Streszczenie: Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) zmienia sposób, w jaki organizacje się uczą i tworzą wartość. Jej unikalne możliwości, jak interakcja w naturalnym języku oraz przetwarzanie nieustrukturyzowanych danych, pozwalają na szybszy transfer wiedzy, większą innowacyjność i wzrost produktywności. Kluczowe jest jednak postrzeganie GenAI nie jako kolejnego narzędzia technologicznego, lecz jako strategicznej kompetencji organizacyjnej. Wymaga to budowania kultury współpracy ludzi i maszyn, wdrażania systematycznego rozwoju kompetencji (np. analogicznie do pasów w sztukach walki) oraz stopniowego strukturyzowania procesów i decyzji.
Współpraca ludzi z agentami AI może znacząco przyspieszyć transfer wiedzy, pobudzić innowacyjność i wzmocnić przewagę konkurencyjną.
Generatywna AI może znacząco zwiększyć zdolność organizacji do uczenia się. Wraz z premierą modelu ChatGPT od OpenAI w listopadzie 2022 r. po raz pierwszy w ponaddwustuletniej historii zaawansowanej automatyzacji maszyny zaczęły odpowiadać na pytania w naturalnym języku. Zamiast konieczności komunikowania się w językach programowania, takich jak Java czy Python, użytkownicy mogli po prostu używać codziennej mowy. To właśnie ta intuicyjność i dostępność sprawiły, że zaledwie dwa miesiące po debiucie narzędzie zyskało ponad 100 mln użytkowników¹.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję