Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

DIGITAL PRICING jako narzędzie przewagi w cyfrowej rzeczywistości – konferencja z cyklu Elite Leadership Program – RELACJA

24 marca 2021 12 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Jacek Tomczyk
DIGITAL PRICING jako narzędzie przewagi w cyfrowej rzeczywistości - konferencja z cyklu Elite Leadership Program - RELACJA

[15:15 – 15:35] Summary and Conclusions / Podsumowanie i wnioski

Jakie są ogólne wnioski, które możemy wyciągnąć z dzisiejszego spotkania?
Przedstawią je:

Tomasz Stec, partner zarządzający polskiego oddziału Simon – Kucher & Partners. Ekspert z ponad 15‑letnim doświadczeniem w obszarze strategii, sprzedaży, marketingu oraz zarządzania cenami. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z optymalizacją architektury cen oraz warunków handlowych, zarządzaniem promocjami, dynamicznym ustalaniem cen.

Artur Staniec, dyrektor zarządzający w warszawskim biurze Simon – Kucher & Partners, ekspert w dziedzinie optymalizacji procesów cenowych, wyceny produktów w oparciu o wartość, doskonałości sprzedaży, warunków handlowych, szczególnie w branży B2B. Posiada ponad 15 lat doświadczenia zawodowego; zrealizował ponad 100 projektów z zakresu strategii, marketingu oraz cen, w Polsce, Niemczech, Francji, Czechach, Szwecji, Norwegii jak też innych krajach CEE.

Przykłady inicjatyw związanych z cyfrowymi cenami w różnych branżach:

Digital pricing obejmuje wiele tematów:

  1. Ustalanie cen dla wielu kanałów.

  2. Ustalanie cen nowych produktów (cyfrowych).

  3. Ustalanie cen w oparciu o użytkowanie.

  4. Monetyzacja nowych strumieni danych.

  5. Dynamiczne ustalanie cen.

  6. Hiperspersonalizowane ceny.

  7. Subskrypcja.

  8. Ceny partnerskie.

  9. Ceny interaktywne.

  10. Ustalanie cen dla platform.

Aby wybrać właściwe inicjatywy z zakresu digital pricing, należy połączyć perspektywy strategii, technologii i danych – podkreślają eksperci.

Co jest kluczowe dla udanego wdrożenia inicjatywy cyfrowego ustalania cen?

  1. Technologia powinna podążać za strategią.

  2. Wizja musi być realistyczna: „Lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu”.

  3. Skupienie się na priorytetowych inicjatywach.

  4. Zaangażowanie kierownictwa.

  5. Generowanie szybkich korzyści, generowanie poparcia w organizacji.

  6. Angażowanie kluczowych użytkowników od samego początku, generowanie poparcia w zespole.

  7. Dedykowane zarządzanie cenami.

  8. Zakładaj większe zaangażowanie na początku.

  9. Myśl i pracuj modułowo.

  10. Testuj dokładność modeli czarnych skrzynek lub używaj „szarych skrzynek”.

  11. Przeprowadzaj testy i pilotaże.

  12. Monitoruj i adaptuj (ciągłe doskonalenie).

[14:25 – 14:55] Potęga pricingu w praktyce: rozwiązania generujące (znaczną) część wzrostu grupy

Filip Marcińczyk, Global Commercial Excellence Director, eBay Classifieds Group, opowiada o tym:

  • jak skutecznie przygotować się do podwyżek cen;

  • jak zaprojektować zróżnicowanie cenowe GBB;

  • jaki wpływ na handel ma COVID‑19 – rozważania na przyszłość.

[13:35 – 14:05] How to bring pricing to the next level with dynamic solution?

O swoich pomysłach opowiedzą Miroslav Tlustý, Head of Pricing w Dr. Max z Czech oraz Tomasz Stec, Managing Partner Poland w Simon – Kucher & Partners.

Miroslav Tlustý jest odpowiedzialny za stworzenie i realizację strategii cenowej w sieci ponad 400 aptek w Czechach. Przed dołączeniem do Dr. Max w 2015 roku spędził 10 lat na różnych stanowiskach w obszarze cen i zarządzania przychodami. Przez 3 lata pracował w zarządzaniu przychodami Czech Airlines, gdzie brał udział we wdrażaniu oprogramowania optymalizacyjnego do prognozowania popytu. Kolejne 7 lat spędził w bankowości jako szef cen w Česká spořitelna, należącej do grupy Erste – największego banku w Czechach. Miroslav posiada tytuł magistra statystyki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Pradze. Brał udział w licznych konferencjach i seminariach cenowych.

Tomasz Stec to Partner zarządzający polskiego oddziału Simon – Kucher & Partners, globalnej firmy konsultingowej uznanej m.in. przez magazyn The Economist za światowego lidera w doradztwie cenowym. Ekspert z ponad 15‑letnim doświadczeniem w obszarze strategii, sprzedaży, marketingu oraz zarządzania cenami. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z optymalizacją architektury cen oraz warunków handlowych, zarządzaniem promocjami, dynamicznym ustalaniem cen. Pracował dla klientów sektora handlu detalicznego oraz dóbr konsumenckich na wielu rynkach Europy Środkowo‑Wschodniej (realizował projekty m.in. w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Rumunii i Rosji).

[12:45 – 13:15] Pricing transformation: a success story by a traditional Slovenian retailer

Swoją prezentację zacznie Marko Razdevšek z TUš Slovenia. Marko Razdevšek jest dyrektorem biura zarządzania projektami w Tuš – jednej z największych sieci handlowych na Słowenii. Na przestrzeni lat zdobył doświadczenie również w sektorze publicznym, bankowym oraz w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki umiejętnościom z zakresu kontrolingu, zakupów, sprzedaży, legislacji, budżetowania, logistyki oraz zarządzania projektami Marko z powodzeniem współpracował z przedstawicielami holdingów produkcyjnych, klientami i dostawcami w Słowenii i za granicą.

Marko Razdevšek prezentuje historię firmy i wyjaśnia jak pandemia zmieniła model biznesowy.

„W Słowenii mamy prawdziwą wojną cenową i uderza to nawet w dyskonty” – zauważa nasz gość – „Nikomu ta wojna nie pasuje, ale też nikt nie chce się z niej wycofać”.

„W dobie pandemii musieliśmy zmienić proces pricingu. To była szansa przetrwania. Jasnym stało się, że firma potrzebuje wspólnego dużego systemu polityki cenowej. Nie był to nowy pomysł, ale postanowiliśmy się na tym skupić” – podkreśla Razdevšek.

Razdevšek podkreśla, że kluczowa była automatyzacja. Bez niej nie byłoby możliwe zrozumienie klientów i potrzeb rynku.

„Dzięki analizie danych i automatyzacji analizy mogliśmy porównać się z naszymi konkurentami. Dzięki temu zrozumieliśmy jak ważna jest polityka cenowa” – mówi dyrektor biura zarządzania projektami w Tuš.

„Ważne było stowrzenie narzędzi do automatyzacji” – podkreśla nasz gość.

[11:25] – Monetizing Innovation: czego nauczyliśmy się od startupów z Doliny Krzemowej?

Swoją prezentację zaczyna nasz gość specjalny Madhavan Ramanjam – członek zarządu i partnter Simon – Kucher & Partners, firmy doradzającej ponad 30 jednorożcom – startupom, których wycena przkracza miliard dolarów. Wśród nich warto wymienić chociażby takie marki jak Airbnb, Etsy, Uber, GlassDoor, Roblox, czy GitHub. Nasz ekspert podczas swojej prezentacji podpowie w jaki sposób zapewnić stabilny wzrost i zyski opracowując odpowiednią politykę cenową.

Digitalizacja: szansa czy zagrożenie?

Oto 5 z 10‑ciu lekcji płynących z pracy z jednorożcami z Doliny Krzemowej, o których opowiadał nasz ekspert:

Lekcja 1: Trzeba zmienić myślenie podczas projektowania produktów

Myśląc o przyszłym produkcie musimy przede wszystkim musimy wyjść od klienta, któremu dostarczymy spersonalizowane produkty skrojone na miarę wraz z usługami.

Lekcja 2: Skup się na odpowiednim dopasowaniu ceny do potrzeb klienta

W pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na oszacowaniu ceny, po jakiej klient będzie chciał kupić nasz przyszły produkt. Bez tego może się okazać, że cena będzie zbyt wysoka, co odstraszy klientów. Dlatego projektując aplikację mobilną, warto skupić się na funkcjach, które zwiększą szansę na dokonanie przez użytkownika transakcji, takich jak darmowa dostawa, możliwość porozmawiania ze sprzedawcą za pomocą czatu, czy kontaktu z obsługą klienta 24 godziny na dobę. Złe dopasowanie ceny do produktu może prowadzić do sytuacji jak w przypadku Google Glass, które okazały się porażką, ponieważ producent nie przemyślał, czy klienci będą chcieli wydać pieniądze na taki gadżet.

Lekacja 3: NIE POPEŁNIAJ TYCH BŁĘDÓW!

Nie wystarczy opracować odpowiednie rozwiązanie – trzeba je jeszcze odpowiednio opakować i sprzedać. Negatywnym przykładem może być Kodak, który co prawda miał odpowiednie rozwiązanie, ale i tak pozostał przy swojej starej technologii, która przynosiła firmie zyski, tymczasem klienci nie wiedzieli, że japoński producent ma ciekawe cyfrowe rozwiązania, które mogą wykorzystać. W efekcie zaczęli korzystać z alternatywnych produktów konkurencji, która skupiała się tylko na fotografii cyfrowej.

Lekcja 4: Identyfikacja idealnej strategii cenowej

Mistrzami w tym zakresie są giganci technologiczni tacy jak Microsoft, Apple czy Amazon. W wielu wypadkach błędem jest skupienie się jedynie na jak najniższej cenie, czego przykładem może być porażka serwisu MoviePass, w którym Amerykanie mogli zamawiać bilety do kina. Brak zrozumienia potrzeb klienta doprowadziło do wyłączenia usługi pod koniec 2019 roku. Zanim zaczniesz obniżać cenę, w pierwszej kolejności zacznij myśleć o tym, jak możesz rozszerzyć swoją ofertę.

Lekcja 5: Jeden rozmiar nie pasuje na wszystkich

Użytkownicy o podobnych cechach według modelu analitycznego, tak naprawdę mogą bardzo różnić się od siebie.

11:10 – Sesja Q&A

Dyskusja z klientem jest zawsze dobrym pomysłem. W nowej normalności będzie to jeszcze bardziej istotne, ponieważ obecnie tworzenie produktu bardziej polega na kokreacji i współpracy obu stron: sprzedawcy i użytkownika.

[10:40] – Wartość, cena, marża: nowe relacje w czasach po COVID‑19

Dr Witold Jankowski prezes ICAN Institute i redaktor naczelny ICAN Management Review, a także wykładowca akademicki opowie jak dostarczać wartość, odpowiednio dopasowując modele cenowe w sposób lepszy od konkurencji, a jednocześnie zatrzymując stworzoną wartość dla siebie.

Dr Jankowski zadał uczestnikom pytanie, czy ich firma podejmuje doskonałe decyzje cenowe.

Od początku pandemii rośnie znaczenie kanałów cyfrowych, a podstawowym kanałem komunikacji stały się smartfony. Otwarte pozostaje pytanie, na ile te zmiany są trwałe i czy możliwy jest powrót do tradycyjnych form sprzedaży. Dużo zależeć będzie od tego, jak bardzo klienci przyzwyczaili się do wygody e‑commerce, a co za tym idzie, także porównywania różnych ofert.

Krótkoterminowe wahania popytu i podaży, a także natychmiastowa możliwość porównania cen produktów w wielu sklepach mogą doprowadzić do wybuchu wojen cenowych. Klienci łatwo przyzwyczajają się do niższych cen produktów, przez co mogą wyczekiwać na kolejne promocje, wstrzymując się z zakupem. W efekcie doprowadzi to do zmniejszenia zróżnicowania cen i permanentnej utraty zysków, na skutek obniżania marż do minimum. Podczas poprzednich recesji mieliśmy do czynienia z podobnym zjawiskiem. Na skutek kryzysu z 2008 roku, ceny obniżyły się średnio o 8% w ciągu zaledwie kilku tygodni. Powrót do poziomów sprzed kryzysu finansowego zajął aż 2 lata.

Firmy, które korzystają obecnie ze wzrostu popytu na skutek COVID‑19, powinny ostrożnie balansować między maksymalizacją przychodów, a potencjalną utratą dobrej woli klientów. W trakcie wychodzenia z kryzysu warto rozważyć inne sposoby zwiększania przychodów niż podnoszenie cen. Można np. ograniczyć i uszczelnić przyznawane rabaty, czy opracować nowe wersje produktów.

Sytuacji nie ułatwiają szoki popytowe i podażowe. W efekcie modele analityzne przestają działać i potrzebna jest ich nowa kalibracja, co jest trudne w obliczu niepewności jakie niesie ze sobą rozwój pandemii na świecie. Nie ma zatem innego wyjścia jak przystosować się, przyjąć zwinną postawę i eksperymentować, z jednej strony próbując bronić cen i marżowości, z drugiej opracowując nowe modele i systemy do dynamicznego ustalania cen.

Prawdopodobienstwo posiadania planu walki na zasadach rynkowych jest 4 razy wyższe w firmach z najlepszymi wynikami.

Broń integralności cen!

Warto pamiętać o tym, że na koniec dnia liczą się ceny rzeczywiste, a nie katalogowe! Tymczasem większość firm wykazuje w sprawozdaniach ceny fakturowe, podczas gdy różnice pomiędzy fakturowymi a faktycznymi („pocket price”) cenami transakcyjnymi mogą mieć bardzo niekorzystny wpływ na poziom zysku netto.

Strategia konkurencyjna, a polityka cenowa po pandemii

Kryzys w różnym sposób wpływa na różne branże. Niektórzy zyskują – inni tracą. Inaczej powinniśmy reagować, w zależności od tego, w której grupie jesteśmy i jaki wpływ mają na naszą organizację szoki podażowe i popytowe.

COVID‑19 przyspieszył transformację cyfrową. Warto zastanowić się jaki ma ona wpływ na nasz model biznesowy i czy nie musimy wykorzystać nowych narzędzi cyfrowych do podejmowania decyzji cenowych.

Chcąc skutecznie konkurować na rynku w „nowej normalności” konieczne są innowacje w modelach biznesowym, cenowym, a także w samym produkcie i ofercie wartości.

[10:30] – Studio ICAN

Rozpoczynamy konferencję DIGITAL PRICING jako narzędzie przewagi w cyfrowej rzeczywistości w ramach Elite Leadership Program. Uczestników wydarzenia przywitała Paulina Kaczmarek,  Marketing Manager w ICAN Institute**.** Partnerem Konferencji jest Simon – Kucher & Partners.

[9:30] – Networking

W oczekiwaniu na rozpoczęcie konferencji zapraszamy na spotkanie networkingowe, które prowadzi Lidia Zakrzewska, Redaktor zarządzająca „ICAN Management Review”.

PRZECZYTAJ TAKŻE »

Monetyzacja innowacji – jak kreować politykę cenową firmy w cyfrowym świecie? 

Madhavan Ramanujam , Paweł Górecki PL

Tworzenie strategii cenowej jest niezwykle ważnym, a jednocześnie trudnym zadaniem. To właśnie od niej zależą wyniki sprzedażowe firmy i jej pozycja na rynku. Jak zatem kreować politykę cenową w cyfrowym świecie? Z Madhavanem Ramanujamem rozmawia Paweł Górecki – wywiad w języku angielskim.

Zapraszamy do relacji z konferencji z cyklu Elite Leadership Program organizowanej przez ICAN Institute. Odkryj sekret inteligentnego pricingu i uzyskaj cenę adekwatną do wartości dostarczanej klientom! Dzięki najskuteczniejszym metodom zarządzania cenami i przychodami zapewnisz firmie nowe możliwości rozwoju i wykorzystasz szanse na dodatkowe zyski. Gościem specjalnym jest Madhavan Ramanujam, światowy autorytet w zakresie monetyzacji innowacji, architekt sukcesu takich cyfrowych gigantów jak UBER czy LinkedIn. Na co dzień doradza ze swojego biura w Dolinie Krzemowej firmom z listy Fortune 500s oraz globalnym startupom.

Dokładny program konferencji znajdziecie Państwo na stronie: https://elp.ican.pl/pricing/

Cykl Elite Leadership Program to 4 sesje w roku, które pozwalają poznać najnowsze trendy w zarządzaniu i przywództwie. Każda nowa edycja programu to nowe, aktualne tematy, nowi światowi eksperci, a przede wszystkim nowe szanse na rozwój i sukces. Więcej informacji o ELP: https://elp.ican.pl/.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Sztuka nawigowania w niepewnym otoczeniu

Rozpad starego ładu i liczne zawirowania w globalnej gospodarce w ostatnich latach ustawiły wysoko poprzeczkę dla KUKE. Jak instytucja wspierająca polskich eksporterów przygotowała się do działania w czasach podwyższonej zmienności i niepewności? Janusz Władyczak, prezes KUKE, mówi nie tylko o strategicznych inicjatywach, nowym podejściu do klienta i roli intuicji, ale też ma rady dla młodych liderów.

Objął pan stery KUKE tuż przed jednym z najbardziej burzliwych okresów we współczesnej historii: pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny. Czy czuł się pan przygotowany na zarządzanie organizacją w warunkach tak silnej presji?

Do KUKE dołączyłem tuż przed rozpoczęciem pierwszej kadencji Donalda Trumpa w Białym Domu. Już wtedy pojawiało się coraz więcej przesłanek wskazujących, że dotychczasowy porządek międzynarodowy ulega zmianie, a to może wywołać poważne konsekwencje dla polskich firm i gospodarki, której koniunktura zależy od eksportu. Dla nas oznaczało to konieczność przygotowania się do działania w warunkach dużo większej niepewności i zapewnienia sobie możliwości stosowania niestandardowych rozwiązań. W poprzednich latach KUKE pozostawała dość skostniałą strukturą, nie szukała nowych możliwości rozwoju. Zmiany były zatem konieczne, a ponieważ lubię działać w sytuacjach nieoczywistych, w szczególności takich, które innych przytłaczają, i zawsze widzę w nich szansę, to taki burzliwy okres był dla mnie idealnym środowiskiem. Kluczową rolę w tym odegrał zespół ekspertów, który udało nam się zbudować.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!