Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)

Nowe technologie – narzędzie do walki z cyfrowym wykluczeniem

1 sierpnia 2020 8 min czytania
Nowe technologie - narzędzie do walki z cyfrowym wykluczeniem

Dzięki dynamicznemu rozwijaniu technologii telekomunikacyjnych Huawei bierze aktywny udział w walce o likwidację nierówności i włączenie wszystkich w cyfrowy świat. Firma wspiera zarówno cele zrównoważonego rozwoju określone przez ONZ, jak i autorskie projekty na rzecz walki z wykluczeniem, takie jak skupiona na integracji cyfrowej inicjatywa TECH4ALL. Równie ważne pozostają też działania związane z oszczędnością energii i zmniejszeniem wpływu produkcji na środowisko.

Partnerem materiału jest Huawei.

Najnowsza, trzynasta, edycja raportu Huawei poświęconego zrównoważonemu rozwojowi pokazuje między innymi, że światowy lider w technologii informacyjno‑komunikacyjnych zużył w minionym roku łącznie 1,25 miliarda kWh energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, co odpowiada redukcji emisji aż o 570 000 ton CO2. Część energii pochodziła z farm fotowoltaicznych stawianych przez Huawei na kampusach firmy. Mają one łączną moc 199,35 MW i wytworzyły w zeszłym roku 13,57 miliona kWh energii elektrycznej. Równocześnie firma doprowadziła do wzrostu wydajności energetycznej swoich głównych produktów – nawet o 22% – oraz jeszcze mocniej rozwinęła system recyklingu sprzętów zwróconych do firmy (aż 86% zostało ponownie przetworzonych i wykorzystanych). „Misją Huawei jest zapewnienie każdemu korzyści płynących z zastosowania technologii i ochrona naszej planety. Naszym celem jest podwojenie wysiłków na rzecz oszczędzania energii, zmniejszenia wpływu na środowisko i zbudowanie niskoemisyjnego, zielonego i w pełni połączonego świata dla przyszłych pokoleń” – deklaruje Liang Hua, prezes Huawei.

TECH4ALL – sposób na wyrównanie szans edukacyjnych

Współczesna edukacja w coraz większym stopniu wykorzystuje nowe technologie, jednak 50% światowej populacji wciąż nie ma dostępu do internetu, a wielu osobom brakuje podstawowych umiejętności cyfrowych. W rezultacie przepaść cyfrowa w dostępie do edukacji wciąż się powiększa. Globalną inicjatywą Huawei, która ma na celu zniwelowanie tych nierówności, jest TECH4ALL. Wspiera ona koalicję edukacyjną UNESCO, utworzoną w celu stawienia czoła globalnym wyzwaniom dla edukacji, wywołanym pandemią COVID‑19.

Jednym z działań było połączenie siły zarówno z koalicją UNESCO, jak i Ministerstwem Edukacji Narodowej Senegalu, aby wesprzeć kraj w kształceniu na odległość podczas epidemii. Lokalnym nauczycielom zapewnia się łączność z internetem, urządzenia i szkolenia cyfrowe, z których skorzysta ponad 100 000 uczniów. Huawei działa też aktywnie m.in. na terenie Republiki Południowej Afryki (podłączenie do sieci internetowej 100 miejskich i wiejskich szkół za pomocą technologii 5G), Kenii (DigiTruck, czyli centrum szkoleniowe na kołach, dzięki któremu przeszkolono już ponad 1500 młodych osób i nauczycieli na obszarach wiejskich), Filipin, Francji czy nawet Polski (międzynarodowe programy dla studentów).

„Koncentrujemy się na niwelowaniu luki w dostępie do technologii. Jeśli nie będziemy działać teraz, powiększą się nierówności, a część ludzi nie będzie w stanie dotrzymać kroku cyfrowemu światu. W Huawei angażujemy się w promocję technologii cyfrowych, tak aby nikt nie został pominięty” – zapewnia Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei.

Biznes odpowiedzialny społecznie – również w czasach pandemii

Jedną z najnowszych inicjatyw Huawei jest światowy program walki ze skutkami pandemii COVID‑19 za pomocą usług chmurowych i sztucznej inteligencji. W ramach międzynarodowej kampanii firma zapewni bezpłatne usługi w chmurze i z zakresu AI oraz będzie angażować swoich partnerów na całym świecie we wspólną walkę z epidemią.

„Huawei Cloud współpracuje z partnerami w Chinach nad wykorzystaniem innowacyjnych technologii, takich jak chmura i sztuczna inteligencja, do walki z epidemią. Zgromadziliśmy przy tym praktyczne doświadczenia w zakresie analizy komputerowej tomografii za pomocą AI, odkrywania nowych leków, edukacji online i technologii do pracy zdalnej. Teraz chcemy podzielić się naszym doświadczeniem z całym światem” – powiedział Deng Tao, globalny prezes Huawei Cloud.

Firma pomaga również przedsiębiorstwom w migracji firm do chmury, aby zapewnić ciągłość działania podczas trwania pandemii. Huawei Cloud oferuje obecnie do 1500 godzin darmowych zasobów w chmurze dla każdego nowo zarejestrowanego użytkownika wraz z profesjonalnym wsparciem 24/7 na globalnej stronie internetowej Huawei Cloud. Huawei Cloud uruchomił również program partnerski Anti‑COVID‑19, skupiający się na pięciu głównych obszarach: zdalne biuro, wsparcie AI, pomoc dla przedsiębiorstw, inteligentna opieka zdrowotna i edukacja online.

Inicjatywy własne Huawei Polska

Warto podkreślić, że oprócz programów o charakterze globalnym Huawei Polska aktywnie działa na rzecz walki z wykluczeniem poprzez realizację wielu lokalnych inicjatyw. W czerwcu firma przystąpiła do ministerialnego programu „Partnerstwo na rzecz dostępności”, którego celem jest walka z wykluczeniem z rynku pracy ze względu na niepełnosprawność fizyczną. Również w tym roku Huawei został Sponsorem Głównym Olimpiad Specjalnych Polska, promujących sport wśród osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Pomoc dla ratowników, szpitali i bibliotek

W ramach zaangażowania się w pomoc szpitalom dziecięcym i wsparcia bibliotek podczas I edycji inicjatywy „Tysiąc Marzeń” firma podarowała 200 książek dla 33 bibliotek oraz 200 zabawek dwóm szpitalom dziecięcym: Fundacji „Nasze Dzieci” w Klinice Onkologii (Centrum Zdrowia Dziecka) oraz Szpitalowi Dziecięcemu im. prof. Bogdanowicza. Natomiast w 2019 roku ponad 650 pracowników polskiego biura Huawei zdecydowało się wesprzeć Fundację Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR, przekazując na nią – w ramach organizowanej przez firmę kampanii wewnętrznej – 1% swoich należności podatkowych.

Polski oddział firmy jest także partnerem prestiżowej nagrody „Bizneswoman Roku” w kategorii „Działalność społeczna”, przyznawanej za walkę z wykluczeniem społecznym, w ramach konkursu organizowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką. Najnowszą laureatką tej nagrody została Majka Lipiak, założycielka fundacji Leżę i Pracuję, której misją jest przełamywanie stereotypów i barier na rynku pracy dla osób z niepełnosprawnościami.

„Od wielu lat jedną z misji Huawei jest walka z wszelkiego typu wykluczeniami, często przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii. Wierzymy, że tworzone przez nas rozwiązania pozwalają pokonywać bariery oraz ograniczenia, łącząc ze sobą ludzi na całym świecie. Wyznajemy zasadę, że nikt nie powinien pozostawać w tyle, a naszym celem jest tworzenie technologii, która zmienia świat na lepsze, odzwierciedlając przy tym wymagania i potrzeby różnych społeczności” – powiedział Radosław Kędzia, wiceprezes Huawei w regionie Europy Środkowo‑Wschodniej i krajach nordyckich.

Wsparcie uczelni, studentów i młodzieży

W ubiegłym roku odbyła się I edycja konkursu „ICT Competition”, realizowanego przez firmę na całym świecie. Jego celem jest rozwijanie talentu studentów w branży ICT, przygotowanie ich pod kątem podjęcia pracy zawodowej, a także wyrównywanie poziomu wiedzy oraz umiejętności zgodnych z globalnymi standardami. Firma podpisała także umowę o współpracy z Politechniką Poznańską, na mocy której laboratorium Wydziału Elektroniki i Telekomunikacji zostało wyposażone w najwyższej klasy urządzenia ICT. Huawei został także sponsorem głównym Nocy Naukowców organizowanej przez uczelnię.

Najbardziej znaną globalną inicjatywą, którą Huawei prowadzi także w Polsce, jest program „Seeds for the Future”. Wspiera on edukację technologiczną oraz rozwój utalentowanych studentów. Najlepsi mają szansę na oferty pracy w najbardziej zaawansowanych działach Huawei oraz dostęp do wiedzy międzynarodowych ekspertów z branży ICT.

Według prognoz Huawei, ICT odegra kluczową rolę w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Firma apeluje do branży o większą współpracę w celu promowania rozwoju społeczno‑gospodarczego, ochrony środowiska i dobrobytu społecznego.

Przeczytaj pozostałe artykuły z raportu»

Egzamin dojrzałości z odpowiedzialności  

Joanna Koprowska PL

Gdy firmy działające odpowiedzialnie realizowały długoterminowe strategie CSR, starając się uporać ze skutkami zmian klimatycznych, pojawiło się nowe wyzwanie – walka z pandemią COVID-19. Oba kryzysy – klimatyczny i koronawirusowy – są ważnym sprawdzianem dla biznesu.

Pandemia a strategie CSR 

Marzena Strzelczak PL

Jeszcze nie wiemy, czy pandemia będzie wzmacniała trendy zrównoważonego rozwoju biznesu. Zaangażowanie na rzecz wspierania innych, poczucie wspólnoty oraz refleksje dotyczące nadmiernego konsumpcjonizmu powoli zastępuje nowa (niepewna) rzeczywistość.

Wartości to fundament silnego biznesu 

Rok 2020 z całą pewnością możemy nazwać przełomowym. Zarówno w obszarze gospodarczo-ekonomicznym, jak i w społecznym. Żyjemy w czasach zmian, a zarazem dużej niepewności. Nikt z nas nie wie, jak będzie wyglądał świat i gospodarka za kilka lat czy też za kilka miesięcy.

Dzisiaj strategicznie myślimy o przyszłości  

By stworzyć skuteczną strategię zrównoważonego rozwoju, firmy powinny ściśle łączyć jej założenia z celami biznesowymi. Przekonuje o tym lider polskiego rynku piwnego, który konsekwentnie realizuje ambitne cele rozwojowe swoje oraz Grupy Asahi, której jest częścią.

Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!