Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Magazyn (Nr 8, kwiecień - maj 2021)
Polska flaga

Firma na Instagramie

1 kwietnia 2021 20 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Firma na Instagramie

Streszczenie: Młodzi przedsiębiorcy, wychowani w erze internetu, skutecznie wykorzystują media społecznościowe, takie jak Instagram, do budowania zaangażowania klientów i promowania wartości firmowych. Przykładem jest marka Nudyess, oferująca kobiecą odzież typu basic. Założycielki, Agnieszka Sołoń i Sandra Do Manh, stworzyły społeczność kobiet wokół estetyki swoich produktów. Po uwagach obserwatorek, że ich ubrania są przeznaczone tylko dla szczupłych kobiet, szybko zareagowały, prezentując kolekcję na modelce o bardziej naturalnych kształtach, promując tym samym ideę ciałopozytywności. Transparentność w komunikacji była kluczowa również podczas ogłaszania podwyżki cen, gdzie właścicielki wyjaśniły na Instagramie powody decyzji, podkreślając dbałość o jakość i wartości marki.

Pokaż więcej

Młodzi przedsiębiorcy, wychowani w dobie internetu, intuicyjnie wykorzystują potencjał mediów społecznościowych. Dzięki nim docierają do swoich klientów nie tylko po to, by zwiększać sprzedaż, lecz także promować firmowe wartości. Dowiedz się, czego można się od nich nauczyć.

David Spinks, ekspert ds. społeczności biznesowej i autor książki The Business of Belonging: How to Make Community your Competitive Advantage, nie ma złudzeń, że budowanie społeczności wokół marki jest kompetencją przyszłości. Dlatego warto podpatrywać firmy tworzone przez przedstawicieli młodych pokoleń (zobacz ramkę Jak igreki odmieniły relacje z klientami). Zazwyczaj potrafią oni intuicyjnie wykorzystywać siłę mediów społecznościowych, takich jak Instagram, do budowania zaangażowania klientów.

Przykładem marki świetnie odnajdującej się w sieci jest Nudyess, oferująca kobiecą odzież typu basic. Jej założycielki Agnieszka Sołoń i Sandra Do Manh od początku chciały zbudować społeczność kobiet wokół estetyki sprzedawanych ubrań. Potem pomysł przerodził się w promowanie ciałopozytywności [akceptowanie swojego ciała – przyp. red.], do czego zachęciły młodą firmę pierwsze obserwatorki. Na początku zarzuciły one marce, że tworzy odzież zarezerwowaną wyłącznie dla szczupłych kobiet. Nie taki był zamiar założycielek. Szybko uwzględniły te uwagi i już drugą kolekcję zaprezentowały na modelce o bardziej naturalnych kształtach. Już wtedy wiedziały, że będą promować inkluzywną modę i doceniać feedback internautek.

Gdy firma musiała ogłosić podwyżkę cen swoich produktów, część klientek nie kryła żalu. Dopiero wyjaśnienie motywów tej decyzji na instagramowym koncie marki pomogło zrozumieć wielu obserwatorkom jej powody. Właścicielki w transparentny sposób pokazały, że aby mogły oferować godziwe pensje swoim pracownikom i dobrą jakość klientom, a przede wszystkim pozostać wiernymi wartościom marki, oferowane ubrania i dodatki muszą kosztować więcej. „Wraz ze wspólniczką długo zwlekałyśmy z tą decyzją, ale stała się ona nieunikniona, gdy nasi dostawcy zaczęli podnosić ceny z powodu pandemii. Wiedziałyśmy, że to nie spodoba się wielu osobom, ale nie chciałyśmy też tego zatajać. Nim udostępniłyśmy nową kolekcję, oznajmiłyśmy na Instagramie podwyżki. Nie zamiatałyśmy tematu pod dywan, tylko skonfrontowałyśmy się z nim. Jeśli chce się budować jakąś społeczność, trzeba mieć odwagę cywilną” – wyjaśnia Agnieszka Sołoń.

Marki komunikujące się z klientami w mediach społecznościowych często mają dobry kontakt z przedstawicielami pokolenia milenialsów i postmilenialsów, którzy są stałymi bywalcami platform cyfrowych. Z niedawnych badań CBInsights wynika, że milenialsi biorą pod uwagę etyczny aspekt zakupów. Niższe ceny wcale nie są ich priorytetem. Aż 73% milenialsów jest skłonnych zapłacić więcej za produkty lub usługi, które są efektem prowadzenia zrównoważonego biznesu lub pomagają promować pozytywny wpływ na świat. Nudyess podążyło tym krokiem. W pierwszej kolekcji wprowadzonej po podwyżce cen, nazwanej X‑Mas 2020, znalazł się projekt charytatywny – sukienka OneDay. Od każdej sprzedanej sztuki firma zobowiązała się przekazać 100 zł na działalność fundacji OneDay, która wspiera młodzież i dzieci z domów dziecka i placówek opiekuńczo‑wychowawczych.

„Nie jesteśmy supermarketem z sukienkami. Za naszą marką stoi filozofia, mamy do przekazania wartości. Zgodnie z nimi dzielimy się sukcesem i dlatego już od roku co miesiąc wspieramy finansowo fundację OneDay. Wkrótce przekażemy też niemal 20 tysięcy złotych na jej cele statutowe” – podsumowują akcję i podkreślają, że większość inicjatyw wymyślają wspólnie. Robią tylko to, do czego mają przekonanie. Jeśli jakaś koncepcja budzi ich wątpliwości, mimo jej potencjału rezygnują. W ten sposób mogą zachować pełną autentyczność w komunikacji z klientkami.

Zostało 86% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!