Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Jak nie przepalać budżetu, czyli wszystkie drogi prowadzą do… martechu

7 kwietnia 2020 7 min czytania
Monika Mołdrzyk
Jak nie przepalać budżetu, czyli wszystkie drogi prowadzą do... martechu

Streszczenie: Martech, czyli połączenie marketingu, technologii i zarządzania, to kluczowy element współczesnego biznesu, który pozwala firmom skutecznie wykorzystywać technologie do optymalizacji działań marketingowych. Zmiany technologiczne, takie jak rozwój wyszukiwarek internetowych, social mediów, big data oraz Internetu rzeczy, wpłynęły na wzrost oczekiwań konsumentów i stworzyły konieczność wdrażania innowacyjnych rozwiązań w marketingu. Przedsiębiorstwa, które inwestują w martech, są w stanie lepiej zarządzać budżetami, unikając niepotrzebnych kosztów i przepalania środków. Dobre wykorzystanie martechu wymaga jednak strategicznego podejścia i dbałości o odpowiednią integrację narzędzi marketingowych z technologią, co umożliwia osiąganie przewagi konkurencyjnej.

Pokaż więcej

Kiedyś było łatwiej. Wystarczyło napisać, że produkt pochodzi z zagranicy i już sam się sprzedawał. Złote czasy marketingu mamy jednak za sobą. Obecnie, żeby zbudować przewagę konkurencyjną, trzeba inwestować w technologię. Jak znaleźć skuteczną drogę do sukcesu i nie przepalić budżetu?

Lokowanie środków na oślep nie wpływa korzystnie na biznes. Pojawienie się wyszukiwarek internetowych, social mediów, big daty czy IoT (Internet rzeczy) miało bezpośredni wpływ na wzrost oczekiwań klientów, co doprowadziło do rewolucji marketingowej i powstania martechu – połączenia marketingu, technologii i zarządzania. Zadbajmy więc o efektywne lokowanie budżetu i wyruszmy w martechową podróż już teraz!

Krok 1.

Wyznaczmy cel podróży – zaplanujmy i mierzmy skuteczność wdrożenia

Mapę Martechu Poland 2019 można pobrać tutaj.

Każdą wycieczkę zaczynamy od wyboru miejsca docelowego i planowania drogi. Podobnie jest z wdrożeniem martechu. Na początku musimy określić cele biznesowe, które chcemy osiągnąć. Bez planu wdrożenia i zaplanowanej strategii działania nie będziemy w stanie zmierzyć efektywności wybranych narzędzi. To z kolei ułatwi nam wyznaczenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI), za pomocą których skutecznie skontrolujemy nasz budżet. Co warto mierzyć? Jakie KPI wyznaczyć?

  • CTR (ang. click through rate) mówi nam o skuteczności działań, a dokładniej o tym, ile osób kliknęło w naszą reklamę. Możliwości, takie jak personalizacja i automatyzacja, które dostępne są dzięki platformom martechowym, maksymalizują współczynnik klikalności. To jedna z podstawowych miar efektywności naszego wdrożenia.

  • Współczynnik konwersji, czyli liczba użytkowników naszej strony, którzy osiągnęli założony przez nas cel – z XVI Ogólnopolskiego Raportu Badania poczty wynika, że aż 67% firm dostrzega wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniu marketing automation Indeks górny 1

  • ROI, czyli zwrot z inwestycji – wyznaczmy go na podstawie perspektywy czasowej – jak ma wyglądać za trzy, sześć, dziewięć czy dwanaście miesięcy.

  • Średnia wartość koszyka i częstotliwość zakupów – jeśli prowadzimy e‑commerce, wspomniane miary będą dla nas kluczowe. Odpowiednie wdrożenie marketing automation pozwoli na podwyższenie obu tych wskaźników.

Wskazówka!

Pamiętaj, że ROI obliczamy z równania: zysk netto / zainwestowany kapitał x 100. To oznacza, że w jego skład wchodzi nie tylko budżet mediowy (koszt poszczególnych elementów kampanii, np. wysyłka SMS), ale też wszystkie koszty z tym związane (wynagrodzenie pracowników lub agencji).

Krok 2.

Zadbajmy o ekwipunek – dobierzmy odpowiednie narzędzia

Planując martechową podróż, musimy pamiętać o narzędziach. Czym kierować się, wybierając systemy? Z raportu „Strategy First – How Marketing Can Avoid Common Technology Pitfalls and Drive Real ROI” wynika, że poza kosztem i zakresem funkcjonalności dla marketerów najważniejsze są:

  • łatwość użycia, czyli intuicyjność (59% wskazań);

  • bezpieczeństwo danych (51% odpowiedzi);

  • wizerunek dostawcy narzędzia (50% badanych).

Znamy swój budżet. Wyznaczyliśmy też cele biznesowe i KPI, dzięki czemu wiemy, jak mierzyć efektywność wybranych rozwiązań oraz jakie funkcje powinny posiadać. Pamiętajmy, żeby decydując się na kilka różnych narzędzi, upewnić się, że posiadają odpowiednie wtyczki pozwalające na integrację. Spośród jakich rozwiązań dla biznesu możemy wybierać? Odpowiedź znajdziemy na grafice Z (mapa martech).

Wskazówka!

Wielu dostawców martechowych narzędzi posiada wersję demo lub trial. Wypróbuj je, zanim zdecydujesz się na zakup!

Krok 3.

Otwórz się na nieznane – poznaj język IT

Na co dzień wydaje się, że programiści i marketerzy pochodzą z dwóch różnych części świata – posługują się innym słownictwem, mają odmienne spojrzenie na czas i realizację zadań. Planując martechową wyprawę, powinniśmy poznać język osób, z którymi mamy współpracować. Zrozumienie wzajemnych potrzeb i metodologii pracy może przynieść mnóstwo obopólnych korzyści. Marketerzy mogą czerpać inspiracje ze zwinnych metodologii zarządzania projektem IT (ang. agile software development), deweloperzy zaś z nieco bardziej miękkiego design thinkingu – prototypowania planu pracy opartego na kreacji i koncepcji wizualnej.

w rezultacie kooperacja tych dwóch, na pozór odmiennych, działów powinna bazować na otwartości i zrozumieniu różnic w organizacji pracy. To jedyna droga do wspólnego zaangażowania i realizacji celów biznesowych. Warto wspólnie z programistami podejmować decyzje o wyborze narzędzi martechowych, możliwościach i sposobach ich wdrożenia czy funkcjonowania. Dzięki bliskiej współpracy działów osiągniemy więcej korzyści dla firmy. Kreatywność marketerów zostanie wyniesiona na wyższy technologicznie poziom!

Krok 4.

Oznaczmy drogę – zbierajmy dane!

Podróżując, zaznaczamy miejsca, w których byliśmy, które podobały nam się najbardziej oraz te, które dopiero zmierzamy odwiedzić. Marketerzy, jeśli chcą skutecznie wdrażać automatyzację czy chat boty, również powinni zadbać o to, by użytkownicy zostawili ślad na ich stronach – w postaci ciasteczek, adresu e‑mail czy numeru telefonu. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko personalizowanie komunikatów, ale też obniżenie kosztów przez dotarcie z komunikatami dokładnie do tych osób, które tego chcą, w określonym miejscu i czasie!

Wskazówka!

Zbierając dane, trzeba pamiętać o RODO [Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dn. 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, Dz. Urz. UE L 119] oraz Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Ustawa z dn. 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, DzU z 2019 r., poz. 123, dalej: UŚUDE). By móc personalizować i targetować, należy zadbać o odpowiednie zgody!

Krok 5.

Nie mnóżmy niepotrzebnych kosztów

Kupując czy organizując wycieczkę, zwracamy uwagę na jej cenę – gdy wybieramy wakacje i chcemy delektować się przysmakami lokalnej kuchni, nie kupujemy opcji all inclusive. To samo dotyczy wdrożenia martechu. Zastanówmy się, czy z pewnością potrzebujemy wszystkich dostępnych platform i rozwiązań. Czy mamy przeszkoloną kadrę, która sprawnie je obsłuży? Medal ma też drugą stronę – być może dzięki wdrożeniu marketing automation unikniemy rekrutacji na dodatkowe stanowisko. Ze wspomnianego wcześniej Raportu Badania Poczty wynika, że 47% marketerów odczuło odciążenie pracowników dzięki automatyzacji. Planujmy zasoby z głową!

Krok 6.

Otwórzmy się na inne części świata – poznajmy AI i machine learning

Gdy już zwiedzimy wszystkie znane zakątki świata, nie pozostaje nam nic innego, jak zaplanowanie podróży w najodleglejsze, trudne do zdobycia i wymagające większego przygotowania tereny – może nawet na Mount Everest. Może loty w kosmos. To, co wczoraj wydawało się nieprawdopodobne, dziś staje się codziennością. Żeby stać się konkurencyjnym podmiotem na rynku, musimy, poza wdrożeniem kluczowych narzędzi martechowych, szukać innowacyjnych, nieoczywistych rozwiązań. Machine learning (ML) czy sztuczna inteligencja (AI) to trendy, które wchodzą już w życie, a dzięki umiejętności analizy wielu danych same udoskonalają swoje działanie. Gdzie możemy znaleźć przykłady? Z pewnością w projektowanych systemach marketing automation czy chat botach. Warto już teraz zwrócić na nie uwagę i zainwestować w przyszłość swojego marketingu!

Rozwiązanie na przyszłość

Podsumowując, technologie marketingowe mogą efektywnie uatrakcyjnić podroż, zarówno naszą, jak i użytkownika. W efekcie Martech nie tylko dostarczy nam istotnych informacji, ale pozwoli też na skuteczne mierzenie prowadzonych kampanii i optymalizację budżetu, bez godzin spędzonych nad Excelem. Dzięki temu my możemy zająć się innowacjami i rozwojem, towarzysząc przy tym klientom na każdym etapie ich ścieżki.

  1. www.sare.pl/raport

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!