Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Cyberbezpieczeństwo

Firma w świecie bez gotówki

28 lutego 2020 8 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Firma w świecie bez gotówki

Czy świat biznesu lubi gotówkę? Cóż, w Rosji z pewnością tak, bo szacuje się, że około 25% majątku tamtejszych miliarderów przechowywane jest właśnie w ten sposób. Jeśli pojawia się sytuacja kryzysowa, zawsze można ocalić przynajmniej to, co w walizkach pod łóżkiem czy w bagażniku mercedesa. A że różnej maści „sytuacje kryzowe” na styku biznesu i polityki zdarzają się na tamtym rynku dosyć często, popularność gotówki wydaje się w tych okolicznościach zrozumiała.

Świat (coraz bardziej) bez gotówki

Trendy globalne – i te obserwowane na polskim rynku – są jednak inne. Świat konsumentów, świat klientów firm coraz chętniej obywa się bez gotówki. W Polsce z roku na rok przybywa użytkowników kart płatniczych (w użyciu są ich już ponad 42 miliony), rośnie też liczba transakcji, które tymi kartami wykonujemy (w III kwartale 2019 roku było ich już 1,5 miliarda). Wyjątkiem jest jedyny* rodzaj tych transakcji, w którym spotykają się pieniądze cyfrowe i tradycyjne – wypłaty z bankomatów. Ich liczba dla odmiany systematycznie spada, podobnie jak liczba samych bankomatów.

Przydatne banknoty…

Wypłaty z bankomatów to naturalny, wręcz narzucający się przykład zetknięcia się ze sobą pieniędzy w wersji cyfrowej i realnej. Ale czy jedyny? Niekoniecznie, ponieważ innym tego typu działaniem jest… zażywanie narkotyków, przynajmniej na terenie Stanów Zjednoczonych. Karty płatnicze są przy tej okazji wykorzystywane do sformowania porcji narkotyku, zaś do przyjęcia dawki służą… zrolowane banknoty. Nie tylko na filmach: ślady narkotyków (zwłaszcza kokainy) znajdowane są na 90–95% banknotów znajdujących się w obiegu na terenie USA. Jeszcze kilkanaście lat temu podobne ślady znajdowano tylko na mniej niż 70% banknotów, a zatem w tym przewrotnym kontekście popularność gotówki… wzrasta.

Bez gotówki będzie lepiej. Czy gorzej?

Trendu odchodzenia od płatności gotówkowych nie da się zahamować, ale nie znaczy to, że nie powinniśmy zapominać o zaletach tego coraz mniej popularnego rozwiązania. I nie chodzi tylko o rosyjskich biznesmenów czy osoby sięgające po narkotyki…

System gotówkowy jest przede wszystkim odporny na cyberzagrożenia – a tych w dzisiejszych czasach pojawia się coraz więcej. Zresztą nie chodzi tylko o cyberprzestępczość, ale nawet zwykłe awarie systemu bankowego czy wręcz sieci internetowej czy elektrycznej. Na banknotach trzymanych w portfelu tego typu nieszczęścia nie zrobią żadnego wrażenia. A wracając znów na moment do trzymania pieniędzy w walizce czy skarpecie – co by o tym nie mówić, w tym przypadku kwestie takie jak gwarantowane przez państwo poziomy wypłat w sytuacji kryzysowej zwyczajnie nie istnieją. Nie muszą.

Nadal trzeba również brać pod uwagę ryzyko wykluczenia pewnych grup społecznych – i grup naszych klientów. Nie każdy posiada kartę płatniczą, używa płatności mobilnych czy wręcz zamawia pizzę, płacąc z użyciem kryptowalut. Dlatego całkowita likwidacja płatności gotówkowych może sprzyjać nierównościom społecznym, a w przypadku części firm – pozbawić ich klientów możliwości skorzystania z ich oferty.

Ciekawy jest również wątek „psychologiczny” tego trendu. Niemal każdy poradnik oszczędzania, jaki znajdziemy w sieci internetowej, jako jedną z porad przedstawia dokonywanie zakupów z użyciem tradycyjnej gotówki. Elektroniczne, wirtualne pieniądze znikają z kont bankowych klientów znacznie szybciej, co może być dla nich problematyczne. Ale z pewnością trudno to uznać za wadę z perspektywy firm oferujących płatności bezgotówkowe.

Szwecja bez gotówki już w 2023 roku?

Ciekawym przykładem problemów, jakie mogą pojawić się przy okazji odchodzenia od gotówki, jest Szwecja, stanowiąca już dziś jedno z najbardziej bezgotówkowych społeczeństw świata. Z jednej strony również w tym kraju pojawiły się obawy związane z ryzykiem wykluczenia pewnych grup społecznych. Ciekawsze wydaje się jednak inna potencjalna zmiana i rodzące się w związku z tym opory społeczne. Brak gotówki, nawet przez osoby bogate i absolutnie niewykluczone technologicznie, postrzegany jest jako odejście od systemu finansowego gwarantowanego i chronionego przez państwo i „skazanie” na ofertę prywatnych banków.

Dlatego Riskbank – narodowy bank Szwecji – jako przeciwwagę tego zjawiska zaproponował wprowadzenie własnej, narodowej kryptowaluty – e‑korony. W lutym 2020 roku rozpoczęto pilotażowy, roczny okres testowania tego rozwiązania.

Nie chcę gotówki, ale muszę?

Nawet jeśli transakcje gotówkowe mają nadal pewne zalety, czy firmy w Polsce muszą gwarantować taką możliwość rozliczania transakcji? Czy firma, która chciałaby już dziś przejść całkowicie na rozliczenia bezgotówkowe, może to legalnie „wymusić” na klientach?

W świetle obowiązujących obecnie przepisów prawa jest to kwestia niejednoznaczna. Prościej wygląda to w przypadku sprzedaży przeprowadzanej online, ponieważ artykuł 18 ustawy o prawach konsumenta, w sposób jednoznaczny wymusza na sprzedawcy przedstawienie klientowi na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego informacji o akceptowanych sposobach płatności. A zatem to, jakie formy płatności zostaną tam przedstawione – w tym na przykład wyłącznie bezgotówkowe – zależy właśnie od sprzedawcy.

Sprawa komplikuje się natomiast w przypadku sprzedaży w świecie realnym, np. w postaci zawieszonej na drzwiach sklepu tabliczki z informacją, że transakcje przeprowadzane są wyłącznie w sposób bezgotówkowy. W ustawie o Narodowym Banku Polskim (art. 31 i 32) jako znaki pieniężne Rzeczypospolitej Polskiej określone są wyraźnie banknoty i monety (złote i grosze). A zatem to znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na terenie Polski.

Co to oznacza? Na pewno to właśnie NBP – i tylko NBP – uprawniony jest do produkcji banknotów i monet pełniących rolę polskiej waluty. Ale niekoniecznie już to, że sprzedawca musi gwarantować potencjalnym klientom, że z wykorzystaniem tej właśnie waluty będą oni mogli dokonać zakupu w jego sklepie. Coraz częściej jednak przeważa interpretacja, według której każda sprzedaż jest formą umowy między dwiema stronami transakcji. A w związku z tym obie strony przed dokonaniem transakcji mogą określić warunki tej umowy, w tym np. możliwe sposoby dokonania zapłaty. Jeśli drugiej stronie warunki wydadzą się nieakceptowalne, umowa nie zostaje zawarta.

E‑zakupy coraz częściej bez gotówki

Jeszcze kilka lat temu większość Polaków dokonujących zakupów w internecie wybierało opcję płatności gotówkowej – przy ich odbiorze. Nawet w 2018 roku taką formę płatności preferowało 48% zamawiających online, natomiast już w 2019 roku ten sposób rozliczania transakcji wybrało już tylko 37% badanych. Oznacza to, że 63% osób wybrało zamiast tego różne formy płatności bezgotówkowych.

Rośnie zatem udział płatności dokonywanych online. A równocześnie rośnie sama popularność rynku e‑commerce. Z badaniawykonanego przez TNS Kantar na zlecenie KIR i Związku Banków Polskich wynika, że już 45% klientów banków wykonywało w 2019 roku zakupy online.

Czy firmy działające za pośrednictwem sieci internetowej powinny zareagować na ten trend? Większość z nich… nie musi, bo dawno już to zrobiły. Do wdrożenia płatności online wystarczy przecież posiadanie firmowego konta bankowego, więc wydaje się, że nie ma tu żadnej „wielkiej filozofii”. Lecz nie do końca. Wiele zależy bowiem od doświadczenia użytkownika naszej firmowej strony – wygody i szybkości przeprowadzenia transakcji online. W 2019 roku 37% płacących szukało na stronie finalizującej transakcję logo swojego banku (rok wcześniej – 31%), natomiast 16% rozglądało się za logo systemu płatności, które jest im znane. Z drugiej strony nadal zaskakująco popularne jest „tradycyjne” wykonywanie przelewu online na numer konta podany na stronie – tę opcję w 2019 roku wybierało 35% ankietowanych.

Bezgotówkowa firma w realu

O ile w przypadku działalności firmy prowadzonej poprzez sieć internetową odejście od płatności bezgotówkowych nie stanowi większego problemu, o tyle tradycyjna sprzedaż w formie bezgotówkowej jest już nieco bardziej skomplikowana. Wymaga zastosowania terminala płatniczego i ponoszenia związanych z tym kosztów.

Jak wysokich kosztów? To zależy od wielu czynników – rodzaju wykorzystywanego urządzenia, jego możliwości technicznych, a przede wszystkim umowy z operatorem danego systemu płatniczego. Z reguły koszt dzierżawy nie jest wysoki – wynosi średnio ok. 50 zł miesięcznie. Do tego dochodzi prowizja od transakcji (na rzecz operatora systemu płatniczego) oraz opłata interchange (na rzecz banku wydającego kartę płatniczą lub operatora systemu płatności mobilnej).

W zależności od umowy i różnych promocji zarówno prowizja od transakcji, jak i koszt wynajmu terminala mogą być zredukowane nawet do 0 zł. Popularnym przykładem tego typu rozwiązania może być np. program Polska Bezgotówkowa, w ramach którego pierwszych 12 miesięcy użytkowania terminala prezentuje się naprawdę zachęcająco.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!