Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Czas na promocję 2.0

28 października 2020 9 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Czas na promocję 2.0

Zaawansowane narzędzia analityczne, wykorzystujące m.in. algorytmy uczenia maszynowego, zmniejszają ryzyko nieefektywności działań promocyjnych – zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i online.

Realizowane przez sieci handlowe strategie promocyjne mają zazwyczaj dwa cele: regularne pozyskiwanie nowych klientów i zwiększanie sprzedaży. Warto przy tym zaznaczyć, że pojęcie promocji często bywa mylone z reklamą. W przeciwieństwie do akcji reklamowych zarządzanie promocją wymaga od przedsiębiorstwa współpracy wielu działów firmy, takich jak category & pricing management, akwizycji, promocji sprzedaży, marketingu i PR‑u. Dlaczego to rozróżnienie jest tak istotne? Badania ankietowe przedstawicieli największych podmiotów na polskim rynku detalicznym, opublikowane w raporcie pt. Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce, zrealizowanym przez SAS Insights – jednoznacznie pokazują, że dobre zrozumienie procesu zarządzania promocją oraz wdrożenie go w ramach całej firmy pozwala na zwiększenie marży promocyjnej i efektywne dotarcie do nowych konsumentów.

Kolejnym elementem, który należy wziąć pod uwagę w budowaniu strategii promocyjnej, jest zrozumienie, czym charakteryzuje się przekaz promocyjny realizowany w sklepach tradycyjnych, a czym ten online. Zdaniem Macieja Ostrowskiego, Senior Client Partner w firmie SAS Polska, warto podkreślić, że obydwa te przekazy mają cechę wspólną, którą jest koncentracja na kliencie i jego potrzebach. Pomocne okazują się w tym zaawansowane narzędzia analityczne, które pozwalają nam dzisiaj wyciągać wnioski z ogromnych ilości danych, praktycznie w czasie rzeczywistym.

„Im większa liczba punktów styku klienta z organizacją, tym bardziej holistyczny obraz zwyczajów, zachowania i potrzeb każdej grupy konsumentów” – podkreśla Maciej Ostrowski.

Ponadto kanał online, jak komentuje ekspert, pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców i zaoferowanie pełnego zakresu oferty produktowej. Przekaz może być też bardziej dopasowany, dzięki możliwości stworzenia każdorazowo zróżnicowanej oferty, w zależności od historii zakupowej i preferencji danego klienta.

„Bez wsparcia kanału mobilnego i analityki nie ma możliwości zbudowania tak elastycznego przekazu i poznania odbiorcy, który czasem pojawia się w sklepie tradycyjnym i znika, nie pozostawiając po sobie żadnego śladu interakcji. Zrozumienie, kim jest statystyczny klient danej lokalizacji i jak kształtują się jego potrzeby, może pomóc dopasować przekaz i zdecydowanie poprawić skuteczność działań promocyjnych. Zmniejszenie ryzyka nieefektywności to jeden z priorytetów, na który powinni stawiać dzisiaj detaliści, sięgając do zaawansowanych narzędzi analitycznych i uczenia maszynowego” – mówi Maciej Ostrowski.

Polscy detaliści nie chcą zmian

Według raportu aż 91% specjalistów w polskiej branży detalicznej jest przekonanych, że inwestowanie w takie rozwiązania jak analityka predykcyjna, kalendarz promocji, automatyczne określenie poziomów cenowych i bieżący monitoring będzie miało znaczący wpływ na przychody ich firmy.

„Dowiedzieliśmy się również, że 60% przedsiębiorstw optymalizuje swoje kampanie za pomocą specjalistycznych technologii, a co trzecia organizacja uważa, że korzyści z tych działań są wyższe niż koszty. Według naszych szacunków wdrożenie systemów optymalizacji i zarządzania danymi pozwoli firmom uniknąć od 40% do 60% strat ponoszonych w wyniku nieefektywnych promocji – mówi Maciej Kraus, partner z Movens Capital.

Zdaniem eksperta blisko połowa pieniędzy przeznaczonych na promocję jest obecnie marnowana, ponieważ firmy nie mają spójnej strategii w obszarze zarządzania kampaniami. „Niewiele z tych akcji przynosi założone efekty, a to generuje straty” – uważa Maciej Kraus.

Opinię tę potwierdzają dane. Większość respondentów badania przyznaje, że chociaż w kampanie promocyjne w ich firmach jest zaangażowanych zazwyczaj od 5 do 20 osób – nie są one dobrze przemyślane. Do najbardziej czasochłonnych zadań należą: dobór produktów do promocji, przygotowanie harmonogramu działań oraz określenie optymalnych cen. Tymczasem wszystkie te procesy można zautomatyzować, np. szczegółowa analiza wyników poprzednich akcji promocyjnych pozwala lepiej przygotować strategie cenowe, spersonalizować przekaz i zoptymalizować koszty.

Mimo twardych danych związanych ze stratami, jakie ponoszą firmy, które nie automatyzują procesów promocyjnych – polscy detaliści wciąż podchodzą z rezerwą do wdrażania innowacyjnych rozwiązań. „Na pytanie o konkretne narzędzia do zarządzania procesami promocyjnymi, które menedżerowie chcieliby stosować, 46% respondentów odpowiada: »na razie myślimy«. Jednocześnie wątpią, czy podobne technologie przyniosą firmie wymierne korzyści” – zaznacza Maciej Ostrowski.

Fakty i mity na temat optymalizacji promocji i strategii cenowych

1.
MIT: „Nasze aktualne podejście jest OK i sprawdzi się też w następnych latach”.
FAKT: Podejście przedsiębiorstwa do strategii cenowych powinno być na bieżąco dostosowywane do zmieniają¬cych się trendów rynkowych. Prawidłowo przeprowadzona ewaluacja akcji promocyjnej za każdym razem wskazuje firmie elementy, które można poprawić.
2.
MIT: „Procesu optymalizacji promocji nie da się ustandaryzować”.
FAKT: Optymalizacja promocji oraz zgranie poszczególnych działów jest trudne i wymaga doświadczenia. Jednak dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi proces ten staje się systemowo zorganizowany. Jedyną zmienną są wyciągane wnioski, które wynikają z danych i zależą od trendów oraz sezonowości.
3.
MIT: „Wdrożenie nowego podejścia będzie kosztować dużo czasu i pieniędzy, a nigdy się nie zwróci”.
FAKT: Wydatki firm na działania promocyjne stanowią równowartość około 20‑30% przychodów generowanych ze sprzedaży. W większości przypadków te pieniądze są marnowane poprzez realizację nieefektywnych kampanii promocyjnych. Z drugiej strony, firmy, które stosują narzędzia optymalizacji promocji, oszczędzają dzięki temu czas i pieniądze. Ponad 80% przedstawicieli branży twierdzi, że innowacyjne technologie promocyjne przynoszą im wymierne zyski.

Technologie kluczem do poprawy efektywności

Jak podkreśla Maciej Ostrowski, konsumenci korzystają dziś równolegle z wielu źródeł dostępu do informacji. Często wchodząc do sklepu, chcą jedynie zweryfikować to, czego dowiedzieli się w sieci oraz zobaczyć upatrzony produkt na własne oczy. Zrozumienie danych pomaga lepiej poznać klienta i dostosować ofertę do jego potrzeb oraz oczekiwań.

„Udzielamy zgody na przetwarzanie naszych danych i wykorzystywanie informacji o lokalizacji coraz większej liczbie aplikacji, aby łatwiej poruszać się w gąszczu informacji. Gdy poruszamy się po mieście, nasze smartfony automatycznie próbują łączyć się z punktami dostępu Wi‑Fi, pozostawiając w nich swój ślad. Dane geolokalizacyjne mają w sobie bardzo duży, a wciąż słabo wykorzystywany, potencjał biznesowy. Możliwość wysłania powiadomienia typu pushkonsumentowi, który szukał niedawno naszych produktów, a znajduje się akurat w okolicy naszego sklepu, podnosi szanse na wizytę” – podpowiada ekspert.

A z jakich innych technologii optymalizujących promocje w handlu warto dziś korzystać? Poniżej wymieniamy niektóre z nich:
Sztuczna inteligencja (AI) – pozwala na automatyzację i przyspieszenie procesu decyzyjnego, co w konsekwencji wpływa na redukcję kosztów pracy oraz przesunięcie większej liczby pracowników do bardziej strategicznych zadań.
E‑commerce – 91% firm detalicznych pracuje nad rozwojem tech¬nologii e‑commerce, a 9% z nich nie miało do czynienia z takimi rozwiązaniami. Wpro¬wadzony zakaz handlu w niedziele spowodował, że handel internetowy w Polsce wzrasta średnio o 15‑20% rocznie.
Blockchain – technologia ta daje nowe możliwości m.in. sprzedawcom detalicznym w postaci lokalizowania, śledzenia i analizowania produktu w całym cyklu. Zdobywane dzięki temu dane, służą do optymalizacji procesów marketingowych.
Big Data – efektywne narzędzia do optymalizacji promocji w handlu są zawsze wyposażone w technologie Big Data w celu uzyskania rzeczywistych danych biznesowych.

Na koniec warto również zadać sobie pytanie: jakie działania promocyjne powinni podjąć w ciągu najbliższych 3 miesięcy rodzimi detaliści, kiedy Polska wciąż zmaga się z pandemią? A trzeba przy tym zaznaczyć, że zbliża się okres wyprzedaży świątecznych, podczas którego wypracowują oni nierzadko większą część swoich rocznych przychodów. Jednocześnie, jak podkreśla Maciej Ostrowski, klienci znowu zostali zmuszeni do pozostania w domach. Z tego względu większość wyborów zakupowych podejmować będą z poziomu komputera czy smartfona – i to właśnie tam powinna zostać skierowana uwaga detalistów. Wygrają ci, którzy lepiej zrozumieją ich potrzeby i ścieżki zakupowe. „Na szczęście z pomocą przychodzą narzędzia analityczne, wspierające w działaniach promocyjnych” – zaznacza ekspert. A naprawdę warto po nie sięgnąć!


O BADANIU:
Raport Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce opracowany przez Movens Capital we współpracy z SAS prezentuje obecne podejście do zarządzania promocjami w polskich sieciach detalicznych oraz najlepsze praktyki i przyszłe trendy w optymalizacji tych procesów. Raport został przygotowany na podstawie badania ankietowego, w którym wzięło udział 66 przedstawicieli ponad 30 firm reprezentujących następujące branże: odzieżowa, spożywcza, technologiczna, drogeryjna, farmaceutyczna, artykułów meblarskich i budowlanych, optyczna, zabawkowa.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!