Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE

CFO otwarci na nowe technologie IT

19 grudnia 2024 3 min czytania
Robert Czarniewski
Materiał Partnera Polcom
CFO otwarci na nowe technologie IT

Streszczenie: Dyrektorzy finansowi coraz częściej dostrzegają rolę nowych technologii jako narzędzi przewagi konkurencyjnej, a nie zagrożenia. W najnowszym badaniu EY jedynie 10% CFO uważa innowacje za ryzykowne, podczas gdy 38% planuje wdrożenia sztucznej inteligencji w firmie w ciągu najbliższego roku. Rosnącym priorytetem są też technologie chmurowe: przewiduje się, że do 2025 roku aż 85% firm będzie realizować strategię „cloud-first”. CFO widzą w AI i chmurze drogę do automatyzacji powtarzalnych procesów, lepszej analizy danych i sprawniejszego reagowania na dynamiczne zmiany rynkowe. Technologiczna adaptacja staje się też kluczowa dla przyciągania talentów i budowania nowoczesnego środowiska pracy. Firmy, które zwlekają z migracją z modeli on‑premise na skali do rozwiązań elastycznych i skalowalnych, mogą zostać w tyle pod względem kosztów, efektywności i konkurencyjności.

Pokaż więcej

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez EY na temat priorytetów CFO wskazują, że dyrektorzy finansowi zaczynają dostrzegać potencjał sztucznej inteligencji w usprawnianiu procesów biznesowych. Jedynie 10% z nich postrzega nowe technologie jako ryzyko.

Wyniki badania EY pokazują, że w ciągu najbliższych trzech lat, aż 30% CFO planuje dostosowanie strategii swoich firm do bieżących trendów technologicznych. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się sztuczna inteligencja, która automatyzuje kluczowe procesy firmowe. Aż 38% CFO zamierza wprowadzić rozwiązania AI w swojej firmie w najbliższych 12 miesiącach.

Równocześnie rośnie znaczenie elastycznych i skalowalnych technologii chmurowych. Według prognoz Gartnera, aż 85% firm na świecie będzie chciało implementować strategię „cloud‑first” do 2025 roku. Analitycy podkreślają, że chmura stanie się kluczowym elementem „nowych cyfrowych doświadczeń”. Może to oznaczać, że przedsiębiorstwa, które nie dostosują się do tego trendu i nadal będą opierać swoje procesy IT na tradycyjnym modelu infrastruktury on‑premise, będą one na wysokie koszty utrzymania środowisk informatycznych oraz staną się mniej konkurencyjne na rynku.

Nowe technologie, takie jak AI i chmura, coraz częściej są postrzegane przez CFO jako rozwiązania pozwalające na skalowalność w obliczu nieoczekiwanych zmian na rynku oraz wspierające pracę z dużymi zbiorami danych. „Wszyscy mamy nadzieję, że ktoś lub coś zdejmie z nas część obowiązków” – wskazują ankietowani w badaniu EY, mając najczęściej na myśli najmniej lubiane, powtarzalne zadania. Wskazane technologie nie tylko przyspieszają analizę danych, ale także pomagają lepiej zrozumieć trendy i procesy biznesowe.

Warto zaznaczyć, że dla pracowników z mniejszym stażem zawodowym nowe technologie są nieodłącznym elementem współczesnego biznesu. Oczekują oni pracy w dynamicznym środowisku, które stawia na innowacje i rozwój. Firmy, które odpowiedzą na te potrzeby, mogą liczyć na budowanie przewag konkurencyjnych i przyciągnięcie utalentowanych specjalistów.

Dane EY i Gartnera jednoznacznie wskazują, że sztuczna inteligencja i chmura stają się kluczowymi narzędziami w budowaniu strategii finansowych na najbliższe lata. Nie dziwi więc to, że jedynie 10% CFO obawia się wdrażania innowacji.

W dobie cyfrowej transformacji umiejętność szybkiej adaptacji i implementacji nowych technologii stanie się kluczowym czynnikiem wpływającym na rozwój przedsiębiorstw. Jak pokazują dane firmy, które zdecydują się działać proaktywnie, mogą nie tylko zoptymalizować swoje operacje biznesowe, ale także zdobyć większy udział w rynku, przyciągając pracowników i klientów wymagających elastyczności i innowacji. Taka tendencja sprawia, że jako CFO powinniśmy spoglądać na rozwój firmy w możliwe szeroki sposób zachęcając do współpracy działy i zespoły, które w tradycyjnym modelu nie brały udziału w budowaniu długofalowej strategii rozwoju firmy. Obecnie tylko dzięki synergii pomiędzy działami biznesowymi oraz odpowiedzialnymi na technologie firmy są w stanie działać efektywniej, szybciej dostosowywać się do zmian rynku oraz zapewnić sobie stabilny wzrost.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!