Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Polska flaga

Dlaczego kreatywność jest najcenniejszą walutą w erze AI?

9 kwietnia 2025 5 min czytania
Jan Tarnas

Streszczenie: W dobie rosnącej automatyzacji i zaawansowania sztucznej inteligencji, która przejmuje zadania analityczne, ludzka kreatywność zyskuje na znaczeniu jako najcenniejszy zasób. AI nie jest w stanie replikować unikalnych ludzkich zdolności, takich jak myślenie nieszablonowe, empatia czy generowanie przełomowych pomysłów. Kreatywność staje się kluczową kompetencją przyszłości, niezbędną do rozwiązywania złożonych problemów, wprowadzania innowacji i budowania przewagi konkurencyjnej. Firmy powinny tworzyć środowisko wspierające rozwój kreatywności pracowników. Przyszłość należy do synergii między technologią AI a ludzką pomysłowością, gdzie to właśnie kreatywność będzie napędzać postęp i tworzyć nową wartość.

Pokaż więcej

„Czy pamiętasz czasy, kiedy szkoła polegała wyłącznie na odrabianiu prac domowych, testach i powtarzaniu materiału?” – pyta Po-Shen Loh, znany matematyk i trener amerykańskiej drużyny International Math Olympiad. Ten tradycyjny model nauczania szybko traci na znaczeniu w szybko rozwijającej się erze sztucznej inteligencji. Świat nie ceni już tylko odrabiania prac domowych – teraz liczy się umiejętność samodzielnego ich tworzenia i oceniania.

Ta radykalna zmiana nie jest tylko teoretyczna; to esencja tego, co z pasją przedstawia Loh, wykładowca na Uniwersytecie Carnegie Mellon i pionierski przedsiębiorca społeczny. Dla liderów biznesu, nauczycieli i rodziców, także w Polsce, gdzie innowacje mają kluczowe znaczenie dla utrzymania globalnej konkurencyjności, jego spostrzeżenia mogą okazać się przełomowe.

Kreatywność a zmiana w AI

„Jeśli chcesz zrobić cokolwiek w dzisiejszym świecie” – zauważa Loh – „coraz częściej pierwszą rzeczą, jaką robisz, jest zapytanie ChataGPT”. Jednak poleganie wyłącznie na sztucznej inteligencji, wbrew powszechnej opinii, nie eliminuje potrzeby na ludzką pomysłowość. Jest wręcz przeciwnie, AI wzmacnia to zapotrzebowanie. Rola człowieka wobec rozwoju AI, została przekształcona w kierunku rozwiązywania problemów – wykorzystując ogromne możliwości sztucznej inteligencji do inspirowania, ale nie zastępowania kreatywnego myślenia. Praca Loh koncentruje się wokół tak sformułowanego problemu zależności pomiędzy rozwojem technokratyzmu a zapotrzebowania na kreatywne myślenie. Zamiast szkolić uczniów w powtarzalnym rozwiązywaniu testów, jego innowacyjne programy edukacyjne koncentrują się głównie na wdrażaniu i rozwijaniu umiejętności edukacyjnych związanych z algebrą, geometrią, kombinatoryką i teorią liczb – dziedzinach zaprojektowanych w sposób szczególny do wyostrzania umiejętności rozwiązywania problemów i kreatywnego myślenia. Wyżej wymienione obszary, to dziedziny, które przygotowują uczniów nie tylko do stawienia czoła nieznanym wyzwaniom, ale także do nieszablonowego postrzegania zależności między wieloma zmiennymi i szukaniu rozwiązań poza utartymi schematami.

„Problem z zapałkami”

Czy kiedykolwiek próbowałeś stworzyć cztery trójkąty z sześciu zapałek o równej długości? Większość ludzi mierząca się z tym wyzwaniem, ogranicza się do płaskich, dwuwymiarowych kształtów. Ale Loh udziela wspaniałej lekcji kreatywności, budując piramidę – przestrzenną figurę trójwymiarową. Na tym właśnie polega kreatywność, którą Loh stara się forsować w swoich założeniach edukacyjnych – zmiana założeń, redefinicja ograniczeń, dostrzeganie możliwości tam, gdzie inni widzą ślepy zaułek.

W tym podejściu nie chodzi tylko o matematykę. W rzeczywistości jest to dokładnie ten rodzaj myślenia, którego potrzebują dziś odnoszące sukcesy biznesy. Analizując rynki światowe można dostrzec zależność, że pośród firm, które rozwijają się w warunkach wielu niepewności gospodarczych, znaczna część z nich wspiera środowisko ciągłej ciekawości intelektualnej i ducha innowacji.

Dlaczego relacje międzyludzkie mają znaczenie

Co ciekawe, podejście Loh do edukacji matematycznej integruje komedię improwizowaną i dramat. „Nawet taki matematyczny nerd jak ja, odniósł ogromne korzyści z improwizowanych zajęć aktorskich” – śmieje się Loh. Jednak sedno sprawy jest bardzo ważne – skuteczna komunikacja i inteligencja emocjonalna (ang. EQ, Emotional Intelligence) mają kluczowe znaczenie. W dzisiejszym świecie sama wiedza techniczna już nie wystarczy.

Okazuje się, że prezentowane przez Loh podejście do profilowania systemów edukacyjnych, może stanowić nieocenioną wiedzę dla firm. Zastanówmy się przez chwilę na tym ile technicznie genialnych projektów nie powiodło się z powodu słabej komunikacji lub braku empatii w zespole? Unikalny ekosystem Loh łączy geniuszy matematycznych, utalentowanych aktorów i pełnych pasji nauczycieli, rozwiązując problemy każdej z tych grup. Rezultat? Skalowalny model, w którym wszyscy wygrywają, od uczniów uczących się matematyki w porywających sesjach transmitowanych na żywo, aż po aktorów znajdujących sensowne zatrudnienie.

Lekcje z ławki w parku

Nieustanna podróż Loh w kierunku kreatywności i przedsiębiorczości została w znacznym stopniu ukształtowana przez prowadzenie wykładów z matematyki w parkach amerykańskich miast. Każda interakcja była czymś więcej niż wykładem – była to nieoceniona okazja do odkrycia klientów w świecie rzeczywistym. Loh nie tylko teoretyzował rozwiązania matematyczne i edukacyjne; zanurzył się bezpośrednio w życiu i wyzwaniach swoich słuchaczy.

Polskie firmy mogą wyciągnąć z tego ważną lekcję – prawdziwa innowacja wymaga interakcji z rzeczywistymi potrzebami. Firmy, które prosperują, to te, które pozostają ciekawe, empatyczne i bezpośrednio zaangażowane w swój rynek.

Tworzenie wartości w erze AI

Ostatecznie Loh z pasją opowiada się za nowym rodzajem przedsiębiorczości – skoncentrowanym na tworzeniu trwałej wartości, a nie tylko przychodów. W świecie coraz bardziej napędzanym przez rozwój sztucznej inteligencji, osoby i firmy odnoszące największe sukcesy będą tymi, które stawiają na kreatywność, empatię i ciągłe uczenie się.

„Moją definicją sukcesu nie jest zarabianie mnóstwa pieniędzy” – podkreśla Loh, „to przekonanie ogromnej liczby ludzi do czerpania radości z myślenia”. Dla polskich firm, które chcą wyróżnić się w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie, przyjęcie takiego sposobu myślenia nie jest tylko idealistyczne, a może okazać się zupełnie jest strategiczne. Pytanie nie brzmi, czy powinniśmy być kreatywni, ale raczej, jak wesprzeć model edukacji, by sobie na to pozwolić?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!