Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Magazyn (Nr 12, marzec 2022)

Projektując produkt, zawsze myśl o cyberbezpieczeństwie

1 marca 2022 23 min czytania
Zdjęcie Keri Pearlson - Dyrektor wykonawcza konsorcjum badawczego Cybersecurity at MIT Sloan (CAMS).
Keri Pearlson
Zdjęcie Keman Huang - Profesor nadzwyczajny na Renmin University of China (Uniwersyt Chiński Renmin] i adiunkt w MIT Sloan School of Management.
Keman Huang
Projektując produkt, zawsze myśl o cyberbezpieczeństwie

Streszczenie: Cyberbezpieczeństwo powinno być integralną częścią procesu projektowania produktów, a nie dodatkiem, który jest uwzględniany dopiero na końcu. Klienci oczekują, że produkty cyfrowe będą bezpieczne, zwłaszcza gdy są one wykorzystywane w połączeniu z innymi rozwiązaniami. Produkt, który integruje zewnętrzne elementy, takie jak czujniki, musi być odpowiednio zabezpieczony, aby nie stanowił „tylnej furtki” dla cyberataków. Praktyka projektowania produktów bez uwzględnienia bezpieczeństwa na wczesnym etapie często prowadzi do kosztownych poprawek lub konieczności całkowitego przeprojektowania produktu. Wczesne uwzględnienie aspektów bezpieczeństwa cyfrowego pozwala na bardziej efektywny rozwój produktów, minimalizując dodatkowe koszty i zwiększając zadowolenie klientów. Zbyt częste jest natomiast, że cyberbezpieczeństwo traktowane jest jako pozycja do dopisania do już istniejącego projektu, co generuje ryzyko powstania luk bezpieczeństwa.

Pokaż więcej

Aby uniknąć ukrytych luk zabezpieczeń, uczyń cyberbezpieczeństwo priorytetowym elementem w procesie rozwoju produktu, zamiast dodawać je na samym końcu.

Panuje powszechna zgoda co do tego, że cyberbezpieczeństwo jest istotnym elementem cyfrowych produktów i usług. Klienci oczekują, że oferowane im rozwiązania cyfrowe będą w pełni zabezpieczone, zwłaszcza kiedy integrują je z własnymi produktami i usługami. Na przykład producent, wykorzystując we własnym urządzeniu czujnik od zewnętrznego dostawcy, całkiem słusznie wymaga, by nie był on podatny na cyberzagrożenia, szczególnie jeśli urządzenie będzie podłączone do internetu. Każde bowiem może stać się taką furtką (tzw. back door), dającą hakerowi dostęp do systemu firmy, umożliwiając wykradanie danych w zasadzie każdego rodzaju, zainfekowanie go złośliwym oprogramowaniem czy pobranie wrażliwych informacji.

Kolejne głośne cyberataki dobitnie dowodzą, że sposoby uwzględniania cyfrowego bezpieczeństwa w procesie tworzenia produktów i usług wciąż zawodzą. Nie dotarliśmy jeszcze do punktu, w którym bezpieczeństwo staje się priorytetem na każdym etapie rozwoju produktu.

Aby tworzone produkty i usługi cyfrowe (zwane tu dla uproszczenia „produktami” albo „ofertą cyfrową”) były prawdziwie bezpieczne, trzeba mieć to na uwadze już na najwcześniejszym etapie ich projektowania. Wprawdzie nie jest to łatwe, jednak tylko takie postępowanie pozwala trzymać koszty w ryzach i pomaga organizacjom skuteczniej spełniać oczekiwania klientów. Niestety, zbyt często cyberbezpieczeństwo jest tym elementem, którym zajmujemy się dopiero wtedy, kiedy produkt został już zaprojektowany.

Dbanie o cyberbezpieczeństwo już we wczesnych fazach projektowania czyni cały proces rozwoju produktu bardziej efektywnym.

Sprawdzając, jak firmy dbają o zabezpieczenia produktów cyfrowych, odkryliśmy, że rzadko bywa ono rozpatrywane na wczesnym etapie projektowania. Projektanci najczęściej skupiają się na tym, by ich produkty były eleganckie, atrakcyjne pod względem marketingowym, ergonomiczne i bogate w funkcje. Systemy je chroniące nierzadko są „doklejane” do prawie gotowego projektu. Co jest spowodowane tym, że część prac dotyczących cyberochrony prowadzonych jest równolegle do procesu tworzenia samego produktu lub wynika z zaangażowania zewnętrznych konsultantów z tej dziedziny, współpracujących z zespołem projektowym. Takie podejście może generować dodatkowe koszty, gdyż zwykle wymaga przeprojektowania produktu lub dodania doń nowych funkcji – a jeśli któryś ze zidentyfikowanych problemów okaże się nieusuwalny, cały projekt może trafić do kosza.

Zostało 92% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!