zbliżył się nawet w pewnym okresie do wartości 20 tysięcy dolarów, zaś obecnie wyceniany jest na niecałe 9 tysięcy.

I nie tylko Bitcoin…

Inwestowanie w kryptowaluty okazało się – przynajmniej jeśli chodzi o Bitcoina i Ethereum – bardzo zyskownym przedsięwzięciem. Wspaniałe fortuny można było jednak zbudować w ostatniej dekadzie bazując także na akcjach kilku firm, co ciekawe – nie tylko z branży technologicznej.

Jeśli zatem ktoś będzie miał pod ręką wehikuł czasu i zaplanuje cofnięcie się właśnie o 10 lat, to fajnie by było, gdyby wziął ze sobą tę listę:

Co nas w niej zaskakuje? Chociażby obecność firm wytwarzających pizze (znowu pizze!) albo ubrania. To dowód na to, że wzrost – nawet szalenie duży – może nastąpić niemal w każdej branży, niekoniecznie technologicznej. Choć… mimo wszystko często jest to związane z intensywniejszym niż zwykle wykorzystywaniem nowoczesnych technologii cyfrowych.

A tak na marginesie – nie każdy, kto zna historię dwóch słynnych pizz, wie, że Laszlo bardzo zasmakował w tej odmianie włoskiej kuchni. Minął maj, czerwiec, lipiec, a on zamawiał regularnie kolejne pizze, płacąc za nie za każdym razem stałą cenę 10 000 BTC – aż do 4 sierpnia 2010 roku. To razem byłoby…

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!