Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 25, sierpień - wrzesień 2024)

Masz obawy o bezpieczeństwo komercyjnej AI? Korzystaj ze źródeł open source

1 sierpnia 2024 10 min czytania
Aron Culotta
Nicholas Mattei
Masz obawy o bezpieczeństwo komercyjnej AI? Korzystaj ze źródeł open source

Streszczenie: Wykorzystanie komercyjnych usług sztucznej inteligencji (AI) wiąże się z ryzykiem ujawnienia poufnych danych firmowych. Przykładem jest incydent w firmie Samsung, gdzie pracownik przesłał zastrzeżone informacje do ChatGPT. Obawy te przypominają wcześniejsze lęki związane z wprowadzaniem chmur obliczeniowych, które z czasem zostały rozwiane dzięki spełnieniu wymogów bezpieczeństwa i prywatności. Obecnie jednak usługi AI, zwłaszcza generatywna AI, są mniej dojrzałe pod względem zabezpieczeń. Duże modele językowe (LLM), takie jak ChatGPT, są trenowane na ogromnych zbiorach danych, często bez zgody właścicieli treści, co prowadzi do sporów prawnych, jak w przypadku pozwu przeciwko OpenAI złożonego przez grupę autorów bestsellerów, w tym George’a R.R. Martina. Firmy obawiają się, że dane przesyłane do komercyjnych usług LLM mogą zostać wykorzystane jako dane szkoleniowe. W związku z tym menedżerowie poszukują sposobów na lepszą ochronę swoich zasobów i efektywne zarządzanie danymi podczas rozwijania korporacyjnej AI, aby zdobyć i utrzymać zaufanie klientów.

Pokaż więcej

Komercyjne usługi związane z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji mogą narażać firmowe dane wrażliwe na ryzyko ujawnienia. Istnieją jednak alternatywy.

Włączenie sztucznej inteligencji do codziennej pracy na różnych szczeblach organizacji, od wyższej kadry kierowniczej po szeregowych pracowników, stwarza szanse na zwiększenie produktywności podczas wykonywania takich zadań jak pisanie notatek, tworzenie oprogramowania czy opracowywanie kampanii marketingowych. Firmy jednak słusznie obawiają się ryzyka związanego z udostępnianiem danych zewnętrznym dostawcom usług AI. Przestrogą była dla nich słynna sytuacja, kiedy pracownik firmy Samsung ujawnił zastrzeżone informacje, przesyłając je do ChatuGPT.

Przypomina to obawy, z którymi firmy mierzyły się na początku wprowadzania chmur obliczeniowych, kiedy użytkownicy martwili się o bezpieczeństwo i prawa własności danych wysyłanych do zdalnych serwerów. Teraz menedżerowie mogą bez obaw korzystać z bezpiecznych usług przetwarzania w chmurach, które spełniają wiele wymogów regulacyjnych i biznesowych związanych z bezpieczeństwem, prywatnością i własnością danych. Usługi AI, zwłaszcza generatywna sztuczna inteligencja, są pod tym względem znacznie mniej dojrzałe – częściowo dlatego, że wykorzystanie tych algorytmów jeszcze raczkuje, ale także dlatego, że systemy te mają niemal niewyczerpany apetyt na dane szkoleniowe.

Duże modele językowe (LLM), takie jak ChatGPT, zostały przeszkolone na ogromnym zbiorze treści, do których można uzyskać dostęp za pośrednictwem internetu, bez względu na to, kto jest właścicielem tych danych. Firmie OpenAI obecnie grozi pozew złożony przez grupę autorów bestsellerów, w tym George’a R.R. Martina, za wykorzystanie bez pozwolenia ich dzieł chronionych prawem autorskim w celu umożliwienia LLM‑om tworzenia plagiatów. Starając się aktywnie chronić swoje dane, tradycyjne media zaangażowały się w spory licencyjne z twórcami sztucznej inteligencji. Jednak negocjacje pomiędzy OpenAI a „The New York Times” zostały zerwane.

Firmy eksperymentujące z generatywną sztuczną inteligencją najbardziej martwią się o to, jak bezpiecznie sprawdzać możliwości wykorzystywania LLM‑ów przy wykorzystywaniu danych wewnętrznych. Obawiają się, że wszystko, co zostanie przesłane do komercyjnych usług LLM, może zostać przechwycone jako dane szkoleniowe. W jaki sposób menedżerowie mogą lepiej chronić własne, tajne zasoby, a także usprawnić zarządzanie danymi podczas rozwijania korporacyjnej sztucznej inteligencji, aby zdobyć i utrzymać zaufanie klientów?

Zostało 79% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!